امروز: جمعه 31 فروردين 1403
    طراحی سایت
تاريخ انتشار: 23 مهر 1396 - 08:32
اتحاد خبر: بررسی هفت شغل پردرآمد در ایران به بهانه انتشار یک رتبه بندی نه چندان دقیق از درآمد مشاغل در سایت ها و کانال های تلگرامی.

روزنامه هفت صبح - علی رستگار: پولدارهای ایران چه شغل هایی دارند؟ این عنوان داده نمایی است که اخیرا خبرگزاری تسنیم منتشر کرد و در آن به ترتیب جراحان پلاستیک، فوتبالیست ها، دندانپزشک ها، طراح لباس عروس، مدرسان کنکور، بازیگران فیلم و تعمیرکارها پردرآمدترین مشاغل ایران معرفی شدند.

 
این اینفوگرافی به علت سوژه جذابی که داشت بلافاصله در بسیاری از کانال ها و گروه های تلگرامی بازنشر شد. به رغم اینکه مشخص نیست این رتبه بندی بر چه اساسی انجام شده و طبق کدام کار مطالعاتی و در چه جامعه آماری این نتایج حاصل شده است، ما طبق اطلاعاتی که درباره این مشاغل موجود است به بررسی یک به یک این مشاغل پرداختیم بدیهی است که جای بعضی مشاغل مثل مدیریت رستوران، نمایشگاه داران ماشین و خیلی از تخصص های پزشکی در این فهرست خالی است و طبعا درآمدشان از تعمیرکاران خودرو با طراحان لباس عروس بالاتر است. با این حال تردیدی نیست که گروهی از افرادی که فوق تخصص جراحی پلاستیک دارند درآمدهای نجومی و بالای 200 میلیون تومان در ماه داشته باشند. شاید تعدادشان البته به انگشتان دو دست هم نرسد.
 
در مورد سایر تخصص های پزشکی هم تقریبا وضعیت به همین شکل است. گروه محدودی درآمدهای افسانه ای دارند اما در مورد سایرین اوضاع به این خوبی نیست. البته از این نکته هم نباید گذشت، فردی که مدرک فوق تخصص در یک رشته پزشکی گرفته حداقل 15 سال بعد از گرفتن دیپلم درس خوانده. بعد هم به مدت 6 سال اجازه کار شخصی نداشته و در مراکز دولتی مشغول انجام وظیفه بوده. این مسیر سخت و پرپیچ و خم طبعا پیش روی فوتبالیست ها و بازیگران وجود ندارد.

1. جراحان پلاستیک

آیا جراحی پلاستیک پردرآمدترین شغل ایران است؟ دکتر مهدی جعفری، فوق تخصص جراحی پلاستیک در پاسخ به این سوال گفت: «در حال حاضر ما کلا 290 نفر فوق تخصص جراحی پلاستیک در کشور داریم. از این افراد فقط 10 تا 15 نفرشان درآمدهای بالای 200 میلیون تومان دارند اما حداقل نیمی از بقیه 280 نفر فوق تخصصان جراحی پلاستیک به زحمت ماهی 20 میلیون تومان درآمددارند.

الان یکی از دوستان صمیمی من که شاگرد اول دانشگاه شهید بهشتی بود با وام رفته یک خانه 600 میلیون تومانی خریده و در پرداخت قسط بانک حتی به مشکل خورده. در صورتی که یک رستوران دار حداقل روزانه 40 تا 50 میلیون تومان سود خالص عایدش می شود. تا وقتی کار آماری و دقیقی انجام نداده باشیم نمی توانیم با قاطعیت بگوییم چه مشاغلی بیشترین درآمد را دارند.»
 
 پولدارهای ایران چه شغل هایی دارند؟

این عضو انجمن جراحان پلاستیک و زیبایی ایران در ادامه توضیح داد: «این اقلیت محدوداز جراحان پلاستیک که درآمدهای نجومی دارند به وجهه کل جامعه جراحان ضربه زده اند. این گوره از پزشکان نام خود را به صورت یک برند درآورده اند و به علت تقسیم ناعادلانه ثروت در کشور ما باعث شده پول های بادآورده را بدون حساب و کتاب خرج کنند که مثلا بگویند بینی من را فلان دکتر عمل کرده. مثلا برایشان افت دارد علم رینوپلاستی (جراحی زیبایی بینی) را در یک بیمارستان دولتی با 2 میلیون و 500 هزار تومان انجام دهند. آن ها ترجیح می دهند 20 میلیون بدهند همان جراحی زیبایی را انجام دهند که یک پزشکان جوان تر با دقت و شاید کیفیت بهتر، با 4 یا 5 میلیون تومان انجام می دهد.»

