امروز: پنجشنبه 25 مرداد 1397
    طراحی سایت خبری
تاريخ انتشار: 20 بهمن 1396 - 15:02

اتحاد خبر:نشست مشترک انجمن های ادبی دشستستان روز پنج شنبه  ۹۶/۱۱/۱۹ به میزبانی انجمن ادبی چکامه شبانکاره از ساعت ۱۵/۳۰ در سالن کنفرانس  آموزش و پرورش شبانکاره برگزار شد

اتحاد خبر:نشست مشترک انجمن های ادبی دشستستان روز پنج شنبه  ۹۶/۱۱/۱۹ به میزبانی انجمن ادبی چکامه شبانکاره از ساعت ۱۵/۳۰ در سالن کنفرانس  آموزش و پرورش شبانکاره برگزار شد .

 


به گزارش روابط عمومی انجمن ادبی دشتگان در این نشست محمد بحرینی فرد مجری و گرداننده نشست ضمن خوش آمدگویی وارد محور اصلی  نشست (آشنایی زدایی) شد .و رشته کلام را به محمد جعفر نجدی سپرد .

 نجدی از انجمن چکامه
ابتدا مفهوم آشنایی زدایی را که نا آشنا کردن زبان ست بیان کردند سپس دو مورد که باید در آشنایی زدایی حتما رعایت شود اصل رسانگی و زیبایی شناسی بعلاوه اینکه  ساختار شکنی  نباید  خلاف قواعد دستوری هم باشد را بیان کردند. در مورد معیار آشنایی زدایی که نقطه صفر آن از زبان نوشتاری علمی ؛گزارشی شروع می شود را توضیح دادند در ادامه  چهار سطح آشنایی زدایی را با نمونه هایی برشمردند و نهایتا شکل های آشنایی زدایی جانشینی که مبنای آن  استعاره است   و آشنایی زدایی ترکیبی (ساختاری)در مولفه های مختلف شعرساز (کنایه ؛باستانگرایی ؛ایجاز و حذف  ترکیب  و فشرده سازی آشنایی در نحو زبان و .....با شاهد مثال هایی از شعر گذشته و امروز مطالبی را بیان کرد.

سپس کریم بهادر از انجمن چکامه با آوردن چند نمونه از آشنایی زدایی سبکی و زمانی مطالبی بیان داشت در ادامه کورش انگالی ازانجمن دشتگان گفت
آشنایی زدایی در شعر بخش مهم و برجسته ای است که در گفتمان شعری امروز جایگاه خاصی دارد.  این مقوله در نماها و روشهای مختلفی صورت میگیرد.

 


برای نمونه میتوان آشنایی زدایی حسی،  کلامی، مفهومی و... را نام برد.  اساس کارکرد آشنایی زدایی، همانطور که از نامش برمی آید، یعنی زدودن و کم کردنِ عادت ها و تکرارها و جایگزین کردنِ زاویه و بُعد تازه ای در گفتمان شعری به گونه ای که گیرایی و زیباییِ تازه ای به هنرِ شعر بدهد، و یا به زبان دیگر،  یعنی شکستنِ برخی از فرم و ساختارها که با همراهیِ بازی با واژه ها انجام میگیرد،  ولی این کار نیازمند نوآوری شاعر و آشنایی او با ،لایه ها و ابعاد گوناگون شعر میباشد، و برخی از لایه های شعر را میتوان در چند بخشِ نامگذاری کرد که عبارتند از بخش عریان ، بخش پنهان،  بخش استعاره،  بخش تخیل و سورءال و...  که با تلفیق زبان موسیقی و درآمیختن آن با حس زیبایی شناختی تشکیل شعری کامل را میدهد ولی اگر یکی از خصوصیات شعر نادیده گرفته شود، دیگر نمیشود از آن به عنوان شعری کامل نام برد.  در مبحث آشنایی زدایی باید توجه داشت که موارد ذکر شده حتما رعایت شود وگرنه به اصالت و روح شعر آسیب زیادی زده میشود.

خانم جلالیان از انجمن دیدگاه گفت:


 
در شعر صدای پای آب ، سهراب خیلی روان و ساده شروع کرده ،چه کسی فکر می کند که سهراب خودش را این قدر ساده ولی لطیف ، با واژه آرایی زیبا همراه با استعارها و ایهام های زنده و ملموس و غیر ملموس معرفی کند. شعر با یک روال نرم و نو گرایانه ، روان و یک دست ادامه  پیدا می کند .
روی آگاهی آب
روی قانون گیاه
پی قد قامت موج
کعبه ام زیر اقاقی هاست .

صحبت از واژه هایی بکر و همراه با اندیشه ای نو همراه با صحنه ها و تصویر های غیر ملموس و عاشقانه و آشنایی با فن بکار گیری کلمه و افعال در کنار هم و شناخت بیشتر افعال و صفت ها با هم داشته ، سهراب آگاهی به تمام قوانین شعری و قدرت واژه یابی فوق العاده ای داشته . او نه فقط به صرف گذاشتن کلماتی وزن دار خواسته چیزی بسراید نه ، او  اندیشه ای آ گاه و روان و زنده ای داشته در ضمن اینکه با تمام قوائد و افعال و صفت های زنده و بارانی آشنایی داشته است .
 در پایان خانم تراکمه از انجمن اهل قلم وحدتیه مطالب خود را پیرامون آشنایی زدایی بیان کردند.در پایان شاعران تازه ترین آثار خود را ارائه نمودند .


از نکات قابل توجه این نشست  استقبال چشمگیر انجمن ها ی ادبی اهل قلم وحدتیه دشتگان و دیدگاه برازجان انجمن  اندیشه سعدآباد و انجمن نوای دشتستان بود.

 تخصصی بودن نشست مورد استقبال انجمن ها قرار گرفت و برای  نشست های تخصصی بیشتر درآینده  پیشنهاد شد .


و  نکته آخر اینکه در قسمت ارائه آثار شعر های امیدوار کننده ای در قالب ها و شکل های مختلف شعری از طرف شاعران جوان انجمن ها خوانده شد که جای تحسین فراوان دارد.















































کانال تلگرام اتحادخبر


نظرات کاربران
ارسال نظر

نام:

ايميل:

وب سايت:

نظر شما:

تازه ترین خبرها

پربازدیدترین خبرها

پربحث ترین