امروز: شنبه 01 ارديبهشت 1403
    طراحی سایت
تاريخ انتشار: 15 تير 1396 - 07:44

اتحادخبر: میکروب‌های بیماری‌زا که برای مبارزه با آنان از آنتی‌بیوتیک استفاده می‌شود، با جهش ژنی (موتاسیون) نسبت به این داروها مقاومت پیدا می‌کنند و نسل‌های جدیدی به وجود می‌آیند که نمی‌توان با آنها مبارزه کرد. به این جریان، مقاومت آنتی‌بیوتیکی گفته می‌شود.

 

اتحادخبر: میکروب‌های بیماری‌زا که برای مبارزه با آنان از آنتی‌بیوتیک استفاده می‌شود، با جهش ژنی (موتاسیون) نسبت به این داروها مقاومت پیدا می‌کنند و نسل‌های جدیدی به وجود می‌آیند که نمی‌توان با آنها مبارزه کرد. به این جریان، مقاومت آنتی‌بیوتیکی گفته می‌شود.

روزنامه آرمان- هستی دفتری؛ از مهم‌ترین عوامل این نوع مقاومت دارویی، مصرف خودسرانه و یا بیش از حد آنتی بیوتیک‌هاست. مصرف بی‌رویه آنتی‌بیوتیک‌ها اغلب کشورها از جمله ایران را در معرض خطر جدی مقاومت میکروبی قرار داده است. بر اساس گزارش سازمان بهداشت جهانی، ایران در میان کشورهایی طبقه بندی شده که تعداد مقاومت چند دارویی در آنها، برای بیش از پنج مورد از باکتری‌ها مشاهده شده است. در دهه‌های اخیر مصرف آنتی بیوتیک علاوه بر پزشکی در کشاورزی هم افزایش چشمگیری داشته و آنتی‌بیوتیک‌ها در دامداری، پرورش مرغ و طیور، پرورش ماهی و آبزیان، تولید محصولات کشاورزی و در باغ‌های میوه استفاده می‌شود. بنابراین مقاومت به آنتی بیوتیک، کشاورزی و محیط‌زیست را هم تحت تاثیر قرار می‌دهد.
 
اخیرا سیدحسن قاضی‌زاده هاشمی وزیر بهداشت از برنامه مشترک این وزارتخانه با سازمان‌های دامپزشکی، غذا و دارو و جهاد کشاورزی برای کنترل مقاومت میکروبی در کشور خبر داده و تاکید کرده است که باید مقاومت میکروبی را در برابر بیماری‌ها به حداقل برسانیم. مقاومت میکروبی موضوعی است که سال‌هاست در حوزه سلامت و درمان مطرح است و راهی جز اصلاح الگوی مصرف آنتی بیوتیک‌ها ندارد. ایران یکی از کشورهایی است که با تجویز بیش از اندازه این داروها روبه‌روست و مصرف آنتی‌بیوتیک در این کشور تقریبا برابر با کل مصرف آن در اروپاست. بر این اساس، مصرف آنتی‌بیوتیک در ایران ۱۶ برابر استاندارد جهانی است. آنتی‌بیوتیک‌ها برای درمان عفونت‌های باکتریایی استفاده می‌شود و استفاده هوشمندانه از آنتی‌بیوتیک و جایگزین کردن محصولات ارگانیک به جای محصولات گلخانه‌ای، کلید کنترل گسترش مقاومت آنتی‌بیوتیکی است.
 
مصرف غیرمستقیم آنتی‌بیوتیک با غذا
 
صنعت دامپروري در جهان دومين مصرف‌كننده بزرگ آنتي بيوتيك‌هاست. استفاده از آنتي‌بيوتيك‌ها به عنوان ارتقا‌دهنده رشد با گسترش پرورش دام و استفاده از محصولات دامي شكل گرفت. هدف استفاده از آنتي‌بيوتيك‌ها به عنوان ارتقادهنده رشد، افزايش كارايي هضم و جذب غذا و استفاده از غذا در حيوان است اما استفاده از هرگونه آنتي‌بيوتيك با ايجاد مقاومت در باكتري‌ها همراه است. آنتی‌بیوتیک‌ها از نخستین مواد صناعی بودند که به عنوان افزودنی خوراکی و محرک رشد در طیور و دام مورد توجه دامداران و مرغداران قرار گرفتند. بیش از چندین دهه است که این مواد با غلظت‌های کم در دامداری‌ها و مرغداری‌های بیشتر نقاط جهان در راستای کنترل جمعیت میکروبی لوله گوارشی و به خصوص روده استفاده می‌شوند. آنتی‌بیوتیک‌ها از طریق بهبود رشد و ضریب تبدیل خوراک، کاهش مرگ و میر و کاهش نرخ ابتلا به بیماری‌ها، شاخص تولید را بهبود می‌دهند. برخی از آنتی‌بیوتیک‌ها از طریق هر سه مکانیسم یاد شده و برخی نیز از طریق کاهش ابتلا به بیماری‌ها منجر به افزایش سود در مزرعه می‌شوند. گمان می‌رود که آنتی‌بیوتیک‌ها در شرایط تنش‌زا تاثیر‌های مثبت خود را بر جای گذاشته و در مزارعی که مدیریت صحیح داشته و استاندارد‌های بهداشتی و امنیت زیستی به خوبی رعایت می‌شوند، پاسخ مثبت ضعیفی را ایجاد می‌کنند.
 
