امروز: سه شنبه 28 آذر 1396
    طراحی سایت خبری
تاريخ انتشار: 01 آذر 1396 - 10:44
اتحاد خبر: عوامل زیادی بر پوست اثر می‌گذارند؛ ژنتیک، سن و هورمون‌ها. بیماری‌هایی چون دیابت نیز عوامل درونی هستند که پوست را تحت تاثیر قرار می‌دهند. برخی از این عوامل تحت کنترل شما نیستند اما عوامل بیرونی زیادی نیز وجود دارند که می توانید آنها را کنترل کنید.

برترین ها - ترجمه از هدی بانکی: پوست بزرگ‌ترین اندام بدن است. اگر پوست سالم باشد، لایه‌های آن به درستی کار می‌کنند تا از ما محافظت کنند. اما اگر ضعفی داشته باشد، توانایی عملکرد مناسب را نخواهد داشت. برای همین به دنبال راههایی هستیم تا پوست‌مان بهترین عملکرد را برای محافظت از ما داشته باشد و نقش خود را حفظ کند. پوست شما، پنجره‌ی بدن‌تان است که سرگذشت زندگی‌تان را آشکار می‌کند! از آکنه‌ها و جوش‌های دوران نوجوانی‌تان گرفته تا درخشش دوران بارداری و لکه‌های پیری.

 
هم سن شما و هم سلامت شما، از روی پوست‌تان منعکس می‌شوند. پوست، عملکردهای زیادی دارد که باعث می‌شود یک عامل چند کاره در بدن انسان باشد. مهمترین نقش پوست این است که اولین خط دفاعی بین بدن شما و دنیای بیرون است و از شما در برابر باکتری‌ها، ویروس‌ها و آلودگی‌ها و مواد شیمیایی که در محل کار و خانه با آنها مواجه هستید محافظت می‌کند.
 
 ترفندهایی برای داشتن پوستی سالم
 
پوست، دمای بدن را تنظیم می‌کند، تعادل مایعات را حفظ می‌کند و از دست دادن رطوبت را کنترل می‌کند. همچنین پوست به عنوان مانع، ضربه گیر، تشخیص دهنده‌ی درد برای هشدار ما نسبت به خطر و محافظ در برابر پرتوهای مضر آفتاب عمل می‌کند. عوامل زیادی بر پوست اثر می‌گذارند؛ ژنتیک، سن و هورمون‌ها. بیماری‌هایی چون دیابت نیز عوامل درونی هستند که پوست را تحت تاثیر قرار می‌دهند. برخی از این عوامل تحت کنترل شما نیستند اما عوامل بیرونی زیادی نیز وجود دارند که می توانید آنها را کنترل کنید.

عوامل بیرونی چون عدم محافظت از پوست در معرض آفتاب و شستشوی مکرر پوست یا شستن پوست با آب خیلی گرم می‌توانند به پوست آسیب بزنند. رژیم غذایی ناسالم، استرس، کمبود خوا، ورزش نکردن، دهیدراته شدن، سیگار کشیدن و یک سری از داروها همگی می‌توانند روی توانایی پوست برای عملکرد مناسب به عنوان یک دفاع موثر اثر بگذارند. در این مطلب توصیه‌هایی برای‌تان داریم که به شما کمک می‌کنند بروز چین و چروک‌های پوست رابه تاخیر انداخته و پوستی سالم و شفاف و نرم و انعطاف پذیر داشته باشید.
 
۱. داشتن رژیم غذایی سالم

صنایع چند میلیون دلاری وجود دارند که محصولاتی به شما ارائه می‌دهند تا پوست‌تان را در بهترین حالت و جلوه‌ی خود حفظ کنید و همه‌ی آنها ادعا می‌کنند می‌توانند با علائم ناشی از پیری بجنگند. اما مرطوب کننده‌ها فقط تا عمق مشخصی از پوست نفوذ می‌کنند در حالیکه پیری، در لایه‌‌ای عمیق‌تر از پوست و در سطح سلولی روی می‌دهد. چیزی که می‌خورید خیلی مهمتر از این محصولاتی است که روی پوست‌تان استفاده می‌کنید. رژیم غذایی شما می‌تواند پوست شما را از درون به بیرون بهبود بدهد یا آسیب بزند، بنابراین داشتن پوستی سالم و شاداب از رژیم غذایی سالم شروع می‌شود.

غذاهایی که برای پوست مفیدند

غذاهایی وجود دارند که علم نشان داده به سلامت پوست کمک می‌کنند.

انبه: انبه حاوی ترکیباتی است که خواص آنتی اکسیدانی دارند. این ترکیبات به محافظت از اجزای پوست، مانند کلاژن کمک می‌کنند.

گوجه فرنگی: گوجه فرنگی دارای خواص ضد سرطانی است. مطالعه‌ای روی موش‌ها نشان داد مصرف روزانه‌ی گوجه فرنگی موجب کاهش رشد تومورهای سرطانی پوست به میزان 50 درصد شده بود.
 
