امروز: جمعه 07 ارديبهشت 1403
    طراحی سایت
تاريخ انتشار: 04 شهريور 1396 - 09:56
تيم‌هاي فوتبال بانوان يكي پس از ديگري منحل مي‌شوند
اتحاد خبر: به گوش رسيدن زمزمه‌هايي مبني بر انحلال تيم فوتبال بانوان «آينده‌سازان ميهن نجف آباد»، جامعه ورزش بانوان را چندان متعجب نكرد زيرا اين اولين بار نبود كه حرف از منحل شدن تيم‌هاي ورزشي بانوان به ويژه تيم‌هاي فوتبال به ميان مي‌آمد.
اتحاد خبر: رشته‌اي كه هرچقدر در بخش مردان از ليگ مدون و برنامه‌ريزي‌شده‌اي بهره‌مند است، در بخش بانوان هر روز با يك معضل جديد مواجه مي‌شود. كمي به عقب كه برگرديم، مي‌بينيم كم نبودند تيم‌هاي فوتبال زناني كه بعد از مدتي فعاليت و حضور در ليگ برتر ، عطاي تيم‌داري را به لقايش بخشيدند و ديگر اثري از آن‌ها باقي نماند. كوتاه بودن عمر تيم‌داري باشگاه‌ها در فوتبال بانوان را شايد بتوان بزرگ‌ترين دغدغه اين روزهاي فوتبال دانست. دغدغه‌اي كه در صورت سروسامان نگرفتن، چرخه بازيكن‌سازي را مختل خواهد كرد و تاثيرات مخرب ِ مستقيم روي روند رشد تيم ملي فوتبال خواهد گذاشت.

به گزارش قانون، تقويم سال‌هاي اخير فوتبال بانوان را كه ورق بزنيم، نام تيم‌هايي را مشاهده مي‌كنيم كه گاهي با دلايل بي سروته و اكثرا به دليل تامين نشدن منابع مالي منحل شدند و ديگر هيچ اثري از آن‌ها نماند‌ه‌است. تيم فوتبال بانوان استقلال، تيم بانوان ملوان، ماهان تندیس، دادگر جيرفت و خيلي از تيم‌هاي ديگر كه عمري طولاني در ليگ‌هاي فوتبال بانوان نداشتند. سال قبل، لیگ بانوان ایران با 12 تیم آغاز شد اما با هشت تیم به کارش پایان داد. دادگر جیرفت و ماهان تندیس در همان ابتداي ليگ برتر از اين مسابقات کنار کشیدند. لیگ خود به خود با 10 تیم استارت زد اما هیات فوتبال اردبیل نيز به دلیل مشکلات مالی، در هفته دوم انصراف ‌داد. فدراسیون فوتبال بلافاصله «قشقایی شیراز» را جانشین ‌کرد.

در هفته ششم، «استقلال تهران» به دليل اعتراض بازيكنان به سرمربي از لیگ انصراف داد؛ دليلي خنده‌دار و عجيب! هرچند مسئولان استقلال، دلايل اين انحلال را مشكلات دروني عنوان كردند اما واقعا غيرقابل درك بود كه يك تيم به هر دليلي هر زمان صلاح ديد از مسابقاتي مانند ليگ برتر كناره‌گيري كند. در نهايت اما تمام حرف و حديث‌ها به كناره گيري استقلال از ليگ انجاميد. اين اما پايان ماجراي كناره‌گيري تيم‌ها نبود. دو هفته بعد تيم «آرسن» تهران بدون هيچ دليل قانع‌كننده‌اي از ادامه بازی‌های لیگ انصراف داد تا در نهايت ليگ دوازده تيمي با هشت تيم به پايان برسد و البته با قهرماني تيمي كه در آستانه منحل‌شدن است.

