کد خبر: 83037 ، سرويس: استان بوشهر
تاريخ انتشار: 21 شهريور 1396 - 10:11
کاهش استقبال از سینما/ کمبود فیلم‌های خوب و دانلود رایگان آثار

اتحادخبر: این روزها دیگر صف‌های طولانی جلوی سینماها را نمی‌بینیم، استقبال از سینما کمتر از دهه‌های گذشته شده است و به نوعی شور و شوق سابق در سینماها کاهش یافته است. به گزارش مهر؛ در روزهایی که شبکه‌های تلویزیون یکی دو تا بیشتر نبود و هر شبکه هم فقط چند ساعت برنامه داشت، موبایل‌ها اینقدر پیشرفته نبود و هر ثانیه چندین فیلم آپلود...

به گزارش مهر؛ در روزهایی که شبکه‌های تلویزیون یکی دو تا بیشتر نبود و هر شبکه هم فقط چند ساعت برنامه داشت، موبایل‌ها اینقدر پیشرفته نبود و هر ثانیه چندین فیلم آپلود و دانلود نمی‌شد، شبکه‌های اجتماعی به گستردگی الان نبود، شبکه‌های خانگی اینگونه فعال نبود، مردم این قدر کمبود وقت نداشتند و . . . سینماها هم رونق بیشتری داشتند.

گاهی اوقات باید به اندازه یک سانس سینما در صف می‌ماندی تا بتوانی بلیطی ببرای سینما بگیری و بعضی روزها که فیلم‌های جدید می‌آمد، گرفتن بلیط کار بسیار سختی بود و بعضی روزها بدون دیدن فیلم برمی‌گشتیم.

شاید فیلم‌ها با کیفت‌تر بود و یا شاید هم مردم علاقه بیشتری به سینما رفتن داشتند ولی هر چه بود استقبال از سینما بیشتر بود و شور و شوق فیلم‌دیدن در سینما هم بیشتر از الان بود.

این روزها هر چند شاهد افزایش نسبی از فیلم‌های سینمایی هستیم ولی باز هم نسبت به دهه گذشته افت محسوسی در تعداد افرادی که به سینما می‌روند را شاهد هستیم.

ولی در برخی از این روزها نیز همان صف‌های گذشته جلوی سینماها تشکیل می‌شود؛ برخی فیلم‌های خوب باعث می‌شوند که اشتیاق مردم برای دیدن فیلم بیشتر شود ولی گاهی نیز این شور و شوق فروکش می‌کند.

 

سینمای خانگی و حق کپی رایت

امروزه در هر یک از خانه‌ها شاهد وجود تلویزیون‌ها بزرگی هستیم که هر یک ادعای سینما بودن دارند، شبکه فیلم‌های خانگی گسترش یافته است و فیلم‌های روز نیز در دسترس افراد است.

فیلم‌هایی که بدون رعایت حق کپی‌رایت با قیمت دو هزار تومان به وفور در بازار یافت می‌شوند و افراد نیز علاوه بر اینکه فیلم‌ها را در خانه به همراه خانواده می‌بینند، به دیگران هم قرض می‌دهند.

سایت‌های اینترنتی در سرقت فیلم‌های روز و انتشار رایگان آن با هم مسابقه می‌گذارند و افرادی که بدون توجه به حقوق معنوی سازندگان، تنها با یک کلیک، فیلم را دانلود کرده و تماشا می‌کنند.

سینما شور خاص خود را دارد

علی دارابی از جوانان بوشهری است که علاقه بالایی به سینما دارد و اعتقاد دارد که برای رونق سینماها اگر گاها فیلم خوبی هم نمایش نمی‌دهند، باید به سینما برویم تا از فیلم‌ها حمایت کرده باشیم.

او می‌گوید: هر هفته یکی دو بار به سینما می‌روم، هرچند بسیاری از این فیلم‌ها در شبکه فیلم‌های خانگی هم می‌توان یافت ولی سینما رفتن شور خاصی دارد که هرگز با فیلم‌دیدن در تلویزیون قابل مقایسه نیست.

حسین شایسته نیز از طرفداران پر و پا قرص سینما است و اسم همه فیلم‌های روز با کارگردان و بازیگران و دیگر عوامل ان را از بر است و بی‌صبرانه منتظر است که فیلم‌ها به سینما بیایند تا آنها را ببیند.

او می‌گوید: هیچ چیزی جای سینما را نمی‌گیرد؛ دیدن فیلم در سالن سینما لذت‌بخش تر از دیدن آن در خانه است؛ شور و شوق مردم در سینما قابل مقایسه با دیدن فیلم در تلویزیون نیست.

لزوم افزایش کیفیت فیلم‌ها

اما محمد عقیده دیگری دارد، او می‌گوید که فیلم‌های سینمایی دیگر کیفیت گذشته را ندارند و این روزها بعضی‌ها فقط فیلم‌ می‌سازند که فیلمی ساخته باشند و برخی نیز بازی می‌کنند که فقط بازی کرده باشند.

محمد با وجود اینکه عقیده دارد که گاها فیلم‌های خوبی نیز با کارگردانی و بازیگرانی خوب ساخته می شود، ولی می‌گوید: بسیاری از فیلم‌ها دچار روزمرگی شده‌اند و موضوع و پیام خاصی در فیلم‌ها نمی‌بینیم.

بسیاری از جوانان ترجیح می‌دهند صبر کنند تا فیلم‌ها وارد اینترنت و یا کلوپ‌ها شود و فیلم‌ها را در زمانی که دوست دارند روی صفحه کامپیوتر یا تلویزیون خود ببینند.

تشریح دلایل عدم استقبال از سینما

رئیس اداره امور سینمایی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان بوشهر درباره کاهش استقبال مردم از سینما می‌گوید: تلویزیون این روزها برنامه‌های متنوعی دارد و فیلم‌های زیادی را پخش می‌کند که مردم به سوی آن کشیده می‌شوند.

عبدالرسول جمالی با اشاره به اینکه دیدن فیلم در سینما با دیدن فیلم در تلویزیون و کامپیوتر متفاوت است، خاطرنشان کرد: در بسیاری از کشورها که تلویزیون نیز گستردگی خاص خود را دارد ولی مردم از سینما نیز استقبال می‌کنند.

وی با اشاره به اینکه بسیاری از فیلم‌ها از طریق مجاری غیرقانونی و با عدم رعایت حق کپی رایت وارد خانه‌ها می‌شود، تصریح کرد: یکی از مشکلات نیز کمبود فیلم‌های خوب با کارگردانی و بازیگران توانمند است.

رئیس اداره امور سینمایی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان بوشهر افزود: هم‌اکنون در شهرهای بوشهر و برازجان سینماها فعال هستنند و در برخی از شهرستان‌ها نیز فیلم‌های سینمایی در سالن‌ها اکران می‌شوند.

در این روزهایی که بخش خصوصی در زمینه‌های مختلف سرمایه‌گذاری می‌کند، شاید اگر استقبال مناسبی از سینما می‌شد و فیلم‌های فاخرتری تولید می‌شد، بخش خصوصی نیز ورود جدی‌تری در این بخش داشت.

ایجاد سالن‌های مدرن سینما و ساخت فیلم‌های پرمحتوا و باکیفیت می‌تواند بار دیگر پای مردم را به سینماها باز کند. این مهم نیازها همکاری مسئلان و تلاش بیشتر هنرمندان سینما است./ص

لينک خبر:
https://www.ettehadkhabar.ir/fa/posts/83037