استفاده طولانی‌مدت از آنتی‌بیوتیک‌ها در گله‌های دام و طیور می‌تواند خطر مقاومت دارویی در جامعه بشری را افزایش دهد. علاوه بر خطر جدی مقاومت دارویی، مسائل و مشکل‌های دیگری به هنگام استفاده از آنتی بیوتیک‌ها در صنعت طیور گزارش شده است. به‌عنوان مثال، برخی معتقدند که برخی از آنتی‌بیوتیک‌ها در انتقال یون‌های فلزی به واکنش‌های شیمیایی نقش داشته و منجر به شکل‌گیری رادیکال‌های آزاد می‌شوند. باکتری‌های مقاوم می‌توانند از حیوانات سازنده مواد غذایی با تعدادی روش‌ها به انسان برسند. اگر یک حیوان در حال حمل باکتری‌های مقاوم باشد این باکتری‌های مقاوم می‌توانند از طریق گوشت پخته نشده منتقل شوند. همچنین ممکن است این باکتری‌ها با مصرف محصولات غذایی آلوده با کودهای حیوانی به انسان برسند. باکتری‌های مقاوم پس از انتقال می‌توانند در دستگاه گوارش انسان باقی بمانند و بین افراد پخش شوند که در این صورت مشکل در درمان عفونت زیاد است و شانس بالاتری در شکست درمان وجود دارد. همچنین تحقیقات نشان داده است در آبیاری مزارعی که با آب‌های سطحی مخلوط با پس‌آب‌های صنعتی تغذیه می‌شوند، آنتی بیوتیک‌ها در فرایند تصفیه به صورت کامل حذف نمی‌شوند و در محیط باعث مقاومت میکروارگانیزم‌ها می‌گردند، اگرچه غلظت این مواد در آب در حد نانوگرم و میکروگرم است اما با ذخیره‌شدن در بدن طیور و دام و گیاه امکان ایجاد بیماری برای انسان و حیوان را دارند.
 
تولید محصولات ارگانیک
 
غذاهای ارگانیک به غذاهایی اطلاق می‌شود که بدون استفاده از آفت‌کش‌ها و علف‌کش‌های مصنوعی و ارگانیسم‌های اصلاح شده ژنتیک تولید شده باشند. از معیارهای غذاهای ارگانیک آن است که تغذیه دام و طیور باید 100‌درصد از خوراک ارگانیک بوده باشد و هیچ گونه آنتی‌بیوتیک و هورمون نباید در رشد محصول استفاده شود. در حال حاضر در کشور ما سرانه مصرف سم در محصولات کشاورزی به ازای هر نفر ۴۰۰ گرم است و همچنین میزان مصرف کود شیمیایی از 5/2 به 5/3‌میلیون تن در ۱۰ سال گذشته افزایش داشته است. در کشاورزی متعارف بیش از ۳۰۰ نوع ترکیب شیمیایی خطرناک نظیر آفت‌کش‌ها، علف‌کش‌ها و کودهای شیمیایی به‌منظور کنترل آفات و حشرات و حاصلخیزسازی خاک استفاده می‌گردد که بقایای این مواد علاوه بر آلوده کردن آب‌های زیر زمینی و هوا، جذب گیاهان و درختان شده و بخشی از آن در محصولات کشاورزی به عنوان نمونه میوه‌ها و سبزی‌ها رسوب کرده و طی مصرف به بدن انسان منتقل خواهد شد.
 
