امروز: جمعه 31 فروردين 1403
    طراحی سایت
تاريخ انتشار: 06 آبان 1396 - 21:26

اتحادخبرـ الهام صالحی: اين روزها اگر بطور اتفاقي هم يكي از صفحات مجازي گوشي تان را باز كرده باشيد، با خبر مقايسه مخازن ميدان گازي پارس جنوبي با مقادير معتنابهي از طلا و جواهرات روبرو شده ايد. مقايسه اي كه مديرعامل مجتمع گاز پارس جنوبي در آستانه بيست سالگي اين شركت از آن رونمايي كرده  و موجبات تحسين اهالي رسانه را فراهم نموده است....

طلاهاي واقعي ميدان گازي پارس جنوبي!

الهام صالحی*

اين روزها اگر بطور اتفاقي هم يكي از صفحات مجازي گوشي تان را باز كرده باشيد، با خبر مقايسه مخازن ميدان گازي پارس جنوبي با مقادير معتنابهي از طلا و جواهرات روبرو شده ايد. مقايسه اي كه مديرعامل مجتمع گاز پارس جنوبي در آستانه بيست سالگي اين شركت از آن رونمايي كرده  و موجبات تحسين اهالي رسانه را فراهم نموده است. ايشان ضمن برشمردن شرايط جغرافيايي و مختصات ژئوپلتيك اين ميدان، كارواني هفتاد و هشت كيلومتري از كاميون هايي را تصوير كرده اند كه هر كدام با محموله اي بيست تني از طلاي خالص، بوق زنان در انتظار ورود به خزانه ملي كشور هستند. صد البته تصور چنين اتفاقي از زاويه نگاه ملي، مي تواند شادي بخش  و شورآفرين باشد. چه كسي را مي توان يافت كه با شنيدن چنين خبري، غرور ملي اش برانگيخته نشده و لبخندي شيرين بر لب هايش ميهمان نشود؟
با اين وجود، پس از خلق چنين تصوير زيبايي، آقاي مديرعامل ناگهان به مقايسه اي ديگر نيز مي پردازد تا مخاطبان تشنه رسانه را بيشتر به سوت و هلهله وادارد. مقايسه اي كه شيريني مقايسه پيشين را نيز زايل كرده و بيش از آن كه مبنايي علمي و آماري داشته باشد، قياسي مع الفارق بوده و به خيال انگيزي هاي كودكانه شبيه مي شود.
قياس مجتمع گاز پارس جنوبي كه در قالب مجتمعي از فازهاي پالايشگاهي به شيرين سازي گاز و استحصال محصولات جانبي آن از قبيل ميعانات، گوگرد و فرآورده هاي هيدروكربوري مربوطه مشغول است، با غول هاي عظيم نفتي نظير  BPكه تنها بخشي از فعاليت آنها به صنايع پايين دستي مثل پالايش نفت و گاز منوط شده و عمده عمليات آنها در حوزه هاي بالادستي اين صنايع نظير اكتشاف، توسعه و توليد انجام مي شود، اشتباهي بزرگ است كه بيان آن از سوي مديري عملياتي، سخت غير قابل باور مي نمايد.
شركت بريتيش پتروليوم ( يا باختصار BP ) شركت عظيم نفتي انگلستان و يكي از شركت هاي فرامليتي است كه در حوزه هاي كشف، استحصال و پالايش نفت خام، گاز طبيعي، صنايع پتروشيمي، فرآورده هاي نفتي مواد شيميايي، سكوهاي حفاري، ناوگان كشتيراني و خطوط انتقال فرآورده هاي هيدروكربوري، جايگاه هاي سوخت رساني و توزيع، ايرلاين ها و خطوط حمل و نقل هوايي، بازاريابي، تولید انرژی‌های تجدیدپذیر و سوخت‌های زیستی، تولید برق با استفاده از انرژی بادی و خورشیدی، دانشگاه ها و موسسات آموزشي و سرمايه گذاري هاي كلان در صنعت بورس فعال مي باشد. بنا به آمارهاي موجود، درآمد اين شركت در قبال فعاليت هاي عملياتي خود، تنها در سال 2013 ميلادي، رقمي بالغ بر چهارصد ميليارد دلار بوده كه بيست و چهار ميليارد دلار از مبلغ مذكور، سود خالص اين شركت قلمداد شده است.
