کد خبر: 91645 ، سرويس: استان بوشهر
تاريخ انتشار: 28 دي 1396 - 12:38
آیت‌الله صفایی بوشهری در آئین افتتاحیه کنگره «به شهادت سكوت»؛
تاریخ منطقه دشتستان و استان بوشهر قابل فراموشی نیست /دشتستان، پایتخت مبارزه با استعمار است

اتحاد خبر: آیت الله غلامعلی صفایی بوشهری، نماینده ولایت فقیه در استان بوشهر اظهار داشت: استان بوشهر از جهت جغرافیای سیاسی جهان دارای یک موقعیت فوق استراتژیک است به طوری که در هندسه جهان سیاسی استان بوشهر دروازه ورود سیاسی-اقتصادی-فرهنگی ایران تلقی می شده است. به گزارش «اتحاد خبر»؛ چهار بار این استان مورد تهاجم استعمار پیر انگلیس ...

اتحاد خبر: آیت الله غلامعلی صفایی بوشهری، نماینده ولایت فقیه در استان بوشهر اظهار داشت: استان بوشهر از جهت جغرافیای سیاسی جهان دارای یک موقعیت فوق استراتژیک است به طوری که در هندسه جهان سیاسی استان بوشهر دروازه ورود سیاسی-اقتصادی- فرهنگی ایران تلقی می شده  به همین خاطر است که هرگاه جهات استعمار میخواسته بر دولت مرکزی ایران فشار وارد کند به قطب ایران اسلامی و به استان بوشهر حمله می کرده است. چهار بار این استان مورد تهاجم استعمار پیر انگلیس بوده است و هیچگاه در معادلات تصمیم گیری و تصمیم سازی این تهاجم عالمان استان و مردم نقش علت فاعلی برای تهاجم بیگانگان را نداشتند بلکه علت این تهاجمات معادلات سیاسی بوده که مهاجمان با دول مرکزی برقرار می کردند.

به گزارش «اتحاد خبر»؛ رییس کنگره ملی به شهادت سكوت افزود: منطقه دشتستان در هندسه سیاسی استان بوشهر فوق العاده مهم است به تعبیری قلعه استان است که تسخیر دشتستان یعنی تسلیم استان و دشتستان دروازه ورود به جغرافیای مرکزی ایران است. در آن برهه مردم به مقاومت فراخوانده شدند و بزرگانی چون رییسعلی دلواری، زائرخضر خان اهرمی، و غضنفرالسلطنه برازجانی وارد عرصه شدند و این کار بزرگی که مردم استان بوشهر انجام دادند و شکستی به انگلستان و استعمار کهنه وارد کردند که هیچگاه دیگر بیگانگان تهاجم به ایران را تکرار نکردند.

وی اضافه کرد: شکست در منطقه جنوب ایران و استان بوشهر برای انگلیس یک تجربه و عبرت تاریخی گردید و نوع استراتژی خود را به استعمار نو و هم اینک فرا نو تبدیل نمود. سرداران دشتستان و عالمان بزرگ این منطقه کار بزرگی انجام دادند و در خط دوم مقاومت نگداشتتد دشتستان یک سقوط مستمر داشته باشد.

آیت الله صفایی بوشهری تاکید کرد: به واسطه جنگ و گریزهایی که در طول تاریخ در همین عرصه مبارزه با استعمار می بینید حماسه لرده آفریده شد که زنان منطقه لرده دشتستان شجاعانه طلوع کرده و افسران انگلیسی را به زانو درآوردند. به همین جهت انگلستان نتوانست هیچ جایگاه و پایگاهی برای خود در استان بوشهر ایجاد کند.

وی اضافه کرد: نام رییسعلی دلواری، نام غضنفرالسلطنه، نام دشتستان و نام دلوار در طول تاریخ عامل یک زلزله سیاسی است و این تنها به سبب بزرگی و رشادت مردم خطه جنوب است که این را از عالمان خود آموخته بودند. پایمردی و بزرگی این مردم که در مقابل هیچ ابرقدرتی کرنش نکردند در زمانی که بسیاری از روشنفکرنماها و بسیاری از پایتخت نشین ها در سفارت های کشورهای بیگانه بست می نشستند اما بزرگان این منطقه جلوی استعمار ایستادند. زنان این استان، مردان این استان، و عالمان این استان گفتند که هیچگاه از بیگانه شکست نخواهیم خورد و زیر بار بیگانه نمی رویم.

نماینده ولی فقیه در استان بوشهر گفت: امسال و اینک اولین همایش برای بیان واقعیت ها و عظمت مبارزات مردم دشتستان پس از گذران بیش از صد سال برگزار شده است که ابن دیر بیان شدن یک اشکال است.

