امروز: جمعه 31 فروردين 1403
    طراحی سایت
تاريخ انتشار: 23 مهر 1396 - 09:57
اتحاد خبر: با شروع سال تحصيلي دوباره بحث نيروهاي حق‌التدريسي بر سر زبان‌ها افتاده ‌است. شايان ذكر است كه در نظام آموزشي كشور، بي‌شك حق‌التدريس‌ها نقش بسيارموثري را ايفا مي‌كنند.

 

اتحاد خبر: با شروع سال تحصيلي دوباره بحث نيروهاي حق‌التدريسي بر سر زبان‌ها افتاده ‌است. شايان ذكر است كه در نظام آموزشي كشور، بي‌شك حق‌التدريس‌ها نقش بسيارموثري را ايفا مي‌كنند.
به گزارش روزنامه قانون؛ با كاهش جذب دانشجوهاي مرتبط در دانشگاه‌هاي فرهنگيان و شهيد رجايي، به روند جذب نيروهاي حق‌التدريسي سرعت بخشيده ‌شده است.
 
طبق آماري كه از طرف رييس مركز برنامه‌ريزي، منابع انساني و فناوري اطلاعات وزارت آموزش و پرورش به «ايلنا» ارائه شده، تعداد حق التدريسي‌هاي كشور بيش از 120 هزار نفر است كه نيمي از نيروهاي حق التدريسي مربوط به نهضت سوادآموزي ‌اند و بيش از يك سوم آن‌ها را نيز مربي‌هاي پيش دبستاني تشكيل مي‌دهند. بنا به گفته اسفنديار چهاربند، 80درصد اين نيروها نيز با نياز آموزش و پرورش سنخيتي ندارند.
 
چندي پيش نيز محمد بطحایی، وزير آموزش و پرورش، در خصوص بحث استخدام بعضی معلمان حق التدریس در شهرهای کوچک و دور‌افتاده گفت: « مجلس کلیات طرحی را به تصویب رسانده و جزيیات آن قرار است در کمیسیون بررسی شود که ما منتظریم آن طرح در خصوص نحوه به کارگیری نیروهای حق التدریسی را برای آموزش و پرورش تعیین تکلیف کند اما تا آن زمان که آن طرح به تصویب برسد، استفاده از همکاران عزیز حق التدریسی‌مان مانند گذشته است».
 
از طرف ديگر ، گويي مجلس با اين روند مخالف است و برنامه‌هاي متفاوتي دارد. با توجه به آنكه از تدريس بعضي از اين افراد چندين سال مي‌گذرد و زندگي بسياري از نيروهاي حق التدريسي نيز به همين شغل گره خورده است، چه راهكاري براي تعديل اين تعداد وجود دارد؟بي‌شك مسئولان بايد براي حل اين مساله طرح‌هايي را در دستور كار خود قرار دهند زيرا ادامه اين شرايط و بلاتكليفي حق‌التدريسي‌ها، هم براي وزارتخانه و هم براي افراد مشكل آفرين خواهد شد. براي اطلاع از راهكار‌هاي رهايي از اين مشكل و نيز اقداماتي كه در اين زمينه صورت گرفته است، با حميدرضا حاجي بابايي، وزير پيشين آموزش و پرورش و رييس فراكسيون ولايي مجلس، به گفت‌وگو نشستيم ، در ادامه مشروح گفت‌وگوي او با «قانون» را مي‌خوانيد.

مرجع استخدام نيرو در آموزش و پرورش، دانشگاه فرهنگيان و شهيد رجايي بوده يا اولويت با نيروهاي حق‌التدريسي است؟

در قانون برنامه ششم ماده63 آمده است كه استخدام آموزش و پرورش بايد از طريق دو دانشگاه فرهنگيان و شهيد رجايي صورت بگيرد. بحث‌حق‌التدريسي‌ها موضوعي تازه است. چرا اين اتفاق‌افتاد؟ دليل اين است كه متاسفانه در طول اين چهارسال، آموزش و پرورش در حق دانشگاه فرهنگيان جفا كرده ‌است؛ دانشگاه فرهنگيان بايد هر سال 30هزار دانشجو را پذيرش مي‌كرد كه در طول چهارسال اين تعداد به 120هزارنفر مي‌رسيد؛ 120 هزار نيرويي كه آمادگي حضور در كلاس‌ها براي تدريس را داشتند اما مسئولان آمدند و اين تعداد را به سالي چهارهزار نفر كاهش دادند. در عوض آن تخلفي را انجام و تعدادي از مدارس را اجاره دادند. مدارسي كه اجاره داده مي‌شد نيز تعدادي نيروي حق التدريسي وارد بازار كار مي‌كردند و همين‌گونه شد كه مجلس پس از آنكه معضلات را ديد با اجاره مدارس مخالفت كرد.

