امروز: پنجشنبه 06 ارديبهشت 1403
    طراحی سایت
تاريخ انتشار: 15 شهريور 1396 - 07:59
اتحادخبر: سال‌هاست تجمع دستفروشان بعضا هم غیربومی به مشکلی اساسی در سایت گنجنامه تبدیل شده بود که به تازگی اجرای طرح ساماندهی این سایت با پیگیری‌های مردم در دستور کار شهرداری قرار گرفته است.
اخبار منتشره درباره ساماندهی سایت گنجنامه حاکی از آن است که شهرداری به نرده‌کشی این سایت اقدام کرده و به منظور ساماندهی دستفروشان و جلوگیری از عرضه قلیان در این مکان تفریحی، تاریخی و طبیعی تصمیم به پولی کردن این سایت کرده است.
اینکه این طرح تا چه اندازه مورد استقبال یا نارضایتی مردم قرار گرفته و اینکه تا چه اندازه می‌توان ساماندهی این طرح را با پولی کردن این سایت عملیاتی کرد موضوع مهمی است که خبرگزاری ایسنا در پی آن اقدام به تهیه یک گزارش میدانی از اقشار مختلف مردم کرده تا بدانیم آیا با اجرای طرح می‌توان از خیر این لذت گذشت تا خیر؟
پولی کردن سایت گنجنامه راهکار خوبی برای ساماندهی نیست
یکی از شهروندان همدانی در این رابطه در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا اظهار کرد: درست از زمانی‌که منطقه تفریحی عباس‌آباد پولی شده می‌توان با قاطعیت گفت انتخاب این محل برای تفریح خانوادگی ما بسیار کاهش یافته است.
«ح.ع» ادامه داد: طرحی که قرار است برای ساماندهی گنجنامه مورد استفاده قرار بگیرد باید با تحلیلی بر طرح حاکم بر منطقه تفریحی عباس‌آباد باشد چرا که پس از استقرار این طرح شمار متقاضیان بسیار کاهش یافته و همچون منطقه عباس‌آباد به مسافران غیربومی محدود می‌شود.
وی تصریح کرد: اجرایی شدن این طرح در گنجنامه برای شهروندان همدانی قابل اجرا نخواهد بود چرا که بسیاری از افرادی که این محل را برای تفریح برمی‌گزینند در مسیر منتهی به این سایت اتراق کرده و در واقع یک پیک‌نیک برای خود تشکیل می‌دهند.
وی در ادامه گفت: بسیاری از شهروندان همدانی ترجیح می‌دهند به جای حضور در منطقه تفریحی گنجنامه در مسیر منتهی به سایت اتراق کنند چرا که ازدحام بیش از حد و نبود پارکینگ ترافیک سنگینی ایجاد می‌کند و گاهی برخی به جای حضور در منطقه تفریحی، در کنار خودروی خود می‌نشینند.
این شهروند همدانی عرضه قلیان در این منطقه را از دیگر مشکلات و دلایل حضور نیافتن مردم در سایت اصلی دانست و گفت: برخی خانواده‌ها مسیر ورودی به گنجنامه را به سایت اصلی ترجیح می‌دهند چرا که تمایل ندارند خانواده و یا فرزندانشان در کنار افرادی که به راحتی به مصرف قلیان مبادرت می‌کنند، قرار گیرند.
وی با بیان اینکه پولی کردن سایت گنجنامه راهکار خوبی برای ساماندهی نیست، یادآور شد: همدان شهری افسرده است و مسئولان نباید با اتخاذ چنین تصمیماتی به این مسأله دامن بزنند و زمینه افسردگی بیشتر مردم را فراهم کنند.
شمار مناطق تفریحی همدان زیاد نیست
دیگر شهروند همدانی در پاسخ به سوال خبرنگار ایسنا مبنی بر ساماندهی سایت گنجنامه با این سبک و سیاق گفت: به شدت با اجرای این طرح مخالف هستم چرا که شمار مناطق تفریحی همدان کم بوده و مردم نیاز به حضور در مناطق آزاد دارند.
