کد خبر: 91489 ، سرويس: استان بوشهر
تاريخ انتشار: 25 دي 1396 - 13:19
فرزند آيت الله هاشمی در بوشهر:
مسئولان کمک کنند پرونده فوت هاشمی به نقطه روشنی برسد/ مجموعه خاطرات هاشمی یک سند ماندگار برای تاریخ ایران است+تصاویر

اتحاد خبر: نشست خبری ياسر هاشمی فرزند آيت الله هاشمی رفسنجانی به مناسبت نخستين سالگرد ارتحال آیت الله رفسنجانی صبح دوشنبه 25 دی ماه در خانه معلم بوشهر برگزار شد. به گزارش خبرنگار اتحاد خبر، فرزند آيت الله هاشمی رفسنجانی اظهار داشت: مردم استان بوشهر مردم سخت کوشی هستند که سابقه رفع تجاوز قدرتمند بزرگی چون انگلیس از کشورمان ...

اتحاد خبر_زهره عرب: نشست خبری ياسر هاشمی فرزند آيت الله هاشمی رفسنجانی به مناسبت نخستين سالگرد ارتحال آیت الله رفسنجانی صبح دوشنبه 25 دی ماه در خانه معلم بوشهر برگزار شد.



به گزارش خبرنگار اتحاد خبر، فرزند آيت الله هاشمی رفسنجانی اظهار داشت: مردم استان بوشهر مردم سخت کوشی هستند که سابقه رفع تجاوز قدرتمند بزرگی چون انگلیس از کشورمان را در سابقه تاریخی خود دارند و تلاش این مردم و این استان در حوزه های دریا و خشکی، همچنین امکانات صنعتی، کشاورزی و نیروگاهی یک پایگاه مهم و اساسی برای کشور است و قطعا تمام مردم کشور می دانند و توجه دارند که این استان با تلاش خود در جهت پیشبرد کشور عزیزمان ایران گام برمی دارد.

یاسر هاشمی در خصوص اعتراضات اخیر عنوان کرد: به نظر من به دلیل نوع اتفاقاتی که ما شاهد بودیم باید واکنش مثبتی نسبت به این اعتراضات صورت پذیرد و به هر حال حق طبیعی مردم است که بتوانند مسائل و دغدغه های خود را در ارتباط با وضعیت کشور بیان کنند.

وی در مورد دیدگاه آیت الله در خصوص تاثیر این اتفاقات در جامعه گفت: من فکر می کنم شاید دیدگاه  آیت الله هاشمی نسبت به رفع اینگونه مسائل بیشتر بر پایه ارتباط مردم با مسئولین شکل می گیرد.

هاشمی در خصوص احتمال شرکت اعضای خانواده اش در انتخابات 1400 گفت: الان برای طرح چنین مسائلی خیلی زود است، اما هنوز در خانواده ما این موضوع مطرح نشده است.



یاسر هاشمی در پاسخ به سوال خبرنگاران در رابطه با اظهاراتشان در خصوص مشکوک بودن فوت آیت الله هاشمی، اظهار داشت: ما می خواهیم که مسئولین کشور نسبت به این فضای مبهم وارد شده و پاسخ مناسبی به ابهامات بدهند چون این یک موضوع و سوال عمومی می باشد و برای مردم مهم است.

وی ادامه داد: برای خانواده موضوع فوت آیت الله هاشمی به این دلیل مهم است که ما هنوز علت مرگ ایشان را نمی دانیم. چون ایشان یک مسئول بوده و در یک چارچوب حفاظتی بوده است ولی به هر حال کسی به طور مشخصی دلیل فوت آیت الله هاشمی را به ما نگفته است.

یاسر هاشمی اضافه کرد: ما نمی خواهیم طوری رفتار کنیم که نسبت به این موضوع در جامعه تنش به وجود بیاید اما خبرنگاران نسبت به اینگونه مسائل حساس هستند و ما نیز مورد سوال قرار می گیریم.

وی اظهار داشت: تنها موضوعی که در خصوص علت فوت ایشان مطرح می شود ایست قلبی است که بنابرنظر پزشکان ایست قلبی نمی تواند دلیل مشخصی جهت فوت ایشان باشد و باید دلیل ایست قلبی مشخص شود.

فرزند آیت الله هاشمی ادامه داد: شورای امنیت ملی با تاخیر وارد این موضوع شده است، بررسی هایی نیز انجام گرفته و نتایجی هم ارائه گردیده است. به هر حال آیندگان جامعه و خانواده ایشان توقع دارند که این موضوع مشخص شود ولی برای ما به عنوان فرزندان هاشمی اهمیت بالاتری دارد، ان شالله کمک کنیم تا این پرونده در فضایی بدون غبار به نقطه روشنی برسد.

