کد خبر: 90981 ، سرويس: مقاله
تاريخ انتشار: 16 دي 1396 - 08:18
احترام پرچم

اتحاد خبر:نقدی بر اعمال زشت اغتشاش گران در پایین کشیدن و آتش زدن پرچم مقدس جمهوری اسلامی ایران

امید یحیایی
پیشینه استفاده از پرچم در بین قبائل، چه در جنگ و چه در صلح، به روزگار باستان باز می‌گردد. آن گونه که از منابع تاریخی بر می‌آید، تمدن‌های گوناگون، شرق و غرب از آن بهره می‌جسته‌اند. هر چند به طور دقیق مشخص نیست که نخستین بار استفاده از آن توسط چه کسی و در چه زمانی بوده است؟ پر واضح است که پرچم، به دلیل اینکه نماد همبستگی لشکر بوده، یکی از اهداف دشمن برای از بین بردن پرچم‌دار و به زمین انداختن پرچم برای تضعیف روحیه جنگاوری لشکر مقابل به شمار می‌رفته‌است. در بسیاری از جنگ‌ها یکی از منصب‌های مهم، «پرچم‌داری» بوده‌است چرا که پرچم نشانی از همبستگی در عمل و اتحاد در شعار بوده؛ به گونه‌ای که هر گاه پرچم از دست پرچم‌دار می‌افتاده، نوعی شکست و از هم گسیختگی برای لشکر به‌شمار می‌آمده‌است. (هادی‌منش، ابوالفضل: پرچم و پرچم‌داری، از جاهلیت تا عاشورا. در: مجله «مبلغان» بهمن و اسفند ۱۳۸۳ - شماره ۶۳)
کتب و مقالاتی که پیرامون پرچم و پرچم‌داری نگاشته شده، نشانگر اهمیت پرچم در تاریخ و فرهنگ کشورهاست. پرچم هر کشور نماد هویت، فرهنگ، قدرت، استقلال و ارزش های آن کشور است. پرچم نه تنها بمنزله حد و مرز جغرافیایی و خاک بلکه به بیان دیگر به مثابه ناموس و شرف مردم آن کشور است. پس برای تک تک افراد جامعه از مسئول گرفته تا غیر مسئول، از باسواد گرفته تا بیسواد و کوچک و بزرگ، بلا استثنا برای همه قابل احترام و واجب الاحترام است.
در سال ۱۳۱۶ ه. ش. مقررهٔ خاصی تصویب شد که تمام مردم را موظف به ادای احترام به پرچم رسمی کشور می‌کرد. مثلاً تصریح می‌کرد که اگر فردی به هشت قدمی پرچم برسد، باید با احترام حرکت کند و سپس به صورت صاف بایستد و با برداشتن کلاه، به پرچم ادای احترام کند؛ ویا افرادی که لباس رسمی به تن دارند، سلام نظامی دهند ویا اگر پرچم از مقابل فرد نشسته‌ای حرکت داده می‌شود، آن فرد باید به احترام پرچم بایستد. این مقرره هنوز هم وجود دارد و معتبر است. (اطلاعات پایه مقرره:آخرین وضعیت: معتبر؛ تاریخ تصویب:1316/12/09)
پرچم ایران از دورهٔ ناصرالدین شاه قاجار، دارای سه رنگ  شامل رنگ‌های سبز، سفید و سرخ است. نشان کنونی در پرچم ایران، نشان جمهوری اسلامی نام دارد که شرح و تفسیر رسمی آن در اصل ۱۸ قانون اساسی آمده‌ است. اما به طور خلاصه این نشان؛ بیان‌گر واژهٔ «الله» و شعار اسلامی «لا اله الا الله» است که روی رنگ سفید پرچم قرار گرفته‌است. همچنین ۲۲۲ «الله اکبر» به رنگ سفید و به نشانه پیروزی انقلاب در روز ۲۲ بهمن در حاشیه پایین رنگ سبز و حاشیه بالای رنگ سرخ نوشته شده‌است. (https://fa.m.wikipedia.org/wiki/پرچم_ایران)
این پرچم، بیانگر اسلامی بودن حکومت است و در قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران (مصوب سال ۱۳۵۸) بعنوان پرچم رسمی کشور گفته شده و نشان جمهوری اسلامی (تشکیل شده با حرف الله) در وسط آن قرار دارد. آنچه تا اینجا گفته شد تاریخچه و اهمیت پرچم برای کشورهای جهان بود تا شاید برای نگارنده و خوانندگان مطلب، تکراری بر دانسته های خویش باشد. اخیراً بخاطر نارضایتی مردم از گرانی و برخی اتفاقات دیگر که میتوان گفت در شکل گیری این تحرکات بی تاثیر نبود، راهپیماییهایی در بعضی از شهرهای کشور صورت گرفت که میتوان آن اعتراضات قانونی را حق مسلم مردم دانست ولی در این میان اتفاقاتی ناخوشایند رخ داد. قطعاً افرادی که در اعتراضات مردمی اخیر، از شلوغی جمعیت و تاریکی شب استفاده کرده و پرچمی را پایین کشیده و به آتش کشیدند یا بویی از شرافت و مردانگی در احترام و دفاع از پرچم نبرده اند یا چنان تحت تاثیر شعارهای هنجار شکنان خارج نشین قرار گرفته بودند که فراموش کردند پرچم، ناموس آنهاست و کسی به ناموس خود تعرض نمیکند. بر هیچ کس پوشیده نیست که همین افراد پس از دستگیری از اعمال و رفتار خود به شدت پشیمان شده و تقاضای عفو و بخشش خواهند کرد. اگرچه در این اغتشاشات و خرابکاری ها، بعضی از جناح های سیاسی از آب گل آلود ماهی ها گرفتند و شرایط پیش آمده را به نفع خود مصادره نمودند، ولی آنچه عیان بود، ناراحتی دلسوزان نظام از هر طیف و جناحی بود، از افرادی که در رأس بودند تا  دانش آموزی که در مقطع ابتدایی تحصیل میکرد.
و اما در سمت مقابل، خوشحالی دشمنان دیرینه نظام بود که بصورت علنی از اغتشاشات و خرابکاریها حمایت میکردند، نه از حق و حقوق مردم! و در رأس آنها رئیس جمهور معلوم الحال ایالات متحده بود که در لباس حمایت از حقوق مردم ایران، از خرابکاریها حمایت میکرد و اینک این سؤالات در ذهن متبادر میگردد که چرا ترامپ بصورت مکرر به نام خلیج همیشگی فارس توهین میکند، اتباع ایرانی را تروریست میخواند و از ورود اتباع ایرانی به کشورش ممانعت میکند، ولی در اتفاقات اخیر حامی حقوق اتباع ایرانی شده؟


پاسخ این سؤالات با شما


امید یحیایی
کارشناس حقوق_ فعال سیاسی و اجتماعی

لينک خبر:
https://www.ettehadkhabar.ir/fa/posts/90981