کد خبر: 92948 ، سرويس: استان بوشهر
تاريخ انتشار: 25 بهمن 1396 - 18:19
مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان بوشهر:
برآورد 5 میلیارد و 600 میلیون تومان برای احیاء و مرمت دژ برازجان +تصاویر

اتحاد خبر:ظرفیت های ما محدود است و امکان پاسخگویی به همه مطالبات را نداریم/امیدواریم طی دو سال آینده بتوانیم کاروانسرا را به نتیجه برسانیم/دشتستان به بهشت باستان شناسان معروف شده است/بیش از 5 میلیارد اعتبار جهت خرید زمین پیرامون کاخ چرخاب/ساماندهی و تملک زمین های اطراف گوردختر/ایجاد مجتمع خدماتی در روستای تنگ فاریاب...

اتحاد خبر_زهره عرب: نشست هم اندیشی با موضوع میراث فرهنگی و گردشگری با حضور مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان بوشهر، شهردار برازجان، اعضای شورای اسلامی شهر برازجان و جمعی از فعالان مدنی صبح چهارشنبه 25 بهمن ماه برگزار شد.

به گزارش خبرنگار «اتحاد خبر»؛ محمدحسن محمدی، شهردار برازجان اظهار داشت: ما در مجموعه مدیریت شهری قسمت اعظم کارهای خود را همسو با اهداف میراث فرهنگی قرار داده ایم و اقدامات ما در فرهنگ و فرهنگسازی یک گام جلوتر از اقدامات عمرانی است.

شهرداری برازجان رویکرد تازه ای به مسائل فرهنگی دارد

محمدی در ارتباط با اقدامات گردشگری شهرداری، گفت: در سال 95 مسابقه طراحی اطراف دژ را برگزار کردیم، المان های تاریخی و فرهنگی، المان چرخاب، نقاشی های سطح شهر، و مجسمه سازی با استفاده از هنرمندان همشهری نیز جزو اقدامات ما در جهت بالا بردن جاذبه های شهری است.

وی ادامه داد: شهرداری برازجان در حال حاضر رویکرد تازه ای به مسائل فرهنگی دارد و ما سعی کرده ایم آداب و رسوم ها را به هر نحوی زنده نگاه داریم.

ظرفیت های ما محدود است و امکان پاسخگویی به همه مطالبات را نداریم
ناصر امیرزاده، مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان بوشهر نیز گفت: در سراسر استان بناهای تاریخی، محوطه های باستانی و آثار تاریخی زیادی وجود دارد، اما ظرفیت های ما محدود است و امکان پاسخگویی به همه مطالبات را نداریم. بنابراین برای کمک به مرمت و احیاء آثار تاریخی دست به دامان NGO ها، فعالان مدنی و نهادها می شویم.

وی اضافه کرد: در خصوص صنایع دستی نیز وضع به همین صورت است، یکی از برنامه های بسیار خوبی که انجام می شود مبحث اشتغال فراگیر است که دولت تسهیلات خوبی را در اختیار سرمایه گذاران در سراسر کشور برای اشتغال روستایی و عشایر قرار می دهد و این یک فضای خوب و بی سابقه ای را فراهم می کند.

امیدواریم طی دو سال آینده بتوانیم کاروانسرای برازجان را به نتیجه برسانیم
ناصر امیرزاده ابراز داشت: قلعه ملک منصور خان شبانکاره و کاروانسرای مشیرالملک برازجان از پروژه های مهم شهرستان بوده است که ما برای اجرایی شدن این دو اثر تاریخی اعتباراتی در نظر گرفته ایم و امیدواریم که تخصیص داده شود.
مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان بوشهر اظهار داشت: امید است دولت با توجه به شرایط موجود این اعتبارات را تخصیص دهد و ما بتوانیم طی دو سال آینده کار مرمت کاروانسرا را به نتیجه برسانیم.
وی تصریح کرد: مرمت بقعه شیخ منصور خزایی در زیارت در هفته دولت و با کمک گرفتن از اعتبارات ملی به پایان رسید که از مطالبات به حق مردم روستای زیارت بود.

دشتستان به بهشت باستان شناسان معروف شده است
امیرزاده یادآور شد: آثار به جا مانده از دوره هخامنشی در چند استان وجود دارد، یکی از آنها دشتستان می باشد که به بهشت باستان شناسان معروف شده است.

بیش از 5 میلیارد اعتبار جهت خرید زمین پیرامون کاخ چرخاب
وی ادامه داد: تلاش می کنیم زیرساخت هایی برای استفاده گردشگران از محیط پیرامون کاخ چرخاب فراهم نماییم. هم اکنون اعتباری بالغ بر 5 میلیارد جهت خرید زمین در نظر گرفته شده است که امیدواریم امسال بتوانیم خرید زمین را انجام دهیم. البته امسال به فاز اجرایی نمی رسیم، اما طراحی ها انجام شده است. همچنین سایت موزه کاخ چرخاب نیز در این مکان راه اندازی خواهد شد.

