کد خبر: 92614 ، سرويس: مقاله
تاريخ انتشار: 18 بهمن 1396 - 11:06
خدمات شهری و کاستی های آن

اتحاد خبر-مجتبی ابراهیمی: در برهه کنونی به کارگیری تجهیزات مکانیزه در بحث جمع آوری پسماندهای شهری اجتناب ناپذیر است که این موضوع تا کنون محقق نگردیده است. چنانکه گفته شد از دیگر وظایف حوزه خدمات شهری فضای سبز و نگهداری و توسعه آن می باشد، که سرپرستی آن بر عهده سازمان پارکها و فضای سبز می باشد.

 

مجتبی ابراهیمی

حوزه خدمات شهری دارای وظایفی است که به طور برجسته در چگونگی کیفیت زندگی شهروندان هر شهری نقش مهمی ایفا می کند. از جمله این وظایف به اختصار می توان به بهداشت شهری، فضای سبز و نگهداری و توسعه آن، زیباسازی شهری، پیشگیری از تخلفات شهری و بهینه سازی و نگهداری از تجهیزات شهری نام برد، که علاوه بر این موارد مدیریت بحران و خدمات ایمنی و آتشنشانی نیز بر عهده این حوزه می باشد. با این اوصاف سازمان های متعددی در زیر مجموعه این حوزه قرار می گیرند از قبیل: سازمان پارک ها و فضای سبز، سازمان آتشنشانی و خدمات ایمنی، سازمان مدیریت پسماند و غیره. بنابراین با توجه به طیف وسیع فعالیت ها، این حوزه ارتباط تنگاتنگی با حیات شهری دارد و به واسطه ارتباط مستقیم با زندگی شهروندان به خدمات شهری معروف است و مدیریت غیر کارشناسی آن معضلات اساسی را برای شهروندان به بار می آورد. لذا توجه ویژه به این حوزه از سوی مدیران و متولیان مدیریت شهری ضرورت دارد.

 

دست کم از آغاز زندگی یکجانشینی، انسان ها همواره پسماند ها را به طریقی از محیط زندگی خود دور می کردند. در شهر برازجان عدم شکل گیری مدون سازمان مدیریت پسماند با توجه به گسترش به رویه و غیر منطقی شهر به صورت افقی مشکلاتی را در زمینه جمع آوری زباله و پسماندهای شهر به وجود آورده است، که حتی در برخی از محلات عدم وجود زیرساخت های اولیه به وضوح مشهود است و گویا راهکار مدیریت شهری برای دفع پسماندها تفاوت چندانی با شهرهای ابتدای بشر شهر نشین ندارد.

 

در برهه کنونی به کارگیری تجهیزات مکانیزه در بحث جمع آوری پسماندهای شهری اجتناب ناپذیر است که این موضوع تا کنون محقق نگردیده است. چنانکه گفته شد از دیگر وظایف حوزه خدمات شهری فضای سبز و نگهداری و توسعه آن می باشد، که سرپرستی آن بر عهده سازمان پارکها و فضای سبز می باشد. این سازمان به لحاظ جایگاه قانونی وظیفه حفظ و نگهداری و توسعه فضای سبز در سطح شهر را برعهده دارد. می توان گفت که با وجود سازمان پارکها و فضای سبز، کاستی های مدیریتی زیادی در این بخش همچون سایر زمینه های فعالیتی خدمات شهری از قبیل عدم توجه به بخش خصوصی و نظارت صحیح بر عملکرد مجریان آن دیده می شود.

 

مدیریت فضای سبز شهری با روش سنتی مرسوم به لحاظ هزینه های زیاد نگهداری از بازدهی پایینی برخوردار است و تحمیل این هزینه ها فشار مضاعفی را به هزینه های جاری مجموعه وارد می کند. لذا توجه به مدیریت علمی-منطقی و نوین در جهت کاهش اتلاف انرژی و هزینه و افزایش بازدهی و تطبیق آن با جانمایی های منطقی و اصولی بسیار حائز اهمیت است. آنچکه امروز از مسئولان و متولیان انتظار می رود عزمی راسخ در جهت سرعت بخشیدن به حل مشکلاتی است که مکرراً با عناوین متفاوت و از تریبون های مختلف، گاهی در قالب درد و دل و گاهی از دید نقد بیان شده است ولی ماحصل آن چیزی به جز یأس و نا امیدی در تحقق یافتن خواسته های به حق در بین شهروندان نبوده است.

 

حال اگر امروز بی رغبتی مردم در بحث مشارکتهای عمومی را ملموس تر از گذشته شاهد هستیم، شاید بتوان ریشه اش را در کم لطفی مدیران شهری جستجو کرد و پر بیراه نیست اگر بگویم اعتماد و انتظار عمومی از دولت محلی رو به زوال است. با نزدیک شدن به روزهایه پایانی سال، حوزه معاونت خدمات شهری به عنوان متولی فرآهم آوری بستری مناسب به جهت میزبانی از مسافران وظایف سنگین و متعددی را بر عهده دارد.

 

در سال های گذشته آنچنان که انتظار می رفت در بحث ایجاد فضایی مناسب برای اسکان مسافران و ارائه خدمات رفاهی درخور جایگاه یک میزبان، پویایی و جدیتی از سوی مسئولان زیر ربط مشاهده نشد. هر چند که خدمات رسانی به کمپ های اسکان در شرایط ازدحام و استقبال مسافرین کاری بسیار پیچیده و خطیری است، اما نیاز به مدیریتی دقیق، منظم و همه جانبه ای دارد که این امر و دیگر مسائل مطرح شده در سایه تعامل کمیسیون خدمات شهری شورا و حوزه معاونت خدمات شهری در کنار بهره مندی از نظرات کارشناسان محلی و ظرفیت سازمان های مردمی فعال در این حوزه قابل پیشبرد خواهد بود.

 

لازم به ذکر است آنچه که به قلم تحریر در آمده است به جهت نفی زحمات دلسوزان و مدیران این حوزه نبوده و عاری از هرگونه غرض است و تنها نقدی در جهت ارتقاء سطح خدمات رسانی شهری و بهبود کیفیت آن می باشد.  

لينک خبر:
https://www.ettehadkhabar.ir/fa/posts/92614