کد خبر: 85036 ، سرويس: استان بوشهر
تاريخ انتشار: 15 مهر 1396 - 12:33
به بهانه روز عشایر/ گفتگوی «اتحاد خبر» با رییس اداره امور عشایر شهرستان دشتستان:
25 درصد گوشت قرمز را عشایر تامین می کنند/ افزایش 5 برابری اعتبار عشایر طی 3 سال گذشته

اتحاد خبر: در تقویم ایران 15 مهر ماه به نام روز عشایر نامگذاری شده است. به همین بهانه و اطلاع از جزییات عشایر مستقر در شهرستان به سراغ رییس اداره امور عشایر شهرستان دشتستان و دهیار روستای پشت پر رفتیم. علی رحیمی در تشریح وضعیت عشایر این منطقه به «اتحاد خبر» گفت: عشایر شهرستان دشتستان بیشتر در بخش ارم، بوشکان، شبانکاره ...

اتحاد خبر-اسماء بوستانی: عشایر، زیبایی و لذت زندگی را در طبیعت و کوچ یافته‌اند. زندگی آن‌ها همواره پر از تکاپو، تلاش، زحمت و حرکت بوده است. ما شهرنشینان و یکجانشینان، هرگز لذت چادرنشینی و کوچ‌نشینی را از نزدیک لمس نخواهیم کرد. تنها می‌توانیم از دور نظاره‌گر کوچ قبیله‌ها و فرهنگ آن‌ها باشیم. عشایر کوچ‌نشین مردمانی هستند که همراه با ایل، خانواده و دارایی خود، از مکانی به مکان دیگر کوچ می‌کنند. عشایر در کوچ سالانه یا فصلی، همراه با حیوانات‌شان از مناطق قشلاقی (پایگاه زمستانی) به مناطق ییلاقی (پایگاه تابستانی) می‌روند و زمانی که هوا سرد می‌شود، دوباره به پایگاه زمستانی‌شان برمی‌گردند. در تقویم ایران 15 مهر ماه به نام روز عشایر نامگذاری شده است. به همین بهانه و اطلاع از جزییات عشایر مستقر در شهرستان به سراغ علی رحیمی، رییس اداره امور عشایر شهرستان دشتستان و دهیار روستای پشت پر رفتیم؛ «اتحاد خبر» شما را به خواندن این گفتگو دعوت می کند:


*علت نامگذاری 15 مهر ماه به نام روز عشایر چیست؟

در اصل با توجه به نقش روستاییان و عشایر در اقتصاد ملی برای تکریم و گرامیداشت این قشر زحمتکش روز 15 مهر را در شورای فرهنگ عمومی روز روستا و عشایر نامیدند.


*عشایر شهرستان دشتستان در چه مکان هایی سکونت دارند؟

عشایر شهرستان دشتستان بیشتر در بخش ارم، بوشکان، شبانکاره، مرکزی و سعدآباد سکونت دارند که در موقع کوچ به قشلاق از اوایل آبان ماه در مناطق  شهرستان ساکن هستند و در موقع ییلاق و در فصل بهار به استان های فارس و اصفهان کوچ می کنند.



*فرهنگ و آداب و رسوم عشایر در استان بوشهر چگونه است؟
 
استان بوشهر دارای یکی از غنی ترین فرهنگ ها در سطح کشور بوده و عشایر استان بوشهر با توجه به اینکه از ایل بزرگ قشقایی هستند در مهمان نوازی، فرهنگ و اداب اجتماعی زبانزد بوده اند و بیشترین غنای فکری و اندیشه را در بین فرزندان عشایر میتوان یافت.

*شما در راستای رفع محرومیت های آموزشی عشایر منطقه چه نقشی داشته اید؟

در بحث آموزش چون بیشتر فعالیت عشایر در زمینه دامداری، صنایع دستی و زنبورداری است همه ساله آموزش های مستمر و مهمی را در خصوص رشته های مورد فعالیت عشایر و مربوط به آنها با همکاری اداره فنی و حرفه ای، جهاد کشاورزی و دیگر ادارات انجام می دهیم و از محل اعتبارات ترویجی در این راستا قدم برمی داریم. سالیانه تقریبا 500 خانوار عشایر در سطح شهرستان از این آموزش ها بهره مند می شوند. این آموزش ها در راستای کمک به بهبود سطح زندگی و فعالیت های اقتصادی عشایر در زمینه دامداری، رونق صنایع دستی و زنبورداری بسیار مفید و موثر بوده است.

*خدماتی که به عشایر ارایه می شود چیست؟

همه ساله آبرسانی سیار در سطح گسترده و از طریق 7 دستگاه تانکر آبرسان انجام می شود. راهگشایی راه های عشایر برای عبور و مرور هر چه راحت تر، تسهیلات ارزان قیمت دامپروری، توزیع مولد های انرژی خورشیدی، مخازن آب، نصب مخازن پلی اتیلن آب آشامیدنی سالم برای عشایر، ساخت آب انبارهای بتنی و احداث جاده های دسترسی عشایر برای سهولت در رفت و آمد انجام شده است.

*چه تغییراتی در طی  4 سال گذشته در خدمات رسانی به جامعه عشایر صورت گرفته است؟

با توجه به نگاه مثبت مسئولین استانی و شهرستانی بر جامعه عشایری و توجه ویژه ای که استاندار و فرماندار محترم به جامعه عشایر داشتند، افزایش 5 برابری اعتبارات طی 3 سال گذشته را داشته ایم. همچنین خدمات خوب، مفید و ارزنده ای به عشایر شهرستان دشتستان ارائه شده است. حدودا 95 درصد از عشایر از بیمه خدمات درمانی روستاییان طرح تحول سلامت بهره مند می باشند.

*عشایر چه نقشی را در تولید و یا صنایع شهرستان ایفا می کنند؟

سهم عمده ای از صنایع دستی شهرستان که شامل گلیم، قالیچه، جاجیم و... می باشد را عشایر تامین می کنند. همچنین این قشر 25 درصد از گوشت قرمز را تامین می کنند. زندگی عشایر نیز می تواند بعنوان یکی از جاذبه های مهم گردشگری مورد توجه قرار گیرد

*چه برنامه هایی برای توسعه و ارتقاء سطح زندگی عشایر دارید؟

ایجاد زیرساخت های اولیه زندگی برای جامعه عشایری به نحوی که بتوانند در سطح مطلوبی از زندگی به فعالیت مهم خود که کمک به اقتصاد کشور می باشد ادامه دهند و این مهم با پرداخت تسهیلات ارزان قیمت، تامین نهادهای دامی در دسترس، سوق دادن روش دامداری عشایر از روش سنتی پیشین به نیمه صنعتی و همینطور آموزش های مستمر و ویژه که می تواند کمک مهمی در راستای توسعه فعالیت اقتصادی و ارتقاء سطح زندگی عشایر و به طبع آن کمک به اقتصاد استان باشد.

*و صحبت پایانی ...

تشکر ویژه از نشریه اتحاد جنوب و سایت اتحاد خبر به دلیل توجه ویژه ای که به جامعه عشایر شهرستان دشتستان داشتند.
از مسئولین شهرستان و استان نیز تشکر می کنم و امیدوارم که در راستای عمل به منویات مقام معظم رهبری و سیاست های ریاست محترم جمهور در خصوص توجه و کمک ویژه به جامعه محروم عشایر اینجانب و همکارانمان بتوانیم قدمی هر چند کوچک برای عشایر عزیز شهرستان دشتستان و جلب رضایت خداوند متعال برداریم.

لينک خبر:
https://www.ettehadkhabar.ir/fa/posts/85036