امیرزاده ضمن اشاره به اینکه در کاخ چرخاب ما با مالکان زمین مشکل داشتیم، گفت: یکی از مشاوران برجسته کشور آقای دکتر محمدخانی را در انجام مطالعات مامور کرده ایم، و در 15 هکتار از این زمین ها مطالعات انجام گرفته. اتفاقات خوبی افتاده و ان شالله خبرهای خوبی در بحث کاخ چرخاب به سمع و نظر مردم خوب استان خواهد رسید.

مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان بوشهر عنوان داشت: جاده دسترسی به کاخ بردک سیاه مشکلات فراوانی دارد و امیدواریم آن را به نتیجه برسانیم.

وی در ارتباط با بحث مرمت کوشک اردشیر گفت: بخشی از زمین های اطراف کوشک خریده شده و بخشی را نیز امسال خریداری خواهیم کرد. که این زمین ها کشاورزی بوده و آبی که وارد زمین میشد به بنای کوشک اردشیر آسیب وارد می کرد.

ساماندهی و تملک زمین های اطراف گوردختر

ناصر امیرزاده در ارتباط با گوردختر عنوان کرد: ساماندهی و تملک زمین های اطراف آن را در برنامه داریم.

وی اذعان داشت: در حوزه گردشگری برای شهر سعدآباد اعتباری معادل 600 میلیون در نظر گرفته ایم. در شهر آبپخش نیز مطالعه و طراحی محور گردشگری پل کلل و صنایع چهاربرج در دست اقدام است.

ایجاد مجتمع خدماتی در روستای تنگ فاریاب

مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان بوشهر خبر داد: یک مجتمع خدماتی در روستای تنگ فاریاب واقع در بخش ارم ایجاد می شود.

ناصر امیرزاده افزود: معادل 250 میلیون تومان اعتبار از محل اعتبارات استانی برای بخش گردشگری روستای درودگاه در نظر گرفته شده است.

وی تاکید کرد: در مجموع اعتباراتی که در سال 96 به دشتستان اختصاص داده شده است شاید به اندازه چند سال گذشته این شهرستان بوده که البته کم است و امیدواریم بیشتر شود.

مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان بوشهر با اشاره به لزوم ایجاد جاذبه هایی در برازجان برای جذب گردشگران گفت: شهر برازجان متاسفانه از دید خارج شده است، و ما نتوانسته ایم در این شهر فضایی را برای ورود گردشگر و ماندگاری آن داشته باشیم.

کاروانسرای مشیر نماد و کانون گردشگری شهر برازجان

وی ادامه داد: برازجان یک کاروانسرای مشیر دارد که به عنوان نماد و کانون گردشگری این شهر در نظر گرفته می شود. کاخ چرخاب نیز می تواند یک جاذبه باشد و همچنین بازار روز برازجان که می توان به عنوان فضایی برای گردشگری تجاری از آن استفاده کرد.

امیرزاده با بیان اینکه میراث فرهنگی مالک دژ برازجان نیست، عنوان کرد: ما به عنوان متولی نگهداری و حفظ آثار تاریخی هستیم، و سازمان میراث فرهنگی می تواند آثار باستانی را از نابودی نجات بدهد.

برآورد 5 میلیارد و 600 میلیون تومان برای احیاء و مرمت دژ برازجان
مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان بوشهر خاطرنشان کرد: مبلغ 5 میلیارد و 600 میلیون تومان برای بخش احیاء و مرمت دژ برازجان برآورد هزینه شده است که بخشی از این هزینه تاکنون انجام شده و بخشی دیگر را در انتظار تخصیص اعتبار هستیم.

وی افزود: البته به عقیده من نگاه ما به دژ باید یک نگاه اقتصادی و فرهنگی باشد، چیزی شبیه بازارچه، فروشگاه و یا رستوران ها و اقامتگاه های سنتی که اگر بر روی این موضوع کار شود دژ آینده خوبی خواهد داشت.

ناصر امیرزاده در ارتباط با موضوع سقف بازار روز برازجان گفت: برای بررسی این محل کارشناس اعزام کرده و اگر قابلیت ثبت داشت حتما برای ثبت آن اقدام خواهیم کرد. مثل سقف بازار قدیم بوشهر که هر ساله اعتباراتی را به جهت ترمیم و مرمت آن اختصاص می دهیم.

چرا مرمت کاروانسرای مشیرالملک اینهمه زمان برده است؟

حمید سعادت، رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشکری دشتستان گفت: زمانی که من آمدم دژ مخروبه شده بود ولی ما با استفاده از مصالح خوب، گچ ضدآب و مصالح نانو کارهای اساسی انجام دادیم و قسمت بیرونی دژ را مرمت نمودیم.

وی اضافه کرد: کارهای زیربنایی به گونه ای انجام گرفته است که اگر فردا سعادت رفت پشت سرش سنگی نیفتد و گچی نریزد.