نكته بعدي كه بايد به آن اشاره كنم خلأ نيرو در وزارت آموزش و پرورش است كه از نبودِ آموزش نيروي كافي در دانشگاه فرهنگيان و بازنشستگي تعداد بسياري از افراد نشات مي‌گيرد. همين خلأ نيروي انساني باعث شد كه آموزش و پرورش به جذب نيروهاي حق‌التدريسي و مربي ترغيب شود.

تكليف اين تعداد نيروي حق‌التدريسي چه مي شود؟

دوستان حق‌التدريسي پس از چندسال زحمت‌كشيدن، حقي براي‌شان ايجاد شده است و مجلس شوراي اسلامي نيز به احترام اين حق افراد ورود كرده‌است. اگر وزارت آموزش‌وپرورش به قانون عمل مي‌كرد، مدارس را اجاره نمي‌داد و مواردي از اين دست را انجام نمي‌داد، شايد شاهد بروز اين اتفاقات نبوديم. از‌طرف ديگر، نمايندگان مجلس نيز مجبور شدند كه به اين مساله ورود كنند چرا كه در حوزه‌هاي انتخابي‌شان با هزاران كلاس خالي رو‌به‌رو شده‌اند.
 
دانشگاه فرهنگيان نيز دانشجو ندارد و فيتيله‌اش پايين كشيده شده است، با اين شرايط چه كاري بايد صورت پذيرد؟ اعتقاد ما نمايندگان براين است كه نبايد حتي يك نفر ديگر جز دانشجويان دانشگاه فرهنگيان و شهيد رجايي جذب شود و از طرف ديگر نبايد حقوق حق التدريسي‌ها كه در طول اين سال‌ها زحمت كشيده‌اند، نيز پايمال شود. نبايد مجدد اجازه جذب اين تعداد نيرو كه در دانشگاه‌هاي تخصصي فرهنگيان آموزش نديده‌اند، داده‌شود و اين روند بايد خاتمه پيدا كند.

جذب معلم فقط بايد از دانشگاه فرهنگيان و رجايي صورت پذيرد؟

بله، عده‌اي از دوستان مي‌گويند كه اگر فقط اين دو دانشگاه وظيفه آموزش معلم را برعهده دارند، پس تكليف ساير دانشگاه‌هاي كشور چه مي‌شود. بايد در جواب دوستان گفته‌شود مگر فقط آموزش‌وپرورش در كشور وجود دارد؟ كشور پر از شركت‌هاي مختلف است و سازمان هاي بسياري نيز وجود دارد كه هركدام از آن‌ها نيز مراكز علمي دارند.
 
در بسياري از كشورهاي جهان، دانشگاه فرهنگيان و مراكز تربيت معلم وجود دارد كه به طورخاص معلمان آينده را آموزش مي‌دهند. ميان تخصص دانشجويان تربيت معلم و فارغ‌التحصيلان بهترين دانشگاه‌هاي كشور تفاوت بسياري وجود دارد. فردي تخصص ادبيات يا رياضي را از بهترين دانشگاه گرفته‌است، ولي اين تخصص شخص، هيچ كاربردي براي تدريس در مقاطع ابتدايي مدارس ما را ندارد.
 

كلاس اول تا ششم ابتدايي شخصي را مي‌خواهد كه روش تدريس و خلق‌و‌خوي معلمي را بيش از هر چيز آموخته‌باشد و در پله بعد علم او در نظر گرفته شود. با بهره‌مندي از همه اين ويژگي‌ها است كه يك معلم، آماده حضور موفق در عرصه تعليم و تربيت مي‌شود. حالا فردي بيايد كه علم كافي داشته باشد ولي درعوض آموزش كافي براي تدريس را نديده‌باشد، اين موضوع در روند كاري او بي شك مشكل ايجاد مي كند.

آمار صحيح حق التدريسي‌ها چه تعداد است؟

معاون رييس‌جمهور، آقاي انصاري، در صحن علني مجلس آمار 121 هزار نفر را اعلام كرد كه 94 درصد آن‌ها بانوان هستند. اطلاع ندارم كه اين آمار دقيق و صحيح است يا خير ولي متولي اصلي آموزش و پرورش بوده و وظيفه اعلام آمار و ارقام برعهده آن‌ها ست.