او در پاسخ به این سوال که آیا جراحی پلاستیک هنوز ظرفیت ورود افراد جدید به این رشته را دارد یا اشباع شده است توضیح داد: «جراحی پلاستیک دو زمینه دارد. یکی زیبایی و دیگری ترمیمی. در مورد جراحی های ترمیمی مثل سوختگی، شکستگی فک و صورت یا قطع اعصاب دست و... هنوز ظرفیت زیادی وجود دارد. در خیلی از شهرستان ها ما برخلاف مراکز استان ها جراح پلاستیک نداریم. در مقوله جراحی زیبایی اما چنین ظرفیتی وجود ندارد. البته کسی که فوق تخصص جراحی پلاستیک می گیرد حداقل به مدت 15 سال بعد از گرفتن دیپلم باید درس بخواند.

7.5 سال دوره پزشکی عمومی، 4 یا 5 سال دوره تخصص جراحی و 3 سال دوره فوق تخصص جراحی پلاستیک. یعنی در مجموع 15 سال بعد از دیپلم باید درس بخواند. تازه بعد از آن هم اجازه کار خصوصی ندارند و به مدت 6 سال در مراکز دولتی باید کار کنند.»

مهدی جعفری در مورد سایر پزشکانی که بدون داشتن تخصص لازم عمل جراحی زیبایی انجام می دهند گفت: «جراحان پلاستیک فوق متخصص هستند. بعضی جراحان عمومی بدون اینکه هیچ گونه آموزشی دیده باشند به صورت تجربی عمل جراحی زیبایی انجام می دهند. این افراد به حیثیت فوق تخصصان جراحی پلاستیک صدمه می زنند. آن ها روی تابلوهایشان می نویسند متخصص جراحی پلاستیک و سازمان نظام پزشکی هم جلوی آن ها را نمی گیرد. از اردیبهشت تا شهریور ماه امسال 11 نفر در اثر عمل لیپوساکشن فوت کردند که همه این عمل ها توسط جراحان عمومی انجام شده بود.»
 


2. فوتبالیست ها

فوتبالیست ها همیشه نسبت به میانگین جامعه درآمد خوبی داشتند. اما به طور مشخص از سال های میانی دهه 80 شمسی پول های بی حساب کتاب وارد فوتبال شد و بعضی باشگاه های متمول با بازیکنان قراردادهای نجومی بستند. در آن مقطع گفته شد تیم های دولتی مجازند بین نیم تا یک درصد از اعتبارات خود را به ورزش قهرمانی اختصاص دهند. با این قوانین جدید دنیا به کام فوتبالیست ها شد.

تیم هایی مثل فولاد، ذوب آهن و مس و سپاهان آنقدر پول های کلانی به فوتبالیست ها می دادند که خیلی ها قید لژیونرشدن را زدند. تا قبل از آن اگر فوتبالیستی می خواست مال و ثروتی به هم بزند باید به اروپا می رفت یا در کشورهای حاشیه خلیج فارس پا به توپ می شد. این روند ادامه داشت تا اینکه قراردادهای میلیاردی در فوتبال ایران عادی شد. مسئولان فدراسیون برای جلوگیری از این روند، مبلغی را به عنوان سقف قرارداد گذاشتند. این سقف قرارداد را نه تنها هیچ کس رعایت نمی کرد بلکه کارکرد معکوس هم پیدا کرد. به این صورت که عملا به معیاری برای کف قراردادها تبدیل شد.
 
 پولدارهای ایران چه شغل هایی دارند؟

از آن به بعد فوتبالیست های خیلی معمولی و کم سن و سال رقم های 300- 400 میلیونی از باشگاه ها طلب می کردند که از کل درآمد یک سال پزشکان متخصص با چندین سال تحصیل و تجربه بیشتر است. در لیگ سال پیش مجموع قرارداد بازیکنان لیگ برتری 196 میلیارد تومان اعلام شد که یکی از اعضای فراکسیون ورزش گفته بود این تازه گردش مالی آشکار است و گردش پنهان خیلی بیشتر از این است. گرانترین بازیکن لیگ امسال هم با دو میلیارد و 500 میلیون تومان به یک تیمی صنعتی پیوسته است.
 