اين بار اما خبر كمي بيشتر ناراحت‌كننده بود؛ چرا كه صحبت از انحلال تيمي به ميان آمده بود كه فصل قبل را با عنوان قهرماني پشت سرگذاشت. حالا در فاصله يك ماه مانده به آغاز دور جديد ليگ برتر فوتبال بانوان، هنوز تكليف حضور يا عدم حضور اين تيم نجف‌آبادي در ليگ برتر بانوان مشخص نيست.

«سمیه شهبازی» سرمربي تيم فوتبال آينده‌سازان ميهن نجف آباد پس از كسب عنوان قهرماني اين مسابقات، در جمع اصحاب رسانه جمله‌اي را به زبان آورد كه نشان داد ادامه فعاليت اين تيم در هاله‌اي از ابهام قرار دارد: «امیدوارم این تیم سال بعد نيز، چه با من و چه بدون حضور من، به حیاتش ادامه دهد». عنوان شدن اين جمله از سوي سرمربي تيم، نشان از اين داشت كه ادامه فعاليت اين تيم در فوتبال بانوان قطعي نيست.

موحدي: احتمال ادغام سپاهان و آينده‌سازان وجود دارد

اين روزها اما زمزمه‌هاي انحلال اين تيم نجف‌آبادي پررنگ‌تر شده است؛ شايبه‌هايي كه مديرعامل اين تيم توضيحاتي درباره آن مي‌دهد. سعید موحدی، مدیرعامل این باشگاه كه سال گذشته در نامه‌ای به فدراسیون فوتبال، اعلام کرده بود که دیگر قادر به ادامه تیم‏داری نیست، اين تيم را به هر قيمتي كه بود تا پايان فصل حفظ كرد اما اين روزها هنوز قطعيتي براي حضور در ليگ بعدي را تاييد نكرده است. موحدي درباره وضعيت تيم آينده‌سازان ميهن به «قانون» مي‌گويد: «تيم ما وضعيت خوبي ندارد. تا امروز 350 ميليون بدهي روي دست من مانده و نمي‌دانم چگونه بايد مشكلات را حل كنم. بازيكنان من با وجود همه مشكلات در كنار تيم مانده‌اند و دوست ندارند حرف از جدايي بزنند. با وجود اينكه سرپرست قبلي تيم ما به تيم بانوان ذوب‌آهن پيوسته و مذاكراتي با بازيكنان ما انجام داده است، اما بازيكنان من دوست ندارند تيم خودشان را ترك كنند و پاسخي به تلاش‌هاي ذوب‌آهني‌ها براي جذب بازيكنان آينده‌سازان ندادند».

موحدي در ادامه صحبت‌هايش از احتمال ادغام تيم آينده‌سازان نجف آباد با سپاهان اصفهان سخن به ميان مي‌آورد: «صحبت‌هايي با مديرعامل باشگاه سپاهان و همچنين مديركل ورزش و جوانان استان اصفهان كه عضو هيات رييسه سپاهان نيز هست انجام داده‌ايم و احتمال دارد اين دو تيم ادغام شده و با عنوان «آينده‌سازان سپاهان» به فعاليتش در ليگ ادامه دهد اما به عنوان آينده‌سازان ميهن نجف‌آباد كه خود به تنهايي يك برند براي ورزش استان اصفهان به شمار مي‌رفت، احتمالا فعاليت نخواهد كرد. همه چيز بستگي به نظر نهايي هيات مديره باشگاه سپاهان دارد». مديرعامل تيم فوتبال آينده‌سازان نجف‌آباد به مبلغي كه براي اداره يك تيم فوتبال بانوان هزينه مي‌شود نيز اشاره مي‌كند:«با مبلغي نزديك به 600 يا 700 ميليون مي‌توان يك فصل تيم بانوان را اداره كرد. مبلغي كه در مقايسه با فوتبال مردان قابل قياس نيست و هزينه يك فصل قرارداد يك بازيكن تيم‌هايي مانند ذوب آهن و سپاهان نيز نمي‌شود».

