کد خبر: 83099 ، سرويس: استان بوشهر
تاريخ انتشار: 22 شهريور 1396 - 10:13
سرپرست مهندسی پالایشگاه دوم پارس جنوبی:
گازهای ارسالی به مشعل‌های فازی۲و۳ پارس جنوبی کاهش یافت

اتحاد خبر: سرپرست مهندسی و خدمات فنی پالایشگاه دوم مجتمع گاز پارس جنوبی گفت: با بازیابی گاز مشعل‌های دو فاز ۲ و ۳ پارس جنوبی، میزان گازهای ارسالی به این مشعل‌ها از ۳۰۰ میلیون متر مکعب در سال به ۱۲۰ میلیون متر مکعب کاهش یافت.

پارس جنوبی

به گزارش تسنیم ،کورش کاوه‌ئیان صبح امروز در نشست بررسی روند اجرای خاموش کردن مشعل‌های پالایشگاه فاز دوم و سوم پارس جنوبی با تاکید بر استحصال این گازها برای مصارف دیگر صنایع اظهار داشت: بر اساس برنامه‌ریزی انجام شده گاز ارسالی به مشعل‌ها که سوزانده می‌شد که در یک برنامه تدوین شده استحصال و در دیگر صنایع مورد بهره‌برداری قرار می‌گبرد.

وی،کاهش آلایندگی‌های زیست محیطی را از آثار مهم خاموش شدن مشعل‌های پالایشگاه پارس جنوبی دانست و افزود:  خاموش کردن  فلرها ناشی از مشعل‌های گاز پارس جنوبی در اولویت مجتمع گاز پارس جنوبی قرار دارد.

سرپرست مهندسی و خدمات فنی پالایشگاه دوم مجتمع گاز پارس جنوبی با تاکید بر جلوگیری از هدر رفت گازهای پارس جنوبی خاطر نشان کرد: جلوگیری از هدر رفت ثروت ملی با بازیافت گاز فلرها که  بسیار ارزشمند است قابلیت برگشت به چرخه تولید دارد.

کاوه‌ئیان از اجرای پروژه بازیافت گازهای مشعل پالایشگاه دوم مجتمع گاز پارس جنوبی خبرداد و گفت:  با اجرای این پروژه امکان بازیابی 95 درصد از گازهای ارسالی به مشعل‌های فازهای 2 و 3 پارس جنوبی و تزریق مجدد گازهای بازیابی شده به جریان خوراک ورودی پالایشگاه محقق می‌شود.

وی با بیان اینکه پالایشگاه دوم  دارای چهار ردیف پالایش گاز و شش شبکه مجزای ارسال گاز به مشعل‌ها است تصریح کرد: میزان گازهای ارسالی به این مشعل‌ها بر اساس طراحی 300 میلیون متر مکعب در سال بوده که پس از ایجاد اصلاحات و بازنگری در محاسبات و بهینه کردن فرایند در سال‌های گذشته، این میزان هم اکنون به حدود 120 میلیون متر مکعب گاز در سال کاهش پیدا کرده است.

سرپرست مهندسی و خدمات فنی پالایشگاه دوم مجتمع گاز پارس جنوبی، طرح بازیابی گازهای ارسالی به مشعل‌های پالایشگاه دوم راگام بسیار بزرگی در راستای حفظ سرمایه ملی و جلوگیری از آلودگی محیط زیست دانست و تاکید کرد: در این راستا  قرار دادی میان شرکت ملی نفت ایران و کنسرسیومی متشکل از شرکت‌های فرانسوی و ایرانی منعقد شد.

کاوه‌ئیان با بیان اینکه بااجرای این پروژه  امکان بازیابی 95 درصد از کل گازهای ارسالی به مشعل‌های این پالایشگاه میسر می‌شود گفت: این طرح با ارزش تقریبی 42 میلیون یورو با زمان برگشت سرمایه 18 ماهه، برای جلوگیری از هدر رفت 450 هزار متر مکعب گاز در روز طراحی شده است.

وی از جلوگیری انتشار گاز دی‌اکسیدکربن خبرداد و افزود: با اجرای پروژه بازیافتی از گازهای ارسالی به مشعل‌ها، از انتشار 500 هزار تن در سال گاز دی‌اکسیدکربن جلوگیری می‌شود.

سرپرست مهندسی و خدمات فنی پالایشگاه دوم مجتمع گاز پارس جنوبی، فرآیند بازیافت و مصرف گاز فلر را به عنوان موثرترین فناوری و روشی پیشرفته در دنیا دانست و خاطر نشان کرد: کنترل و کاهش آلاینده‌های محیط زیستی همواره درتمامی فعالیت‌ها، اقدامات و طرح های اصلاحی پالایشگاه دوم مورد توجه بوده و از دغدغه‌های جدی مدیران و کارکنان این پالایشگاه است./س

لينک خبر:
https://www.ettehadkhabar.ir/fa/posts/83099