3. دندانپزشک ها

دندانپزشکی از آن دسته شغل هایی است که در سال های اخیر به عنوان یک شغل پردرآمد در ذهن افکار عمومی جا افتاده است. تعداد دندانپزشکان ایران تا 25 هزار نفر اعلام شده که البته 90 درصد از این تعداد دندانپزشکان عمومی هستند.

در سال های اخیر شاهد سونامی افزایش تعداد دندانپشکان بودیم و بارها انجمن دندانپزشکان ایران هشدار داده این شغل اشباع شده. حتی چندی پیش رییس انجمن دندانپزشکان ایران از بیکاری 30 درصدی دندانپزشکان خبر داد.
 
 پولدارهای ایران چه شغل هایی دارند؟

دندانپزشکان می گویند اگر هزینه خدمات دندانپزشکی بالاست هزینه های مواد به کاررفته و تجهیزات پزشکی آن هم بالاست. معمولا هم اینطور مواقع قیمت یونیت دندانپزشکی مثال زده می شود که قیمت آن ممکن است معادل یک خودروی سواری لوکس باشد.

میانگین درآمد یک دندانپزشک می تواند در ماه بین 40 تا 50 میلیون تومان باشد. البته چندی ِپیش یک گزارش در رسانه ها منتشر شد که یک کلینیک دندانپزشکی در ماه 300 میلیون سود خالص دارد.
 


4. طراحی لباس عروس

طراحان لباس برای ورود به بازار کار دو انتخاب دارند. آن ها می توانند جذب واحدهای تولید و کارخانه ها شوند و در نهایت ماهی 5 میلیون تومان حقوق بگیرند. یا می توانند در مزون های خصوصی طراحی لباس مشغول کار شوند و میانگین ماهی 20 تا 25 میلیون تومان کسب درآمد کنند.
 
 پولدارهای ایران چه شغل هایی دارند؟
 
البته ممکن است یک طراح از دو یا سه نفر دیگر هم کمک بگیرد و تمام این پول لزوما به جیب خودشان نرود. افرادی که مزون طراحی لباس تاسیس کنند هم به مراتب می توانند درآمدهای بالاتری کسب کنند اما در اینکه آن ها یکی از 7 شغل پردرآمد ایران را داشته باشند تردید داریم. هزینه تجهیزات لازم برای راه اندازی یک مزون لباس عروس را می شوند بین 50 تا 60 میلیون تومان تخمین زد.
 
قیمت هر لباس عروس به طور متوسط بین یک میلیون و 200 هزار تومان تا 4 میلیون تومان است. از این مبلغ می توان گفت با کم کردن هزینه ها و دستمزد خیاط، در نهایت 50 درصدش سودی است که عاید صاحب مزون می شود.
 


5. مدرسان کنکور

در سال های اخیر کنکور، کسب و کار بعضی مدرسان را سکه کرده است. مدرسانی که اسامی آن ها تبدیل به یک برند شده و در جامعه شناخته شده تر هستند، با قیمت های گزاف در مدارس غیرانتفاعی و موسسه های آزاد دوره آمادگی کنکور برگزار می کنند. یکی از معلمین معروف درس زیست شناسی پیش دانشگاهی برای هر ساعت تدریس در یکی از مدارس غیرانتفاعی تهران ساعتی یک و نیم میلیون تومان دستمزد می گیرد.
 
یعنی می توان تخمین زد این فرد اگر در چند جای مختلف و روزانه 4 ساعت فقط تدریس کند در پایان ماه 180 میلیون در حساب بانکی اش دارد. در همین مدرسه غیرانتفاعی کمترین حقوقی که به یک دبیر پرداخت م شود ساعتی 75 هزار تومان است.
 