به گزارش ایسنا،«ف.ع» ادامه داد: من به عنوان یک شهروند با گرفتن هزینه بابت استفاده از فضای طبیعی گنجنامه  مخالفم، همدان از نظر وجود فضای سبز مناسب در محله‌های مختلف ضعیف است و شهروندان مجبورند برای گذراندن اوقات‌فراغت خود در کنار خانواده به مکان‌هایی نظیر پارک ارم، پارک مردم، عباس‌آباد، باباطاهر یا گنجنامه پناه بیاورند.
وی یادآور شد: گرفتن هزینه برای استفاده از فضای طبیعی گنجنامه و آبشار معقول و منطقی به نظر نمی‌رسد، مگر اینکه فردی تمایل به دیدن کتیبه‌ها داشته باشد که می‌توان هزینه کمی از بازدیدکنندگان به منظور نگهداری کتیبه‌ها دریافت کرد که با توجه به نگهداری غیراستاندارد این گنجینه گرانبها، باز هم دریافت وجه از شهروندان عین بی‌انصافی است.
با اجرای این طرح موافقم
دیگر شهروند همدانی درنطرسنجی درباره اجرای این طرح گفت: من با اجرای این طرح موافقم چرا که سال‌هاست مردم از تجمع بی‌حساب و کتاب دستفروشان و عرضه آزاد قلیان در این منطقه رنج می‌برند.
«ز.ذ» ادامه داد: اما اینکه این محیط نرده‌کشی شده و همچون سایر آثار تاریخی نیاز به تهیه بلیط داشته باشد، به طور قطع شمار متقاضیان برای استفاده از این سایت بسیار کاهش خواهد یافت و مردم به اطراف و مسیرهای ورودی به این منطقه پناه می‌آورند.
با اجرای طرح ساماندهی محوطه گنجنامه در پی درآمدزایی نیستیم
معاون خدمات شهری شهرداری همدان در گفت‌وگو با ایسنا، با تأکید بر اینکه با اجرای طرح ساماندهی محوطه گنجنامه در پی درآمدزایی نیستیم، اظهار کرد: با اجرای این طرح ورود و خروج افراد کنترل شده و از عرضه قلیان جلوگیری می‌شود.
مجید درویشی تصریح کرد: اکنون تمامی اماکن تاریخی به سیستم ورود و خروج مجهز شده‌اند و شهرداری نیز برای ساماندهی دستفروشان این منطقه و جلوگیری از عرضه قلیان اقدام به اجرای این طرح کرده است.
وی با تأکید بر اینکه باید با اجرای این طرح آبروی شهر را در حضور مسافران خارجی حفظ کنیم، افزود: نرده‌کشی و ایجاد یک گیت ورودی در سایت گنجنامه به تصویب رسیده و اقدام به مدیریت این منطقه خواهیم کرد.
وی با اشاره به اینکه تعیین عوارض شهرداری در اختیار شورای شهر است، افزود: باید شورای شهر درباره مبلغ بلیط نظرات نهایی خود را اعلام کند.
درویشی یادآور شد: این طرح پیوست‌های اجتماعی و امنیتی را داراست همچنین مسافران هنگام حضور در این مکان باید با آرامش‌خاطر به بازدید از این مکان تاریخی بپردازند.
هنوز اجرای طرح پولی کردن سایت گنجنامه را مصوب نکرده‌ایم
سخنگوی شورای شهر همدان نیز در این‌باره به ایسنا گفت: هنوز اجرای طرح پولی کردن سایت گنجنامه را مصوب نکرده‌ایم که البته ممکن است این طرح مصوب نشود.
کامران گردان با بیان اینکه با محصور کردن و کنترل این محوطه موافق هستم، افزود: طرح موردنظر با آغاز به کار جدی شورای پنجم شهر بررسی شده و در صورتی‌که مزایای این طرح حتی با اخذ بلیط برای مردم بهتر باشد طرح را تصویب خواهیم کرد.
نبود مصوبه‌ای برای ایجاد بلیط فروشی و اخذ پول از بازدیدکنندگان
مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان همدان نیز در این رابطه به ایسنا گفت: تصمیم نهایی درباره ساماندهی و حریم‌دار شدن سایت گنجنامه اتخاذ شده و شهرداری نیز در این رابطه وظیفه‌مند است.
مالمیر ادامه داد: هیچ مصوبه‌ای درباره ایجاد بلیط فروشی و اخذ پول از بازدیدکنندگان در این منطقه وجود ندارد و اگر چنین اقدامی صورت گیرد پیش از آن باید مزایا و معایب اجرایی شدن این طرح شناسایی سپس با رضایت تمامی دستگاه‌های متولی در این موضوع اجرایی شود.
وی خاطرنشان کرد: حفاظت از این منطقه و ساماندهی دستفروشان و جلوگیری از عرضه قلیان در اولویت اول اجرایی شدن این طرح و مبحث درآمدزایی نیز در اولویت‌های بعدی قرار دارد.
مالمیر در پایان گفت: استان و به ویژه شهرستان همدان نیازمند ایجاد زیرساخت‌های تفریحی در سطوح مختلف شهر است و مسئولان ذی‌ربط نیز در این راستا باید همکاری داشته باشند.
شهرداری محدوده اختیارات قانونی خود و شورا را شفاف کند
دبیر انجمن حمایت از حقوق مصرف‌کنندگان همدان نیز در این زمینه به خبرنگار ایسنا گفت: مدتی است که شهرداری با انتشار اخباری مبنی بر دریافت ورودی در محوطه گنجنامه از گردشگران و  بازدیدکنندگان سعی در آماده کردن افکارعمومی برای این موضوع دارد و مبلغ ورودی را منوط به تصمیم‌گیری شورای شهر می‌داند.
آرش طاووسی افزود: در این‌باره مواردی وجود دارد که شهرداری باید نسبت به شفافیت محدوده اختیارات قانونی خود و شورای شهر به مردم همدان توضیح دهد؛ در وحله اول قرار است چه نوع خدمت خاصی در محوطه گنجنامه به مردم ارائه شود که نسبت به قبل از محصور شدن محوطه متفاوت است همچنین مالکیت محوطه(کتیبه) به عنوان یک اثر تاریخی باید مشخص شود که آیا متعلق به شهرداری است یا میراث فرهنگی؟ از سوی دیگر، به استناد کدام قانون شورای اسلامی شهر مجاز به تعیین نرخ برای محوطه گنجامه و دریافت آن توسط شهرداری است؟
وجود ابهامات قانونی متعدد نسبت به تصمیم شهرداری
وی با بیان اینکه ابهامات قانونی متعددی نسبت به تصمیم شهرداری وجود دارد که به طور حتم و یقین ذهن مردم را به خود معطوف کرده است، ادامه داد: طبق قانون وظایف و اختیارات شورای اسلامی شهر، تصویب نرخ خدمات ارائه شده توسط شهرداری و سازمان‌های وابسته به آن با رعایت آئین‌نامه مالی و معاملات شهرداری‌ها باید صورت گیرد.
طاووسی خاطرنشان کرد: با استناد به قانون مذکور و از آنجایی که اقدام شهرداری مصداق ارائه خدمات در محوطه گنجنامه را ندارد، دریافت هرگونه مبلغی به عنوان ورودی مجاز نیست.
وی در پایان گفت: پیشنهاد می‌کنیم شورای پنجم شهر همدان نسبت به تصویب نرخ انواع خدمات شهری حساسیت ویژه‌ای در مقایسه با دوره قبل داشته باشد، انجمن حمایت از حقوق مصرف‌کنندگان همدان نیز آمادگی ارائه نظرات تخصصی به اعضا شورا و مجموعه شهرداری را دارد.
به گزارش ایسنا، چندی پیش اخبار مبنی بر افسرده بودن شهروندان همدانی منتشر شده بود که اتخاذ چنین تصمیاتی با رکود حاکم بر جامعه آیا منطقی به نظر می‌سد؟ ساماندهی محوطه گنجنامه همواره مطالبه اصحاب رسانه و مردم بوده است اما آیا این امر باید به قیمت خالی کردن جیب مردم تمام شود؟/ص


