امروز: سه شنبه 28 فروردين 1403
    طراحی سایت
تاريخ انتشار: 30 خرداد 1396 - 08:00

اتحادخبر: در ساعات نخست بامداد دیروز یک خودروی ون به جمعیتی مسلمان که از مسجدی در منطقه شمال شرق لندن خارج شده بودند، حمله کرد و تعدادی را زیر گرفت.

اتحادخبر: در ساعات نخست بامداد دیروز یک خودروی ون به جمعیتی مسلمان که از مسجدی در منطقه شمال شرق لندن خارج شده بودند، حمله کرد و تعدادی را زیر گرفت.

روزنامه دنیای اقتصاد؛ گفته می‌شود یک نفر کشته و 10 نفر مجروح شده‌اند. شهردار لندن این اتفاق را یک «حمله تروریستی وحشتناک» توصیف کرد؛ اما منتقدان «ترزا می» می‌گویند بحران‌های امنیتی در لندن ریشه در برنامه‌های ضعیف «می» در برقراری امنیت دارد. به همین دلیل برخی زمزمه‌ها در میان برخی اعضای میانی حزب محافظه‌کار مبنی‌بر کنار زدن «می» به‌دلیل بی‌کفایتی سیاسی شنیده می‌شود.

در ساعات نخست بامداد روز گذشته یک خودروی ون به جمعیتی مسلمان که از مسجدی در منطقه شمال شرق لندن خارج شده بودند، حمله کرد و تعدادی را زیر گرفت. گفته می‌شود یک نفر کشته و 10 نفر مجروح شده‌اند. شهردار لندن این اتفاق را یک «حمله تروریستی وحشتناک» توصیف کرد. به گزارش نیویورک‌تایمز، این ون زمانی به سوی جمعیت رفت که آنها در حال خارج شدن از مسجد پس از نماز صبحگاهی بودند. پلیس لندن می‌گوید این اقدام به‌عنوان یک حمله احتمالی تروریستی در دست تحقیق است. راننده این ون که یک مرد 48 ساله بود در حالی که قصد داشت فرار کند از سوی عابران دستگیر شد. نیویورک‌تایمز می‌نویسد ترزا می، نخست‌وزیر بریتانیا نیز اعلام کرد که خواستار تشکیل جلسه اضطراری کابینه شده است. این حمله در خیابان هفت خواهران (Seven Sisters Road) در خارج از مسجد «فینزبوری پارک» و نزدیک «مرکز رفاهی مسلمانان» رخ داد و پلیس به سرعت در این مکان حضور یافت. شورای مسلمانان بریتانیا و برخی دیگر از سازمان‌های مدنی اسلامی نسبت به این حادثه واکنش نشان داده و با بازماندگان و مصدومان ابراز همدردی کردند.

«علی» یکی از شاهدان که نخواست نام خانوادگی خود را فاش کند به نیویورک‌تایمز گفت: «وقتی این ون چپ کرد به‌سوی آن رفتیم و دیدیم در داخل این خودرو فردی وجود دارد که از سرش خون می‌ریزد. او می‌توانست صحبت کند.» علی می‌گوید به‌نظر می‌رسد که راننده این ون عمدا عابران را زیر گرفت. او می‌گوید: «این اقدام عمدی بود زیرا وقتی به چپ پیچید ناگهان سرعت خود را زیاد کرد.» شاهدان می‌گویند پلیس 15 تا 20 دقیقه بعد رسید. آنها می‌گویند مردم راننده ون را دستگیر کرده و منتظر پلیس بودند.

سابقه‌ مسجد «فینزبوری پارک»

مسجد «فینزبوری پارک» در سال 1994 افتتاح و به مرکز تجمع شبه نظامیان اسلامگرا تبدیل شد. از جمله به پاتوق «زکریا موسوی» تبدیل شده بود. به گزارش نیویورک، او یک فرانسوی بود که متهم شده بود در حملات 11 سپتامبر به آمریکا نقش داشته است. این مسجد همچنین پاتوق «ریچارد.سی. رید» هم بود که تلاش داشت یک هواپیمای مسافری آمریکایی را در اواخر 2001 با مواد انفجاری که در کفش خود جاسازی کرده بود، ساقط کند. در سال 2015، «مصطفی کامل مصطفی» امام سابق این مسجد به دادگاهی در منهتن به دلیل اتهامات مربوط به 11 سپتامبر حکم حبس ابد دریافت کرد. در ژانویه 2003 این مسجد مورد حمله نیروهای پلیس قرار گرفت و در فوریه 2005 بازسازی شد. به گفته وب‌سایت این مسجد «هیات مدیره جدید با تیم مدیریتی جدید، امامان جدید و نام‌هایی جدید» بازسازی شد. این مسجد 1800 نمازگزار دارد و مسجدی مهم در شمال لندن است.