 پولدارهای ایران چه شغل هایی دارند؟

مدرسان کنکور به سبک دیگری هم اخیرا درآمد کسب می کنند. آن ها همایش های یک روزه ای برگزار می کنند به مدت 12 ساعت در یک روز. یعنی 100 تا 200 دانش آموز در یک سالن جمع می شوند. مدرس کنکور کل نکات کنکوری را در یک جلسه فشرده مرور می کند و در نهایت بابت همین یک روز 4 میلیون تومان دستمزد می گیرد. هر چقدر به روزهای برگزاری کنکور نزدیک می شویم تعداد این همایش ها بیشتر می شود.
 


6. بازیگران

میانگین درآمد بازیگران سینما در ایران و جهان همیشه بالاتر از میانگین جامعه بوده. در ایران اما از اواخر دهه 80 شمسی و آمدن تله فیلم های اصطلاحا سوپرمارکتی که ظرف چند روز فیلمبرداری می شدند و به فروش نسبتا خوبی دست پیدا می کردند، وضع بازیگران درجه دو و سه سینما هم خوب شد.

رشد ناگهانی ساخت تله فیلم ها در این دوران باعث شد مدیران دستمزدهای دست و دلبازانه ای به بازیگران بدهند. بعضی بازیگران به درآمد میلیاردی (سالانه) در همین دوران دست یافتند.
 
 پولدارهای ایران چه شغل هایی دارند؟

در چهار سال اخیر اما به دلایل مختلف از جمه مشکلات مالی، کمبود سرمایه گذار و بی توجهی مردم به این سبک فیلمسازی ها، موجب شد تا کم کم آب و تاب ساخت این فیلم ها فروکش کند. در عوض دوباره فیلم های کمدی سینمایی به درآمدهای میلیاردی دست یافتند و همین دستمزد بازیگران را افزایش داد. در حال حاضر بازیگران مشهور سینمای ایران بین 100 تا 300 میلیون برای بازی در هر فیلم سینمایی دستمزد می گیرند.
 
البته تهیه کنندگان سینما به مراتب جای مانور بیشتری از بازیگران برای کسب درآمد دارند. چون هزینه های تولید سینمای ایران به طور شفاف مشخص نیست. تهیه کننده ها با سرمایه گذاران برای مبالغ هنگفتی قرارداد می بندند و بعد با نصف آن قیمت فیلم را جمع می کنند و مابقی به جیب خودشان می رود.
 


7. تعمیرکارها

با اینکه به ظاهر، مکانیکی جزو آن دسته از مشاغلی است که خیلی درآمد بالایی نداشته و رفاه بالایی را نمی توان از این آچار به دست های زحمتکش انتظار داشت، اما به واسطه رشد سریع سطح تکنولوژی در خودروهای مدرن و نیز واردات اقسامی از گران ترین و پیشرفته ترین خودروهای روز، در همین تهران با کلانشهری مثل تبریز برخی از مکانیک های حرفه ای خودروهای مدرن و گران ماهانه تا بیش از 40 میلیون تومان درآمد دارند.
 
 پولدارهای ایران چه شغل هایی دارند؟

جالب است خبرگزاری ایسنا در گزارشی که اواخر سال 93 منتشر شده، با اشاره به درآمد بالای این نوع از تکنسین های خودرو، درآمد ماهانه آنها را حدود 20 یا 30 میلیون تومان عنوان کرده است. واردات سالانه 75 تا 100 هزار دستگاه خودرو در کنار تولید بیش از 1.3 میلیون دستگاه خودرو و نیز گردش مالی 30 میلیارد دلاری در بازار خودروی ایران نشان می دهد کسب چنین درآمدی برای یک مکانیک ایرانی چندان سخت نیست.
 
فقط کافی است نسبت به تکنولوژی و نحوه تعمیر موتورهای خودروهایی نظیر مرسدس اس کلاس با 2.5 میلیارد تومان قیمت یا مازراتی گیبلی گیو 4 با 1.8 میلیارد تومان بها اطلاع کافی داشته باشی و بعد با مقداری سرمایه گذاری در دستگاه های مدرن تشخیص عیب، روزانه در یک مغازه 24 متری پذیرای 4 تا 5 دستگاه خودروی مدرن باشی. به همین سادگی.


