کد خبر: 93286 ، سرويس: ورزش
تاريخ انتشار: 03 اسفند 1396 - 13:10
دلایل شکست نابهنگام پرسپولیس مقابل السد
اتحاد خبر: پرسپولیس یک شکست تلخ را مقابل السد تجربه کرد. تیمی که کمتر عادت به باختن دارد اما بعد از پیروزی ٣ بر صفر نسف قارشی در بازی اول، ‌در دومین مسابقه به السد ٣ بر یک باخت تا حالا برخلاف همیشه که فضای تعریف و تمجید است،‌ این‌بار همه از مشکلات پرسپولیس حرف بزنند.
اتحاد خبر: پرسپولیس یک شکست تلخ را مقابل السد تجربه کرد. تیمی که کمتر عادت به باختن دارد اما بعد از پیروزی ٣ بر صفر نسف قارشی در بازی اول، ‌در دومین مسابقه به السد ٣ بر یک باخت تا حالا برخلاف همیشه که فضای تعریف و تمجید است،‌ این‌بار همه از مشکلات پرسپولیس حرف بزنند.

به گزارش شهروند؛ بررسی این مسائل به خوبی نشان می‌دهد که تیم برانکو و حتی خود این مربی هم آنقدرها که همه فکر می‌کنند بی‌عیب نیست و اگر مشکلات حل نشوند،‌ باز هم آرزوی حضور در فینال آسیا محقق نخواهد شد.

روز بد سیدجلال

سیدجلال حسینی مثل همیشه نبود! همین موضوع باعث شد ساختار دفاعی بهترین تیم ایران در سال‌های گذشته بد باشد و این بدبودن شرایطی را فراهم آورد که السد هرکاری که می‌خواهد انجام دهد. پرسپولیس در شرایطی مقابل السد قرار گرفت که می‌توانست با یک مساوی هم صدرنشین گروه باقی بماند اما با باخت ٣ بر یک در روز پراشتباه خط دفاعی ازجمله سیدجلال و شجاع خلیل‌زاده باز هم کارش با مشکل مواجه شد. خط دفاع پرسپولیس تا پیش از گل اول السد، عملکرد مستحکمی داشت؛ اما ضربه سر بغداد بونجاح، دروازه این تیم را فرو ریخت. شوت او ابتدا به حسینی برخورد کرد و سپس این مهاجم السد از خلأ خط دفاعی و مشخصا جای خالی سیدجلال استفاده کرد و با ضربه سر دروازه سرخ‌ها را گشود. در گل دوم هم کاپیتان با سابقه پرسپولیس، به راحتی فریب خورد و بار دیگر بونجاح موفق به گلزنی شد. او در فصل جاری عملکرد بسیار خوبی داشته و از ستون‌های تیم‌ملی هم به حساب می‌آید؛ اما در قطر شب، شب او و دیگر بازیکنان تیم پرسپولیس نبود.

انتقاد تند پیشکسوت پرسپولیس از بیرانوند

علیرضا بیرانوند حالا باز هم مورد لطف پرسپولیسی‌های ناراحت قرار گرفته است و به هر شکلی هواداران درحال انتقاد از او هستند. بیرانوند که باز هم در روز بد پرسپولیس نتوانست ناجی تیمش باشد، گل‌های بدی خورد و نقش بسیار زیادی در باخت بد سرخپوشان داشت. البته او با توجه به رفتارهای قبلی و دلخوری‌هایی که پرسپولیسی‌ها دارند، سکوت مطلق اختیار کرده است. وحید قلیچ پیشکسوت و دروازه‌بان سابق پرسپولیس با انتشار عکسی از خود و یک کپسول آتش‌نشانی برای بیرانوند نوشته است که این کپسول کارهای مفیدتری انجام می‌دهد و اگر کپسول را درون دروازه می‌گذاشتند، قطعا عملکرد بهتری داشت. همین مقایسه عجیب نشان می‌دهد که بیرانوند تا چه حد بد کار کرده است.

