کد خبر: 91298 ، سرويس: سیاست
تاريخ انتشار: 21 دي 1396 - 11:24
درخواست مشاوران ترامپ برای تمدید برجام
اتحاد خبر: برخی مشاوران ارشد رئیس‌جمهوری آمریکا، از او خواسته‌اند که تعلیق تحریم‌ها در چارچوب توافق اتمی با ایران را «تمدید کند». دونالد ترامپ قرار است روز جمعه تصمیم خود را در این مورد اعلام کند.

اتحاد خبر: دو مقام ارشد دولت آمریکا، ۲۰ دی ماه، به رویترز گفته‌اند مشاوران عالی‌رتبه ترامپ توصیه کرده‌اند که او تحریم‌های معلق‌شده را برنگرداند؛ اما ترامپ بی‌میلی خود را به تمدیدِ تعلیق تحریم‌ها نشان داده‌است.

به گزارش رویترز ؛ یک مقام دولتی گفته اگر رئیس‌جمهوری آمریکا تعلیق‌ها را تمدید کند، دولت تحریم‌های هدفمند تازه‌ای را علیه افراد حقیقی و حقوقی اجرا خواهد کرد.

مقام دیگری نیز به این خبرگزاری گفته دونالد ترامپ ممکن است تعلیق‌ها را تمدید کند، اما تاکید کند هنوز تصمیم نهایی در این مورد گرفته نشده‌است.

یک سخنگوی وزارت خارجه ایالات متحده، اعلام کرده است که رئیس‌جمهوری آن کشور تصمیم خود را در خصوص توافق هسته‌ای با ایران، روز جمعه اعلام خواهد کرد. ترامپ باید اعلام کند آیا قصد دارد تعلیق تحریم‌ها را تمدید کند یا نه.

بنا بر قوانین فعلی در آمریکا رئیس‌جمهوری ایالات متحده باید در بازه‌های زمانی ۹۰ روزه، درباره پابندی ایران به «برجام»، به کنگره کشور خود گزارش دهد. آخرین بار در ۲۱ مهر ماه، ترامپ از تائید این موضوع خودداری کرد. اما کنگره ایالات متحده نیز تصمیمی در این مورد نگرفته‌ و مهلت ۹۰ روزه بار دیگر رو به پایان است. علاوه بر این، در روزهای پیش‌رو ضرب‌الاجل دیگری در زمینه تمدید تعلیق تحریم‌ها فرا می‌رسد که باید به امضای رئیس جمهوری آمریکا برسد. این تمدید هر ۱۲۰ روز یک‌بار انجام می‌شود.

یکی از مقام‌های طرف گفت‌وگو با رویترز اظهار داشته در صورتی که تمدید تعلیق‌ها به امضای ترامپ نرسد، عملا آمریکا به نقض توافق اتمی اقدام کرده‌است.

رویترز می‌گوید برخی قانون‌گذاران جمهوری‌خواه مانند مارکو روبیو و تام کاتن، خواستار بازگرداندن تحریم‌ها و پایان دادن به توافق اتمی هستند. رسانه‌های اسرائیلی نیز به نقل از بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر آن کشور، می‌گویند احتمال لغو برجام از سوی دونالد ترامپ، رییس‌جمهوری آمریکا در روز جمعه «یک احتمال واقعی» است.

از سوی دیگر باب کورکر، سناتور جمهوری‌خواه به رویترز گفته برپایه آن‌چه او از «عمده نظرات معمول» در میان اعضای دولت و مقام‌های ارشد دستگاه دیپلماسی، استنباط کرده «آن‌ها امید دارند [دونالد ترامپ] تعلیق‌ها را تمدید کند». سناتور کورکر افزوده است که این مقام‌ها همچنین امیدوار هستند که رئیس‌جمهوری از همکاری‌های فعلی میان دولت و کنگره، حمایت کند.
لينک خبر:
https://www.ettehadkhabar.ir/fa/posts/91298