کد خبر: 91616 ، سرويس: ورزش
تاريخ انتشار: 28 دي 1396 - 09:11
زندگينامه رونالدينيو؛ ديوان شاعري ديوانه
اتحادخبر: «شاعر فوتبال»؛ اين لقبي است كه تنها شايسته يك نفر در دنياي فوتبال بوده، هرچند بسياري او را با دريبل‌هاي تماشايي‌اش به ياد مي‌آورند اما برخي هواداران او را با گل‌هاي بي‌نظيرش به خاطر دارند.
روزنامه قانون: «شاعر فوتبال»؛ اين لقبي است كه تنها شايسته يك نفر در دنياي فوتبال بوده، هرچند بسياري او را با دريبل‌هاي تماشايي‌اش به ياد مي‌آورند اما برخي هواداران او را با گل‌هاي بي‌نظيرش به خاطر دارند. گل زيبا به چلسي در ليگ قهرمانان اروپا درست وقتي همه بازيكنان منتظر بودند او به مهاجمان بارسلونا پاس بدهد، در ميان بهت و حيرت پيتر چك و يارانش. گل تماشايي‌اش به ديويد سيمن در جام‌جهاني 2002 درست وقتي همه منتظر بودند او توپ را روي دروازه انگليس سانتر كند. اين بزرگ‌ترين ويژگي رونالدينيو بود؛ در همان لحظاتي كه همه منتظر بودند او كاري كند، در چشم‌هاي‌شان خيره مي‌شد و كار ديگري مي‌كرد. قادر بود به چشمان مدافع خودي نگاه كند و به مدافع ديگر پاس بدهد، او رونالدينيو بود، ستاره بي‌نظير دنياي فوتبال كه تا سال‌ها بايد گل‌هاي قديمي‌اش را مرور كنيم. رونالدينيو روز گذشته به صورت رسمي از دنياي فوتبال خداحافظي كرد.
 
چه كسي از تماشاي بازي او سيراب مي‌شد كه اين‌گونه تصميم گرفت خودش را بازنشسته كند؟ او دوباره به چشمان‌مان نگاه كرد و وقتي منتظر بوديم براي‌مان دريبل بزند، زيبايي‌هاي فوتبال را به نمايش بگذارد يا آن خنده‌هاي جذابش را تحويل بدهد،‌ كنار كشيد و رفت. گرميو، فلامينگو، اتلتيكو مينيرو و فلوميننزه برزيل، سيون و پاري‌سن‌ژرمن فرانسه، بارسلونا اسپانيا، ميلان ايتاليا و كوئرتارو مكزيك باشگاه‌هايي بودند كه رونالدينيو در مقاطع مختلف زندگي فوتبالي‌اش در آن‌ها بازي كرد. درخشيد و صحنه‌هاي ماندگار را رقم زد. پسري كه پابرهنه و در سكوت خبري به فوتبال وارد شد، روز گذشته در هياهوي رسانه‌ها و اندوه و تاسف هواداران تصميم به بازنشستگي گرفت هرچند كه مدت‌هاست خبري درباره درخشش او در اروپا در تيم‌هاي باشگاهي‌اش به گوش نمي‌رسيد اما تمام بازي‌هاي كوئرتارو در ميان استقبال هواداران برگزار مي‌شد. هواداراني كه نه به خاطر تيم محبوب خود بلكه به خاطر ثبت حركات منحصر به فرد ستاره برزيلي به ورزشگاه مي‌آمدند. ستاره رفت اما خاطرات بازي‌هاي او همواره با هواداران خواهد بود درست مثل روماريو، پله يا رونالدوي برزيلي كه فيلم‌هاي ثبت شده گل‌هاي‌شان هنوز هواداران را به وجد مي‌آورد.


پادشاه يوتيوب

نيمار، رونالدو و مسي بازيكنان بزرگي در تاريخ فوتبال هستند كه ركوردهاي متعددي را از خود به جا گذاشته‌اند اما رونالدينيو براي هواداران تداعي‌كننده خاطرات شيرين و هيجان‌انگيزي است. «شاعر فوتبال» رازهاي جالبي در زندگي‌اش داشت كه روز گذشته پس از جدايي‌اش در برخي سايت‌هاي برزيلي منتشر شد. برزيل اسپورت در اين باره نوشته است: «رونالدینیو از جمله بازیکنانی بود که به خانواده‌اش اعتماد بسیار زیادی داشت و کارهای شخصی خود را به آن‌ها می‌سپرد. مدیر برنامه های او یکی از برادرانش به اسم روبرتو بود و خواهرش دیزی به عنوان مشاور رسانه‌ای او فعاليت مي‌كرد و بیشتر اوقات به جای این ستاره برزیلی به گفت‌وگو با رسانه‌ها مي‌پرداخت. او پادشاه يوتيوب نيز لقب گرفته است. ستاره پيشين بارسلونا نخستین کسی بود که ويديوي تبليغاتي‌اش از مرز یک میلیون بیننده در يوتيوب گذشت. او در سال ۲۰۰۵ این رکورد را به نام خود ثبت کرد تا همه از او به عنوان پادشاه یوتیوب سخن به میان آورند. او در این ویديو که برای شرکت تجاری نایک بود، مهارت های فوتبالی خود را به نمایش گذاشت و توانست چهار بار متوالي توپ را به تیر دروازه بزند.