وی در مورد مفقود شدن وسایل شخصی آیت الله هاشمی در محل کارش عنوان کرد: آقای هاشمی در دفترشان یک کشو داشتند که در حقیقت اسناد محرمانه مجموعه کاری خودشان را در آنجا نگهداری می کردند و در شلوغی ایام فوت ایشان ما به دنبال آن نرفتیم و هنگامی که رفتیم تا کتاب های شخصی و بخشی از اقلام شخصی ایشان را از آنجا به منزل منتقل کنیم و دفتر به مجمع تحویل داده شود آن کشو خالی بود، در حالی که کلید آن در اختیار خود آقای هاشمی بوده و وقتی ما به آنجا رجوع کردیم متوجه شدیم کشو باز شده و خالی است، اینکه کی و کجا و چطور این اتفاق افتاده چیزی نمی دانیم.

یاسر هاشمی در ارتباط با روند چاپ آثار و خاطرات پدرش گفت: یکی از کارهای عجیب آقای هاشمی از سال 1360 و پس از انقلاب این بود که هر شب قبل از خواب یک صفحه از خاطرات روزانه خود را یادداشت می کرد، و این کار تا یک روز قبل از فوت ایشان ادامه داشت، یعنی 36 سال خاطرات روزانه از ایشان داریم. امروز کارشناسان خبره می گویند آیت الله هاشمی به عنوان یک فرد خبره در حوزه تاریخ نگاری وظیفه خود را به نحو احسن انجام داده است.

وی با بیان اینکه خوشحالیم امروز این مجموعه یک سند ماندگار برای تاریخ ایران است، افزود: تا سال 1373 با نظارت ایشان سیزده جلد کتاب از آیت الله هاشمی منتشر شده است و دفتر نشر به دنبال این است تا مابقی را نیز چاپ نماید.



فرزند مرحوم هاشمی در خصوص برنامه های تبیین شده جهت اجرا در سالگرد آیت الله گفت: سالگرد ایشان بیشتر جنبه عمومی دارد، ایشان از قبل انقلاب جزو مبارزین بوده است و بعد از آن نیز مسئولیت های مختلفی در دانشگاه آزاد، مجلس خبرگان، ریاست جمهوری، مجمع تشخیص مصلحت نظام و... داشته است و شاید توقع بود این سازمان ها و نهادها به جهت مدتی که در آن مجموعه ها حضور داشته است نسبت به برگزاری یادبود ایشان همفکری داشته باشند اما دیدیم که کار خاصی انجام نشد، البته شاید این یک توقع احساسی باشد.

یاسر هاشمی در ارزیابی عملکرد دولت روحانی تاکنون اظهار داشت: به هر حال آن چیزی که من می دانم دولت روحانی به دنبال این است تا با تعقل و تدبیر مسائل خودش را دنبال کند و اینکه خواسته های مردم در این میان دنبال می شود یا نه، به نظر می رسد که باید ارتباط دولت با مردم بیشتر شود و در حوزه رسانه ای این مسائل تقویت بشود.
 
وی یادآور شد: خواسته مردم این است که دولت در تمامی حوزه ها فضای آرامی برای کشور ایجاد نماید و در نهایت رفاه و معیشت مردم تامین شود.

هاشمی با اشاره به وضعیت موجود در کشور، اذعان داشت: من چون در دولت نیستم نمی توانم یک نظر کارشناسی ارائه دهم اما در همه حوزه ها هنوز کار داریم و نمی توان گفت عملکرد یک حوزه مطلوب است، ما به خاطر شرایط گذشته وضعیت مناسبی نداریم، اقتصاد به سبب تحریم ها از ریل خود خارج شده بود و مشکلات دیگری که در فضای سیاسی وجود داشت. در همه حوزه ها خیلی کار داریم که باید انجام شود، ان شالله که این اتفاق بیفتد.

یاسر هاشمی در خصوص وضعیت برادرش، مهدی هاشمی گفت: الان مهدی در زندان است و طبق قانون هر ماه 2 یا 3 روز می تواند بیرون باشد ما هم با خانواده به زندان اوین می رویم و با ایشان ملاقات می کنیم و ملاقات هفتگی با مهدی داریم. در زمان حیات آیت الله رفسنجانی پیگیری هایی می شود که پرونده ایشان به دیوان عدالت برگردد که این اتفاق هم افتاد اما الان به طور دقیق نمی دانم که در دیوان چه اتفاقی برای این پرونده افتاده است. بالاخره حرف اول مهدی این است که پرونده من علنی باشد که این اتفاق نیفتاد و دادگاه او غیرعلنی برگزار شد.

وی ادامه داد: با این حال ما این شرایط را تحمل می کنیم اما پیگیر هستیم که به نحوی آن چیزی که واقعیت پرونده ایشان است آشکار شود ولی دوست نداریم این مسائل خیلی به متن جامعه بیاید و خط قرمزی برای خودمان و نظام باشد چرا که هر اتفاقی هم بیفتد برای پدر ما همواره اصل حفظ نظام و انقلاب اسلامی بود.

یاسر هاشمی در پایان ضمن تشکر از جمع رسانه ای جوان بوشهر گفت: از اینکه این فرصت را در اختیار من قرار گرفت تشکر می کنم. خوشحالم که امروز در بوشهر هستم، همچنین از آقای برزگرزاده و همکاران ایشان در حزب ندای ایرانیان که بانی برگزاری مراسم بزرگداشت آیت الله در بوشهر هستند قدردانی می کنم.





















لينک خبر:
https://www.ettehadkhabar.ir/fa/posts/91489