 ترفندهایی برای داشتن پوستی سالم

تحقیقات نشان داده که گنجاندن گوجه فرنگی در وعده‌های غذایی می‌تواند به محافظت در برابر آفتاب سوختگی کمک کند. بعد از 10 هفته، افرادی که روزانه 40 گرم گوجه فرنگی مصرف کرده بودند، نسبت به گروه کنترل، 40 درصد آفتاب سوختگی کمتری داشتند. لیکوپن، رنگدانه‌ی مسئول رنگ قرمز گوجه فرنگی است که گفته می‌شود در برابر آسیب‌های UV نقش محافظت کنندگی دارد.

روغن زیتون: روغن زیتون می‌تواند ریسک پیری پوست صورت را کم کند، یعنی می‌تواند مانع آسیب‌های پوستی شامل چین و چروک، لکه‌های تیره و بدرنگی پوست در اثر زیاد قرار گرفتن در معرض نور خورشید شود.

فلاونول‌های کاکائو: فلاونول‌های موجود در شکلات تلخ می‌توانند ساختار و عملکرد پوست را بهبود بدهند. دانشمندان کشف کردند که فلاونول‌های کاکائو، ناهمواری و پوسته‌های روی پوست را کاهش داده، رطوبت پوست را افزایش داده و به قدرت دفاعی پوست در برابر آسیب ناشی از پرتوهای مضر کمک می‌کنند.

چای سبز: چای سبز فواید زیادی برای پوست دارد. ترکیبات موجود در چای سبز به نام پلی فنول‌ها، سلول‌های پوست را جوانسازی می‌کنند که برای ترمیم زخم‌ها یا یک سری بیماری‌های پوستی مفید است.

پژوهش‌ها نشان داده که چای سبز، درمانی بالقوه برای بیماری‌های پوستی چون پسوریازیس و شوره‌ی سر است. این بیماری‌های پوستی معمولا با پوسته شدن، قرمزی و فلسی شدن پوست همراه هستند که اغلب نتیجه‌ی التهاب و تولید بیش از حد سلول‌های پوستی‌اند. چای سبز می‌تواند تولید سلول‌های پوستی را کاهش داده و التهاب را سرکوب کند.

چای سفید: چای سفید نیز خاصیت ضد سرطانی و ضد پیری دارد. مطالعه‌ای نشان داد برخی از عناصر موجود در چای سفید می‌توانند از پوست در برابر استرس اکسیداتیو و آسیب سلول‌های ایمنی محافظت کنند.
کلم برگ: کلم برگ یکی از بهترین منابع لوتئین و زیاکسانتین است. لوتئین و زیاکسانتین می‌توانند از آسیب ناشی از پرتوهای مضر محافظت کنند.
 
امگا 3: امگا 3 در ماهی‌های چرب، گردو و دانه‌های کدو حلوایی یا روغن‌هایی چون روغن بزرک و روغن ذرت موجود است و می‌تواند مانع خشکی و پوسته شدن پوست شود.

سویا: سویا می‌تواند چروک‌های پای چشم را که روی لایه‌ی بیرونی پوست گوشه‌ی چشم در زنان یائسه ظاهر می‌شوند بهبود بدهد.

هرگز برای محافظت از پوست خود در برابر خورشید، صرفا متکی به تغذیه نشوید. برای محافظت از خودتان در برابر پرتوهای مضر خورشید همیشه از ضد آفتاب با SPF حداقل 15 استفاده کنید، کلاه لبه دار پهن بر سر بگذارید و بین ساعت‌های 10 تا 2 بعد از ظهر تا حد ممکن در فضای باز قرار نگیرید و لباسی بپوشید که پوست‌تان را بپوشاند.

رژیم غذایی با کالری محدود

تحقیقات نشان داده کاهش مصرف کالری می‌تواند پروسه‌ی پیری سلول‌های پوست را کُند کند. دانشمندان دریافتند کاهش مقدار کالری مصرفی تا 35 درصد، روی پیری سلول‌ها تاثیر دارد. محدود کردن مصرف کالری موجب افت سرعت مارکرهای پروتئینی به نام ریبوزوم‌ها شده و فرایند پیری را کُند می‌کند. این کاهش سرعت نه تنها تولید ریبوزوم‌ها را کم می‌کند، بلکه به آنها زمان می‌دهد خودشان را ترمیم کرده و تمام بدن عملکرد خوبی داشته باشد.

اجتناب از مصرف الکل

پرهیز از نوشیدن الکل می‌تواند ریسک ابتلا به سرطان‌های ملانومای پوست را کاهش بدهد.

کنترل استرس

آیا تا به حال متوجه شده‌اید که دقیقا قبل از یک اتفاق مهم، یک جوش بدنما ناگهان روی صورت‌تان ظاهر می‌شود؟ دانشمندان ارتباط‌هایی میان استرس و مشکلات پوستی پیدا کرده‌اند. در مطالعه‌ای معلوم شد آنهایی که استرس بیشتری داشتند، بیشتر در معرض مشکلات پوستی بودند، شامل؛ خارش پوست، ریزش مو، لکه‌های چرب و پوسته‌ای روی پوست سر، مشکل تعریق، کهیرهای پوستی.