توجه به تولید بیشتر محصولات ارگانیک در کشور، نه تنها از جنبه مبارزه با بیماری‌ها و ارتقای سلامت جامعه مفید است بلکه با توجه به تقاضاى روزافزون براى مصرف محصولات کشاورزى ارگانیک و شرایط اقلیمی مناسب ایران برای زراعت و دامپروری ارگانیک، مى‌توانیم صادرات پرسودی از محصولات ارگانیک به سایر کشورها داشته باشیم. ارزش بازاری محصولات کشاورزی ارگانیک در دنیا، نسبت به محصولات معمولی 7/1 تا ۴ برابر است، بنابراین اگر کشاورزان ایرانی بتوانند محصول ارگانیک تولید و صادر کنند، ارزش صادرات کشاورزی نیز ۲ تا ۴ برابر خواهد شد. با تولید و صادرات محصولات ارگانیک ارزش افزوده محصولات کشاورزى چهار برابر مى‌شود.
 
حذف تدریجی آنتی‌بیوتیک‌ها در مواد غذایی
 
برای توسعه محصولات ارگانیک نباید از موانع و شرایط محصولات غیرارگانیک و حاوی آنتی‌بیوتیک‌ها غافل شد. عواملی از قبیل عدم دسترسی به داده‌های مربوط به ارزیابی خطر در زمینه استفاده از آنتی‌بیوتیک‌ها در حیوانات و اثربخشی اقدامات کنترلی، نبود روش‌های استاندارد جمع‌آوری داده‌ها، نبود همکاری‌های بین بخشی در پایش مقاومت میکروبی در باکتری‌های جدا شده از انسان، حیوان و غذاها، قوانین ناکافی برای محدود کردن مصارف مورد تایید آنتی‌بیوتیک‌ها و فراهم بودن کنترل نشده داروهای آنتی میکروبیال، ارزیابی اثر استفاده از آنتی‌بیوتیک‌ها در دام و زراعت بر سلامت عمومی و انجام اقدامات اصلاح‌کننده را مشکل می‌کند.
 
برای یافتن بهترین راه‌حل‌ها در مورد این مساله، مرور سیاستگذاری سازمان جهانی بهداشت برای مبارزه با مقاومت میکروبی، اقدامات ملی و بین‌المللی از قبیل همکاری‌های بین بخشی بین سازمان غذا و داروی ایران، سازمان دامپزشکی ایران، موسسه استاندارد و تحقیقات صنعتی ایران و وزارت جهاد کشاورزی، به حداقل رساندن استفاده‌های غیردرمانی از آنتی ميكروبيال ها، محدود کردن استفاده‌های درمانی از آنتی ميكروبيال‌ها در دام به‌ویژه داروهایی که برای انسان اهمیت حیاتی دارند، بهبود روند پایش و نظارت بر استفاده از آنتی بیوتیک‌ها در دام و ایجاد دستورالعمل‌های استاندارد برای استفاده از آنتی‌بیوتیک‌ها در دام و زراعت، آموزش دست‌اندرکاران در زمینه استفاده از آنتی‌بیوتیک‌ها در دام و زراعت، ارتقای روش‌های پرورش دام، سطح بهداشت و نیز بهبود روش‌های فرایند، ذخیره‌سازی و انتقال غذا برای به حداقل رساندن خطرات ناشي از استفاده از داروهاي آنتی ميكروبيال در دام براي سلامتي و خطر ايجاد مقاومت میکروبی پیشنهاد می‌شود./ج


کانال تلگرام اتحادخبر


نظرات کاربران
ارسال نظر

نام:

ايميل:

وب سايت:

نظر شما:

