امروز: پنجشنبه 09 فروردين 1403
- دکتر یوسفی؛ معتقد و عامل به تعامل صنعت نفت با محیط پیرامون
- مدیری با اشراف کامل
- قلب جوان 23 ساله دشتستانی اهدا شد/ تصاویر
- اگر رسایی به هیئت رئیسه برود باید برای مجلس تاسف خورد!
- اولین واریزی بزرگ برای معلمان در 1403
- مبالغ جرایم رانندگی بهروزرسانی شد
- توئیت معنادار حسن روحانی
- دکتر یوسفی؛ مردی از جنس نخل، نفت، دریا
- در آینده یکی از خبر ساز ترین باشگاههای فوتبال پایه ایران خواهیم بود
- پلورده (نوروزنامه)
اتحاد خبر: در ژاپن بهدلیل قرار گرفتن در محل اتصال سه صفحه اوراسیا، اقیانوس آرام و فیلیپین زلزلهها و سونامیهای عظیمی رخ داده و به همین دلیل اقدامات پیشگیرانه و مهمی برای کاهش تلفات و خسارات ناشی از زلزله انجام شده است.
اتحاد خبر: در ژاپن بهدلیل قرار گرفتن در محل اتصال سه صفحه اوراسیا، اقیانوس آرام و فیلیپین زلزلهها و سونامیهای عظیمی رخ داده و به همین دلیل اقدامات پیشگیرانه و مهمی برای کاهش تلفات و خسارات ناشی از زلزله انجام شده است.
دکتر علی فرحبخش در روزنامه دنیای اقتصاد نوشت؛ زلزله کوبه به تنهایی جان بیش از ۶۴۰۰ نفر را گرفت و به همین دلیل سیاستهای ژاپن پس از این اتفاق، مسیر جدیدی را یافت.
پس از زلزله کوبه، دولت ژاپن به این نتیجه رسید که برای مقابله با چنین پدیدههایی نیاز به کار سازمانیافته و مدیریت بحران فراگیر دارد. به همین دلیل تاسیس مراکز نظارتی و مدیریتی در زمینه مقابله با حوادث غیرمترقبه افزایش چشمگیری یافت و در سال ۲۰۰۱ برای هماهنگی نهادهای ذیربط، وزارت مدیریت ریسک در ژاپن تاسیس شد.
بسیاری از شهرهای ژاپن که شرایطی مشابه کوبه داشتند، به سرعت وارد عمل شدند و برای این منظور از استادان دانشگاههای ژاپن، زمینشناسان، مورخان و مدیران اجرایی خواسته شد تا زلزلهها و فجایع بزرگ ژاپن را از قرن ۱۷ تا ۲۰ میلادی مورد بررسی قرار دهند و کتاب راهنمای جامعی برای مقابله با انواع بلایای طبیعی در تمام زمینهها تهیه کنند. بررسیهای انجامشده نشان میداد ۸۰ درصد تلفات زلزله کوبه بهخاطر ریزش آوار و سقوط لوازم منزل بر سر افراد بوده است و این مرگها در فاصله ۱۵ دقیقه پس از وقوع زلزله اتفاق افتاده است. همین مساله اهمیت آموزشهای صحیح به شهروندان را در هنگام زلزله نشان میداد و به همین دلیل اکنون هیچ شهری در ژاپن وجود ندارد که آموزشهای مربوط به مقابله با زلزله در آن ارائه نشود. اجرای این سیاستها با موفقیت بزرگی روبهرو بوده است؛ بهگونهایکه زمین لرزه ۸ ریشتری سال ۲۰۰۳ در هوکایدو تنها یک کشته بر جا گذاشت.
