کد خبر: 84988 ، سرويس: استان بوشهر
تاريخ انتشار: 14 مهر 1396 - 12:31
گفتگوی اتحاد خبر با "آرش کشاورز" به مناسبت روز دامپزشک:
دامپزشکی یعنی عشق و علاقه به تمام موجودات/ دامپزشکی جزء 19 رشته بیکاران ایران است

اتحاد خبر:بازار کار دامپزشکی با توجه به اشباع و در بعضی زمینه ها فوق اشباع بودن به افراد جویای کار توصیه نمی شود و اگر کسی به این رشته علاقه دارد باید با علم و تجربه و حوصله بالا وارد این شغل شود تا در ادامه دچار مشکل نشود. رشته دامپزشکی جزء ۱۹ حرفه بیکاران ایران است، چرا که بسیاری از فارغ التحصیلان این رشته با مدرک دکترا در حال حاضر ...

اتحاد خبر-اسماء بوستانی: دامپزشکی صرفا به معنای درمان یک بیماری در دام نیست، این رشته نقش موثری در ارتقاء بهداشت عمومی و ارتقای سلامت جامعه دارد و با نبود شغل دامپزشکی، بدون شک بخشی از سلامت جامعه به خطر خواهد افتاد. با توجه به اینکه حدود نیمی از عوامل بیماری زا (۴۹ درصد) در انسان ناشی از عوامل ایجاد بیماری‌های مشترک میان انسان و دام است، ضروری ست رویکرد "دامپزشکی در خدمت سلامت جامعه" به عنوان یک شعار جدی مورد توجه قرار گیرد، که با برنامه مدون برای واکسیناسیون دامها، معدوم کردن دامهای بیمار و نیز کنترل مرزهای جغرافیایی می‌توان تا حدود زیادی از شیوع این نوع بیماری‌ها جلوگیری کرد. نقش دامپزشکی در بهداشت همگانی، تامین و حفظ بهداشت دام و فرآورده‌های دامی، مراقبت و پیشگیری و کنترل بیماری‌های مشترک بین انسان و دام و سلامت غذا است. از جمله وظایف سازمان دامپزشکی، بررسی بیماریهای دامی، شناسایی مناطق و منابع آلوده و راه سرایت و طرز انتشار بیماریها، تامین بهداشت دام کشور از طریق پیش‌گیری و مبارزه با بیماریهای همه‌گیر و قرنطینه‌ای دام و همکاری با وزارت بهداشت در امر مبارزه با بیماریهای مشترک انسان و دام است. لذا در یک کلام می توان گفت یکی از نهادهای اساسی در تامین امنیت غذایی، سازمان دامپزشکی است.



برای پاسداشت این شغل کلیدی و شنیدن حرف ها و دغدغه های شاغلان به این حرفه به سراغ یک دامپزشک دشتستانی رفتیم. در ادامه گفتگوی اختصاصی اتحاد خبر با دکتر دامپزشک، "آرش کشاورز" را به بهانه روز دامپزشکی می خوانید:

*در ابتدا خودتان را به طور کامل معرفی کنید.
اینجانب آرش کشاورز، 38 ساله و فارغ التحصیل مقطع دکترا در رشته  دامپزشکی می باشم و در حدود 14 سال است که در زمینه درمان، مشاوره و واکسیناسیون دام و طیور فعالیت دارم.

*تعریف شما از دامپزشکی و سختی های این شغل چیست؟
دامپزشکی یعنی عشق و علاقه به تمام موجودات و در کنار این قضیه سختیهای زیادی از جمله بیماریهای مشترک دام، انسان و طیور از جمله هاری، تب مالت، آنفولانزا و تب کریمه کنگو و صدمات بدنی از طریق دام و وحوش می تواند وجود داشته باشد.

