کد خبر: 93178 ، سرويس: یادداشت
تاريخ انتشار: 01 اسفند 1396 - 10:11
بحران در مدیریت بحران

اتحادخبر- دکترعباس علوی نژاد: این روزها که دلار و طلا تا تخم مرغ، همه قد کشیده اند و بالا می روند چرا جان این مردم قیمتی ندارد؟ اگر برای کاهش قیمت ها کاری نمی شود کرد, تلاش کنیم تا جان انسان ها این مقدار بی ارزش نشود!! سالی حدود 18هزار نفر در تلفات جاده ای و همچنین آمار بالای تلفات در حوادث طبیعی مثل زلزله, سیل ,آتش سوزی , آلودگی درغذا, آب و هوا و از طرفی هم آمار تلفات...

دکترعباس علوی نژاد:

 

این روزها که دلار و طلا تا تخم مرغ همه قد کشیده اند و بالا می روند چرا جان این مردم قیمتی ندارد؟ اگر برای کاهش قیمت ها کاری نمی شود کرد, تلاش کنیم تا جان انسان ها این مقدار بی ارزش نشود!!


سالی حدود 18هزارنفر در تلفات جاده ای و همچنین آمار بالای تلفات در حوادث طبیعی مثل زلزله , سیل ,آتش سوزی , آلودگی درغذا,آب و هوا و ازطرفی هم آمار تلفات و صدمات در دعوا, ضرب و جرح و قتل ها تاخودکشی ها را چگونه می شود توجیه کرد؟!


حادثه غم انگیز هواپیمای مسیر تهران - یاسوج همه ملت ایران را داغدار کرد. اما و اگرهای این حادثه و اخبار متناقض از تجهیزات راداری فرودگاه یاسوج تا تجهیزات ضروری هواپیما, مشخص نبودن آخرین ارتباطات و تماس خلبان با مراکز پشتیبان آن ناراحتی مردم و خانواده های حادثه دیده را بیشتر می کند. همچنین شرایط جوی نامناسب و شایعات منتشره در فضای مجازی روح و روان مردم را بیشتر آزرده می سازد.


چه کسی باید پاسخگوی درد و رنج این ملت باشد؟ چشم های منتظر که گریان شدند, خانواده های داغدیده و ملتی که دیگر طاقت شنیدن این خبرها را ندارد و هر روز شاهد از دست دادن عزیزانشان  درجاده ها یا سوختن آنها در آبهای  دور دست یا پر کشیدن در اوج آسمان می باشد.


چه کسی باید مرهمی براین دلهای سوخته نهد و چگونه باید از تکرار این حوادث کم کرد؟!
آیا می شود سرمایه های انسانی این کشور را ازخزان حوادث حفظ کرد؟


سازمان مدیریت بحران کشور که در ساختار آن معاونت پیشگیری هم دیده شده و بر اساس قانون مدیریت بحران اکثر سازمان ها دراین رابطه نقش و مسؤولیت دارندبرای پیشگیری چه می کنند؟

 

هر ساله بخشی ازبودجه کشور برای پیشگیری منظور می شود اما آنچه از گذشته اطلاع دارم آن اعتبارات کمتر در اختیار آن سازمان قرار می گرفت و بیشتر با نظر رییس جمهور و سازمان مدیریت و برنامه ریزی در سفرهای استانی هزینه می شد و سازمان مذکور نفش مؤثری نداشت.


دربارندگی پس از زلزله سرپل ذهاب تصاویری نشان داده شد که حکایت از ضعف مدیریت وعدم برنامه ریزی مناسب وپیش بینی نکردن مواردی مثل آب گرفتگی درجانمایی چادرها و کانکس ها بود.


به نظرمی رسد باید ابتدا فکری به حال مدیریت بحران کشور کرد و آن را از بحران خارج ساخت و سپس اولویت را به پیش بینی وپیش گیری ازحوادث داد و در مرحله بعد آمادگی لازم , برنامه ریزی مناسب و هماهنگی کافی بین سازمان های مختلف برای مقابله و بازسازی را تدارک دید.


ای کاش درسطوح بالاتر مدیریتی ساختاری به منظور نظارت وارزیابی بر عملکرد دستگاههای مختلف ایجاد می شد تا همه پاسخگوی عملکرد خود و تبعات آن باشند تادیرتر نشده باید با اصلاح امور مرهمی برداغ دل خانواده های مصیبت زده و حفظ اعتماد و امنیت خاطر عموم مردم باشیم./ص

لينک خبر:
https://www.ettehadkhabar.ir/fa/posts/93178