مديرعامل تيم فوتبال آينده‌سازان نجف آباد، درباره برگزاري مراسم برترين‌هاي فوتبال كه مدتي قبل برگزار شد نيز، گلايه‌هايي دارد:« نمي‌دانم چرا انقدر به فوتبال بانوان بي‌اهميت هستند. تيم من در ليگ قهرمان شد و بازيكن تيم ما موفق شد به عنوان بهترين بازيكن انتخاب شود اما در تمام طول برگزاري مراسم يك بار هم نام تيم ما به طور كامل برده نشد و حتي زماني كه من بايد براي صحبت پشت تريبون مي‌رفتم، تصوير صداوسيما قطع شد! خب همين رفتارها موجب مي‌شود حاميان مالي علاقه‌اي نداشته باشند كه در بخش ورزش بانوان سرمايه‌‌گذاري كنند».

شهبازي: هنوز بلاتكليفيم!

سرمربی تیم آینده سازان نيز به بلاتکلیفی فعلی این تیم اشاره مي‌كند و مدعی است اگر اسپانسر یا باشگاهی برای حمایت از این تیم پیدا نشود، به احتمال زیاد آینده‌سازان تیمی در لیگ نخواهد داشت. سمیه شهبازی با اشاره به فرصت محدود باقی مانده تا آغاز فصل جدید لیگ برتر بانوان می‌گوید: «متاسفانه فوتبال بانوان به این مشکل عادت کرده است. در این مدت تلاش کردم با بازیکنان در ارتباط باشم و از آن‌ها خواسته‌ام که در شهرهای خود، تمرینات بدنسازی و کار با وزنه را پیگیری کنند. همه چیز به جذب اسپانسر بستگی دارد. اگر اسپانسری پیدا شود که تمام هزینه‌های تیم را بدهد، با نام این اسپانسر به میدان خواهیم رفت».

شهبازي البته به مذاكرات با تيم سپاهان نيز اشاره مي‌كند: «فعلا که صحبت‌ها شفاهی بوده است و تا زمانی که مذاکرات به نتیجه نرسد، نمی‌توان با قطعیت از این ماجرا صحبت کرد. با توجه به تمایل باشگاه سپاهان برای تیم‌داری در لیگ برتر فوتبال بانوان، این احتمال وجود دارد که این باشگاه تمایلی برای همکاری با مجموعه آینده سازان نداشته باشد و به طور مستقل تصمیم به تیم‌داری در لیگ بگیرد، یعنی مشابه همان اتفاقی که فصل گذشته برای ذوب آهن به وقوع پیوست. بر اساس دستور العمل فدراسیون، اگر باشگاهی بخواهد در فوتبال بانوان تیم‌داری کند، باید از لیگ دسته یک کارش را شروع کند و سهمیه لیگ برتری به تیمی مستقیم تعلق نخواهد گرفت».

وعده‌هاي توخالي و بي‌ميلي اسپانسرها

فوتبال بانوان ايران سال‌هاست در انتظار يك نگاه ويژه و حمايت پررنگ از سوي فدراسيون‌نشينان اين رشته است. دختران فوتبال ايران بارها به شيوه‌هاي مختلف درخواست‌هاي خود را عنوان كرده‌اند وگاهي وعده‌‌و‌وعيد‌هايي نيز به آن‌ها داده شد. اما اين وعده‌هاي خوش آب و رنگ هرگز شكل و شمايل واقعي به خود نگرفت. سال گذشته، «مهدی تاج»، رییس فدراسیون فوتبال ایران وعده‌هایی بزرگ در مورد بهبود اوضاع فوتبال بانوان داد. او اعلام کرده بود که براساس تصویب هیات رییسه فدراسیون فوتبال، دو درصد از قرارداد بازیکنان تیم‌های لیگ برتر آقایان به فوتبال بانوان اختصاص پيدا كند. این مبلغ را فدراسیون فوتبال باید به باشگاه‌ها باز می‌گرداند که خرج تیم‌های بانوان شود، اما اين وعده عملي نشد. مدتي بعد و در مراسم قرعه‌کشی لیگ بانوان، مهدي تاج بار ديگر بر اين مساله تاکید کرد و از يك مصوبه احتمالي ديگر سخن به ميان آورد: «مصوب مي‌شود که همه باشگاه‌های فوتبال، یک تیم بانوان در فوتسال یا فوتبال بدهند و ما نیز به جای پنج درصدی که می‌خواهیم از محل قرارداد بازیکنان‌ آن‌ها بگیریم، سه درصد دریافت می‌کنیم. هر باشگاهي باید 300 تا 400 میلیون تومان را به بخش بانوان اختصاص دهد». اما اين مصوبه احتمالي نيز شكل واقعيت به خود نگرفت و ليگ با شرايطي كه به آن اشاره كرديم، برگزار شد!

