امروز: يکشنبه 02 ارديبهشت 1397
    طراحی سایت خبری
تاريخ انتشار: 07 دي 1396 - 10:58

اتحادخبر- ساناز صالحی: استحكام ذهني به عنوان يک عامل فردي مهم در كسب موفقيت ورزشي شناخته شده است. بحث روانشناسی سالهاست در رشته ها و کشورهای مختلف به عنوان یک  نیروی برتر به کمک باشگاهها و ورزشکاران آمده و نیرویی محرک برای موفقیت آنهاست.

 ساناز صالحی:
استحكام ذهني به عنوان يک عامل فردي مهم در كسب موفقيت ورزشي شناخته شده است.


 بحث روانشناسی سالهاست در رشته ها و کشورهای مختلف به عنوان یک  نیروی برتر به کمک باشگاهها و ورزشکاران آمده و نیرویی محرک برای موفقیت آنهاست.


متاسفانه این نیرو در کشور و بالاخص در استان ما جایگاه تعریف شده ای ندارد ولی در سال جاری با همت ساناز صالحی روانشناس ورزشی، تحرکی گرفته است که امیدواریم به زودی به جایگاه اصلی خود برسد.

 با اين كه سال هاست در اكثر كشورهاي جهان، استفاده از تمرينات ذهني براي تقويت روحي و رواني مورد توجه قرار گرفته است، در كشور ما هم چنان روي توانمندي هاي خدادادي افراد تكيه شده و كار چنداني در اين زمينه صورت نمي گيرد.


 مربيان ورزشي روي جنبه هاي تكنيكي و آمادگي جسمي ورزشكاران تاكيد فراواني دارند و اغلب بخش آمادگي روحي و رواني ورزشكاران مورد غفلت قرار ميگيريد.


در واقع اين وظيفه ي خود ورزشكار است كه با شركت در مسابقات مختلف، توانمندي ذهني خدادادي اش را ارتقاء دهد و اگر در اين امر موفق عمل نكند از دور رقابت ها خارج مي شود و چه بسيار ورزشكاران مستعدي كه به دليل عدم آمادگي رواني مناسب براي هميشه از گردونه ي رقابت ها كنار گذاشته شده اند.

دستگاه عصبي ما با توجه به آنچه فكر مي كنيم يا خيال مي كنيم كه حقيقت دارد، واكنش نشان مي دهد و همچنين نميتواند بين خيال و واقعيت تفاوت قائل شود.


بنابر اين هر برنامه اي به آن داده شود همانند يک كامپيوتر عمل خواهد كرد و اما ما براي بهتر و تأثير پذير تر بودن اين عمل، از هيپنوتيزم نيز استفاده ميكنيم.


" کاربرد هيپنوتيزم در مسابقات ورزشي روزبه‌روز شیوع و مقبولیت بیش‌تری می‌یابد."


با اطمینان می‌توان گفت که امروزه تمامی ورزشکاران و تیم‌های ورزشی حرفه‌ای جهان از هیپنوتیزم و یا تکنیک‌های هیپنوتیزمی بهره می‌برند. براساس پژوهش‌ها، مشخص شده است که بشر تنها از پنج تا ده درصد توان ذهنی خود استفاده می‌کند و هیپنوتیزم، روشی مؤثر برای بهره‌گیری بیش‌تر از نیروهای ذهنی‌ست. فردی را تصور کنید که پیش از این تنها پنج درصد توان ذهنی‌اش را بکار برده و حالا به‌ کمک هیپنوتیزم توانسته دو درصد بیش از پیش ذهنش را به‌کار بگیرد.
 بدین ترتیب توان ذهنی وی از پنج درصد به هفت درصد افزایش می‌یابد و در واقع کارآیی ذهنی نسبت به قبل چهل درصد افزایش یافته است. به‌خوبی می‌توان درک کرد که بدین ترتیب چه تحول عظیمی در کارآمدی و عملکرد فرد اتفاق می‌افتد.

هیپنوتیزم به چه طریقی به ورزشکاران کمک می کند؟
 از هیپنوتیزم می‌توان برای کاهش اضطراب و نگراني، تقویت تمركز، افزايش انگيزه و پشتکار، ايجاد اعتماد به‌ نفس، بهبود عملکرد عضلانی و بطور کلی جلوگيري از هر عامل رواني كه ممکن است باعث افت عملكردهاي جسمي شود، استفاده کرد و اما برخي ديگر از كابردهاي هيپنوتيزم در ورزش كه در مواقع نياز از آنها استفاده خواهيم كرد را در زیر مرور می کنیم:
افزايش آگاهي حسي و كنترل ماهيچه‌ها، افزايش تمركز و كاهش آگاهي از محرك‌هاي خارجي بي‌اهميت و نامرتبط، كنترل گفتگوهاي درونی ناکار آمد و جایگزین نمودن آنها با خودگویی‌های ذهنی مثبت، كنترل اضطراب، خشم، عصبانيت و تحريك‌پذيري، تقویت جرأت‌ مندی  و جسارت،  تقويت انگيزه، اشتياق و علاقه، تقویت پشتکار و پی‌گیری جدی تمرینات،  افزايش انرژي و احساسات نيروبخش و همچنین  تقویت استقامت و بردباري، تقويت عزت‌نفس، اعتمادبه‌نفس و خوداتكايي، بهبود درك موقعيت زمانی و مکانی برای انجام بهتر حرکات ورزشی، استفاده از تکنیک‌های پیش‌روی سنی به‌ منظور برنامه‌ریزی ناخودآگاه برای نیل به موفقیت، تقویت روحی  همکاری تیمی، ایجاد هماهنگی در حرکات عضلانی برای تقویت عملکرد جسمی، ایجاد هماهنگی در حرکات عضلانی به‌ منظور پیش‌گیری از آسیب‌های شدید جسمی، تسریع و تسهیل فرآیند بهبودی پس از آسیب‌های ورزشی، مدیریت بحران (به‌هنگام تمرین و یا حین مسابقه)، تسریع و تسهیل فرآیند بازسازی روانی پس از ناکامی‌های ورزشی.

در اخر با كمك روانشناسي ورزش و هيپنوتراپي ورزش،  طول زمان رسيدن به موفقيتِ مورد نظر كاهش پيدا ميكند رضايت خاطر افزايش مي بايد./ص

 



کانال تلگرام اتحادخبر


نظرات کاربران
ارسال نظر

نام:

ايميل:

وب سايت:

نظر شما:

تازه ترین خبرها

پربازدیدترین خبرها

پربحث ترین