امروز: جمعه 31 فروردين 1403
    طراحی سایت
تاريخ انتشار: 21 آذر 1396 - 09:29
اتحاد خبر: اين روزها در پي تصميم رژيم امريكا مبني بر انتقال سفارت خود در فلسطين اشغالي به بيت‌المقدس، تحليلگران برابر روال خود دست به قلم شده‌اند يا با حضور در مصاحبه با رسانه‌ها در مورد ابعاد اين مسئله اظهارنظر مي‌كنند.

 

اتحاد خبر: اين روزها در پي تصميم رژيم امريكا مبني بر انتقال سفارت خود در فلسطين اشغالي به بيت‌المقدس، تحليلگران برابر روال خود دست به قلم شده‌اند يا با حضور در مصاحبه با رسانه‌ها در مورد ابعاد اين مسئله اظهارنظر مي‌كنند.
محمدرضا نقدی در روزنامه جوان نوشت؛ بخش زيادي از اين تحليل‌ها و اظهارنظرها مربوط است به چرايي اين تصميم امريكا و پاسخ به اين سؤال كه چرا در اين مقطع زماني امريكا چنين تصميمي را گرفت. با نهايت احترام به همه تحليلگراني كه در پاسخ به اين سؤال دلايلي را مطرح مي‌كنند مي‌توان با قاطعيت گفت كه هر كس در تحليل خود براي اين اقدام دلايل منطقي و قابل درك نه فقط در جهت منافع امريكا ولو در راستاي منافع رژيم صهيونيستي بياورد دچار خطا شده است چرا كه اين تصميم فاقد هر فايده‌اي براي آنهاست.

واقعيت اين است كه مدت‌هاست رژيم امريكا دچار سردرگمي و آشفتگي در تصميم‌گيري‌هاي كلان شده است و مرتباً برخلاف منطق منفعت‌طلبانه و عليه اهداف سلطه‌جويانه خود تصميم مي‌گيرد. اين موضوع هرچند در ماه‌هاي اخير شدت يافته لكن فقط هم مربوط به شخص ترامپ نمي‌شود بلكه مربوط به كل حاكميت ايالات متحده است. در دولت قبلي امريكا يك روز ضرب‌الاجل براي حمله به سوريه معلوم كردند، در فاصله كوتاهي پس از اتمام ضرب‌الاجل انصراف خود را اعلام كردند، يك روز براي مردم ايران شعر حافظ خواندند و تمجيد كردند، هنوز اين موضوع از تيتر خبرها بيرون نرفته، دادن داروهاي بيماري‌هاي صعب‌العلاج به ايران را تحريم كردند در دولت جديد هم همين روال ادامه دارد. رئيس‌جمهور جديدشان هم روزي از مردم ايران تمجيد مي‌كند و مدعي مي‌شود كه حامي مردم ايران است و مي‌خواهد مردم را از دست حكومت ايران نجات دهد يك ماه بعد در سازمان ملل رسماً اعلام مي‌كند كه مردم ايران يك ملت تروريست هستند.

يك روز در مقابل ديدگان تمامي سران كشورهاي جهان در سازمان ملل كره شمالي را به محو از روي كره زمين تهديد مي‌كند و سه هفته بعد در جمع بزرگي از سران كشورهاي جهان مي‌گويد آرزو دارم با رئيس‌جمهور كره شمالي بنشينيم شربتي بخوريم و گپ بزنيم و دوست باشيم و... اين روزها موضع‌گيري‌هاي فراوان متناقص از اين دست از سوي امريكاكم نيست. شايد كسي تصور كند اين تناقض‌ها همان سياست چماق و هويج است حال آنكه اينطور نيست.‌ در اعمال سياست چماق و هويج تشويق به همكاري با اعلام خطرات و تنبيهات ناشي از عدم همكاري همزمان يكجا مطرح مي‌شود و به طرف مقابل فرصت داده مي‌شود تا از ميان دو راه يكي را انتخاب كند نه اينكه زماني خطر را منتفي اعلام و حرف دوستي را وسط بكشد و بعد از مدتي برعكس عمل كند. يا عده‌اي ممكن است ريشه اين خطاها و تناقضات را در شخصيت ترامپ جست‌وجو كنند كه اين هم غلط است.

