امروز: شنبه 01 ارديبهشت 1403
    طراحی سایت
تاريخ انتشار: 06 مرداد 1396 - 11:55

اتحاد خبر:از فرودگاه، به اتفاق نمایندگان محترم، آقایان خدری و سعادت، معاون و همراهان وزیر و مديران استانی، ابتدا، عازم دشتستان شدیم تا شاهد شروع رسمی شهرک صنعتی یا «کیمیاشهر دشتستان» و شروع عملیات اجرایی پروژه پلی استال باشیم؛یک) شهرک صنعتی اختصاصی، که با هدف تولید پلی استال و دهها واحد پایین دست برای تولید انواع قطعات خودرو ...

گزارش استاندار بوشهر از سفر مهندس نعمت زاده به استان برای كلنگ زني پتروشيمي های دشتستان و رجال منطقه ویژه شمال استان

با سلام و تحیت.
دیروز میزبان مهندس نعمت زاده، وزیر محترم صنعت، معدن و تجارت بودیم. ایشان برای ٤ منظور، حدود ساعت ١٦:٤٥ وارد استان شدند؛
١) شروع فعالیت «کیمیاشهر دشتستان»،
٢) طرح پلی استال (پایین دستی پتروشیمی) دشتستان،  ٣) شروع فعالیت منطقه ویژه شمال استان در شهرستان دیلم، ٤) شروع احداث پتروشیمی رجال در منطقه ویژه مذکور.
از فرودگاه، به اتفاق نمایندگان محترم، آقایان خدری و سعادت، معاون و همراهان وزیر و مديران استانی، ابتدا، عازم دشتستان شدیم تا شاهد شروع رسمی شهرک صنعتی یا «کیمیاشهر دشتستان» و شروع عملیات اجرایی پروژه پلی استال باشیم؛
یک) شهرک صنعتی اختصاصی، که با هدف تولید پلی استال و دهها واحد پایین دست برای تولید انواع قطعات خودرو و سایر تولیدات از آن، تحت عنوان«کیمیاشهر دشتستان» و با وسعت تقریبی ١٥٠ هکتار تعریف شده است.
دو) واحد پلی استال (پتروشیمی) دشتستان؛ این واحد به عنوان پروژه اصلی واقع در «کیمیاشهر دشتستان» و با مشخصات زیر می باشد؛
١) اولین واحد تولید پلی استال در کشور و خاورمیانه با تکنولوژی پیشرفته و پیچیده.
٢) خوراک روزانه؛ هشتاد الی ١٠٠ تن متانول معادل ٤ سرویس تانکر که به وسیله تانکر از ماهشهر یا عسلویه منتقل می شود و تقریباً مصارف آن، معادل بنزین مصرفیالی روزانه  یک پمپ بنزین معمولی در استان است،
٣) تولیدات: پلی استال که نوعی پلاستیک سخت و سفید رنگ می باشد، در صنایع خودرو از جمله چرخ دنده بالابر شیشه، پمپ بنزین خودرو، چرخ دنده برف پاک کن، برخی قطعات سخت داشبورد و امثالهم، چرخ دنده های اسباب بازی و بالاخره در صنایع مختلف بکار می رود.
٤) صنایع پایین دستی این واحد، شامل کارگاه های کوچک برای تولید قطعات، همگی فاقد آلایندگی بوده و٢ برابر خود واحد پلی استال، سرمایه گذاری و اشتغال زایی خواهند داشت.
٥) میزان سرمایه گذاری: حدود ٤٠٠ میلیارد تومان (١٠٠ میلیون دلار و ٢٠ میلیارد تومان) برای واحد پلی استال و معادل حدود ٢ برابر این مبلغ در حوزه واحدهای پایین دست در طول زمان، سرمایه گذاری می شود.