کانال تلگرام اتحادخبر

برچسب ها:
دستفروشان , شهرداری

نظرات کاربران
ارسال نظر

نام:

ايميل:

وب سايت:

نظر شما:

تازه ترین خبرها

  • اولین دورهمی اتحاد جنوب در سال ۴۰۳ برگزار شد / تصاویر
  • بررسی مشکلات بنار آبشرین در اردوی عمرانی دهیاران بخش مرکزی دشتستان
  • مرکز جامع سلامت شهر کلمه به زودی افتتاح می شود/ 80 درصد فضاهای فیزیکی بهداشت و درمان دشتستان نوسازی شده است
  • بهترین زمان خوردن قهوه برای کبد چرب
  • مطالبات فعالان محیط زیست از مردم و مسئولان/ آفت محیط زیست زباله های پلاستیکی است/ مسئولان بیشتر از گرفتن عکس پای کار باشند
  • سرنوشت باقیمانده سموم در محصولات کشاورزی
  • تجلیل از دو تیرانداز پرتلاش و موفق دشتستان
  • جناب نماینده! قحطی پتروشیمی که نیامده، بسم‌الله
  • جاده مرگ شهر وحدتیه را دريابيد،مسئولان برحذر باشند
  • روز سعدی و نکته‌ای نغز از گلستانش
  • انتخاب هیئت رئیسه جدید شورای هماهنگی روابط عمومی های ادارات شهرستان دشتستان
  • مادر حسن غلامی هنرمند شاخص هم استانی در آغوش خاک آرام گرفت / تصاویر
  • نشست فرماندهان پایگاه‌ها و شورای حوزه مقاومت بسیج شهدای پتروشیمی به میزبانی پتروشیمی جم
  • یک بار برای همیشه تفاوت گرگ، شغال و روباه را با رسم شکل یاد بگیرید
  • آغاز عملیات اجرایی پروژه ٣۵٠٠ واحدی سازمان انرژی اتمی
  • آغاز عملیات اجرای خیابان ۲۴ متری در ورودی شهر از سمت برازجان،خیابان ۲۲ متری غرب آرامستان و خیابان در غرب جاده اصلی
  • اولین دورهمی اتحاد جنوب در سال ۴۰۳ برگزار شد / تصاویر
  • قتل 2 جوان برازجانی در خودروشان/ دستگیری قاتل در استان همجوار
  • یکی از شهدای اخیر حمله اسرائیل در سوریه از شهر وحدتیه دشتستان است
  • گزارش تصویری/ راهپیمایی روز جهانی قدس در برازجان
  • سخنرانی استاد سید محمد مهدی جعفری در جمع دشتستانی ها و استان بوشهری های مقیم شیراز/ تصاویر
  • در رسیدگی به امور مردم کوتاهی نکنید/ برخی از بخشنامه ها باعث کوچک شدن سفره مردم می شود
  • قلب جوان 23 ساله دشتستانی اهدا شد/ تصاویر
  • بررسی مشکلات بنار آبشرین در اردوی عمرانی دهیاران بخش مرکزی دشتستان
  • سخن‌ران، کاظم صدیقی‌. نه! مسجد قیطریه، نه!
  • برخورد توهین آمیز رئیس صمت دشتستان با نمایندگان برخی اصناف شهرستان
  • آئین گرامیداشت شهیدالقدس محسن صداقت در شهر وحدتیه
  • تصاویر جنجالی مجری زن تلویزیون باکو در کنار سفیر ایران و در محل سفارتخانه/ عکس
  • اولین واریزی بزرگ برای معلمان در 1403
  • اسرائیل را چه باید؟
  • .: شهرزاد آبادی حدود 7 ساعت قبل گفت: درودتان باد. همگی چند ...
  • .: لیلادانا حدود 4 روز قبل گفت: درود بردکتربایندری ودکترفیاض بزرگوار. ...
  • .: علی حدود 5 روز قبل گفت: بسیار عالی پاینده باشید ...
  • .: شااکبری حدود 5 روز قبل گفت: درود بر استاد گرانقدر ...
  • .: ذاکری حدود 6 روز قبل گفت: بسیار عالی. درود خدا ...
  • .: ذاکری حدود 6 روز قبل گفت: خوشحالم که ادبیات پایداری ...
  • .: افسری حدود 6 روز قبل گفت: درود بر دکتر بایندری ...
  • .: عزیز حدود 6 روز قبل گفت: سایت و نویسنده حواسشون ...
  • .: مصطفی بهبهانی مطلق حدود 9 روز قبل گفت: با سلام و خدا ...
  • .: ح حدود 10 روز قبل گفت: درودخدا بر استادبرازجانی و ...