اولاً اين تناقضات از دوره قبل وجود داشته، ثانياً هيچ‌گاه يك قدرت جهاني با ساختارهاي پيچيده تصميم‌گيري و تصميم‌سازي اختيار خودش را به دست يك نفر نمي‌دهد و خصوصاً ترامپ كه نقاط ضعف بزرگي چون شاكيان متعدد تجاوز جنسي يا پرونده خطرناكي مثل ارتباط با روسيه در دوره انتخابات را دارد و براي جبران اين گاف‌هاي بزرگ مجبور است برابر خواست سرويس‌هاي اطلاعاتي و شبكه تصميم‌گيري رژيم امريكا عمل كند. پس دليل اين درهم‌ريختگي سياست‌هاي ايالات متحده چيست؟

پاسخ اين سؤال را بايد در بررسي سنن الهي يافت. آنجا كه قرآن(آيه 16 سوره اسراء) مي‌فرمايد: «وَ إِذا أَرَدْنا ان نُهْلِك قَرْيَةً أَمَرْنا مُتْرَفيها فَفَسَقُوا فيها فَحَقَّ عَلَيْهَا الْقَوْلُ فَدَمَّرْناها تَدْميراً»
«و چون زمان آن فرا رسد كه ديارى را نابود كنيم، بر نعمت توانگران و مرفّهان آن مى افزاييم و آنان با سرمستى بندگى خدا را رها مى كنند و در آن ديار به فسق و فجور مى‌پردازند، در نتيجه آن سخن (وعده عذاب ) درباره آنان تحقق مى يابد و آنجا را به كلّى نابود مى كنيم.» يا آنجا كه اميرالمومنين(ع) در فرمان به مالك اشتر مي‌فرمايد:  «وَمَنْ ظَلَمَ عِبَادَ اللهِ كانَ اللهُ خَصْمَهُ دُونَ عِبَادِهِ، وَمَنْ خَاصَمَهُ اللهُ أَدْحَضَ حُجَّتَهُ، وَكانَ لِلَّهِ حَرْباً حَتَّى يَنْزِعَ أَوْ يَتُوبَ.»(نامه53)
«هر كه بر بندگان خدا ستم كند، افزون بر بندگان، خدا نيز دشمن او مي‌شود. و خدا با هر كه دشمني كند، منطق را از او مي‌گيرد و خدا همواره با او در جنگ خواهد بود تا از اين كار باز ايستد و توبه كند يا شكست بخورد.»

وقتي كسي آشكارا به بندگان خدا ظلم مي‌كند و ظلم را از حد مي‌گذراند. خدا با او وارد جنگ مي‌شود. اميرالمومنين مي‌فرمايد:« من خاصمه الله ادني» كسي كه خدا با او به جنگ و دشمني برخيزد دليل و منطق را از او مي‌گيرد. بنابراين جست‌وجوي دليل و منطق براي تصميمات و رفتارهاي رژيم امريكا در چنين شرايطي نابجاست. اين يك شرايط استثنايي نيست. اين سرنوشت همه طاغوت‌ها در پايان عمر ننگين آنهاست. همانطور كه در مورد فرعون و نمرود نقل شده است و همانطور كه خودمان در سال آخر رژيم شاه شاهد بوديم.

سال 57 را كه به خاطر داريد. شاه ملعون دولت آشتي ملي تشكيل داد و هنوز امضاي آشتي ملي خشك نشده بود 17 شهريور با برقراري حكومت نظامي چه كشتاري به راه انداخت. هنوز چندي نگذشته بود انبوهي از زندانيان مبارز را كه هركدام مي‌توانستند جمع زيادي از مردم را به مبارزه بكشند آزاد كرد، چند هفته بعد دستگيري‌هاي گسترده‌اي از افرادي كه خيلي خيلي از آن زندانيان سياسي كم‌اثرتر بودند انجام داد و جمعيتي چند برابر آزاد شده‌ها را زنداني كرد، ماه بعد در مصاحبه تاريخي خود ادعا كرد كه صداي انقلاب ملت ايران را شنيده و به انقلاب مردم احترام مي‌گذارد و نخست وزير و رئيس ساواك را زنداني كرد ولي هنوز طنين صداي اين عذرخواهي و وعده نرمش با مردم در رسانه‌ها استمرار داشت كه مردم شاهد كشتارهاي عجيب و غريب، اين بار زير گرفتن مردم و خودروها با تانك در خيابان‌ها بودند. تصميمات و رفتارهاي امروز امريكا كاملاً از همان قاعده پيروي مي‌كند و دليل و منطقي برخاسته از يك كانون تفكر را ندارد بلكه بيشتر از روي اضطرار و دستپاچگي است همانطور كه اميرالمومنين مي‌فرمايد: «من خاصمه الله ادحض حجته.»

