کد خبر: 93179 ، سرويس: استان بوشهر
تاريخ انتشار: 01 اسفند 1396 - 10:25
تصویر روز اتحاد خبر(396)/بنایی باشکوه در ساحل خلیج فارس

اتحادخبر: عمارت دهدشتی، واقع در بافت قدیم بندر بوشهر یکی از آثار تاریخی و از جاذبه های گردشگری دیدنی استان بوشهر می باشد. عمارت دهدشتی در بافت قدیم شهر بوشهر و در محله کوتی واقع شده است.

اتحادخبر- قاسم پاکدل: عمارت دهدشتی، واقع در بافت قدیم بندر بوشهر یکی از آثار تاریخی و از جاذبه های گردشگری دیدنی استان بوشهر می باشد.
عمارت دهدشتی در بافت قدیم شهر بوشهر و در محله کوتی واقع شده است.
این بنا در دورهٔ قاجاریه توسط حاج غلامحسین دهدشتی که تاجر روغن بوده احداث گردیده و به «عمارت دهدشتی» یا عمارت روغنی مشهور شده‌ است.

 


 

عکاس: شبنم کمالی پور

اسناد تجاری زیادی در این خانه پیدا شده که هم اکنون طبقه‌بندی شده و در سازمان میراث فرهنگی نگهداری می‌شوند.
این ساختمان به لحاظ معماری از اهمیت فوق‌العاده خاصی برخوردار بوده و چهار طبقه دارد. اکثر ساختمان‌های بافت قدیم بوشهر دو طبقه و تعداد انگشت شماری سه طبقه بوده‌اند. عمده مصالح تشکیل دهنده آن را گچ، سنگ‌های مرجانی، آهک، چوب ساج و چندل تشکیل می‌دهند. پوشش سقف از چوب چندل (صندل) است.
سقف اتاق پذیرایی نقاشی رنگ و روغن شده که برگرفته از نقاشی اروپایی می‌باشد. تزیینات و گچ بری بسیار زیبایی در داخل اتاق‌ها و سیستم در و پنجره‌ها به کار گرفته شده‌است که توجه هر بیننده‌ای را به خود جلب می‌نماید.
هم چنین گره چینی هلال‌ها، درها، کنده کاری روی اتاق‌ها و پنجره‌های دیواری از عوامل تزیین است. شیشه‌های رنگی باعث تلطیف نور و زیبایی بیش تر ساختمان شده‌اند. ساختمان دارای چند ارسی زیبا با گره چینی و شیشه‌های رنگی است. عمارت دهدشتی کاربری تجاری و مسکونی داشته است و در حال حاضر به عنوان یک اثر تاریخی باشکوه و ارزشمند، یکی از اماکن مهم گردشگری استان بوشهر به حساب می آید.

 

تصاویر خود را برای نشر در قسمت تصویر روز اتحاد خبر به شماره ۰۹۳۶۶۳۲۰۱۱۴ ارسال نمایید تا با نام شما در این پایگاه خبری نشر داده شود. مثل همیشه با نظرات سازنده خود ما را یاری کنید./ص

لينک خبر:
https://www.ettehadkhabar.ir/fa/posts/93179