سایر پژوهش‌ها نیز نشان داد نوجوانانی که طبق اعلام خودشان استرس زیادی داشتند، 23 درصد بیشتر در معرض آکنه‌های شدید بودند. کاهش استرس می‌تواند موجب شفاف شدن پوست شود. اگر فکر می‌کنید استرس تاثیر قابل توجهی روی پوست‌تان دارد، سعی کنید با کمک تکنیک‌های کاهش استرس مانند تای چی و یوگا و مدیتیشن، استرس خود را کنترل کنید.

حفظ رطوبت پوست

مرطوب کننده‌های پوست، لایه‌ی بیرونی پوست را هیدارته نگه داشته و رطوبت آن را حفظ می‌کنند. مرطوب کننده‌ها معمولا حاوی نم نگهدارهایی جهت جذب رطوبت هستند و عواملی جهت انسداد منافذ پوست دارند تا مانع از دست رفتن رطوبت پوست شده و ملین‌هایی نیز دارند که فضای بین سلول‌های پوست را نرم می‌کنند.
 
 ترفندهایی برای داشتن پوستی سالم

توصیه‌های برای حفظ رطوبت پوست:

. روزانه یک دوش 5 تا 10 دقیقه‌ای بگیرید. زیاد شستن بدن می‌تواند چربی طبیعی پوست را از بین برده و آن را خشک کند.

. به جای آب داغ از آب گرم استفاده کنید.

. از صابون‌های سنگین استفاده نکنید. پاک کننده‌های ملایم بدون بو مناسب هستند.

. از لیف‌های زبر استفاده نکنید چون به سطح پوست آسیب می‌زنند.

. پوست‌تان را با حوله‌ی نرم خشک کنید.

. فورا بعد از دوش گرفتن مرطوب کننده بزنید تا رطوبت موجود در پوست حفظ شود. این کار را در عرض کمتر از سه دقیقه بیرون آمدن از حمام و خشک کردن بدن انجام دهید.

. اگر دچار خارش پوست شدید آن را نخارانید و در عوض از کمپرس سرد و مرطوب کننده برای تسکین خارش استفاده کنید.

. لباس‌هایی بپوشید که پوست‌تان را تحریک نکند. اگر از لباس پشمی استفاده می‌کنید، حتما زیر آن یک لباس ابریشمی یا نخی به تن کنید.

. از شوینده‌های ضد آلرژی برای شستن لباس‌ها استفاده کنید.

. زیاد نزدیک منبع حرارتی ننشینید چون پوست‌‌تان را خشک می‌کند.

. در زمستان از دستگاه بخور سرد استفاده کنید تا رطوبت لایه‌ی بیرونی پوست‌تان حفظ شود.

خوب بخوابید

خوب خوابیدن، حلقه‌های تیره‌ی پای چشم‌های‌تان را از بین می‌برد و رنگ پوست‌تان را باز می‌کند. کمتر از 7 تا 9 ساعت خواب شبانه به نفع سلامتی شما نیست و پوست‌تان هم جزئی از سلامت شماست. کمبود خواب مزمن باعث چاقی، ضعف سیستم ایمنی، دیابت و سرطان می‌شود، اما بنا بر تحقیقات، خواب با کیفیت می‌تواند تاثیر قابل توجهی بر عملکرد پوست داشته باشد.

افرادی که خوب نمی‌خوابند و معمولا کسر خواب دارند، علائم پیری زودرس در پوست‌شان قابل مشاهده است و پوست این افراد توانایی ترمین خودش را که معمولا شب‌ها روی می‌دهد ندارد، چون فرصتی برای رهایی از عوامل استرس برانگیز روزانه مانند پرتوهای مضر آفتاب ندارد. حین واب، بدن شما وارد حالت ترمیم و بازسازی می شود و پوست و عضلات و خون و سلول‌های مغزی را احیا می‌کند. بدون خواب کافی بدن‌تان نمی‌تواند کلاژن بسازد. کلاژن، مانع افتادگی و چروک پوست می‌شود. سعی کنید شب‌ها زودتر بخوابید و حداقل 7 ساعت خواب با کیفیت و پیوسته داشته باشید. حفظ جوانی و سلامت پوست لزوما صرف هزینه‌های سنگین بابت محصولات گرانقیمت نیست؛ بلکه با در پیش گرفتن توصیه‌های بالا می‌توانید طراوت و سلامت پوست خود را حفظ کنید.


کانال تلگرام اتحادخبر


نظرات کاربران
ارسال نظر

نام:

ايميل:

وب سايت:

نظر شما:

تازه ترین خبرها

پربازدیدترین خبرها

پربحث ترین