کد خبر: 85475 ، سرويس: استان بوشهر
تاريخ انتشار: 19 مهر 1396 - 22:55
توسط تیم پژوهشکده دانشگاه خلیج فارس؛
ساخت دستگاه سم گیری از عقرب و مار در بوشهر

اتحادخبر: رئیس پژوهشکده دانشگاه خلیج فارس بوشهر گفت: تیم تحقیقاتی این پژوهشکده متشکل از سید مهدی شاهروبندی از برازجان و امیر وزیری زاده از بوشهر موفق به ساخت دستگاه سم گیری خالص از مار و عقرب شد. ایوب نفیسی افزود: این دستگاه اکنون یک نمونه از آن ساخته شده که در آزمون ها صحت کار سم گیری آن به اثبات رسیده است. وی بیان کرد: ثبت اختراع...

اتحادخبر: رئیس پژوهشکده دانشگاه خلیج فارس بوشهر گفت: تیم تحقیقاتی این پژوهشکده متشکل از سید مهدی شاهروبندی از برازجان و امیر وزیری زاده از بوشهر موفق به ساخت دستگاه سم گیری خالص از مار و عقرب شد.

 

ایوب نفیسی روز چهارشنبه در گفت وگو با ایرنا افزود: این دستگاه اکنون یک نمونه از آن ساخته شده که در آزمون ها صحت کار سم گیری آن به اثبات رسیده است.
وی بیان کرد: ثبت اختراع دستگاه سم گیری از مار و عقرب اکنون مراحل اولیه آن در دست اجراست که با طی این فرایند زمینه انبوه سازی آن فراهم می شود.
نفیسی ادامه داد: با توجه به اینکه پژوهشکده خلیج فارس روی فرآوری بیولوژیک دریایی کار می کند، سموم حیوانات دریایی و خشکی از نیازهای اصلی آن برای تولید پادزهر محسوب می شد که اکنون زمینه تامین این سم به صورت خالص از مار و عقرب فراهم شده است.
وی گفت: پیش از این برای گرفتن سم باید کیسه سم مار و عقرب جدا می شد که اکنون در روش جدید بدون این کار موفق به گرفتن سم آنها به صورت خالص می شویم.


سید مهدی شاهروبندی عضو تیم دو نفره تحقیقاتی سازنده دستگاه سم گیری از مار و عقرب در پژوهشکده دانشگاه خلیج فارس گفت: این دستگاه درمدت یک ماه و با هزینه ای 20 میلیون ریال ساخته شده که امیدواریم بتوانیم با توسعه آن در مدت زمان کوتاهی نسبت به تجاری سازی این دستگاه با قیمت مناسب اقدام کنیم.
امیر وزیری زاده دیگر عضو این تیم تحقیقاتی افزود: با توجه به نیاز به سم برخی جانداران برای استفاده های علمی و پزشکی وجود دارد نیاز است این سم ها در مدت زمان کوتاه و با بالاترین میزان خلوص بدست آید، اقدام به طراحی و ساخت این دستگاه ها کردیم.


وی ادامه داد: به عنوان نمونه سم گیری از برخی عقرب ها از جمله 'گادیم' بسیار خطرناک و سخت است که همین امر وجود چنین دستگاهی را برای سم گیری خالص از آن ضروری کرده است.


وزیری زاده در بخش دیگری از سخنان خود اظهار داشت: ساخت دستگاه سم گیری از ماهی فریاله و زنبور عسل از جمله برنامه های آینده این تیم تحقیقاتی است./ص

لينک خبر:
https://www.ettehadkhabar.ir/fa/posts/85475