حمید سعادت اظهار داشت: در درودگاه یک موزه مردم شناسی ایجاد کرده ایم، حدود سه کیلومتر برقکشی تا بردک سیاه انجام شده است، و همچنین برای کاروانسروای مشیرالملک اعتباری در حدود 5 میلیارد تومان گرفته ایم که تا سال آینده این بنا تکمیل بشود.

یک سوم آثار باستانی استان در شهرستان دشتستان قرار دارد

سعادت در ارتباط با مشکلات میراث فرهنگی دشتستان گفت: با توجه به اینکه یک سوم آثار باستانی استان در شهرستان دشتستان قرار دارد باید اعتبارات و توجه بیشتری به این شهرستان شود و امکانات و اعتبارات فعلی جوابگوی نیازهای این شهرستان نیست.

وی تاکید کرد: تلاش داریم تا قبل از عید به جهت بازدید عموم و همچنین گردشگران موزه راه اندازی شود.

شهر برازجان علی رغم پتانسیل های بالا مهجور مانده است
عضو شورای شهر برازجان نیز با بیان اینکه دشتستان بزرگترین شهرستان استان بوشهر است، عنوان کرد: اما متاسفانه شهر برازجان در قلب شهرستان دشتستان و علی رغم پتانسیل های بالا مهجور مانده است.
سیده خدیجه حسینی یادآور شد: فعالان مدنی دلسوز شهر هستند، و این جدیت در پیگیری توسعه شهر بایست تداوم داشته باشد، مردم نیز باید کنار شهرداری و شورای شهر باشند.
رییس کمیسیون بانوان و جوانان شورای شهر برازجان گفت: فعالین مدنی زبان گویای مردم هستند که به راحتی می توانند خواسته ها و مطالبات خود را بگویند.
وی افزود: ما طرح هایی برای ساماندهی دژ داریم که نیاز به حمایت دارد تا بتوانیم به نتیجه برسیم.
حسینی تصریح کرد: دژ برازجان بسیار شاخص است و نباید وضعیت آن اینگونه باشد. اگر این بنا در شهر دیگری بود بی شک رسیدگی بیشتر و بهتری صورت می گرفت.
وی در خصوص ساماندهی اطراف دژ برازجان عنوان کرد: سال گذشته با کمک خانم دکتر اخلاقی، مدیر ساماندهی طراحی فضای پیرامون کاروانسرای مشیرالملک یک مسابقه برگزار شد و طرح های زیادی مورد بررسی و داوری قرار گرفت که در نهایت 3 طرح برگزیده شده و می توان از این طرح ها استفاده کرد.

دژ را در ایام عید نوروز در اختیار مردم و گردشگران قرار دهید
نوید متین، سخنگوی شورای شهر برازجان عنوان کرد: دژ تنها مکانی است که از نظر هویتی داریم و قرار بود که ما این مکان تا عید نوروز این در اختیار داشته باشیم و خواهشی که داریم این است که دست کم برای ده روز ایام عید گردشگران و مسافران بیایند و از دژ استفاده نمایند.
وی ادامه داد: این مکان را آماده کنید تا برای این ده روز مورد استفاده قرار بگیرد.
متین با اشاره به نیاز شهر پرجمعیتی چون برازجان به سالن اجتماعات، گفت: ما باید بدانیم که زمین مربوط به دهکده گردشگری دقیقا چه زمانی خریداری خواهد شد. چون احداث سالن اجتماعات شهر برازجان در گرو دهکده گردشگری است و تا زمانی که این دهکده اجرایی نشود سالن نیز ساخته نخواهد شد.


امیرزاده: پیش بینی موزه در دژ و کاخ چرخاب

مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان بوشهر در پاسخ به اظهارات نوید متین گفت: اگر نقدینگی به دست میراث فرهنگی برسد بعد از دو سال مالی این کار انجام خواهد شد.
امیرزاده اضافه کرد: در مطالعات مشاور دژ و کاخ چرخاب موزه پیش بینی شده است، البته ایجاد موزه نیاز به مجوز امور موزه ها دارد.

با کمک هم از ظرفیت های موجود در شهر برازجان استفاده نماییم
مهراب بنافی، عضو شورای شهر برازجان اظهار داشت: فعالان اجتماعی کمک یار خوبی برای شورا و شهرداری هستند.
وی در خصوص ترمیم کاروانسرای مشیرالملک گفت: امروز فرصت خوبی ست تا با کمک هم و دست در دست همدیگر از ظرفیت های موجود در شهر برازجان استفاده نماییم تا دژ برازجان ان شالله ساماندهی شده و به جایگاه شایسته ای برسد.
گفتنی است در این جلسه مسائلی چون اقدامات حوزه گردشگری، هتل های سطح شهر برازجان و وضعیت نابسامان آنها، ایجاد زیرساخت های گردشگری، نصب تابلوهای راهتمای آثار باستانی و بناهای تاریخی، بحث سرقت آثار باستانی شهرستان و جذب سرمایه گذاران حوزه گردشگری مورد بحث و بررسی قرار گرفت.
















لينک خبر:
https://www.ettehadkhabar.ir/fa/posts/92948