٦) اراضی مورد نیاز: برای اصل واحد پلی استال، حدود ١٥ هکتار و برای احداث  دهها واحد کوچک پایین دستی، واحدهای اداری، خدماتی، انبارها و امثالهم، جمعاً حدود ١٣٥ هکتار، پیش بینی گردیده است. لذا کل اراضی در حدود ١٥٠ هکتار، تحت عنوان شرکت صنعتی «کیمیاشهر» طراحی و تعریف شده است.
٧) میزان آب مصرفی: آب مصرفی واحد پلی استال، سالیانه ٣٠٠ هزار مترمکعب و روزانه ٨٢١ مترمکعب، آب مصرفی واحد مذکور با احتساب مصارف اداری، کمپ، سایر موارد جانبی و فضای سبز و درختکاری، سالیانه ٥٠٠ هزار مترمکعب و روزانه ١٣٦٩ مترمکعب و آب مصرفی آن واحد با احتساب کلیه طرح های توسعه پایین دستی و مصارف کل شهرک صنعتی «کیمیاشهر» در افق بلندمدت، معادل سالیانه یک و نیم میلیون مترمکعب و روزانه ٤١١٠ مترمکعب می باشد. سد رئیسعلی دلواری، ٧٠٠ میلیون مترمکعب ظرفیت و عملاً حتی در خشکسالی های اخیر، سالیانه، بطور میانگین، حدود ٣٥٠ میلیون مترمکعب آب داشته است. 
٨) وضعیت آلایندگی: این واحد، فاقد فلز و شعله و دود می باشد و روزانه ١٠٠ تن متانول (مایعی مثابه بنزین)، مصرف  می کند. (در حد بنزین مصرفی یک پمپ بنزین معمولی)
پساب واحد، معادل ٥ مترمکعب مایع در روز می باشد (به اندازه آب مصرفی ٥ خانوار) که پس از تبخیر آن، رسوبات آن، حداکثر ٣٠٠ کیلوگرم در روز، جمع آوری و به صورت جامد به مکان دفع پسماندها منتقل می گردد.
این رسوبات، شامل گچ و نمک می باشد و واحد، فاقد هر نوع پسماند فلزی مضر نظیر جیوه و امثالهم می باشد.
٩) سایر مشخصات؛ مشابه این واحد، در کشورهای مختلف اروپایی و از جمله لهستان وجود دارد. لیسانس (تکنولوژی) آن، آلمانی می باشد که از لهستان اخذ شده است.
علی ایحال، با تجمع اعتراضی  ٦٠- ٥٠ نفر، وزیر محترم صنعت، از اعلام شروع عملیات اجرایی امتناع و اعلام نمودند؛ چنانچه نظر مردم شریف آبپخش، مخالف با نظر تجمع کنندگان می باشد، توسط امام جمعه محترم آبپخش به فرماندار اعلام شود ودر غیر اینصورت، این واحد (و البته کل کیمیاشهر)، پس از یک هفته، به نقطه دیگری که مردم آن محل، متقاضی آن باشند، منتقل می گردد.
علی ایحال، پس از سالها پیگیری و اصرار، زمینه شروع پروژه فراهم شده است. ما برای مردم کار می کنیم و لذا اگر مردمی یک پروژه را نمی خواهند، انتخاب با آنهاست و ما در هیچ شرایطی، حاضر به تقابل با مردم نیستیم و حتی توسعه و آبادانی  را نباید بر مردم تحمیل کرد.
ضمن اينكه هیچ سرمایه گذاری، در فضای مخالفت و پرخاش و تنش، صدها میلیارد تومان سرمایه اش را بر زمین نمی ریزد. سرمایه گذار، امنیت، آرامش و تکریم  می خواهد و هرکجا چنین فضایی بود، به همان جا می رود.
