کد خبر: 81150 ، سرويس: سیاست
تاريخ انتشار: 11 مرداد 1396 - 07:25
گلايه فعالان زن از نداشتن سهمي از هيئت وزيران

اتحادخبر: در آستانه معرفي کابينه از سوي رئيس‌جمهور، جامعه زنان به تکاپو افتاده تا با برگزاري همايش‌ها و نشست‌هاي هم‌انديشي، مطالبه جدي خود يعني حضور زنان در هيئت وزيران را مطرح و به آقاي رئيس‌جمهور يادآوري کنند.

 

اتحادخبر: در آستانه معرفي کابينه از سوي رئيس‌جمهور، جامعه زنان به تکاپو افتاده تا با برگزاري همايش‌ها و نشست‌هاي هم‌انديشي، مطالبه جدي خود يعني حضور زنان در هيئت وزيران را مطرح و به آقاي رئيس‌جمهور يادآوري کنند.

به گزارش روزنامه شرق، تهمينه توسي؛ يکي از اين همايش‌ها به همت مجموعه راز و با حضور خانم‌ها زهرا شجاعي، مشاور زنان رئيس دولت اصلاحات، اشرف بروجردي، معاون رئيس‌جمهوري، پروانه سلحشوري رئيس فراکسيون زنان مجلس، الهام ملک‌زاده فعال زنان در حوزه تاريخ، محمد فاضلي پژوهشگر اجتماعي و فيروزه صابر رئيس انجمن زنان مدير کارآفرين برگزار شد.
 
زهرا شجاعي که سابقه رياست مرکز امور مشارکت زنان در دولت اصلاحات را در کارنامه دارد به ضرورت‌هاي حضور زنان در سياست، به قول خودش فارغ از فضاي هيجاني و احساسي پرداخت. از نظر او حضور زنان در حوزه سياست به وزارت محدود نيست و بايد نگاه عميق‌تري به آن داشت. به گفته او واکاوي حضور زنان در قوه مجريه در مرحله اول نيازمند بررسي مباحث نظري است. شجاعي تأكيد کرد در گام اول بايد به جايگاه و نقش زنان در حوزه‌هاي مختلف پرداخت و سپس با بررسي احکام به موضوع مشارکت سياسي زنان رسيد.
 
شجاعي تأكيد داشت براي تغيير باورهاي اشتباه مثل عدم توانايي زنان در مديريت، بايد پذيرفت که به زمان نياز داريم. او در ادامه به ايرادهاي ساختاري در فضاي سياسي مثل ضعف کار حزبي اشاره کرد و اين را يکي از موانع موجود در مسير مشارکت سياسي زنان دانست.
 
حضور زنان تا پاي صندوق رأي شيرين است؟
 
شجاعي با طرح مسئله مشارکت توده‌اي، از اينکه مشارکت زنان را به‌صورت توده‌اي و تا پاي صندوق‌هاي رأي مي‌خواهند، گلايه کرد. شجاعي در ادامه به روند شکل‌گيري دفتر زنان رياست‌جمهوري اشاره کرد و گفت «تجربه به ما نشان داد که با فعاليت آمار در گوشه و کنار کار پيش نمي‌رود به همين خاطر در دولت اصلاحات خواستيم که عضو کابينه باشيم.
 
سد شکست و با راهيابي زنان به کابينه در آن دوره مديريت زنان ٦٣ درصد رشد کرد». به‌گفته او همين زمينه باعث شد که دولت بعدي بتواند وزير زن معرفي کند. او افزود: «دفاع از حضور زنان در کابينه به معني بي‌توجهي به شايستگي‌ها نيست». او با بيان اينکه معاونت رياست‌جمهوري از وزارت مهم‌تر است، گفت: «بايد از دادن سه معاونت به زنان تقدير کرد. اگر صدايمان به آقاي رئيس‌جمهور برسد، بايد بگوييم که ما مشکلات را درک مي‌کنيم اما لطفا اين حداقل‌هايي را که به آن قانع هستيم از ما نگيريد».
 
زنان و مديريت کلان
 
 اشرف بروجردي رئيس سازمان ثبت اسناد و کتابخانه ملي در ادامه نشست ديروز درباره زنان و مديريت کلان صحبت کرد. از توسعه‌يافتگي آغاز و تأكيد کرد حضور زنان در عرصه سياسي کشور به‌صورت جريان‌ساز يکي از شاخص‌هاي توسعه‌يافتگي است. به‌گفته او حزب و سازماندهي سياسي در کشورهاي توسعه‌يافته اين بستر را براي زنان فراهم مي‌کند.
 
بروجردي به آنگلا مرکل صدراعظم آلمان و مارگارت تاچر رهبر حزب انگلستان به‌عنوان نمونه دو زن سياست‌مدار در کشورهاي توسعه‌يافته و اينديرا گاندي و بي‌نظير بوتو به عنوان دو زن مدير در کشورهاي توسعه‌نيافته اشاره کرد و گفت: بوتو و گاندي به واسطه خانواده‌هاي بزرگشان و مرکل و تاچر به‌واسطه کار حزبي وارد عرصه سياست شدند و اين تفاوت اصلي کار سياسي زنان در کشورهاي توسعه‌يافته و توسعه‌نيافته است.
 
