کد خبر: 93171 ، سرويس: استان بوشهر
تاريخ انتشار: 30 بهمن 1396 - 18:36
گفتگوی «اتحاد خبر» با کارگردان نمایش «خانم»؛
مسئولین از تئاتر حمایت کنند /نوید روزهای خوب برای تئاتر برازجان +تصاویر

اتحاد خبر: کارگردان نمایش «خانم» اظهار داشت: یکی از تفاوت های این نمایش این است که به صورت مونولوگ اجرا می شود. عبدالرحیم کاویانی در گفتگو با «اتحاد خبر» عنوان کرد: ما بایست مطالبه گر باشیم. چرا جاهای دیگر که یک سوم ما هم جمعیت ندارد و شهرستان هایی مثل دیر و دیلم حتی دو یا سه پلاتو دارند و ما حتی برای همین پلاتو کوچک و تا حدودی ...

اتحاد خبر-زهره عرب: وقتی به پلاتو استاد عباس زاده رسیدیم همه در تکاپوی حاضر کردن دکور برای نمایش امشب و در واقع اولین شب اجرای نمایش خانم بودند. با افراد گروه که صحبت کردیم، شور و هیجان در تمام کلمات و واژه های آنان احساس میشد. شوق دیدن حاصل زحمات و تلاش های شبانه روزی گروهی که همه هنرمند و خلاق و باتجربه هستند و رسیدن به مرحله اجرا برای تمام افراد گروه نمایشی «خانم» وصف نشدنی است. با شادی و خوشحالی آنها همراه شدیم و پای حرف های کارگردان این اثر نشستیم. «اتحاد جنوب» شما را به خواندن گفتگو با کارگردان نمایش تک شخصیتی خانم دعوت می کند: 

به گزارش «اتحاد خبر»؛ عبدالرحیم کاویانی، کارگردان نمایش «خانم» اظهار داشت: یکی از تفاوت های این نمایش این است که به صورت مونولوگ و یا تک شخصیتی اجرا می شود.

وی ادامه داد: یکی دیگر از نقاط تمایز این نمایش شعاری است که مشخص کردیم این که "هر شب با یک مسئول تئاتر ببینیم"، مسئولین را به دیدن تئاتر بیاوریم و هر مسئول بتواند تعدادی را با خود بیاورد، و با این شعار خانواده ها را نیز به دیدن نمایش آورده و تئاتر را در سبد خانواده ها قرار دهیم.

 

عبدالرحیم کاویانی اذعان داشت: در راستای تحقق این شعار با تعدادی از مسئولین هماهنگی و صحبت کرده ایم. زنگ نمایش شب 30 بهمن ماه (امشب) ساعت 19:30 با حضور برخی از مسئولین شهری به صدا درمی آید و ما به مدت 7 شب و فعلا شبی یک سانس اجرا خواهیم داشت.

وی در توضیح مزایای بازیگر-کارگردان بودن خود به «اتحاد خبر» گفت: از سال 83 گروه نمایش عارف به سرپرستی خودم را راه انداختم، نام این گروه به یاد مرحوم مازیار عارف که یکی از پیشکسوتان تئاتر است نامگذاری شده است. بعد از آن نیز نمایش "بهرام چوبین"، "زنان بدون حضور آقایان"، و... را کارگردانی کردم؛ بعد به مدت 8 سال از عرصه نمایش دور بودم. پس از آن در چند نمایش بازی کردم. برای نمونه نمایش "سوغات پری" که در مورد مضرات تبلت و برای کودکان اجرا شد.

این بازیگر و کارگردان برازجانی افزود: هنگامی که یک هنرمند که کار بازیگری انجام می دهد، کارگردانی یک اثر را بر عهده می گیرد می تواند حس و حال بازیگر را درک کند از جمله  استرس ها و تمام فراز و فرودهای کار را؛ و این با زمانی که تنها کارگردان هستی خیلی فرق دارد، من چندین کار بازی انجام داده ام از جمله نمایش "برای تو"، "ماچیسمو"، "روایت یک مرد آهنگر" و... این عمده نمایش هایی است که در سال های اخیر کار کرده ایم. باید بگویم که کارگردان یک جور به متن نگاه می کند و بازیگر جور دیگر، و وقتی هر دو را تجربه کرده باشی می توانی هر دو احساس را درک کنی، این خیلی به کارگردان کمک می کند.  

 

کاویانی ضمن تشکر از همراهی همه اعضای تیم نمایش گفت: طراح پوستر کار آقای "ابوالقاسم طحانیان" است که بسیار از کارش راضی هستم و همچنین هنرمند عزیز آقای "یوسف اعتصامی زاده" که با وسواس خاص خود و هنر دستانش در دکور نمایش خانم شاهکار آفریده است. آقای "حمید علیزاده" نیز با ساخت یک کلیپ و تیزر تبلیغاتی تاثیرگذار توانسته به خوبی حس و حال نمایش را منتقل کند و اینها جزو نقاط مثبت و روشن کار ما می باشد.

وی در پاسخ به چگونگی کار بازیگر و تک شخصیتی بودن آن عنوان کرد: نمایش مونولوگ دشوارترین نمایش در میان سبک های نمایش است و بازیگر باید اینقدر قوی باشد که تماشاگر خسته نشود و یا اینکه ریتم نمایش از بین نرود.