طرح پلی استال (پتروشیمی) دشتستان و کل شهرک صنعتی (کیمیاشهر) دشتستان، قطعاً با قاطعیت و با تمام واحدهای پایین دستی، اجرا خواهد شد، البته در مکانی که مردم آنجا، به اتفاق بخواهند و استقبال کنند.
حین ابراز مخالفت معترضین و بلافاصله پس از آن، سایر شهرها و روستاهای دشتستان، متقاضی احداث کیمیاشهر و پتروشیمی در بخش و محل خود شدند که پس از یک هفته مقرر، تصمیم گیری و فوراً اقدام می شود.
سه) شروع رسمي فعالیت منطقه ویژه اقتصادی شمال استان با حضور مهندس نعمت زاده: این منطقه ویژه با وسعت ٣٨٠٠ هکتار از جنوب به فرودگاه بهرگان، از شمال به رودخانه (فصلی) بویرات، از شرق به اتوبان گناوه- دیلم و روستای حصار و از غرب به ساحل دریا منتهی می شود. منطقه ای با موقعیت بی نظیر برای رونق و اشتغال زایی در شمال استان و بالاخص شهرستان دیلم.
سال گذشته، مجوز سهمیه خوراک به میزان ٢٠ میلیون مترمکعب در سال، از وزارت نفت برای این منطقه گرفته شد.
چهار) شروع عملیات اجرایی و كلنگ زني پروژه پتروشیمی رجالی در منطقه ویژه شمال استان (دیلم) توسط مهندس نعمت زاده و با استقبال بسيار خوب مردم ديلم، امام حسن و روستاي ليلتين؛
این طرح پتروشیمی، با ظرفیت یک میلیون و یکصد هزار تن گاز (متان)، محصولات متنوعی تولید خواهد کرد. گاز مورد نیاز از خط لوله پنجم و بعداً خط لوله سراسری که از ١٥ کیلومتری آن می گذرد، تأمین می شود.
این طرح، شامل ٤ واحد بزرگ است. واحد اول، از گاز اتیلن (٣٤٠ هزار تن در سال)، پروپیلن (٣٦٠ هزار تن در سال) و نفتای سبک (٣٨ هزار تن در سال) تولید می کند.
در واحد دوم، از پروپیلن واحد اول، حدود ٣٣٧ هزار تن انواع پلیمر تولید می شود.
در واحد سوم؛ از اتیلن واحد اول، حدود ٣٠٠ هزار تن پلی اتیلن تولید می شود.
واحد چهارم هم برای هر سه واحد، نیتروژن، هوای فشرده، آب مقطر و برق تولید می کند.
حجم کل سرمایه گذاری ثابت طرح، حدود ٤٥٧٨ میلیارد تومان (بیش از ١١ برابر پلی استال دشتستان) خواهد بود و مجموع ٤ واحد، در حدود ٩٠ هکتار زمین اجرا می شود.
علی ایحال،  با توجه به تمامی توضیحات ذکر شده، نکات زیر نیز قابل توجه است:
١- از اتیلن، پلی اتیلن، انواع پلیمرها، نفت و پروپیلن تولیدی، صدها کالای مصرفی متنوع با ایجاد دهها واحد کوچکتر پایین دستی، در کنار این پتروشیمی، قابل تولید خواهد بود.
٢- اگر به درستی روی واحدهای پایین دستی کار کنیم، سرمایه گذاری هم استانی ها در واحدهای تولیدی پایین دستی (که سرمایه متوسطی نیاز دارند)، قابل تحقق خواهد بود.
٣- اشتغال جامعه میزبان، پیوست های اجتماعی و فرهنگی و زیست محیطی، از الزامات مورد تأکید استان، در اجرای همه پروژه های مورد اشاره خواهد بود.
سربلند باشید.