فدراسیون فوتبال تنها موردی که برای فوتبال بانوان عملي كرد، تغییر ساعت مسابقات ليگ بود. وعده‌های مالی فدراسیون فوتبال، ابتدا «سپاهان» و «ذوب آهن» را به حضور در لیگ بانوان ترغیب کرد اما هر دو باشگاه خیلی زود کنار کشیدند و میلی برای حضور خود نشان ندادند. دلیل آن واضح است؛ وقتي قوانین به خوبی اجرا نمی‌شوند، وعده‌ها عملی نمي‌شوند، مسابقات حتي از طريق دوربين‌هاي تلويزيوني ضبط هم نمي‌شود چه برسد به پخش، هر تيمي هر وقت دوست دارد از ليگ كناره‌گيري مي‌كند و هزار و يك دليل ديگر ، طبيعي است كه تيم‌ها ترجيح بدهند وقت و پول خود را براي تيم‌داري در بخش بانوان هزينه نكنند.


کانال تلگرام اتحادخبر


نظرات کاربران
ارسال نظر

نام:

ايميل:

وب سايت:

نظر شما:

تازه ترین خبرها

  • اولین دورهمی اتحاد جنوب در سال ۴۰۳ برگزار شد / تصاویر
  • مادر حسن غلامی هنرمند شاخص هم استانی در آغوش خاک آرام گرفت / تصاویر
  • جناب نماینده! قحطی پتروشیمی که نیامده، بسم‌الله
  • انتخاب هیئت رئیسه جدید شورای هماهنگی روابط عمومی های ادارات شهرستان دشتستان
  • یک بار برای همیشه تفاوت گرگ، شغال و روباه را با رسم شکل یاد بگیرید
  • عناوین روزنامه‌های ورزشی امروز1403/02/05
  • حضور تیرانداز دشتستانی در مسابقه کشوری بنچ رست ۲۵ متر
  • نشست هماهنگی و برنامه ریزی دومین رویداد ملی خواهر برادری در بوشهر برگزار شد
  • عناوین روزنامه‌های امروز1403/02/05
  • این روغن ناجی دیابتی ها، قندخون را بطور کامل شفا می دهد
  • احیاء یک واحد تولیدی راکد بعد از ۱۰ سال در دشتستان
  • عناوین روزنامه‌های ورزشی امروز1403/02/06
  • جزییاتی از بیماری ترانه علیدوستی و علت آن
  • عباس عبدی: چند بار دست در حفره حجاب کردند و گزیده شدند، اما باز هم تکرار می‌‌کنند
  • رقابت پتروشیمی جم در نمايشگاه Chinaplas 2024 در کنار شرکت‌های بزرگ و قدرتمند دنیا
  • اولین دورهمی اتحاد جنوب در سال ۴۰۳ برگزار شد / تصاویر
  • بررسی مشکلات بنار آبشرین در اردوی عمرانی دهیاران بخش مرکزی دشتستان
  • مرکز جامع سلامت شهر کلمه به زودی افتتاح می شود/ 80 درصد فضاهای فیزیکی بهداشت و درمان دشتستان نوسازی شده است
  • مادر حسن غلامی هنرمند شاخص هم استانی در آغوش خاک آرام گرفت / تصاویر
  • بهترین زمان خوردن قهوه برای کبد چرب
  • مطالبات فعالان محیط زیست از مردم و مسئولان/ آفت محیط زیست زباله های پلاستیکی است/ مسئولان بیشتر از گرفتن عکس پای کار باشند
  • سرنوشت باقیمانده سموم در محصولات کشاورزی