حاميان مالي

گذشته رونالدينيو سرشار از مشكلات مالي فراوان است؛ بنابراين او تصميم گرفت خلاقيت و استعدادش را در راه كسب درآمد مالي مناسب به كار بگيرد و همين موضوع سبب شد ركورد جالبي را به نام خود ثبت كند. رونالدینیو قراردادهای بزرگ و خوبی را با چندین شرکت منعقد کرده بود. او در سال 2006 با 19 میلیون دلار، پردرآمدترین بازیکن سال شناخته شد و ستارگانی همچون دیوید بکام و تیه ری آنری را پشت سر گذاشت. از جمله شرکت‌ها و برندهایی که رونالدینیو با آن ها قرارداد امضا کرده بود می توان به نایکی، پپسی، کوکاکولا و شرکت هنرهای الکترونیکی که سری بازی های فیفا را تولید می‌کند، اشاره کرد.

نگاهي به خانواده رونالدينيو

مادرش دونا میگوئلینا الوی آسیس دوس سانتوس، یک فروشنده بود که درس خواند و پرستار شد. پدرش ژائو ده آسیس موریرا یک کارگر ساده کشتی بود که برای باشگاه اسپورته کلوبه کروزیرو بازی می کرد. زمانی که رونالدینیو هشت ساله بود، پدرش در استخر دچار حمله قلبی شد و از دنیا رفت. برادرش روبرتو یک فوتبالیست تراز اول بود که برای گرمیو بازی می کرد. باشگاه برای اینکه کمکی به پیشرفت بازیکنش کرده باشد، برای او خانه ای نزدیک باشگاه گرفت و به این ترتیب خانواده به آنجا نقل مکان کردند. البته روبرتو به دلیل آسیب دیدگی شدید نتوانست به فوتبال ادامه دهد. پس از مرگ پدر، روبرتو برادر بزرگ‌تر رونالدينيو نامه‌اي براي او نوشت، نامه‌اي كه رونالدينيو آن را اينچنين روايت مي‌كند: «رونالدینیوی عزیز هشت ساله؛

فردا زمانی که از بازی فوتبال به خانه بازمی‌گردی، افراد زیادی در خانه‌ات خواهند بود. عموهایت، دوستان خانوادگی و حتی اشخاصی که نمی‌شناسی. همه آن‌ها در آشپزخانه جمع خواهند شد. ابتدا فکر می‌کنی به جشن تولد برادرت روبرتو دیر رسیده‌ای، برادری که ۱۸ ساله خواهد شد. اغلب وقتی از فوتبال بازمی‌گردی، مادر با لبخند و یا چهره‌ای خندان از تو استقبال می‌کند اما این بار او را در حال اشک ریختن خواهی دید. سپس برادرت روبرتو را خواهی دید، او تو را در آغوش خواهد گرفت و به اتاق خواهد برد تا تنها باشید. در اینجا به تو خواهد گفت که این لحظه را درک نخواهی کرد. یک اتفاق بود. پدر از دنیا رفته است. این جمله برایت معنا نخواهد داشت. او چه گفت؟ پدر کی به خانه بازمی‌گردد؟ یعنی چه که پدر رفته است؟ پدر کسی بود که همیشه به تو می‌گفت خلاقانه فوتبال بازی کن. او به تو می‌گفت که رها بازی کن تا به راحتی با توپ کار کنی. او بیش از همه به تو اعتقاد داشت.

زمانی که روبرتو فوتبال حرفه ای خود را با گرمیو سال گذشته شروع کرد، او همیشه به همه می‌گفت: روبرتو بازیکن خوبی است اما باید منتظر باشید تا روزی بازی برادر کوچک‌تر را ببینید. پدر یک ابر قهرمان بود...». رونالدینیو با ژاناینا مندس ازدواج کرد و در روز 25 فوریه سال 2005 میلادی صاحب فرزند پسری شد که نامش را به احترام پدربزرگش ژوآئو گذاشت. همسر او ژاناینا مندس، يك مدل معروف برزيلي است. شاعر دنياي فوتبال يك روز صبح از خواب بيدار شد و تصميم گرفت به صورت رسمي اعلام بازنشستگي كند. او رفت اما ما همچنان سرمستيم زيرا در سال‌هايي زندگي كرديم كه بازي‌هاي او را ديده‌ايم. با دريبل‌هاي نابش هيجان زده شديم و سزاوارانه تشويقش كرده‌ايم. در پايان شايد بد نباشد جمله معروفي از او نقل كنيم؛ جمله‌اي كه بازتاب‌هاي فراواني در فضاي مجازي داشت. رونالدينيو درباره حضورش در فوتبال گفته بود: «فوتبال را دوست داشتم و مي‌خواستم فوتباليست بشوم اما اگر به هر دليلي مانع از اين اتفاق مي‌شدند، هنرمندي را ترجيح مي‌دادم. نمي‌دانم به احتمال فراوان موسيقي‌دان بودم»./ص

لينک خبر:
https://www.ettehadkhabar.ir/fa/posts/91616