مصطفي سالاری
پنجم مردادماه یکهزار و سیصد و نود و شش



کانال تلگرام اتحادخبر


نظرات کاربران
1396/05/09 - 13:18
0
1
احسنت بر فرماندار فهیم دیلم جناب آقای اسماعیلی که الحق با درایت همراهی مردم را با ان پروژه کارآفرین رقم زدند. مدیریت واقعا در خون برخی هاست. تبریک به مردم فهیم دیلم
1396/05/07 - 19:20
0
1
نظر دکتر رنانی هم جالبه. تحلیل های ایشون همیشه زیبا، منطقی و نزدیک به واقعیته.
http://www.asriran.com/fa/news/551383/اعتراض-زیست-محیطی-مردم-دشتستان-به-ساخت-پتروشیمی-یعنی-بلوغ
1396/05/07 - 09:25
1
1
چرا چنین طرح و پروژه ای که عنوان داشته اند در کنار شهرک صنعتی برازجان احداث نمی کنند
1396/05/06 - 21:57
0
2
پتروشیمی بهتر است برای مردمی برد که مشتاق همکاری اند. برازجانی ها در مسیر جاده اصلی و شبانکاره ای ها هم خیلی مشتاق هستند.
1396/05/06 - 14:54
0
2
عده ای معدود متاسفانه قدر دکتر سالاری استاندار دلسوز و دکتر زارع فرماندار پرتلاش نمی دانند. البته وقتی که از این مسوولیتی که حالا دارند رفتند می گویند حیف شد. کاشکی با اونا بیشتر همکاری می کردیم.
1396/05/06 - 14:44
1
4
استاندار محترم جناب آقای دکتر سالاری. مردم ابپخش می دانند محرک اصلی مخالفت عده ای قلیل کسانی بودند که می خواستند زمین خودشان را به چند برابر قیمت به مدیر عامل شرکت پتروشیمی بفروشند که موفق نشدند. مردم خواهان اجرای این طرح بزرگ هستند. خواهش می کنیم به جای دیگر نبرید. امام جمعه محترم هم خواهشا رضایت مردم را به اطلاع فرماندار محترم دکتر زارع برساند.
1396/05/06 - 14:12
0
2
با سلام
ضمن عرض خداقوت به استاندار محترم
ای کاش زودتر همه برنامه ها تشریح میشد و از مردم هم نظرسنجی میشد.
به هرحال این شهرک بزرگ را می توانید در مناطق بیابانی شهرستان در مرز با گناوه و بوشهر یا حتی تنگستان اجرا کنید. در بحث تامین آب هم خط لوله می تواند چاره کار باشد. فقط فاصله ایمن را با شهرهای مجاور پروژه پتروشیمی رعایت کنید چون هرچه باشد پتروشیمی خطرات خود را دارد حتی اگر بحث مواد شیمیایی آن مطرح نباشد.
موفق باشید.
1396/05/06 - 12:39
0
4
استاندار عزیز و پرتلاش خواهشا طرح شهرک صنایع پتروشیمی دشتستان را در حوالی برازجان اجرا کنید چرا که علاوه بر جاده های دسترسی مناسب ، زمینهای مناسب نیزبرای این طرح وجود دارد وجوانان این منطقه بی صبرانه منتظر اجرای چنین طرحهای اشتغال زا و کارآفرین هستند.
1396/05/06 - 12:21
0
4
درود بر استاندار محترم و عزیز بوشهر
ان شاءالله که زنده و پاینده باشید. ای کاش این اطلاعات از ورودی و خروجی این پتروشیمی قبلتر برای مردم عزیز ابپخش توضیح داده میشد که از این آبروریزی عظیم جلوگیری میشد.ما خدا را شاکریم که پس از سالها استانداری به روشنی آقای سالاری را بر مسند استان نشاند. امید داریم که از اجرای این پروژه حیاتی برای دشتستان دلسرد نشوید.
ارسال نظر

نام:

ايميل:

وب سايت:

نظر شما:

