کد خبر: 87937 ، سرويس: حوادث
تاريخ انتشار: 23 آبان 1396 - 08:06
زلزله ویرانگر کرمانشاه و مسئوليت‌های ملی
اتحاد خبر: زلزله بيش از هفت ريشتري ٢١ آبان استان کرمانشاه، يکي از شديدترين زمين‌لرزه‌هاي غرب ايران در صد سال گذشته است. متأسفانه در اين زمين‌لرزه بزرگ صدها نفر از هم‌وطنان ما به‌ويژه در سرپل‌ذهاب جان خود را از دست داده و هزاران نفر زخمي شدند.

 

اتحاد خبر: زلزله بيش از هفت ريشتري ٢١ آبان استان کرمانشاه، يکي از شديدترين زمين‌لرزه‌هاي غرب ايران در صد سال گذشته است. متأسفانه در اين زمين‌لرزه بزرگ صدها نفر از هم‌وطنان ما به‌ويژه در سرپل‌ذهاب جان خود را از دست داده و هزاران نفر زخمي شدند.
احسان هوشمند در روزنامه شرق نوشت؛ متأسفانه به‌دليل شمار بسيار زخمي‌شدگان و آسيب‌ديدگان امکانات شهرستان و استان پاسخ‌گوي اين مصيبت بزرگ نيست. خبر زلزله استان کرمانشاه در ساعات پاياني شب ٢١ آبان، به‌سرعت به خبر نخست شبکه‌هاي خبري و رسانه‌ها و شبکه‌هاي اجتماعي در کشور مبدل شد و متعاقب آن موجي از غم و ناراحتي و همدلي در کشور گسترش يافت. نام کرمانشاه نزد بسياري از  ايرانيان يادآور اسطوره‌هاي ملي و افسانه‌هاي تاريخي است. مردم کرمانشاه و دليري اين مردمان در سال‌هاي آغازين انقلاب، به‌ويژه در روزها و ماه‌هاي آغازين جنگ عراق عليه ايران و در روزهايي كه هنوز توان نظامي و قدرت دفاعي ايران آماده مقابله با اين تجاوز نبود و دفاع از ايران بسته به مقاومت‌هاي محلي جوانان رشيد و قهرمان سرحدات کشور به‌ويژه کرمانشاهيان بود، هرگز از وجدان خودآگاه ايرانيان محو نخواهد.
 
امروز استان کرمانشاه به‌دليل وقوع زلزله‌اي مهيب سخت ماتم‌زده است. صدها نفر زير آوار مانده و هزاران نفر نيز تن و جسمشان زخمي شده و صدها خانواده نيز بي‌خانه و کاشانه شده‌اند اما ايرانيان هيچ‌گاه نخواهند گذاشت اين مردمان سلحشور که يار و فدايي تاريخي وطنشان ايران بوده‌اند، در اين روزهاي سخت تنها بمانند. هنوز ساعاتي از زلزله نگذشته مردم ايران در جاي‌جاي کشور از تبريز تا شيراز و اصفهان و از تهران تا مشهد، گروه گروه با حضور در صف‌هاي طولاني اهداي خون يا ارسال کمک‌هاي نقدي و جنسي، به ياري هم‌وطنان رنج‌ديده خود شتافتند. مگر مي‌شود در اين ساعات و دقايق رنج و درد هم‌وطنان کرمانشاهي را تنها گذاشت؟ مگر مي‌توان نسبت به ضجه مادران فرزند ازدست‌داده کرمانشاهي بي‌تفاوت بود. مگر مي‌توان گريه‌هاي پدران و فرزندان عزيز ازدست‌داده را ديد و کاري نکرد.
 
همه ايران به پا خواسته تا به ياري هم‌وطنان زلزله‌زده‌اش در غرب کشور بشتابد. خوشبختانه حضور مسئولان و نيروهاي کشوری و لشکري براي کمک به اين مردم نيز نشاني از عزم دولت براي ياري‌رساندن به مردم آسيب‌ديده است,١- زلزله کرمانشاه به منطقه وسيعي از سرپل‌ذهاب، قصرشيرين، ثلاث باباجاني، اسلام‌آباد و ساير شهرستان‌هاي غرب استان خسارات سنگيني وارد کرده؛ بنابراین ضروري است که با تقسيم کار ميان دستگاه‌هاي امدادرسان و بلوک‌بندي مناطق آسيب‌ديده، همه شهرستان‌هاي استان مورد توجه امدادرسانان قرار گيرد.
 
بزرگي مسائل سرپل‌ذهاب نبايد موجب شود که امدادرسانی به ساير مناطق در حاشيه قرار گيرد. استفاده از تجارب کشور در اين زمينه به‌ويژه زلزله بم و زلزله رودبار بسيار ضروري است.٢- توجه به روستا‌هاي آسيب‌ديده و عشاير هم از نکاتي است که بايد مورد توجه تيم‌هاي امدادي قرار گيرد. به‌دليل وضعيت ويژه توپوگرافي منطقه و نيز راه‌هاي صعب‌العبور روستايي سرعت عمل و استفاده از چرخ‌بال در اولويت امدادرساني به اين مناطق باشد. تأخير در ارسال امدادگران يا کمک‌هاي لازم ممکن است به تشديد آلام مردم منجر شود.٣- رسانه‌هاي جمعي به‌ويژه راديو و تلويزيون کشور بايد يکي از شبکه‌هاي کشور را مأمور پوشش دائمي و تمام‌وقت اخبار کمک‌ها و امدادرساني به اين مناطق کند.
 
عطش مردم براي آگاهي از کمک‌هاي صورت‌گرفته و نيز جلوگيري از انتشار شايعات و دادن روحيه به نيروهاي امدادي و نيز اطلاع‌رساني درباره کاستي‌ها و نيازمندی‌ها، ضرورت جدي پوشش مستقيم رويدادهاي مرتبط با زلزله کرمانشاه را دوچندان مي‌كند. انعکاس خدمات صورت‌گرفته به‌دست نيروهاي امدادي و انتشار تصاوير و عکس‌هاي نيروهاي مستقر و خدمات آنان در مناطق، آرامش‌بخش افکار عمومي است. اين مهم بايد در دستور کار رسانه‌ها قرار گيرد.

٤- هدايت مردم براي ارسال کمک‌ها و همياري‌هايشان از طريق دستگاه‌هاي مسئول و اعلام  مکان‌هاي دريافت‌کننده کمک‌ها و نيز توسعه فعاليت‌هاي مراکز امدادي مانند شعب سازمان انتقال خون از ديگر ضروريات اين ساعات و روزهاست. امروز خاک کرمانشاه از زخم زمين‌لرزه رنجور است و همه ايرانيانِ همدل، همراه، يار و غمخوار هم‌وطنان کرمانشاهي خود در تلاش‌اند تا هر شهروندي به فراخور توانش به ياري اين مردم برخيزد. اين بخشي از وظايف شهروندي و مسئوليت‌هاي ملي ما ايرانيان است که در غم و شادي‌هايمان شريک باشيم و امروز همه غمخوار هم‌وطنان کرمانشاهي خود هستیم./س
لينک خبر:
https://www.ettehadkhabar.ir/fa/posts/87937