شركت BP  بدليل شخصيت فراملي و چند مليتي خود در بيش از هشتاد كشور جهان داراي واحدهاي عملياتي بوده و 21800 ايستگاه خدماتي را در سراسر جهان مديريت مي كند. اكتشافات BP در حوزه نفت، قاره آسيا، چين، اندونزي، هند و پاكستان را شامل شده و در حوزه محصولات پتروشيمي نيز چين، فيليپين، كره جنوبي و مالزي را دربر مي گيرد. ساخت و مديريت خطوط لوله انتقال گاز باكو – سوپسا ، باكو – تفليس، خط لوله فورتيز اسكاتلند، خط لوله ني نيان كلمبيا، خط لوله اقيانوسيه، خط لوله اروپاي شرقي، خط لوله آلاسكا تا كانادا و ده ها خط لوله و پروژه مربوط به آن نيز بخش هايي از فعاليت اين شركت در حوزه پايين دستي صنايع نفت و گاز به شمار مي روند.
از سويي ديگر، مجتمع گاز پارس جنوبي با در اختيار داشتن مخزن و منبعي ملي – كه همه آن سود خالص است – نمي تواند با شركت BP  به قياس بنشيند كه  بدون تكيه به پشتوانه اي ملي، و تنها بعنوان شركتي سرمايه گذار و كارآفرين در اين حوزه، با توان فنآوري خود مخازن و منابع جهاني را تحت اراده اش درآورده و سود خود را از تسهيم اين مبادله عملياتي از ديگران و بازارهاي بين المللي كسب مي كند.
با اين اوصاف، لازم بنظر مي رسد مديرعامل محترم مجتمع گاز پارس جنوبي با تجديدنظر در اظهارات اش، به مقايسه هاي خود جنبه استنادي بخشيده و از شوق و ذوق هاي احساسي و كودكانه فاصله گيرد.
اما حال كه باب مقايسه باز شده است، شايد بتوان در زمينه كاركنان و منابع انساني دو شركت نيز نگاه عالمانه تري را معطوف داشت:
شركت BP  تا سال 2013 با در اختيار داشتن 84000 نفر پرسنل در تمامي مناطق عملياتي خود، نخستين راس از رئوس استراتژي خود را " رفاه كاركنان، منابع انساني، ايمني و محيط زيست " در نظر گرفته و آنگاه به سراغ " بهبود توليد، افزايش و بهبود عملكرد و افزايش سهم شركت در انرژي هاي جايگزين " مي رود:
" باتوجه به آن‌که عملکرد مطلوب در گرو نیروی انسانی مناسب و واجد قابلیت‌های لازم است، توسعه قابلیت‌های كاركنان یکی دیگر از ارزش‌های بنگاهی ما می‌باشد. توجه به رشد توانایی‌های آن‌ها، افزایش رضایت کارکنان، جبران خدمات آن‌ها متناسب با استانداردهای روز و جهانی، رفتار همراه با احترام و توجه به انتظارات آن‌ها و به علاوه عدم وجود تبعیض جنسی، مذهبی و نژادی و رعایت تکثر و توجه به شایسته‌سالاری، از جمله اصول مورد توجه در مورد کارکنان ماست. " ( استراتژي بي پي: دانشنامه جهاني ويكي پديا )
با اين حال در سراسر مصاحبه مديرعامل محترم پارس جنوبي كه در آستانه بيست ساله شدن مجتمع عظيم تحت مديريتش بايست بطور ويژه اي به منابع انساني مجموعه -  بعنوان ثروت و گنجينه اصلي و طلاهايي با عيارهاي بالاتر از گاز و گوگرد و ميعانات گازي  -   اشاره مي كردند ، مثل همه اين سال ها ، رد و نشاني از اين اشاره ديده نمي شود.