آیت الله غلامعلی صفایی بوشهری تصریح کرد: واکاوی و کشف تاریخ یک قوم شناسنامه آن قوم است. منطقه دشتستان و استان بوشهر با آن سابقه بزرگ که مقام معظم رهبری بارها که من خدمت ایشان رسیده ام بر این معنا تاکید دارند پایتخت مبارزه با استعمار است. این کنگره یک بازخوانی کتاب مسکوت تاریخ استان بوشهر و دشتستان است که بسیاری به دنبال بیان آن نبوده و نیستند. بدانید که کتاب تاریخ حیات این استان و منطقه دشتستان خواندنی است، زرین است و مایه افتخار، لذا همواره باید بخوانیم.

وی ادامه داد: دشتستان عزیز مایه افتخار ایران و استان بوشهر است تاریخ این منطقه و تاریخ استان بوشهر قابل فراموشی نیست.

امام جمعه بوشهر اظهار داشت: سلام گرم مقام معظم رهبری را به شما مردم عزیز می رسانم و شما مردم شجاع بدانید که قطعا مایه افتخار کشور هستید.

دکتر حقانی، رییس موسسه مطالعات تاریخ معاصر گفت: سیاست استعمار در ایران از دوره قاجار مبتنی بر نابودی ایران یوده است و دلیل آن اهمیت ایران در این منطقه است. در آن مقطع ایران دروازه ورود به هند بود و سیاست انگلیسی ها بر تضعیف و نابودی ایران قرار گرفت.

وی افزود: در ادامه این سیاست ها سعی کردند راه توسعه و پیشرفت ایران را مسدود کنند. مقاومت مردم این منطقه منجر به حفظ تمامیت ارضی و صیانت از این خاک مقدس شد.

رییس موسسه مطالعات تاریخ معاصر اذعان داشت: خالو حسین یک مجاهد، جانباز، اسیر جنگی، تبعیدی، و زندانی سیاسی بود که با علمای نجف ارتباط داشته است و این یعنی یک عمر مبارزه. مردم مسلمان و مبارز این منطقه واقعا پای کار ایستادند به حق این استان پایتخت مبارزات ضد استعماری است و باید نسلی که در این سرزمین و آب و خاک پرورش می یابد آگاه به تاریخ باشند و بتوانند در مقابل استعمار همواره مبارز و فعال باشند.

سرهنگ نعمت الله غلامپور، فرمانده سپاه دشتستان گفت: مبارزات مردم خطه جنوب دارای مراحل متعددی بوده است که تاثیرات این مبارزات دلیرانه مردم دشتستان و برازجان در مقابل چپاولگران تاریخ در طول دو قرن اخیر مشهود می باشد.

وی ادامه داد: ادامه دهنده راه مبارزه با استعمار در تاریخ معاصر افرادی چون مرحوم حاج ماشالله کازرونی بوده اند. ما شهدا و جانبازان زیادی را در مبارزات ضداستعماری تقدیم انقلاب عزیزمان نموده ایم.

سرهنگ پاسدار نعمت اله غلامپور تاکید کرد: مبارزات موثر مردم خطه دشتستان در دفاع از دین اسلام و آیین مقدسمان تکمیل کننده راه و عمل شهدا است. تشریح و گزارش رشادت های مبارزان دشتستانی و تلاش عزیزان در برگزاری این کنگره قابل تحسین است.

دکتر داوود یحیایی، دبیر علمی کنگره ملی به شهادت سكوت اظهار داشت: ما مقالات متعددی را دریافت کردیم که این مقالات به کمیته داوری سپرده شد و ما مقالات برگزیده را انتخاب کردیم.

رییس دانشگاه آزاد اسلامی واحد دشتستان خاطرنشان کرد: این کنگره ضمن بیان قیام مردم جنوب و رشادت ها و شجاعت بزرگانی مثل غضنفرالسلطنه که در دو بخش صبح و بعدازظهر ارائه خواهد شد.

یحیایی تاکید کرد: اختتامیه کنگره به شهادت سكوت نیز امشب از ساعت 19 الی 21 در کاروانسرای مشیرالملک برگزار خواهد شد.

به گزارش «اتحاد خبر»، آقای محمدجواد فخرایی دبیر هماهنگی کمیته های اجرایی کنگره به شهادت سكوت بوده و در حاشیه این آیین از تندیس کنگره به شهادت سكوت با حضور نماینده ولی فقیه در بوشهر، امام جمعه برازجان، فرماندار دشتستان و برگزارکنندگان کنگره رونمایی گردید.

گفتنی است، آقای محمد غلامی شاعر دشتستانی حماسه لرده شیرزنان دشتستانی را به قالب شعر درآورده و برای حاضرین خواند. در ادامه نیز مولفان مقالات پذیرفته شده چون دکتر مهدی ماحوزی، دکتر هیبت الله مالکی، دکتر عبدالرسول خیراندیش و... به ارائه مقاله خود در حضور دبیر علمی کنگره و هیئت داوران پرداختند.

لينک خبر:
https://www.ettehadkhabar.ir/fa/posts/91645