تداوم آلودگی گسترده هوای تهران و سایر کلانشهرها در هفته گذشته و متعاقب آن زمین لرزه ۲/ ۵ ریشتری در تهران، شاید آزمایش بزرگی هم برای سیاستگذاران و هم برای مردم باشد که آیا آمادگی کافی برای مقابله با بحران در کشور وجود دارد؟ آزمایشی که به سادگی میتوان گفت در آن نمره قبولی کسب نشد. در ایران سیاستگذاران به جای برخورد واقعبینانه با حوادث آتی، سیاست «از این ستون به آن ستون فرج است» یا سیاست «چو فردا شود، فکر فردا کنیم» را در پیش گرفتهاند و معمولا برای این حوادث تدبیری از قبل اندیشیده نمیشود. در گذشته تلفات زلزله را تلفات ناشی از «بلایای طبیعی» میدانستند؛ ولی اکنون این تلفات بهعنوان تلفات ناشی از «قصور انسانی» شناخته میشود؛ زیرا همانگونه که زلزله ۸ ریشتری هوکایدو نشان داد، میتوان با اجرای تدابیر لازم، تلفات ناشی از زلزله را تقریبا به صفر رساند.
اگر فرض کنیم زلزله پدیدهای غیرقابل پیشبینی است، ولی آلودگی هوای تهران همواره از ابتدای آبان تا پایان دیماه در حالت پیک خود قرار دارد و با وجود تکرار هرساله آن، سیاستگذاران همواره در انتظار تشدید آلودگی هوا میمانند و برای برخورد با آن، سیاستهای کوتاهمدت و مقطعی را انتخاب میکنند، دلایل تکرار این سیکلهای معیوب در برخورد با هر دو پدیده آلودگی هوا و زمین لرزه، از سه سناریوی زیر خارج نخواهد بود:
۱- سیاستگذاران از اهمیت موضوع بیاطلاعند.
۲- سیاستگذاران بر اهمیت موضوع واقفند، ولی راهکار مشخصی برای اجرا در اختیار ندارند.
۳- سیاستگذاران بر اهمیت موضوع واقفند، راهکارهای مشخصی هم برای اجرا وجود دارد؛ ولی قادر یا مایل به اجرای سیاستهای پیشنهادی نیستند.
سناریوی اول با احتمال قریب به یقین منتفی است؛ زیرا هم رسانههای عمومی و هم محافل تخصصی مرتبا بر اهمیت مسائل پیش آمده در هفته گذشته تاکید کردهاند و بعید است که سیاستگذاران رده اول کشور از اهمیت موضوع بیاطلاع باشند. سناریوی فقدان راهکارهای اجرایی برای حل موضوع نیز تقریبا منتفی است؛ زیرا هم تجارب جهانی گسترده و موفقی در حل مسائلی همچون زلزله و آلودگی هوا وجود دارد و هم رسانههای عمومی و مراکز تحقیقاتی و دانشگاهی درباره آن تحقیقات گستردهای انجام دادهاند و تقریبا یک اجماع کارشناسی در حل این مسائل بهوجود آمده است.
اگر سناریوی اول و دوم از بین گزینهها خارج شود، ناچار گزینه سوم در دستور کار قرار خواهد گرفت که سیاستگذاران قادر یا مایل به حل بحران نیستند. با فرض قبول این سناریو، باید توضیح دهیم چه عواملی سیاستگذاران را از حل اساسی این بحرانها باز میدارد و آنان را به برخوردهای کوتاه و مقطعی سوق میدهد.
پاسخ به گزینه سوم در مسالهای نهفته است که اقتصاددان معروف آمریکایی- اتریشی، جوزف شومپیتر در دهه ۵۰ میلادی از آن با نام «تخریب خلاق» یاد میکند. تخریب خلاق به معنای آن است که برای حل بحرانهای فوق باید بسیاری از ساختارهای قدیمی فروریزند و ساختارهای جدیدی به جای آنها بنیان نهاده شوند.