چه كسي است كه نداند حاكم كردن يك بچه به سرنوشت عربستان و وادار كردن او به قرارداد 480 ميليارد دلاري تسليحاتي در شرايط وخيم اقتصادي عربستان چه تبعاتي براي بزرگ‌ترين متحد امريكا در منطقه دارد؟ چه كسي است كه نفهمد دستگيري و سركيسه كردن شيوخي كه همه هويت آل سعود هستند چه عواقبي براي سرنوشت اين رژيم دارد؟ چه كسي است كه نداند و بازي بچگانه بازداشت سعد حريري چگونه جبهه مقاومت را متحد و آل سعود را بي آبرو و منزوي مي‌كند.

هر ديپلمات مبتدي هم مي‌فهمد كه نحوه برخورد امريكا با برجام چه فرصت تاريخي را براي تثبيت نفوذي‌هاي امريكا در ايران سوزاند و چه بلايي بر سر خط سازش آورد يا بازي استقلال كردستان عراق چه ضربه‌اي به حضور امريكا در عراق زد. ساده لوح ترين سياستمدار هم مي‌توانست حدس بزند با تصميم امريكا مبني بر انتقال سفارت خود به بيت المقدس چه غوغايي عليه امريكا به راه خواهند افتاد. تصميمي كه از سيد حسن نصراله و اسماعيل هنيه در خط مقدم مبارزه با صهيونيسم تا سران صهيونيستي اروپا و سازمان ملل را به موضع واحد عليه امريكا رساند و هزينه‌هاي زيادي را  كه براي فراموشي فلسطيني و دشمن نماياندن ايران و حزب‌الله براي كشورهاي اسلامي شده بود، يك شبه بر باد داد.

انديشكده‌هاي امريكايي با كمك رسانه‌هاي تراز اول جهان و حكام مرتجع منطقه حداقل 10 سال به‌طور مستمر كار كردند تا مسئله فلسطين را به فراموشي ببرند و آن را از صدر كارهاي امت اسلامي خارج كند ولي اين تصميم امريكا تمام اين زحمات را يكباره بر باد داد. بنابراين تحليلگران براي اينكه به خطا نيفتند منبعد بهتر است براي تصميمات و اقدامات امريكا دنبال دليل و منطق نگردند. اين ترامپ نيست كه عقلش را از دست داده اين كليت رژيم امريكاست كه خون كودكان فلسطيني و يمني دامنش را گرفته است و او را به زير كشيده است.
منبعد شما هر روز شاهد اين رفتارهاي غيرمنطقي خواهيد بود. رفتارها و تصميماتي كه به هر طرف بچرخد يك نتيجه بيشتر ندارد و آن سقوط بيشتر امريكا و نزديكتر شدن به فرو پاشي كامل امريكا و اسرائيل و تحقق اين سنت الهي است كه قرآن مي‌فرمايد:

وَ الَّذينَ كذَّبُوا بِآياتِنا سَنَسْتَدْرِجُهُمْ مِنْ حَيثُ لا يعْلَمُونَ وَ أُمْلي لَهُمْ آن كيدي مَتينٌ (سوره اعراف) يعني كساني كه نشانه‌هاي ما را تكذيب مي‌كنند يواش يواش از جايي كه به فكرشان هم نمي‌رسد آنها را پايين مي‌كشيم به آنها مهلت مي‌دهم چرا كه نقشه ام حساب شده است (182 و 183 اعراف)

اين واقعيت براي افراد خردمند يك پيام دارد. هيچ گفت‌وگو و معاهده‌اي با اين مركز تصميم‌گيري آشفته به نتيجه نخواهد رسيد و ارتباط با اين طاغوت رو به زوال جز ذلت و خواري و نكبت دستاوردي نخواهد داشت و مذاكره و امتياز به كشورهاي اروپايي كه رهبري چنين رژيم به هم ريخته و در حال فروپاشي را پذيرفته‌اند به همان اندازه و غيرخردمندانه است كه مذاكره و امتياز‌دهي به بختيار بعد از فرار شاه خائن.