ايشان - با نگاهي جهان سومي - همسان با مديران سلف خود در اين مجموعه براي افزايش توليد و درآمد مجتمع ، ابراز مي دارند: " رسیدن به این درآمد نیازمند تأسیساتی است که پایدار و ایمن ] بوده و [ کار و ارزش افزوده ایجاد کند ... "
همانگونه كه انتظار مي رفت، آقاي مديرعامل محترم به جاي تاكيد بر نيرويي پرانگيزه، سالم و بانشاط – كه براستي انرژي و سرمايه هاي تجديدناپذير يك ملت هستند -  تاكيد خود را مكررا بر روي " تاسيسات " موكد نموده و حلاوت رسيدن به مرز بيست سالگي مجتمع را در كام كاركنان تلخ مي نمايد.
كاش آقاي مديرعامل با جستاري كوتاه در فضاي مجازي، مطلع مي شدند كه سياست شركت BP  در قبال رفاه كاركنان خود، هيچ محدوديتي را قائل نگرديده و رستوران ها، هتل ها، اماكن تفريحي، سياحتي، فرهنگي و ورزشي زيادي در سراسر كره زمين با تخفيفات بسيار بالا  و ويژه در خدمت كاركنان اين شركت و خانواده هاي آنان است تا بر فرسايش جسمي، روحي و رواني خود فائق آيند. كاش ايشان كه خود تحصيل كرده آن سوي آب ها هستند، نقبي كوچك به خاطرات و اندوخته هاي زمان دانشجويي شان مي زدند و بيش از آن كه بر بينش خود تعصب ورزند ، شجاعت تغيير بر اساس ديده هايشان را در خود جستجو مي كردند. دگرگوني و تغييري كه مقدمه و سرآغاز همه پيشرفت هاست.
نهايتا با اين كه بعنوان همسر يكي از كاركنان شاغل در مجتمع گاز پارس جنوبي، بايستي به خود باليده و گذر از نوزده سالگي اين مجموعه بزرگ را به فال نيك بگيرم، اما سكونت در شهركي عملياتي كه پس از پانزده سال هنوز عزمي واقعي براي ترميم ساختارهاي آن، بهسازي مبلمان شهري در راستاي تامين حقوق شهروندي ساكنين و تلاش كم رنگي براي فرهنگ سازي نيز صورت نگرفته و بطور مثال – حتي –  تعبيه  يك آسانسور بعنوان بخشي از تكريم خانواده هاي كاركنان، در گير و دار نوعي بوروكراسي كاذب و ساختگي محو و گم شده  و مديرعامل محترم مجتمع طي اين همه سال، جلسه اي كوتاه نيز با خانواده هاي همكارانش نداشته تا احساس، نگرش و دغدغه هاي آنها را در قبال مجموعه اش درك كند، انگيزه و شادي هرگونه ابراز احساسات را از من و ديگر ساكنان اين شهرك ها سلب نموده است. بنابراين چنين بنظر مي رسد كه مديريت محترم مجموعه، پيش و بيش از آن كه به دنبال قياس اين مجتمع با مگاكمپاني هايي نظير شل ، توتال و BP  برآيد، نيازمند نگاهي تازه به ساختار سازمان خود و مقايسه اين سازمان با خودش مي باشد. بي ترديد گذشته هر مجموعه و سازماني – اگر بدون غرض ورزي و تعصب كوركورانه مورد محاجه و قضاوت قرار گيرد –  بهترين چراغ راهنما براي آينده همان مجموعه است.
تا سال هاي پيش وقتي پسرم - در پاسخ به موضوع انشاء كه از آنها خواسته بود شغل آينده شان را تصوير كنند -  شغل پدرش را براي آينده اش درنظر مي گرفت، به او افتخار مي كردم اما با زاويه نگاه مديريت اين مجموعه در قبال كاركنانش – كه بدون نگاهي كرامت ورز، هركدام از آنان را فقط در شماره اي شش رقمي تصوير مي كند –  ديرگاهي است كه براي آينده پسرم عميقا نگران و غصه دار مي شوم ... مباد چنين!/ج