تازه ترین خبرها

  • نقدی بر مجموعه داستان " خین‌جوشون " اثر مختار فیاض
  • جاده مرگ شهر وحدتیه را دريابيد،مسئولان برحذر باشند
  • روز سعدی و نکته‌ای نغز از گلستانش
  • ادعاها درباره حمله اسرائیل به ایران / ساقط کردن چند ریزپرنده در آسمان اصفهان
  • پتروشیمی پردیس حامی مهمترین رویداد بین المللی در حوزه تاب آوری انرژی
  • عناوین روزنامه‌های امروز1403/02/01
  • قهرمانی دشتستانی ها در لیگ انفرادی تیراندازی استان بوشهر
  • عناوین روزنامه‌های ورزشی امروز1403/02/01
  • بانک قرض‌الحسنه مهر ایران بیشترین وام را در سال ۱۴۰۲ پرداخت کرد
  • شبکه اسرائیلی از زبان نتانیاهو: به دنبال جنگ با ایران نیستیم! / ماموریت‌های مهم‌تری در جبهه غزه و لبنان داریم
  • تیم کشتی نونهالان هیئت کشتی دشتستان قهرمان مسابقات انتخابی استان بوشهر شد
  • 🎥ویدیو/شنبه های اتحاد خبر با سید حمید شهبازی(۵)
  • تصاویری از بهشت روی زمین در شمال ایران
  • فرماندار: منشا صدا در گناوه ناشی از انفجار معدن سنگ کوه بینک بوده است
  • تیم های برتر والیبال ساحلی جام رمًضان دیر مشخص شدند
  • آغاز عملیات اجرای خیابان ۲۴ متری در ورودی شهر از سمت برازجان،خیابان ۲۲ متری غرب آرامستان و خیابان در غرب جاده اصلی
  • اگر احساس تلخی در دهان می کنید این بیماری در کمین شماست
  • تفاوت استراتژی فروش در پردیس/ ثبت ۶ ركورد در تولید و صادرات
  • تقابل ادبی فرماندار دشتستان با هاروکی موراکامی از ژاپن !
  • توزیع تعداد ۵۰ عدد کلاه ایمنی از طرف شهرداری بین موتورسیکلت سواران شهر وحدتیه
  • پیاده روی یا دویدن، کدام برای لاغری و کاهش وزن بهتر است؟
  • ۱۲ کشور امن در صورت شروع جنگ جهانی سوم (+عکس)
  • دست آویزی برای دومین سالکوچ هدهد خبررسان علی پیرمرادی
  • نتا S واگن ؛ یکی از زیباترین خودروهای چینی به بازار می آید (+تصاویر)
  • آیا این ادویه خوش بو می تواند با سرطان پروستات مقابله کند
  • نقدی بر مجموعه داستان " خین‌جوشون " اثر مختار فیاض
  • با این تکنیک به نق زدن و اصرار کردن بچه ها پایان دهید
  • بازتاب حمله ایران در رسانه‌های خارجی: اسراییل زیر آتش
  • گشت و گذار دختران جوان در تهران 100 سال قبل (+عکس)
  • جاده مرگ شهر وحدتیه را دريابيد،مسئولان برحذر باشند
  • آغاز عملیات اجرای خیابان ۲۴ متری در ورودی شهر از سمت برازجان،خیابان ۲۲ متری غرب آرامستان و خیابان در غرب جاده اصلی
  • قتل 2 جوان برازجانی در خودروشان/ دستگیری قاتل در استان همجوار
  • یکی از شهدای اخیر حمله اسرائیل در سوریه از شهر وحدتیه دشتستان است
  • هدایای باقیمانده پیاده روی برازجان قرعه کشی شد
  • گزارش تصویری/ راهپیمایی روز جهانی قدس در برازجان
  • سخنرانی استاد سید محمد مهدی جعفری در جمع دشتستانی ها و استان بوشهری های مقیم شیراز/ تصاویر
  • در رسیدگی به امور مردم کوتاهی نکنید/ برخی از بخشنامه ها باعث کوچک شدن سفره مردم می شود
  • مسؤولان نگاه بازتری داشته باشند/ جذابترین قسمت کار ما لحظه ای است که درد بیماران آرام می شود
  • قلب جوان 23 ساله دشتستانی اهدا شد/ تصاویر
  • سخن‌ران، کاظم صدیقی‌. نه! مسجد قیطریه، نه!
  • برخورد توهین آمیز رئیس صمت دشتستان با نمایندگان برخی اصناف شهرستان
  • دکتر یوسفی با حافظه مثال زدنی
  • آئین گرامیداشت شهیدالقدس محسن صداقت در شهر وحدتیه
  • تصاویر جنجالی مجری زن تلویزیون باکو در کنار سفیر ایران و در محل سفارتخانه/ عکس
  • مهدی یوسفی؛ جوانِ شایسته و نخبه
  • .: علی حدود 3 ساعت قبل گفت: بسیار عالی پاینده باشید ...
  • .: شااکبری حدود 3 ساعت قبل گفت: درود بر استاد گرانقدر ...
  • .: ذاکری حدود 15 ساعت قبل گفت: بسیار عالی. درود خدا ...
  • .: ذاکری حدود 16 ساعت قبل گفت: خوشحالم که ادبیات پایداری ...
  • .: افسری حدود 21 ساعت قبل گفت: درود بر دکتر بایندری ...
  • .: عزیز 1 روز قبل گفت: سایت و نویسنده حواسشون ...
  • .: مصطفی بهبهانی مطلق حدود 4 روز قبل گفت: با سلام و خدا ...
  • .: ح حدود 5 روز قبل گفت: درودخدا بر استادبرازجانی و ...
  • .: اسماعیل حدود 6 روز قبل گفت: فقط قدرت است که ...
  • .: سعید حدود 6 روز قبل گفت: آقای امید دریسی پیش ...