  • جناب نماینده! قحطی پتروشیمی که نیامده، بسم‌الله
  • تجلیل از دو تیرانداز پرتلاش و موفق دشتستان
  • جاده مرگ شهر وحدتیه را دريابيد،مسئولان برحذر باشند
  • روز سعدی و نکته‌ای نغز از گلستانش
  • انتخاب هیئت رئیسه جدید شورای هماهنگی روابط عمومی های ادارات شهرستان دشتستان
  • یک بار برای همیشه تفاوت گرگ، شغال و روباه را با رسم شکل یاد بگیرید
  • نشست فرماندهان پایگاه‌ها و شورای حوزه مقاومت بسیج شهدای پتروشیمی به میزبانی پتروشیمی جم
  • آغاز عملیات اجرایی پروژه ٣۵٠٠ واحدی سازمان انرژی اتمی
  • آغاز عملیات اجرای خیابان ۲۴ متری در ورودی شهر از سمت برازجان،خیابان ۲۲ متری غرب آرامستان و خیابان در غرب جاده اصلی
  • اولین دورهمی اتحاد جنوب در سال ۴۰۳ برگزار شد / تصاویر
  • قتل 2 جوان برازجانی در خودروشان/ دستگیری قاتل در استان همجوار
  • یکی از شهدای اخیر حمله اسرائیل در سوریه از شهر وحدتیه دشتستان است
  • گزارش تصویری/ راهپیمایی روز جهانی قدس در برازجان
  • سخنرانی استاد سید محمد مهدی جعفری در جمع دشتستانی ها و استان بوشهری های مقیم شیراز/ تصاویر
  • در رسیدگی به امور مردم کوتاهی نکنید/ برخی از بخشنامه ها باعث کوچک شدن سفره مردم می شود
  • قلب جوان 23 ساله دشتستانی اهدا شد/ تصاویر
  • بررسی مشکلات بنار آبشرین در اردوی عمرانی دهیاران بخش مرکزی دشتستان
  • سخن‌ران، کاظم صدیقی‌. نه! مسجد قیطریه، نه!
  • برخورد توهین آمیز رئیس صمت دشتستان با نمایندگان برخی اصناف شهرستان
  • آئین گرامیداشت شهیدالقدس محسن صداقت در شهر وحدتیه
  • تصاویر جنجالی مجری زن تلویزیون باکو در کنار سفیر ایران و در محل سفارتخانه/ عکس
  • اولین واریزی بزرگ برای معلمان در 1403
  • اسرائیل را چه باید؟
  • .: شهرزاد آبادی حدود 14 ساعت قبل گفت: درودتان باد. همگی چند ...
  • .: لیلادانا حدود 4 روز قبل گفت: درود بردکتربایندری ودکترفیاض بزرگوار. ...
  • .: علی حدود 6 روز قبل گفت: بسیار عالی پاینده باشید ...
  • .: شااکبری حدود 6 روز قبل گفت: درود بر استاد گرانقدر ...
  • .: ذاکری حدود 6 روز قبل گفت: بسیار عالی. درود خدا ...
  • .: ذاکری حدود 6 روز قبل گفت: خوشحالم که ادبیات پایداری ...
  • .: افسری حدود 6 روز قبل گفت: درود بر دکتر بایندری ...
  • .: عزیز حدود 7 روز قبل گفت: سایت و نویسنده حواسشون ...
  • .: مصطفی بهبهانی مطلق حدود 9 روز قبل گفت: با سلام و خدا ...
  • .: ح حدود 10 روز قبل گفت: درودخدا بر استادبرازجانی و ...