حل يک پارادوکس مهم
 
او در ادامه به وضعيت زنان ايراني در دسترسي به قدرت پرداخت و تجميع مسائل شرع و عرف در ايران را ويژگي منحصربه‌فرد جامعه دانست. او به نظريات امام خميني(ره) بعد از انقلاب اسلامي اشاره کرد و گفت: «زنان بايد در گام اول پارادوکس حضور اجتماعي زنان و زنان در خانواده را حل کنند. زنان براي تقويت کار حزبي بايد خودشان وارد عمل شده و حزب ايجاد کنند». بروجردي داشتن اعتمادبه‌نفس براي ورود به عرصه مديريتي جامعه را بسيار مهم دانست و گفت: «حضور وزير يا معاون زن در کابينه از اين جهت مهم است که بتوانيم پاسخ‌گوي نيازهاي جامعه باشيم».
 
مجلسي‌ها مدافع معرفي وزير‌ زن
 
پروانه سلحشوري رئيس فراکسيون زنان مجلس شوراي اسلامي در همايشي تحت عنوان واکاوي ضرورت حضور وزير زن در کابينه دوازدهم از جمع‌آوري امضا و همراهي ١٥٧ نماينده مجلس براي استقبال از وزراي زن خبر داد. نماينده تهران در مجلس به يکي از نشست‌هاي پيش از انتخابات با آقاي روحاني اشاره کرد و گفت: «در ورزشگاه شيرودي زماني که خود آقاي روحاني از تبعيض‌هاي جنسيتي صحبت مي‌کردند، حضور زنان در کابينه را به عنوان يک مطالبه جدي کرديم». او افزود: «روشن است که سمت معاونت رياست‌جمهوري از وزارت بالاتر است اما ما از لزوم حضور وزير زن صحبت مي‌کنيم زيرا وقت آن است که مجلس نيز خود را ثابت کند. براي انتصاب معاونان نيازي به رأي نمايندگان نيست. اکنون در مجلس اين مطلب را پيگيري کرده و با مطالبات جامعه زنان همراه هستيم».
 
تبعيض مثبت براي جامعه زنان ضروري  است
 
سلحشوري در ادامه سياست را عرصه کمبود منابع تعبير کرد و گفت: «رقابت براي تصدي ١٨ وزارتخانه طبيعي است و مي‌دانيم در اين وادي به زنان مهلت نمي‌دهند. باوجوداین جامعه ما رشد کرده و اين مطالبه را دارند تا زنان از فرصت‌هاي برابر براي تجربه‌اندوزي بهره‌مند شوند». او ابراز تأسف کرد که منظور از فرصت برابر، دادن ٥٠ درصد وزارتخانه‌ها به زنان نيست؛ چون به مرگ گرفته‌اند و به تب راضي شده‌ايم. از يک سو نگران باقي‌ماندن خانم مولاوردي هستيم و از سوی دیگر، انتظار داريم وزارت به زنان سپرده شود؛ زيرا در دولت قبل و دولت‌هاي قبل وزراي مردي بودند که خوب عمل نکردند. سلحشوري با تأكيد بر اينکه شخصا به شايسته‌سالاري معتقد است، تبعيض مثبت براي زنان را در جوامع جهان سوم ضروري دانست و گفت که در مجلس براي آن تلاش مي‌کنند.
 
الگوي مديريت زنانه مي‌خواهيم
 
فيروزه صابر از تبعيض‌هاي مضاعف براي زنان گفت؛ تبعيض‌هاي جنسيتي و تبعيض در تفکر که احراز صلاحيت را دشوار مي‌کند. از مسيري که مردان سياست‌مدار با آزمون و خطا آن را گذرانده‌اند و زنان که چنين فرصتي ندارند. محمد فاضلي نيز ضرورت حضور زنان در کابينه را زير سؤال برد چون اعتقاد داشت مسائل مهم‌تري وجود دارد که ما هنوز در مرحله توجه به آن هستيم. او به تفاوت‌هاي موجود در جامعه زنان پرداخت و مدعي شد زنان حاضر در کابينه، نماينده اکثريت جامعه نيستند به همين خاطر اگر هدف ارتقای زندگي زنان است، اول بايد به اين موضوع توجه کرد.
 

به اعتقاد فاضلي، دانش زنانه، دانش درباره زنان و دانشي که زنان توليد کرده‌اند، بسيار مهم است؛ زيرا اگر اينها را ندانيم، نمي‌توانيم در دستور کار سياسي قرار دهيم. فاضلي با طرح اين سؤال که آيا مديران زن در جمهوري اسلامي اين دانش‌ها را توليد کرده‌اند، ادامه داد: «ما در شرايطي هستيم که مديريت زنانه توليد کنيم؟ اگر سطح دانش درباره زنان بالا برود، درنهايت مطالبات زنان مثل حضور در کابينه محقق مي‌شود؛ اما همان زنان با الگوهاي مردانه مديريت مي‌کنند». او اصرار داشت که فارغ از مسئله جنسيت، به شايستگي فکر شود؛ زيرا مردان شايسته نيز مي‌توانند به جامعه زنان کمک کنند. فاضلي عملکرد بيژن زنگنه را به عنوان مديري که مديريت پتروشيمي را به يک زن سپرد، با زناني که در مجموعه مديريتي خود به زنان ميدان نمي‌دهند، مقايسه کرد.

لينک خبر:
https://www.ettehadkhabar.ir/fa/posts/81150