*به نظر شما در رشته دامپزشکی تجربه مهمتر است یا تخصص؟
تجربه و علم با هم در یک راستا در این شغل مهم می باشند، چرا که یک دامپزشک با علم و تجربه بالا می تواند در این شغل موفق باشد. فارغ التحصیلی که وارد این زمینه می شود اگر تجربه کاری نداشته باشد موفق نخواهد بود. در دانشگاه دوره ای به نام کارآموزی و کارورزی وجود دارد و این دوره برای کسب تجربه بسیار مفید و موثر خواهد بود. هر دامپزشک تا زمانی که وارد عرصه کار نشود و تجربه های مختلف کسب نکند موفق نخواهد بود. در بعضی از موارد برای درمان یک دام تلاش فراوان انجام می شود و در نهایت با تمام خستگی این دام تلف می شود ولی تجربه ای که از این کار هر چند ناموفق به دست می آید بعدها مفید واقع می شود.

*بازار کار شغل دامپزشکی را چگونه ارزیابی می کنید؟
بازار کار دامپزشکی با توجه به اشباع و در بعضی زمینه ها فوق اشباع بودن به افراد جویای کار توصیه نمی شود و اگر کسی به این رشته علاقه دارد باید با علم و تجربه و حوصله بالا وارد این شغل شود تا در ادامه دچار مشکل نشود. رشته دامپزشکی جزء ۱۹ حرفه بیکاران ایران است، چرا که بسیاری از فارغ التحصیلان این رشته با مدرک دکترا در حال حاضر بیکار هستند. دامپزشکی سختی ها و مشکلات خاص خود را دارا می باشد. مثلا برای درمان دامی که نیاز به عمل دارد باید در ابتدا دام را بیهوش کرده، موهای آن ناحیه را تراشید، دست و پای دام را بسته و عمل انجام شود و در بعد منتظر به هوش آمدن دام باشیم. داروهایی وجود دارد که برای بعضی دام ها زندگی بخش و برای دام های دیگر مرگ آور است. به عنوان مثال داروی "تایلوزین" که در دامها درمانگر است برای اسب کشنده می باشد.

*به نظر شما بزرگترین چالش مسئولین فنی بهداشت چیست؟
مسئولین فنی و بهداشتی با توجه به نقش مهم و ویژه ای که در امر سلامت و تغذیه سالم جامعه دارند باید از پشتوانه اجتماعی و قضایی بالاتری برخوردار باشند تا در صورت نیاز بتوانند به واسطه آن با قدرت و صلابت بیشتری در این امر ورود پیدا کنند.

*چه فعالیت هایی بایست انجام شود تا مردم به نقش و اهمیت کار دامپزشکان بیشتر واقف بشوند؟
سازمان دامپزشکی و رسانه های عمومی با ارائه برنامه های علمی و فرهنگی می توانند در این زمینه کمک کننده باشند. دامپزشکی مشکل اعتبار دارد، باید برای این شغل اعتبار لحاظ شود و از طریق برنامه های مجازی، رسانه ها و غیره... مردم را از این حوزه بیشتر آگاه کرد، چرا که دامپزشکان از ابتدا در امر پیشگیری تا انتها که کار درمان است فعالیت دارند. مردم نیز می توانند با انجام به موقع واکسیناسیون، رعایت اصول بهداشتی و تغذیه مناسب دام سالمتری داشته باشند.

*چند کلینیک دامپزشکی در شهرستان وجود دارد؟
شهرستان دشتستان دارای سه کلینیک تمام وقت و چهار کلینیک نیمه وقت و تعدادی پرسنل پاره وقت می باشد که این پرسنل در امر درمان مشغول به کار هستند.

*خاطره ای شیرین از این شغل بیان کنید.
هنگامی که یک دامپزشک برای انجام عمل سزارین یک دام قدم اول را برمی دارد تا آن زمان که طنین صدای یک دام تازه به دنیا آمده را می شنود شیرین ترین لحظات می باشد.

لينک خبر:
https://www.ettehadkhabar.ir/fa/posts/84988