*حقوقدان، مشاور حقوقي و ساكن در شهرك هاي عملياتي شهرستان جم



کانال تلگرام اتحادخبر


نظرات کاربران
1396/08/14 - 18:04
0
1
درود بر شما بانوي فرهيخته
قرار گرفتن مديراني با افق ديد بسيار محدود و در عين حال ديكتاتور در سمت هاي حساس، نتيجه اي بهتر از اين شرايطي كه شاهد آن هستيم را در بر نخواهد داشت.
1396/08/09 - 00:34
0
1
امپراتوری کثیف پارس جنوبی هیچ وقت نیرو انسانی رو ارزشمند ندانسته و فقط و فقط تولید و منافع شخصی مدیران مدنظر بوده.
نابودی بنیان بسیاری از خانواده ها حاصل این سیستم آلوده بوده است.
به راحتی با یک نظر سنجی میتوان از حال و روز کارکنان و خانواده هایشان با خبر شد.

درود بر شما و سپاس از نگارش زیبایتان
پاسخ: انتشار اینگونه نظرات به معنی تایید تمام مفاد آن نمی باشد.
1396/08/08 - 18:59
0
1
واقعا احسنت به شما مطلبتون در حین زیبایی گویای حقیقت تلخی هست که باعث شده خانواده های سخت کوش پارس جنوبی دچار فرسودگی روحی و جسمی شوندامیدوارم این نوشته به گوش ناشنوایان برسد
1396/08/08 - 13:12
0
1
سلام وعرض ادب خدمت همه پرسنل زحمتکش پارس جنوبی
متاسفانه آقایانی که در راس قرار دارند فقط و تنها فقط فکر تولید بیشتر با هزینه کمتر به هر قیمتی هستند
متاسفانه بین مدیران ارشد وزارت خانه نفت اینچنین جاافتاده که هرمدیری باهزینه کم تولید را افزایش دهد این مدیر ؛ مدیری لایقتر و بهتر است
درصورتیک هیچ گونه راه کاری برای افزایش تولید و کاهش هزینه ها بجز فشار آوردن به نیروهای انسانی ندارند
وقتی من پیام مدیر مجتمع مبنی بر ارزش پارس جنوبی را خواندم ازیکطرف بسیار به خود بالیدم و از طرفی بسیار ناراحت شدم که چرا با این ثروت عظیم و خدادادی باید رفاه نیروهایی که در پارس جنوبی شاغل هستند اینچنین باشد
وضعیت معیشت نیروها باید اینگونه اسفناک باشد و هیچ تدبیری برای آن اندیشیده نشود
مخصوصا برای نیروهای پیمانکاری که دو و نیم روز مرخصی استحقاقی آنها که حق مسلم آنهاس برداشته شده امکانات و مزایای این نیروها در حداقل حداقل ترین وضعییت هم نیست
ن پروازی دارند ن خوابگاه درست وحسابی ن خورد وخوراک مناسبی و ن حقوقی که بشود با آن پسنداز کرد
ولی متاسفانه سوار چه میداند از حال پیاده
مدیرانی که حقوق های چند ده ملیونی و پاداشهایی بیشتر میگیرند چه میدانند حقوق ماهی دو ملیون یعنی چه؟
چه میدانند هر روز صبح صبحانه سرد که فقط شامل پنیر 50گرمی و حلواشکری میشود یعنی چه
و متاسفانه پیش مسئولان هم که میرویم و وضعییت را میگوییم در جواب میگویند همین که هست نمیخواهید نیروی بیکار زیاد هست که با نصف این مبلغ هم کار می کنند.
پس چرا فقط ارزش تومانی پارس جنوبی با بقیه شرکتهای نفتی جهان ازجملهBPو...سنجیده شده و حرفی از مزایای نیروی انسانی زده نشده است
این نوع نگرش بدین معناس که نیروی انسانی برای آنها ارزشی ندارد و فقط تولید است که اهمیت دارد.
1396/08/07 - 22:29
0
2
درود فراوان به بانوی دلسوز با دانش و تیز بین . فرمایش شما کاملأ صحیح و عین واقعیت است
1396/08/07 - 22:08
0
2
واقعا عالی گفتید خانم صالحی عزیز وفرهیخته
1396/08/07 - 21:17
0
1
درود بر سرکار خانم صالحی بانوی حقوق دان شهرک . کاشکی آقایان شرکت هم یاد میگرفتند بجای نق زدن در فضای مجازی یک کار درست و حسابی انجام بدهند .
1396/08/07 - 20:55
0
1
خدا وکیلی این شخص که مدیرعامل این شرکت بزرگ بین المللی شده است (گذاشتنش) فقط وفقط بدرد مسجدی که 10نفر ادم بیشتر نماز نخونه میخورد تازه اگر نفراتش شد 11از عهده این فرد خارج است البته سیستم مریض این نفرات را میطلبد
1396/08/07 - 20:34
0
1
سخت است فهماندن نکته ای به فردی ،که منافعش در نفهمیدن است

عالی نوشتید بانو...مانا باشید
1396/08/07 - 18:58
0
3
درود بر نگارنده این یادداشت که بسیار تحلیلی و دقیق موضوع را بیان نمودند.واقعا دست مریزاد.
ارسال نظر

نام:

ايميل:

وب سايت:

نظر شما:

تازه ترین خبرها

  • آغاز عملیات اجرای خیابان ۲۴ متری در ورودی شهر از سمت برازجان،خیابان ۲۲ متری غرب آرامستان و خیابان در غرب جاده اصلی
  • اگر احساس تلخی در دهان می کنید این بیماری در کمین شماست
  • 🎥ویدیو/طبیعت بکر و زیبای روستای خیرک دشتستان
  • تفاوت استراتژی فروش در پردیس/ ثبت ۶ ركورد در تولید و صادرات
  • پیاده روی یا دویدن، کدام برای لاغری و کاهش وزن بهتر است؟
  • ۱۲ کشور امن در صورت شروع جنگ جهانی سوم (+عکس)
  • نشست هماهنگی برگزاری آئین شب شعر ویژه نکوداشت شهید محسن صداقت در شهر وحدتیه
  • دست آویزی برای دومین سالکوچ هدهد خبررسان علی پیرمرادی
  • نتا S واگن ؛ یکی از زیباترین خودروهای چینی به بازار می آید (+تصاویر)
  • توزیع تعداد ۵۰ عدد کلاه ایمنی از طرف شهرداری بین موتورسیکلت سواران شهر وحدتیه
  • پیشرفت ۶۳ درصدی قطعه اول بزرگ‌راه دالکی به کنارتخته
  • تقابل ادبی فرماندار دشتستان با هاروکی موراکامی از ژاپن !
  • با این تکنیک به نق زدن و اصرار کردن بچه ها پایان دهید
  • آیا این ادویه خوش بو می تواند با سرطان پروستات مقابله کند
  • بازتاب حمله ایران در رسانه‌های خارجی: اسراییل زیر آتش
  • در بین رفقایم به تعصب دشتستانی مشهورم/ خودم را مسلمان تکنوکرات می دانم
  • قتل 2 جوان برازجانی در خودروشان/ دستگیری قاتل در استان همجوار
  • آغاز عملیات اجرای خیابان ۲۴ متری در ورودی شهر از سمت برازجان،خیابان ۲۲ متری غرب آرامستان و خیابان در غرب جاده اصلی
  • یکی از شهدای اخیر حمله اسرائیل در سوریه از شهر وحدتیه دشتستان است
  • هدایای باقیمانده پیاده روی برازجان قرعه کشی شد
  • گزارش تصویری/ راهپیمایی روز جهانی قدس در برازجان
  • سخنرانی استاد سید محمد مهدی جعفری در جمع دشتستانی ها و استان بوشهری های مقیم شیراز/ تصاویر
  • دکتر مهدی یوسفی در یک نگاه
  • در رسیدگی به امور مردم کوتاهی نکنید/ برخی از بخشنامه ها باعث کوچک شدن سفره مردم می شود
  • مسؤولان نگاه بازتری داشته باشند/ جذابترین قسمت کار ما لحظه ای است که درد بیماران آرام می شود
  • قلب جوان 23 ساله دشتستانی اهدا شد/ تصاویر
  • آئین استقبال از مسافرین و مهمانان نوروزی در شهر دالکی / تصاویر
  • برخورد توهین آمیز رئیس صمت دشتستان با نمایندگان برخی اصناف شهرستان
  • سخن‌ران، کاظم صدیقی‌. نه! مسجد قیطریه، نه!
  • دکتر یوسفی با حافظه مثال زدنی
  • .: مصطفی بهبهانی مطلق حدود 3 روز قبل گفت: با سلام و خدا ...
  • .: اسماعیل حدود 5 روز قبل گفت: فقط قدرت است که ...
  • .: سعید حدود 5 روز قبل گفت: آقای امید دریسی پیش ...
  • .: یونس حدود 6 روز قبل گفت: سلام و درود به ...
  • .: قاسم حدود 8 روز قبل گفت: خوبه لااقل یک نفر ...
  • .: تنگستان حدود 9 روز قبل گفت: چرا چنین مطالب سراسر ...
  • .: حسن جانباز حدود 10 روز قبل گفت: اصلا سفره ای نیست ...
  • .: محمد قاسمی حدود 13 روز قبل گفت: درود وسپاس بی کران ...
  • .: محمد حدود 13 روز قبل گفت: استاد احتمالا مقاوله به ...
  • .: محبی حدود 13 روز قبل گفت: فعلا که یک هیچ ...