کد خبر: 93129 ، سرويس: استان بوشهر
تاريخ انتشار: 30 بهمن 1396 - 09:00
تصویر روز اتحاد خبر(395)/خاک را به هنر کیمیا کنند

اتحادخبر: از دیر باز در ادبیات و فرهنگ کهن ایران زمین، خاک یکی از چهار عنصر مقدس بوده است و همیشه به هنر سفالگری به این دلیل نگاهی عرفانی وجود داشته است. تجسم این باور را می توان در نقش ها و الگوهای این هنر مشاهده کرد.

اتحادخبر- قاسم پاکدل: از دیر باز در ادبیات و فرهنگ کهن ایران زمین، خاک یکی از چهار عنصر مقدس بوده است و همیشه به هنر سفالگری به این دلیل نگاهی عرفانی وجود داشته است. تجسم این باور را می توان در نقش ها و الگوهای این هنر مشاهده کرد.



 عکاس: مسعود جعفرزاده

 

همچنین با توجه به شرایط اقلیمی و آب و هوایی دشتستان ، همواره ساخت وسایل خنک نگهدارنده ی آب، از گذشته های دور مرسوم بوده و کارگاه های کوزه گری در جوار تهیه و تولید وسایل خنک کننده آبی به ساخت سایر فرآورده های سفالین نیز اشتغال داشته و دارند.


دشتستان به ویژه شهر برازجان یکی از مراکز اصلی و فعال هنر سفالگری در استان بوشهر است و عمده تولیدات سفالگران دشتستانی را کوزه ی آب ، قلیان ، سرقلیان و کشک ساب (جِوَن) شامل می شود.


هر چند این هنر کهن در حال فراموش شدن است اما هنوز هم هستند معدود هنرمندانی چیره دست که با زحمت فراوان آن را زنده نگه داشته اند.

 

ساخت قلیان برازجانی، هنرِ هنرمندان سفالگر دشتستانیست که با توجه به رونق استفاده از این نوع قلیان در استان بوشهر، از دیرباز مورد توجه بوده، رونق داشته و دارد.

 

تصاویر خود را برای نشر در قسمت تصویر روز اتحاد خبر به شماره ۰۹۳۶۶۳۲۰۱۱۴ ارسال نمایید تا با نام شما در این پایگاه خبری نشر داده شود. مثل همیشه با نظرات سازنده خود ما را یاری کنید./ص

 

 

لينک خبر:
https://www.ettehadkhabar.ir/fa/posts/93129