بلاتكليفي اين تعداد از حق‌التدريسي‌ها ظلم نيست؟

بله، اينكه نيرويي را بياوريم و چندسالي از او كار بگيريم و بعد از مدتي نيز بگوييم كه شما را نمي‌خواهيم مصداق ظلم است. در وهله نخست ما بايد مشكل آن‌ها را حل كنيم و پس از آن نيز به‌ هيچ وجه اجازه استخدام غير از دانشجويان فرهنگيان و شهيد رجايي را به آموزش و پرورش ندهيم. افرادي كه اظهار مي‌كنند اين افراد بنا به دلايلي به كار نمي‌آيند، ممكن است به مشكلاتي براي جذب آن‌ها استدلال كنند ولي آيا حق اين تعداد انسان را مي‌توان ناديده گرفت. خدا را خوش مي آيد؟ اگر كسي خواهر يا برادر خودش حق التدريسي باشد اين‌گونه با مشكل‌شان برخورد مي‌كند.

دانشگاه فرهنگيان ظرفيت تربيت اين تعداد معلم را در سال دارد؟

وزير محترم آموزش و پرورش به مسئولان نظام گفته‌است كه دانشگاه فرهنگيان ظرفيت ندارد. بنده در جايگاه وزير پيشين آموزش و پرورش مي‌گويم كه اين دانشگاه ظرفيت ساختماني، مالي و نيروي انساني را دارد. حتي اگر ادعا مي‌شود كه تعداد نيرو كافي نيست ، مي‌توان از ساير استان‌ها در سراسركشور، از مراكز تربيتي هر تعداد نيرويي راكه مي‌خواهند، به خدمت بگيرند تا آموزش لازم را به افراد داده و آن‌ها را براي معلمي آماده كنند. اراده‌اي پشت دانشگاه فرهنگيان و شهيد رجايي وجود دارد كه نمي‌گذارد اين دو دانشگاه پا بگيرد و به جايگاه اصلي خود در نظام آموزش كشور بازگردد.

از آغاز به كار وزير آموزش‌وپرورش در دولت دوازدهم عزم كافي براي حل مشكلات را از او ديده‌ايد؟

بنده قبل و پس از وزارت آقاي بطحايي با ايشان در اين‌باره صحبت‌ كرده‌ام. وزير در گفتاري اعلام كرد كه قصد دارد دانشگاه فرهنگيان و شهيد رجايي را تقويت كنند. امروز ما در انتظار عمل اين وعده هستيم. دانشگاه فرهنگيان تنها دانشگاهي است كه مصوبه مجلس شوراي اسلامي، شوراي انقلاب فرهنگي و مجمع تشخيص مصلحت را همراه خود دارد و رييس هيات امنا آن نيز شخص رييس جمهور است.

براي جمع‌بندي، چه راهكاري را براي حل اين موضوع مناسب مي بينيد؟

براي حل موضوع، راهكار اين است كه دانشگاه فرهنگيان براي جذب 30‌هزار دانشجو اقدام كند و مشكل حق‌التدريسي‌ها نيز هرچه‌زودتر حل شود و به نظر من اگر فردي اعتقاد به حل مشكل داشته‌باشد، راهكار‌ها چندان دشوار نخواهد بود./س



کانال تلگرام اتحادخبر


نظرات کاربران
1396/07/23 - 11:29
0
0
اماز121 هزتار نفر شامل همه افراد پیش دبستانی و اموزش یاران نهضت است...انچه را مجلس تصویب و مد نظر دارد.حق التدریسی های قبل از سال 91 یا همان ماده هفده هستند که مجداد از سال94 در اموزش و پرورش شاغل هستند. تعداد انها اوا چهل هزار بود حالا حدودا هفده هزار نفر هستند. با تحصیلات لیسانس و رشته مرتبط با اموزش ابتدایی.. مدیران کذاب اموزش و پروش چون نوید ادهم و اقای چهاربند. با بزرگ کردن و دادن امار اشتباه به نوعی میخواهند مجلس را ترغیب کنند اینها را استخدام نکند...اول تحصیلات را بهانه کردند.دیدند نخ نما است. امار اشتباهی و اینکه اکثرا معلم خانوم هستند و غیره را بهانه میکنند. در کمسیون اموزش هم امار درست نمیدهند تا رای نیاورد...متاسفم برای چنین وزارتخانه و و زیری...میخواهند مفت و بدون حداقل مزایا اینها را در جاهای دورافتاده به کار گیرند و که ادامه این راه هم بعد از گذشت سالها برای اینها غیر ممکن است.با هفت ماه یه بار چندر غاز حقوق دادن نمیتوان معلم خوبی برای مدارس بود.
ارسال نظر

