کد خبر: 83109 ، سرويس: استان بوشهر
تاريخ انتشار: 22 شهريور 1396 - 10:56
چهار ترکیدگی سیلندر در یک هفته؛
سیلندرهای گاز خانگی عامل اصلی سوختگی در گناوه است

اتحاد خبر: مسئول بخش مراقبت‌های ویژه سوختگی بیمارستان سوانح و سوختگی چرومی گناوه گفت: سیلندرهای گاز خانگی عامل اصلی سوختگی در شهرستان گناوه است.

صدری زاهدی‌راد در گفت‌وگو با خبرنگار مهر اظهار داشت: سوختگی بر اثر ترکیدگی سیلندرهای گاز خانگی، درصد بالای مراجعه کنندگان به بیمارستان سوانح و سوختگی چرومی  گناوه را تشکیل می دهد.


مسئول بخش مراقبت‌های ویژه سوختگی بیمارستان سوانح و سوختگی چرومی گناوه اضافه کرد: طی هفته گذشته چهار بیمار به علت ترکیدگی کپسول گاز مایع دچار سوختگی ۳۰ تا ۴۵ درصد شده‌اند.

وی افزود: بیمارانی که به علت ترکیدگی کپسول دچار این حادثه می‌شوند معمولا دچار سوختگی در ناحیه صورت و گردن نیز می‌شوند که این نوع سوختگی به علت تهدید بیمار از نظر تنفسی بسیار خطرساز است.

زاهدی‌راد تصریح کرد: شاید استفاده از کپسول مایع در ظاهر ساده باشد ولی استفاده از این نوع گاز مستلزم رعایت نکات ایمنی است. یکی از دلایل ترکیدگی کپسول‌های مایع حمل و نگهداری غیراستاندارد آنها در وسایل نقلیه است.

وی افزود: بیشتر ترکیدگی این کپسول‌ها در مواقع حمل توسط افراد شخصی صورت می‌گیرد، برای مثال یکی از موارد ترگیدگی در هفته گذشته، بعد از پر کردن کپسول و نگهداری آن در پشت صندوق عقب خودرو توسط شخص به مدت حدودا هشت ساعت، بر اثر نشت و جمع شدن گاز در صندوق، بعد از باز شدن درب صندوق منجر به انفجار کپسول شد.

مسئول بخش مراقبت‌های ویژه سوختگی بیمارستان سوانح و سوختگی چرومی گناوه گفت: برای ایمنی خود و فرزاندنتان برای استفاده از این کپسول‌ها در منزل نکات ایمنی را در این زمینه رعایت کنید.

وی با ارائه توصیه های ایمنی به مردم تصریح کرد: از پرتاب کردن و غلتانیدن سیلندر گاز مایع روی زمین جدا خودداری کرده و برای انتقال آن حتی الامکان از وسایل چرخ دار استفاده کنید. سیلندر گاز مایع را فقط با استفاده از دسته آن جابجا کرده و هرگز با استفاده از شیر به عنوان دستگیره استفاده نکنید.

زاهدی راد بیان کرد: هرگز برای بازکردن گرفتگی لوله‌های فاضلاب آشپزخانه و حمام و .... از گاز مایع استفاده نکنید که این عمل خطرناک و فاجعه‌آور است، متاسفانه شاهد حوادث خانمان‌سوز و تاسف‌بار در این مورد بوده‌ایم.

مسئول بخش مراقبت‌های ویژه سوختگی بیمارستان سوانح و سوختگی چرومی گناوه خاطرنشان کرد: سیلندر گاز مایع را همیشه بر روی سطح افق به صورت قائم مستقر کرده و هرگز آن را به پهلو نخوابانید.

وی در ادامه توصیه‌های خود اظهار داشت: سیلندرهای بزرگتر از ۱۱ کیلویی مانند ۲۵، ۳۳ و ۵۰ کیلویی را همیشه باید خارج از ساختمان و ایستاده مورد استفاده قرار داد./س

لينک خبر:
https://www.ettehadkhabar.ir/fa/posts/83109