کانال تلگرام اتحادخبر


نظرات کاربران
ارسال نظر

نام:

ايميل:

وب سايت:

نظر شما:

تازه ترین خبرها

  • آغاز عملیات اجرای خیابان ۲۴ متری در ورودی شهر از سمت برازجان،خیابان ۲۲ متری غرب آرامستان و خیابان در غرب جاده اصلی
  • اگر احساس تلخی در دهان می کنید این بیماری در کمین شماست
  • 🎥ویدیو/طبیعت بکر و زیبای روستای خیرک دشتستان
  • تفاوت استراتژی فروش در پردیس/ ثبت ۶ ركورد در تولید و صادرات
  • پیاده روی یا دویدن، کدام برای لاغری و کاهش وزن بهتر است؟
  • ۱۲ کشور امن در صورت شروع جنگ جهانی سوم (+عکس)
  • نشست هماهنگی برگزاری آئین شب شعر ویژه نکوداشت شهید محسن صداقت در شهر وحدتیه
  • دست آویزی برای دومین سالکوچ هدهد خبررسان علی پیرمرادی
  • نتا S واگن ؛ یکی از زیباترین خودروهای چینی به بازار می آید (+تصاویر)
  • توزیع تعداد ۵۰ عدد کلاه ایمنی از طرف شهرداری بین موتورسیکلت سواران شهر وحدتیه
  • پیشرفت ۶۳ درصدی قطعه اول بزرگ‌راه دالکی به کنارتخته
  • تقابل ادبی فرماندار دشتستان با هاروکی موراکامی از ژاپن !
  • با این تکنیک به نق زدن و اصرار کردن بچه ها پایان دهید
  • آیا این ادویه خوش بو می تواند با سرطان پروستات مقابله کند
  • بازتاب حمله ایران در رسانه‌های خارجی: اسراییل زیر آتش
  • در بین رفقایم به تعصب دشتستانی مشهورم/ خودم را مسلمان تکنوکرات می دانم
  • قتل 2 جوان برازجانی در خودروشان/ دستگیری قاتل در استان همجوار
  • آغاز عملیات اجرای خیابان ۲۴ متری در ورودی شهر از سمت برازجان،خیابان ۲۲ متری غرب آرامستان و خیابان در غرب جاده اصلی
  • یکی از شهدای اخیر حمله اسرائیل در سوریه از شهر وحدتیه دشتستان است
  • هدایای باقیمانده پیاده روی برازجان قرعه کشی شد
  • گزارش تصویری/ راهپیمایی روز جهانی قدس در برازجان
  • سخنرانی استاد سید محمد مهدی جعفری در جمع دشتستانی ها و استان بوشهری های مقیم شیراز/ تصاویر
  • دکتر مهدی یوسفی در یک نگاه
  • در رسیدگی به امور مردم کوتاهی نکنید/ برخی از بخشنامه ها باعث کوچک شدن سفره مردم می شود
  • مسؤولان نگاه بازتری داشته باشند/ جذابترین قسمت کار ما لحظه ای است که درد بیماران آرام می شود
  • قلب جوان 23 ساله دشتستانی اهدا شد/ تصاویر
  • آئین استقبال از مسافرین و مهمانان نوروزی در شهر دالکی / تصاویر
  • برخورد توهین آمیز رئیس صمت دشتستان با نمایندگان برخی اصناف شهرستان
  • سخن‌ران، کاظم صدیقی‌. نه! مسجد قیطریه، نه!
  • دکتر یوسفی با حافظه مثال زدنی
  • .: مصطفی بهبهانی مطلق حدود 3 روز قبل گفت: با سلام و خدا ...
  • .: اسماعیل حدود 5 روز قبل گفت: فقط قدرت است که ...
  • .: سعید حدود 5 روز قبل گفت: آقای امید دریسی پیش ...
  • .: یونس حدود 6 روز قبل گفت: سلام و درود به ...
  • .: قاسم حدود 8 روز قبل گفت: خوبه لااقل یک نفر ...
  • .: تنگستان حدود 9 روز قبل گفت: چرا چنین مطالب سراسر ...
  • .: حسن جانباز حدود 10 روز قبل گفت: اصلا سفره ای نیست ...
  • .: محمد قاسمی حدود 13 روز قبل گفت: درود وسپاس بی کران ...
  • .: محمد حدود 13 روز قبل گفت: استاد احتمالا مقاوله به ...
  • .: محبی حدود 13 روز قبل گفت: فعلا که یک هیچ ...