روز سیاه زوج آماده خط حمله

عملکرد مهاجمان پرسپولیس در بازی مقابل السد عجیب و غیرمنتظره بود. علی علیپور که در لیگ برتر کولاک کرده و ١٧بار دروازه‌ حریفان را باز کرده و آقای گل است در بازی اول مقابل نسف قارشی هم دو گل زد و همه امیدوار بودند این روند خوب گلزنی در بازی با السد هم ادامه داشته باشد. گادوین منشا جنگنده و دونده هم البته با این‌که کم گل می‌زند اما در آسیا برای پرسپولیس خوب کار می‌کند و انتظار از او هم بالا بود. منتهی آمار بر جای مانده از بازی پرسپولیس- السد به قدری وحشتناک بود که نگرانی‌هایی ایجاد می‌کند. منشا و علیپور در این مسابقه هیچ کار مثبتی انجام ندادند و حتی یک شوت در چارچوب هم نداشتند و یک شوت بیرون از چارچوب در طول ٩٠دقیقه برای آنها ثبت شده است.

اتوبان ماهینی

حسین ماهینی بدون تردید یکی از بدترین بازیکنان پرسپولیس بود. کاپیتان دوم تیم نه در بخش دفاعی عملکردی قابل‌ قبول داشت و نه در کار هجومی کمکی به تیم کرد. او در غیاب صادق محرمی که بازی با السد را به خاطر سرماخوردگی شدید از دست داد‌، از همان ابتدا هدف حملات تیم قطری بود و حملات بسیار زیادی از جناح راست خط دفاعی پرسپولیس از سوی حریف برنامه‌ریزی شد که خطرهای زیادی روی دروازه‌ ایجاد کرد. درنهایت گل اول و دوم السد ارتباط مستقیمی با عملکرد بد ماهینی در سمت راست خط دفاعی داشت که به خاطر حملات بی‌شمار حریف خسته هم شده بود. در فاز حمله هم ماهینی در طول ٩٠دقیقه ٧سانتر روی دروازه السد انجام داد که هیچ‌کدام حتی به مهاجمان هم نرسید!

ربیع‌خواه باز هم سوژه انتقاد

محسن ربیع‌خواه را پرسپولیسی‌ها دوست ندارند و بعد از هر باخت و مساوی اکثرا بشدت عملکرد او توسط مردم زیر سوال می‌رود. نکته قابل‌ تأمل اینجاست که برانکو بشدت این بازیکن را دوست دارد و بازیکن همیشه فیکس پروفسور است. ربیع‌خواه به عنوان ‌هافبک دفاعی یک روز بد را پشت‌سر گذاشت و نتوانست جلوی بازی‌سازی ژاوی و سایر‌ هافبک‌های آماده السد را بگیرد. کمال‌ کامیابی‌نیا که همواره در سال‌های اخیر از بهترین ‌هافبک دفاعی‌های ایران بوده نیز، کمتر از حد انتظار ظاهر شد و برخلاف همیشه نتوانست طوری عمل کند که میانه میدان در اختیار پرسپولیس باشد. استفاده از دو‌ هافبک دفاعی در این مسابقه البته یکی از انتقادهای جدی کارشناسان به تصمیمات تاکتیکی برانکو بود که عملا از قدرت هجومی پرسپولیس کاست. نکته حیاتی دیگر اینجاست که برانکو از دو‌ هافبک دفاعی استفاده کرد تا خلأهای میانه میدان را پر کند اما اتفاقات بازی و یکه‌تازی‌ هافبک‌های السد نشان داد که این سیستم برانکو جواب نداد و این مربی باید فکری اساسی برای این مهم داشته باشد. شاید بازی‌دادن دو ‌هافبک دفاعی مقابل تیم‌های ایرانی در لیگ برتر کارساز باشد اما در آسیا مربی کروات باید تغییر را در دستور کار خود قرار بدهد.