سالهاست که خودروسازان به بهانه ایجاد اشتغال در داخل، خودروهای فاقد استاندارد خود را به مردم تحمیل میکنند؛ ساختاری که اکنون مردم ایران نه فقط با جیب خود، بلکه با جان خود نیز تاوان آن را میپردازند. خودروهای بنزینی و بهویژه دیزلی فرسوده به همراه یارانه گسترده برای سوختهای فسیلی، شرایطی را فراهم کرده است که هر خودروی ایرانی ۵ برابر میانگین جهانی طی طریق میکند؛ خودروهایی که به مراتب آلایندهتر از همتایان خارجی خود هستند. باید دید سیاستگذاران کشور برای حل بحران هر ساله آلودگی هوا حاضرند یکبار برای همیشه دست به این سیاست تخریب خلاق بزنند و با ارتقای استانداردهای آلودگی خودروهای تردد کننده در شهرهای بزرگ به همراه افزایش قیمت حاملهای انرژی (قیمتهای جهانی به همراه عوارض منطقهای) از تقاضا برای استفاده از خودروهای شخصی بکاهند و منابع ایجادشده را به گسترش حمل و نقل عمومی سوق دهند. سیاستگذاران به جای اقناع افکار عمومی برای اجرای این سیاستهای اصلاحی و پذیرش هزینههای کوتاهمدت آن، معمولا سیاست «از این ستون به آن ستون فرج است» را انتخاب میکنند و به این ترتیب صورت مساله بین دولتهای مختلف دست به دست میشود، بدون آنکه تصمیم عاجلی برای آن گرفته شود.
درباره مسائلی همچون زلزله باز هم به یک تخریب خلاق نیازمندیم. بسیاری از ضوابط اجرایی در ساختوساز و چگونگی نظارت بر آنها، نیازمند تغییرات اساسی است تا دیگر شاهد ساختمانهایی نباشیم که با اندک لرزشی فرو میریزند. سیستمهای آموزشی در مدارس، دانشگاهها و سازمانهای دولتی و خصوصی باید با توجه به بحران احتمالی در آینده تدوین شوند و ساختمانهای بسیاری در محلههای مختلف باید برای اسکان افراد در زمان این حوادث مشخص و به مردم معرفی شوند. متاسفانه شرایط پس از چهارشنبه شب در تهران حاکی از نوعی بلاتکلیفی هم در بین مردم و هم در بین سیاستگذاران بود. مردمی که سرگردان در خیابانهای تهران رانندگی میکردند، هوای آلوده تهران را آلودهتر و راه را نیز برای هرگونه کمکهای امدادی احتمالی مسدود میکردند.
باید یک بار برای همیشه تکلیف خود را برای بحرانهای آتی که متاسفانه محتمل نیز هستند، روشن کنیم و با بازنگری در روشهای گذشته طرحی نو دراندازیم، یا همچون گذشته سیاست کجدار و مریز را دنبال کنیم و آلودگی هوا را به دست باد بسپاریم و زلزله را نیز همچون انسانهای نخستین بلایی طبیعی بدانیم که نمیتوان آن را پیشبینی کرد و تدبیری برای آن اندیشید. در عبور از این مسیر تاریخی، تابلوی دو خروجی نمایان است؛ یا با زلزلهای ساختارهای کهنه فعلی را فروریزیم، یا در انتظار زلزله ناشی از سوءتدبیرهای خود باشیم./د
مرتبط:
» تصاویر اختصاصی اتحاد خبر از آبگرفتگی معابر سطح شهر برازجان و دره های فصلی [بيش از 5 سال قبل]
» قلب جوان 23 ساله دشتستانی اهدا شد/ تصاویر [حدود 22 ساعت قبل]
» مدیری با اشراف کامل [حدود 19 ساعت قبل]
» هدایای باقیمانده پیاده روی برازجان قرعه کشی شد [حدود 2 روز قبل]
» دکتر یوسفی؛ معتقد و عامل به تعامل صنعت نفت با محیط پیرامون [حدود 5 ساعت قبل]
» حیوانی به نام کُرزنگرو korzangeru [بيش از 8 سال قبل]
» دکتر یوسفی؛ مردی از جنس نخل، نفت، دریا [1 روز قبل]
نظرات کاربران
تازه ترین خبرها
- دکتر یوسفی؛ معتقد و عامل به تعامل صنعت نفت با محیط پیرامون
- مدیری با اشراف کامل
- قلب جوان 23 ساله دشتستانی اهدا شد/ تصاویر
- اگر رسایی به هیئت رئیسه برود باید برای مجلس تاسف خورد!
