کد خبر: 92863 ، سرويس: استان بوشهر
تاريخ انتشار: 24 بهمن 1396 - 08:32
فرمانده انتظامی بوشهر:
برخورد شدید با عاملان تیراندازی در عروسی‌ها صورت می‌گیرد

اتحاد خبر: فرمانده انتظامی استان بوشهر در خصوص اقدام غیر قانونی تیراندازی در جشن های عروسی گفت: متاسفانه عده ای از دارندگان مجوز حمل سلاح با قانون شکنی در جشن های عروسی اقدام به تیراندازی می کنند که تاکنون حوادث تلخی را به وجود آورده اند. به گزارش «اتحاد خبر»؛ سردار واعظی با اشاره به آمار نگران کننده در این زمینه گفت: پلیس قطعا با افرادی که ...

تیراندازی

اتحاد خبر: سردار واعظی با اشاره به آمار نگران کننده در این زمینه گفت: فقط در شهرستان دشتستان در شش سال اخیر در حوادث تیراندازی در جشن های عروسی، هفت نفر کشته و شش نفر زخمی شده اند.
به گزارش «اتحاد خبر »؛ فرمانده انتظامی استان بوشهر افزود: پلیس قطعا با افرادی که در جشن های عروسی تیراندازی کنند برخورد قاطع خواهد کرد حتی اگر در تیراندازی آنها هیچ حادثه ای به وجود نیاید باز هم پلیس با قانون شکنان برخورد خواهد کرد.
وی گفت: پلیس اجازه نخواهد داد اماکنی که برای جشن و عروسی مردم است به محلی پر از ترس و اضطراب برای مردم به خصوص زنان و کودکان تبدیل شود.
سردار واعظی اظهار داشت: همانگونه که از اسم مجوز حمل سلاح شکاری پیداست استفاده از این سلاح در مجالس عمومی خلاف نظم عمومی است.
 
فرمانده انتظامی استان بوشهر با اشاره به اهمیت فنون و قوانین تیراندازی گفت: در تعجبم یک نفر چگونه بدون داشتن آموزش و مهارت های لازم به خود اجازه تیراندازی در اماکن عمومی می دهد در حالیکه نهادهای نظامی برای تمرین تیراندازی ابتدا منطقه ای را یک هفته قبل قرق کرده و به مردم محل اطلاع می دهد و پس از رعایت چنین مقدماتی، در روز تمرین هم یک افسر، ناظر بر تمرین تیراندازان خواهد بود.
سردار واعظی گفت: به تصریح قانون حتی خرید و حمل مواد محترقه غیر مجاز اگر در جشن ها و مراسم ها استفاده شود جرم تلقی می شود و دارای مجازات است.کسانی که دارای پروانه حمل سلاح شکاری هستند مکلف هستند پس از انقضاء مدت نسبت به تمدید پروانه اقدام نمایند و چنانچه ظرف مدت معینی که قانون گذار مشخص کرده در مورد تمدید اقدام نکنند سلاح آنها غیر مجاز تلقی می شود.
وی تصریح کرد: نکته مهم این است که با داشتن پروانه حمل سلاح حق تیراندازی ایجاد نمی شود و هرکسی به طور غیر مجاز سلاح گرم یا سرد ، جنگی یا سلاح شکاری خریداری، نگهداری ، حمل و یا استفاده کند مطابق ماده 6 قانون مجازات قاچاق اسلحه مصوب 1390 در خصوص سلاح سرد جنگی و شکاری حبس از 91 روز تا 6ماه یا جزای نقدی از ده تا بیست میلیون ریال محکوم می شود.در مورد سلاح گرم نیز مجازات شدیدتر و از شش ماه تا 2 سال مجازات حبس خواهد داشت. پلیس، هر جا صدای تیراندازی به گوش برسد حتی در منازل شخصی حق ورود و دخالت دارد، در عروسی که جرم تیراندازی مشهود است به تبع پلیس بلافاصله برخورد خواهد کرد.
سردار خلیل واعظی با اشاره به استقبال پلیس از همکاری مردم در دادن گزارش تخلف تیراندازی در عروسی ها به پلیس گفت :قطعا پلیس از منابع و اسنادی مثل کلیپ که مردم متعهد در اختیار پلیس قرار می دهند برای شناسایی متخلفین اقدام خواهد کرد.
وی در این باره افزود: در حادثه اخیر که در یکی از روستاهای شهرستان دشتستان اتفاق افتاد و یک زن در آن زخمی شد، پلیس با همکاری مردم با استفاده از کلیپ های موجود علاوه بر شناسایی ضارب، دیگر تیراندازان را نیز شناسایی و دستگیر کرد.
سردار واعظی عنوان کرد: مردم در صورت مشاهده تیراندازی به پلیس اطلاع دهند.

 

فرمانده انتظامی استان گفت: قتل هایی که با تخلف دارندگان مجوز حمل سلاح رخ می دهد قتل شبه عمد محسوب می شود و علاوه بر مجازات هایی که در دادگاه ها برای فرد متخلف تعیین می شود، سابقه کیفری نیز برای وی به وجود خواهد آمد و پلیس نیز نسبت به ابطال جواز وی اقدام خواهد کرد.
سردار واعظی افزود ابطال مجوز شامل حال همه خاطیان تیراندازی در عروسی است چه منجر به قتل و جراحت شود و چه حادثه ای در پی نداشته باشد.
وی ادامه داد: چنانچه فرد صاحب جوازی اسلحه خود را در اختیار دیگری قرار دهد،در صورت ارتکاب یک اقدام مجرمانه ، دارنده مجوز حمل سلاح نیز تحت تعقیب قرار خواهد گرفت.
سردار واعظی فرمانده انتظامی استان بوشهر که به پرسش های نماینده کمپین مردمی «مبارزه با اقدام غیر قانونی تیراندازی در جشن های عروسی در بخش ارم و بوشکان» پاسخ می داد گفت: از اینکه اساتید، دانشحویان، جوانان و عموم مردم با احساس مسئولیت چنین کمپین های اجتماعی به راه انداخته اند به عنوان پلیس خرسندم و مراتب سپاسگزاری خود را به این عزیزان اعلام می کنم.
وی افزود: به موازات برخورد پلیس با متخلفان، فرهنگ سازی نیز برای کنارگذاشتن عادت غلط و ناپسند تیراندازی در جشن های عروسی ضروری است.
سردار واعظی در پایان خطاب به متخلفانی که در جشن های عروسی اقدام به تیراندازی می کنند، گفت: ببینید جمعیت زیادی از نخبگان جامعه که می بایست وقت و تلاش خود را صرف توسعه مملکت کنند مجبور شده اند در برابر خودخواهی و و قانون شکنی شما چنین زحماتی را متقبل شوند. وقت آن است که با مردم همراه شوید و جشن های عروسی را به کام مردم تلخ نکنید و گرنه برخورد پلیس با متخلفانی که در جشن های عروسی تیراندازی می کنند شدید خواهد بود.
لينک خبر:
https://www.ettehadkhabar.ir/fa/posts/92863