نام:

ايميل:

وب سايت:

نظر شما:

تازه ترین خبرها

  • آغاز عملیات اجرای خیابان ۲۴ متری در ورودی شهر از سمت برازجان،خیابان ۲۲ متری غرب آرامستان و خیابان در غرب جاده اصلی
  • اگر احساس تلخی در دهان می کنید این بیماری در کمین شماست
  • 🎥ویدیو/طبیعت بکر و زیبای روستای خیرک دشتستان
  • تفاوت استراتژی فروش در پردیس/ ثبت ۶ ركورد در تولید و صادرات
  • پیاده روی یا دویدن، کدام برای لاغری و کاهش وزن بهتر است؟
  • ۱۲ کشور امن در صورت شروع جنگ جهانی سوم (+عکس)
  • نشست هماهنگی برگزاری آئین شب شعر ویژه نکوداشت شهید محسن صداقت در شهر وحدتیه
  • دست آویزی برای دومین سالکوچ هدهد خبررسان علی پیرمرادی
  • نتا S واگن ؛ یکی از زیباترین خودروهای چینی به بازار می آید (+تصاویر)
  • توزیع تعداد ۵۰ عدد کلاه ایمنی از طرف شهرداری بین موتورسیکلت سواران شهر وحدتیه
  • پیشرفت ۶۳ درصدی قطعه اول بزرگ‌راه دالکی به کنارتخته
  • تقابل ادبی فرماندار دشتستان با هاروکی موراکامی از ژاپن !
  • با این تکنیک به نق زدن و اصرار کردن بچه ها پایان دهید
  • آیا این ادویه خوش بو می تواند با سرطان پروستات مقابله کند
  • بازتاب حمله ایران در رسانه‌های خارجی: اسراییل زیر آتش
  • در بین رفقایم به تعصب دشتستانی مشهورم/ خودم را مسلمان تکنوکرات می دانم
  • قتل 2 جوان برازجانی در خودروشان/ دستگیری قاتل در استان همجوار
  • آغاز عملیات اجرای خیابان ۲۴ متری در ورودی شهر از سمت برازجان،خیابان ۲۲ متری غرب آرامستان و خیابان در غرب جاده اصلی
  • یکی از شهدای اخیر حمله اسرائیل در سوریه از شهر وحدتیه دشتستان است
  • هدایای باقیمانده پیاده روی برازجان قرعه کشی شد
  • گزارش تصویری/ راهپیمایی روز جهانی قدس در برازجان
  • سخنرانی استاد سید محمد مهدی جعفری در جمع دشتستانی ها و استان بوشهری های مقیم شیراز/ تصاویر
  • دکتر مهدی یوسفی در یک نگاه
  • در رسیدگی به امور مردم کوتاهی نکنید/ برخی از بخشنامه ها باعث کوچک شدن سفره مردم می شود
  • مسؤولان نگاه بازتری داشته باشند/ جذابترین قسمت کار ما لحظه ای است که درد بیماران آرام می شود
  • قلب جوان 23 ساله دشتستانی اهدا شد/ تصاویر
  • آئین استقبال از مسافرین و مهمانان نوروزی در شهر دالکی / تصاویر
  • برخورد توهین آمیز رئیس صمت دشتستان با نمایندگان برخی اصناف شهرستان
  • سخن‌ران، کاظم صدیقی‌. نه! مسجد قیطریه، نه!
  • دکتر یوسفی با حافظه مثال زدنی
  • .: مصطفی بهبهانی مطلق حدود 3 روز قبل گفت: با سلام و خدا ...
  • .: اسماعیل حدود 5 روز قبل گفت: فقط قدرت است که ...
  • .: سعید حدود 5 روز قبل گفت: آقای امید دریسی پیش ...
  • .: یونس حدود 6 روز قبل گفت: سلام و درود به ...
  • .: قاسم حدود 8 روز قبل گفت: خوبه لااقل یک نفر ...
  • .: تنگستان حدود 9 روز قبل گفت: چرا چنین مطالب سراسر ...
  • .: حسن جانباز حدود 10 روز قبل گفت: اصلا سفره ای نیست ...
  • .: محمد قاسمی حدود 13 روز قبل گفت: درود وسپاس بی کران ...
  • .: محمد حدود 13 روز قبل گفت: استاد احتمالا مقاوله به ...
  • .: محبی حدود 13 روز قبل گفت: فعلا که یک هیچ ...