تازه ترین خبرها

  • توزیع تعداد ۵۰ عدد کلاه ایمنی از طرف شهرداری بین موتورسیکلت سواران شهر وحدتیه
  • نقدی بر مجموعه داستان " خین‌جوشون " اثر مختار فیاض
  • جاده مرگ شهر وحدتیه را دريابيد،مسئولان برحذر باشند
  • ادعاها درباره حمله اسرائیل به ایران / ساقط کردن چند ریزپرنده در آسمان اصفهان
  • روز سعدی و نکته‌ای نغز از گلستانش
  • پتروشیمی پردیس حامی مهمترین رویداد بین المللی در حوزه تاب آوری انرژی
  • حضور کشتی گیران استان بوشهر در مسابقات بین المللی جام شاهد
  • عناوین روزنامه‌های امروز1403/02/01
  • حضور پنج بازیکن بوشهری در اردوی انتخابی تیم ملی فوتبال جوانان
  • سرپرست روابط عمومی اداره کل ورزش و جوانان استان بوشهر منصوب شد
  • تخصیص ۲۰ میلیارد تومان برای تجهیز هیئت‌های ورزشی بوشهر
  • نوسان قیمت در محصولات کشاورزی؛ از زمین تا بازار
  • بانک قرض‌الحسنه مهر ایران بیشترین وام را در سال ۱۴۰۲ پرداخت کرد
  • قهرمانی دشتستانی ها در لیگ انفرادی تیراندازی استان بوشهر
  • عناوین روزنامه‌های ورزشی امروز1403/02/01
  • آغاز عملیات اجرای خیابان ۲۴ متری در ورودی شهر از سمت برازجان،خیابان ۲۲ متری غرب آرامستان و خیابان در غرب جاده اصلی
  • اگر احساس تلخی در دهان می کنید این بیماری در کمین شماست
  • تفاوت استراتژی فروش در پردیس/ ثبت ۶ ركورد در تولید و صادرات
  • تقابل ادبی فرماندار دشتستان با هاروکی موراکامی از ژاپن !
  • توزیع تعداد ۵۰ عدد کلاه ایمنی از طرف شهرداری بین موتورسیکلت سواران شهر وحدتیه
  • پیاده روی یا دویدن، کدام برای لاغری و کاهش وزن بهتر است؟
  • ۱۲ کشور امن در صورت شروع جنگ جهانی سوم (+عکس)
  • دست آویزی برای دومین سالکوچ هدهد خبررسان علی پیرمرادی
  • نشست هماهنگی برگزاری آئین شب شعر ویژه نکوداشت شهید محسن صداقت در شهر وحدتیه
  • نتا S واگن ؛ یکی از زیباترین خودروهای چینی به بازار می آید (+تصاویر)
  • آیا این ادویه خوش بو می تواند با سرطان پروستات مقابله کند
  • با این تکنیک به نق زدن و اصرار کردن بچه ها پایان دهید
  • نقدی بر مجموعه داستان " خین‌جوشون " اثر مختار فیاض
  • بازتاب حمله ایران در رسانه‌های خارجی: اسراییل زیر آتش
  • گشت و گذار دختران جوان در تهران 100 سال قبل (+عکس)
  • آغاز عملیات اجرای خیابان ۲۴ متری در ورودی شهر از سمت برازجان،خیابان ۲۲ متری غرب آرامستان و خیابان در غرب جاده اصلی
  • قتل 2 جوان برازجانی در خودروشان/ دستگیری قاتل در استان همجوار
  • یکی از شهدای اخیر حمله اسرائیل در سوریه از شهر وحدتیه دشتستان است
  • هدایای باقیمانده پیاده روی برازجان قرعه کشی شد
  • گزارش تصویری/ راهپیمایی روز جهانی قدس در برازجان
  • سخنرانی استاد سید محمد مهدی جعفری در جمع دشتستانی ها و استان بوشهری های مقیم شیراز/ تصاویر
  • در رسیدگی به امور مردم کوتاهی نکنید/ برخی از بخشنامه ها باعث کوچک شدن سفره مردم می شود
  • مسؤولان نگاه بازتری داشته باشند/ جذابترین قسمت کار ما لحظه ای است که درد بیماران آرام می شود
  • قلب جوان 23 ساله دشتستانی اهدا شد/ تصاویر
  • سخن‌ران، کاظم صدیقی‌. نه! مسجد قیطریه، نه!
  • برخورد توهین آمیز رئیس صمت دشتستان با نمایندگان برخی اصناف شهرستان
  • دکتر یوسفی با حافظه مثال زدنی
  • آئین گرامیداشت شهیدالقدس محسن صداقت در شهر وحدتیه
  • تصاویر جنجالی مجری زن تلویزیون باکو در کنار سفیر ایران و در محل سفارتخانه/ عکس
  • مهدی یوسفی؛ جوانِ شایسته و نخبه
  • .: ذاکری حدود 14 ساعت قبل گفت: بسیار عالی. درود خدا ...
  • .: ذاکری حدود 14 ساعت قبل گفت: خوشحالم که ادبیات پایداری ...
  • .: افسری حدود 19 ساعت قبل گفت: درود بر دکتر بایندری ...
  • .: عزیز حدود 23 ساعت قبل گفت: سایت و نویسنده حواسشون ...
  • .: مصطفی بهبهانی مطلق حدود 4 روز قبل گفت: با سلام و خدا ...
  • .: ح حدود 5 روز قبل گفت: درودخدا بر استادبرازجانی و ...
  • .: اسماعیل حدود 6 روز قبل گفت: فقط قدرت است که ...
  • .: سعید حدود 6 روز قبل گفت: آقای امید دریسی پیش ...
  • .: یونس حدود 7 روز قبل گفت: سلام و درود به ...
  • .: قاسم حدود 9 روز قبل گفت: خوبه لااقل یک نفر ...