 

عبدالرحیم کاویانی تصریح کرد: پیام قصه مظلومیت خانم ها است ادامه داد: با وجود تمام مشکلات توانستیم در طی این چند ماه سه تئاتر کار کنیم. نیت ما این است که سالن پلاتو خالی نشود و ماهی یک یا دو نمایش به اجرا برود و خوبی آن این است که مردم به سمت تئاتر می آیند و بالاخره این ارتباط با تماشاگر برقرار می شود. ما اگر زیاد نمایش اجرا کنیم مردم می دانند که نمایش فقط برای خنده نیست، نمایش فقط تعزیه نیست. ما مسئول داریم که می گفت من تا الان فکر می کردم که تئاتر فقط نمایش مدارس و میان پرده ها است و نمی دانستم که چنین تئاترهایی هم در برازجان اجرا می شود.


وی اضافه کرد: تجربه نشان داده است ما تا زمانی که با هم باشیم موفق هستیم و اگر بخواهیم تک تک کار کنیم نمی توانیم پیشرفت کنیم و انجمن پویا نخواهد شد. الان داریم در کنار هم کار می کنیم و فعال شده ایم که این نوید روزهای خوبی برای تئاتر برازجان است. ان شالله پس از این برنامه و از نیمه ی اسفند به بعد به مدت یک هفته ما تئاتر کودک داریم، یعنی با 11 کودک دبستانی قرار است نمایش اجرا کنیم. ما یک دوره 3 ماهه کلاس آموزشی گذاشتیم و این اجرا خروجی کار ما است. بچه ها را درجه بندی کرده و استعدادیابی نمودیم و قبل از نوروز کار کودک را انجام می دهیم.

 

این کارگردان و بازیگر جوان برازجانی عنوان کرد: ما از سال 83 تا امروز اولین استارت را با تئاتر غضرالسلطنه آغاز کردیم که متاسفانه پس از یک سال و نیم تمرین نیمه تمام ماند. در گذشته فضا بسته بود و ما برای پیدا کردن یک بازیگر خانم خیلی اذیت می شدیم ولی الان خیلی بهتر شده است و خانواده ها دیگر علاقه پیدا کرده و به این هنر اهمیت زیادی می دهند.

 

کارگردان نمایش "خانم" با اشاره به اهمیت تبلیغات، رسانه و کار خبرنگاران گفت: باید کمک شود تا مردم به سمت تئاتر جذب شوند و این بسیار به ما کمک می کند.

 

وی در خصوص کمبودها و محدودیت امکانات فعلی برای هنرمندان در برازجان، عنوان کرد: ما نباید به اینها قانع باشیم. بایست مطالبه گر باشیم. چرا جاهای دیگر که یک سوم ما هم جمعیت ندارد و شهرستان هایی مثل دیر و دیلم حتی دو یا سه پلاتو دارند و ما حتی برای همین پلاتو کوچک و تا حدودی غیراستاندارد نیز -که در حد یک اتاق است- باید هزینه پرداخت کنیم. باید از ما هنرمندان حمایت شود. سازمان های متولی فرهنگ و هنر باید کمک کنند، چون پرداختن به هنر و نمایش باید برای ما بازخورد داشته باشد. اینها بخشی از مشکلاتی است که وجود دارد و تنها چیزی که باعث شده کار کنیم و همچنان دوام بیاوریم علاقه است.

 

ندا حیدری، بازیگر نمایش "خانم" در گفتگو با «اتحاد خبر» اظهار داشت: اولین بار که متن خانم را خواندم خیلی از آن لذت بردم، متن بسیار گیرا بود و به شدت من را جذب کرد. منتها شخصیت خودم با شخصیت نقش فاصله زیادی داشت، درک مصائب خانم و عشق نافرجامش و همچنین تفاوت سنی من با نقش از جمله مشکلاتی بود که از همان ابتدای کار به آنها فکر می کردم. ولی بزرگترین مشکلی که من را برای اجرای این کار مردد کرده بود اجرای اولین تئاتر مونولوگ برای عموم بود چون تا به حال در شهرمان این اتفاق نیفتاده بود البته قبلا در جشنواره یک اجرا بوده منتها برای عموم اولین بار بود. اینکه آیا میتوانیم 30 دقیقه تماشاگر را جذب کنیم یا نه؟ آیا تماشاگر از دیدن یک بازیگر در صحنه خسته نمی شود و امثال این سوالات ذهنم را درگیر کرده بود.

 

حیدری ادامه داد: خوشبختانه به لطف خدا و کمک و راهنمایی های آقای کاویانی توانستیم این کار را انجام بدهیم و بحمدالله بازخوردهای خیلی خوبی از جانب تماشاگران داشتیم.

 

این خانم بازیگر تاکید کرد: جا دارد ابتدا تشکر کنم از همسر عزیزم آقای کاویانی که به من اعتماد کردند و این نقش را به من سپردند و بعد از آن نیز از تمام مسئولانی که دعوت ما را لبیک گفتند و به تماشای تئالتر ما آمدند و از ما حمایت کردند. همچنین همه بچه های انجمن نمایش که از ابتدای کار با ما بودند و ما را کمک کردند. در آخر هم از نشریه خوب اتحاد جنوب و علی الخصوص جناب آقای اکبر صابری تشکر می کنم که همواره حامی هنر و هنرمندان هستند.

 

گفتنی است، این نمایش به نویسندگی "آرش عباسی"، کارگردانی "عبدالرحیم کاویانی"، بازیگری "ندا حیدری"، موسیقی "میلاد محمدزاده"، تار و آواز ضرب "علی براتی"، طرح و نصب دکور "محمد عسکرپور" و نورپردازی "علی صفری" می باشد. 

 

به گزارش «اتحاد خبر»؛ نمایش "خانم" از 30 بهمن ماه تا 6 اسفند ماه به مدت هفت شب در پلاتو استاد عباس زاده واقع در برازجان جنب مجتمع شهید شاهینی اجرا خواهد شد.

لينک خبر:
https://www.ettehadkhabar.ir/fa/posts/93171