کد خبر: 93235 ، سرويس: استان بوشهر
تاريخ انتشار: 02 اسفند 1396 - 15:05
تصویر روز اتحاد خبر(397)/غضنفر، سردارِ سرداران جنوب

اتحاد خبر :میرزا محمدخان برازجانی ملقّب به غضنفرالسلطنه برازجانی،سردارِ سرداران جنوب ایران، ادیب، شاعر، والی برازجان و از تأثیرگذاران قیام جنوب در مقابل هجوم ارتش اشغالگر انگلیس، در سال ۱۲۵۲ هجری شمسی در محله قلعه شهر برازجان به دنیا آمد.

اتحاد خبر _قاسم پاکدل:میرزا محمدخان برازجانی ملقّب به غضنفرالسلطنه برازجانی،سردارِ سرداران جنوب ایران، ادیب، شاعر، والی برازجان و از تأثیرگذاران قیام جنوب در مقابل هجوم ارتش اشغالگر انگلیس، در سال ۱۲۵۲ هجری شمسی در محله قلعه شهر برازجان به دنیا آمد.
از اقدامات مهم غضنفر السلطنه اتحاد با مجاهدین و یاری رسانی شیخ حسین خان چاه کوتاهی و زایر خضر خان اهرمی در آخرین حلقه مقاومت مجاهدین در نبرد سربست چغادک علیه نیروهای انگلیسی با سیصد نفر تفنگچی بود، وی در این نبرد از تملک اقتصادی خود هزینه نمود.




داستان مبارزات غضنفر با نیروهای انگلیسی در لرده و به دنبال آن حماسه ی زنان لرده و ادامه جنگ در قلعه فاریاب از رشادت های این مبارز جنوب می باشد.
بدنبال اعلام سیاست خلع سلاح مردم جنوب توسط حکومت مرکزی پهلوی اول، قتل غضنفرالسلطنه که بدون شک مهمترین و تاثیرگذارترین مبارز قیام جنوب بود، نیز تصویب شد تا این که سرانجام این دلاورمرد، در شامگاه دوم اسفند ماه سال ۱۳۰۸ خورشیدی در نزدیکی آرامگاه شاه پسرمرد، توسط یکی از گماشتگان رژیم پهلوی به نام شیخ عبدالرسول چاهکوتایی به شهادت رسید و همانجا در آرامگاه ابدیش در کنار بقعه شاه پسرمرد در نزدیکی روستای طلحه دشتستان به خاک سپرده شد.

 

تصاویر خود را برای نشر در قسمت تصویر روز اتحاد خبر به شماره ۰۹۳۶۶۳۲۰۱۱۴ ارسال نمایید تا با نام شما در این پایگاه خبری نشر داده شود. مثل همیشه با نظرات سازنده خود ما را یاری کنید.

لينک خبر:
https://www.ettehadkhabar.ir/fa/posts/93235