- اولین واریزی بزرگ برای معلمان در 1403
- مبالغ جرایم رانندگی بهروزرسانی شد
- توئیت معنادار حسن روحانی
- در آینده یکی از خبر ساز ترین باشگاههای فوتبال پایه ایران خواهیم بود
- هدایای باقیمانده پیاده روی برازجان قرعه کشی شد
- دبیر ستاد بزرگداشت هفته دولت در استان بوشهر منصوب شد
- استان بوشهر در اغلب شاخصهای اقتصادی رتبه اول تا پنجم را دارد
- توجه ویژه به کالای تهلنجی و تعاونی مرزنشینان در استان بوشهر
- ۹۶۵ بازرسی از مراکز تهیه و توزیع مواد غذایی دشتستان انجام شد
- ۵۰ کلاس درس در شبانکاره برای اسکان مسافران نوروزی آماده شد
- همه دستگاهها برای کاهش وقوع جرایم همکاری کنند
- موارد تغییر کاربری غیر مجاز اراضی استان بوشهر بررسی شد
- ۵۷ هزار مسافر نوروزی در مدارس شهرستان گناوه اسکان داده شدند
- شهروندان و مسافران از اسکلههای مجاز در بوشهر استفاده کنند
- ۹۰ هزار مسافر وارد شهرستان عسلویه شد
- ۱۸۰۰ سما کارت بین توانخواهان بهزیستی استان بوشهر توزیع شد
- ۱۶۷ هزار مسافر توسط ناوگان حمل و نقل عمومی استان بوشهر جابجا شد
- ۲ ورزشکار بوشهری به اردوی تیم ملی بسکتبال جوانان دعوت شدند
- ترسم ای فَصاد گر فصدم کنی/ تیغ را ناگه تو برلیلی زنی
- جلسه ستاد ساماندهی سواحل استان بوشهر در استانداری
- لیگ برتری شدن تیم پارس جنوبی هیچگاه از ذهن مردم جم و جنوب استان پاک نخواهد شد
- غیبت آزمون به تیم ملی لطمه نمی زند/ جوان گرایی اتفاقی مثبت بود
- سپاهان از فردا تمریناتش را آغاز میکند
- معاون رئیسی: گفتهایم در پایان ۱۴۰۷ تورم باید تک رقمی شود / توانستهایم در سیاست خارجی گامهای بلندی برداریم / ما عضو شانگهای، بریکس و اتحادیه اقتصادی اوراسیا شدیم
- ارسال پُستی شیرخشک در ایام نوروز/ نگران کمبود شیرخشک نباشید
- وضعیت دارو در سالی که گذشت/ از صادرات تا مطالبات داروخانهها
- بازگشت احتمالی ترامپ چه تاثیری بر اقتصاد ایران دارد؟
- ۷۰ درصد از اعتبارات سرمایهای استان بوشهر تخصیص یافت
- شناورهای تفریحی که هنجارهای اجتماعی را رعایت نکنند توقیف می شوند
- نجات ۳ نفر در ساحل گناوه/ امدادرسانی به یک فروند جت اسکی انجام شد
- ۴۵ کمپ اسکان گردشگران در استان بوشهر ایجاد شد
- آب های استان بوشهر متلاطم و مواج است/شنا و دریاگردی ممنوع
- مدیری پیشرو در مسئولیت های اجتماعی
- برای دوستم مهدی یوسفی/ در ستایش خرد
- ایران حملات تروریستی در مسکو را محکوم کرد
- میوه خشک جایگزین آجیل شور و شیرینی شود
- برنامه فشرده سپاهان در سال جدید/ هر ۳/۵ روز یک بازی در لیگ!
- مهمترین پروژههای فضایی سال ۱۴۰۳
- اسکان بیش از ۳۵ هزار نفر روز در کلاسهای درس استان بوشهر
- تعداد مأموریتهای اورژانس استان بوشهر ۲۰ درصد کاهش یافت
- حضور گردشگران نوروزی در شهرهای ساحلی بوشهر رو به افزایش است
- ۲ گردشگر در آبهای دیلم از خطر غرق شدگی نجات یافتند
- ۲ گردشگر در آبهای دیلم از خطر غرق شدگی نجات یافتند
- یک فروند لنج مسافری در آبهای بندر بوشهر توقیف شد
- جوانگرایی در تیم ملی نیاز به زمان دارد/ شرط قهرمان شدن استقلال
- تصادف مرگبار در جاده شیراز خرامه ۵ کشته بر جا گذاشت