مستضعفان بدون شك پيروز اين ميدان هستند و البته اين پيروزي آنطور كه مولاي ما در عيد مولود فرمودند يك شرط دارد و آن هم استمرار مقاومت و ايستادگي در مقابل طاغوت است.
جبهه استكبار روز به روز ضعيف‌تر و به نابودي كامل نزديك‌تر و جبهه مستضعفين و مردم آزاديخواه جهان روز به روز مستحكم تر و فشرده‌تر خواهد شد. خدا منطق و قدرت برنامه‌ريزي عالمانه را از مستكبران گرفته، به زودي جانشان را هم خواهد گرفت. اليس‌الصبح بقريب./د


کانال تلگرام اتحادخبر


نظرات کاربران
ارسال نظر

نام:

ايميل:

وب سايت:

نظر شما:

تازه ترین خبرها

  • آغاز عملیات اجرای خیابان ۲۴ متری در ورودی شهر از سمت برازجان،خیابان ۲۲ متری غرب آرامستان و خیابان در غرب جاده اصلی
  • اگر احساس تلخی در دهان می کنید این بیماری در کمین شماست
  • 🎥ویدیو/طبیعت بکر و زیبای روستای خیرک دشتستان
  • تفاوت استراتژی فروش در پردیس/ ثبت ۶ ركورد در تولید و صادرات
  • پیاده روی یا دویدن، کدام برای لاغری و کاهش وزن بهتر است؟
  • ۱۲ کشور امن در صورت شروع جنگ جهانی سوم (+عکس)
  • توزیع تعداد ۵۰ عدد کلاه ایمنی از طرف شهرداری بین موتورسیکلت سواران شهر وحدتیه
  • نشست هماهنگی برگزاری آئین شب شعر ویژه نکوداشت شهید محسن صداقت در شهر وحدتیه
  • دست آویزی برای دومین سالکوچ هدهد خبررسان علی پیرمرادی
  • تقابل ادبی فرماندار دشتستان با هاروکی موراکامی از ژاپن !
  • نتا S واگن ؛ یکی از زیباترین خودروهای چینی به بازار می آید (+تصاویر)
  • پیشرفت ۶۳ درصدی قطعه اول بزرگ‌راه دالکی به کنارتخته
  • با این تکنیک به نق زدن و اصرار کردن بچه ها پایان دهید
  • آیا این ادویه خوش بو می تواند با سرطان پروستات مقابله کند
  • بازتاب حمله ایران در رسانه‌های خارجی: اسراییل زیر آتش
  • در بین رفقایم به تعصب دشتستانی مشهورم/ خودم را مسلمان تکنوکرات می دانم
  • آغاز عملیات اجرای خیابان ۲۴ متری در ورودی شهر از سمت برازجان،خیابان ۲۲ متری غرب آرامستان و خیابان در غرب جاده اصلی
  • قتل 2 جوان برازجانی در خودروشان/ دستگیری قاتل در استان همجوار
  • یکی از شهدای اخیر حمله اسرائیل در سوریه از شهر وحدتیه دشتستان است
  • هدایای باقیمانده پیاده روی برازجان قرعه کشی شد
  • گزارش تصویری/ راهپیمایی روز جهانی قدس در برازجان
  • سخنرانی استاد سید محمد مهدی جعفری در جمع دشتستانی ها و استان بوشهری های مقیم شیراز/ تصاویر
  • در رسیدگی به امور مردم کوتاهی نکنید/ برخی از بخشنامه ها باعث کوچک شدن سفره مردم می شود
  • مسؤولان نگاه بازتری داشته باشند/ جذابترین قسمت کار ما لحظه ای است که درد بیماران آرام می شود
  • قلب جوان 23 ساله دشتستانی اهدا شد/ تصاویر
  • سخن‌ران، کاظم صدیقی‌. نه! مسجد قیطریه، نه!
  • برخورد توهین آمیز رئیس صمت دشتستان با نمایندگان برخی اصناف شهرستان
  • دکتر یوسفی با حافظه مثال زدنی
  • آئین گرامیداشت شهیدالقدس محسن صداقت در شهر وحدتیه
  • تصاویر جنجالی مجری زن تلویزیون باکو در کنار سفیر ایران و در محل سفارتخانه/ عکس
  • .: مصطفی بهبهانی مطلق حدود 3 روز قبل گفت: با سلام و خدا ...
  • .: اسماعیل حدود 6 روز قبل گفت: فقط قدرت است که ...
  • .: سعید حدود 6 روز قبل گفت: آقای امید دریسی پیش ...
  • .: یونس حدود 6 روز قبل گفت: سلام و درود به ...
  • .: قاسم حدود 8 روز قبل گفت: خوبه لااقل یک نفر ...
  • .: تنگستان حدود 10 روز قبل گفت: چرا چنین مطالب سراسر ...
  • .: حسن جانباز حدود 10 روز قبل گفت: اصلا سفره ای نیست ...
  • .: محمد قاسمی حدود 13 روز قبل گفت: درود وسپاس بی کران ...
  • .: محمد حدود 13 روز قبل گفت: استاد احتمالا مقاوله به ...
  • .: محبی حدود 13 روز قبل گفت: فعلا که یک هیچ ...