عادت بد دیر تعویض‌کردن

روزهای بد یک تیم خوب،‌ بهترین فرصت است برای شناختن نقاط ضعف! باخت بد به السد نشان داد پرسپولیس اگر در یک بازی از حریف عقب بیفتد، تمرکز تاکتیکی خود را از دست می‌دهد و قهرمان ایران این پتانسیل را دارد که در طول یک مسابقه از یک سوراخ چندبار گزیده شود و مشکلات ترمیم نشوند. عادت بد برانکو به دیر تعویض‌کردن هم این‌بار تقریبا صدای تمام هواداران را درآورد. در شرایطی که پرسپولیس بد بازی می‌کرد و ٣ گل از حریف عقب افتاده بود، برانکو یکی از تعویض‌های خود را دقیقه ٨٨ انجام داد و سیامک نعمتی را به زمین فرستاد که تنها گل سرخپوشان را به ثمر رساند. حال برانکو باید جواب بدهد که چرا نعمتی زودتر به بازی نرفت.

نیمکت‌نشینی عجیب مسلمان و رسن

محسن مسلمان چند هفته‌ای می‌شود که مورد غضب برانکو قرار گرفته و در ترکیب ثابت به میدان نمی‌رود. بشار رسن دیگر ‌هافبک آماده پرسپولیس هم در این بازی نیمکت‌نشین شد. برانکو باید در تصمیمات تاکتیکی و فنی انعطاف‌پذیرتر باشد. او به قدری انتظارات را بالا برده که کسی انتظار باختن پرسپولیس را با این‌که همه می‌دانند فوتبال با برد و باخت همراه است، ندارد. با این وجود مهمترین نکته این است که داستان بازی‌های آسیایی با مسابقات لیگ زمین تا آسمان فرق می‌کند و کوچکترین اشتباه در هر زمینه‌ای می‌تواند فاجعه رقم بزند. برانکو باید دوباره دو عنصر میانی قدرتمند خود یعنی رسن و مسلمان را به روزهای اوج بازگرداند تا آنها نقش تاثیرگذار در برنامه‌ریزی فوتبال تهاجمی پرسپولیس را به بهترین شکل ممکن انجام دهند.

شیوه بازی پرسپولیس ایراد داشت

 

حمید استیلی پیشکسوت پرسپولیس

باید قبول کنیم که بازیکنان آن توانایی همیشگی را ارایه نکردند. در بازی با السد از نظر من تیم هم مشکل روحی و تاکتیکی داشت و هم مشکل جسمانی و گویی بازیکنان نمی‌توانستند اصلا در زمین دوندگی خوبی را داشته باشند. در این‌گونه بازی‌ها وقتی تیم حریف، کمربند میانی را به خوبی در اختیار می‌گیرد، شما باید به جای استفاده از دو مهاجم، یک مهاجم در تیمتان داشته باشید و سعی کنید با یک بازیکن اضافه خط‌ هافبک را قدرتمند کنید تا بازی را از حریف بگیرید اما پرسپولیس با دو مهاجم به مصاف ‌السد رفته بود و‌ هافبک‌های بازی‌ساز تیم مثل مسلمان و رسن روی نیمکت بودند و به همین ترتیب مهاجمان به خوبی تغذیه نشدند. تفکر برانکو همیشه این‌گونه بوده است که دیر تعویض می‌کند. من به خاطر ندارم بازی‌ای که پرسپولیس ۲ بر صفر یا ۳ بر صفر عقب باشد و برانکو بتواند با تعویض‌هایش بازی را برگرداند. البته در بازی‌ای که شکست یک بر صفر را پرسپولیس تجربه کرده، توانسته چنین کاری انجام دهد. بازیکنانی هم که به بازی آمدند، نشان دادند اگر کمی زودتر به بازی می‌آمدند یا حتی اگر از ابتدا در بازی بودند، روند بازی تغییر می‌کرد. به‌طور مثال اگر محسن مسلمان به بازی می‌آمد، در آن شرایط می‌توانست با پاس‌های دقیق و عمقی خودش فرصتی خوب برای مهاجمان ایجاد کند. البته من فکر می‌کنم در بازی دیروز پرسپولیسی‌ها حتی نتوانستند از ضربات ایستگاهی و کرنرها به خوبی استفاده کنند؛ چراکه از این‌گونه ضربات می‌توانستند به حریف ضربه بزنند و دروازه تیم السد را باز کنند. گلی که در همان نیمه نخست وارد دروازه پرسپولیس شد، به نوعی شیرازه تیم را از هم پاشید.

لينک خبر:
https://www.ettehadkhabar.ir/fa/posts/93286