در چند ماه اخیر بریتانیا شاهد چند حمله تروریستی بوده است. در 22 مارس، یک کرد 52 ساله خودروی خود را به سوی عابران در پل وست مینستر کوبید و چند نفر مجروح شدند. او سپس با چاقو به افسر پلیس حمله و او را کشت و در نهایت از سوی ماموران پلیس هدف قرار گرفته و کشته شد. در سوم ژوئن، 3 مرد خودروی خود را به‌سوی عابران در «لاندن بریج» کوبیدند و موجب کشته شدن 8 نفر شدند اما باز از سوی پلیس هدف گرفته و کشته شدند. حمله جدیدی هم در منچستر رخ داد. گویی جغد شوم ناامنی این بار سایه‌های خود را بر فراز لندن گسترانده است. اگر سال 2016 سال فرانسوی‌ها بود و حادثه باتاکلان نماد حملات تروریستی بود اما سال 2017 سال بریتانیایی‌ها است که تاکنون 4 حمله تروریستی در آنجا رخ داده است (منچستر، لاندن بریج، وست مینستر) و آخرین مورد مسجد فینزبوری در لندن.

آیا باز هم دست داعش در کار است؟

اصولا حملاتی در چنین مقیاس و سطحی خواه ناخواه انگشت اتهام را به‌سوی داعش نشانه می‌رود. این گروه هم از خدا خواسته این حملات را به نام خود جا زده تا به این وسیله اقتدار و ابهت خود را به رخ بکشد. پاتریک کاکبرن در تحلیلی برای ایندیپندنت می‌نویسد: حملاتی از این دست از روش‌های عملیاتی داعش نشان دارد. این حملات ممکن است یا براساس دستورالعملی از قبل هماهنگ شده با فلان هسته یا سلول داعشی در بریتانیا انجام گرفته باشد یا فرد به‌صورت خودجوش دست به چنین حملاتی می‌زند. کاکبرن معتقد است هسته‌های داعش به احتمال زیاد از دستگاه مرکزی داعش دستور گرفته‌اند. او می‌گوید داعش نیروهای عملیاتی خود را به حال خود رها کرده تا آنها در موقع مقتضی شخصا اقدام به تصمیم‌گیری کنند. کاکبرن معتقد است که حملات داعش در مکان‌های شناخته شده و نمادین انجام می‌گیرد تا هم حداکثر تبلیغ و بهره‌برداری را از آن انجام دهد و هم بیشترین ترس و وحشت را در میان بیشترین افراد بگستراند. او می‌نویسد اگرچه آن عامل داعشی در این حملات دیر یا زود می‌میرد یا دستگیر می‌شود اما آشکارا تعهد مذهبی خود به هدفی را که دارد، نشان می‌دهد. آنها در عمل نشان می‌دهند که حاضرند به خاطر تصمیمی که به آن اعتقاد دارند هم جان خود را از دست بدهند و هم جان‌های دیگری را بگیرند.

کاکبرن بر این باور است که این حملات با عقب‌نشینی‌ها و شکست‌های داعش در عراق و سوریه مرتبط است. نیروهای داعشی موصل را تقریبا از دست داده‌اند؛ نیروهای سوری از گروه‌ها و جناح‌های مختلف رقه را در محاصره گرفته‌اند و داعش خود را شکست خورده می‌بیند. داعش حملات تروریستی را به شکلی سادیسمی و برای جلب توجه انجام می‌دهد تا این برداشت را خنثی سازد که این گروه در حال ضعف یا عقب نشینی است. او معتقد است داعش با این حملات می‌خواهد پیام دهد که با وجود از دست دادن سرزمین همچنان پابرجا است و آماده انجام حملات به صلیبیونی است که پایگاه‌های این گروه را در عراق و سوریه نابود کرده‌اند. با نشستن این گروه بر صدر اخبار عملا دستگاه تبلیغاتی این گروه دست به کار می‌شود تا جان تازه‌ای به کالبد گرگ‌های تنها بدمد. کاکبرن معتقد است که داعش ممکن است فاز جدیدی از برنامه‌های تبلیغاتی خود را شروع کند: فیلم گرفتن از قتل‌عام‌ها، گردن زدن روزنامه‌نگاران یا گروگان‌ها، زنده سوزاندن اسرا و اقداماتی از این دست. داعش با شکست در میدان جنگ به فاز عملیات انتحاری در عراق، سوریه و سایر نقاط دنیا روی آورده است تا خسارات بیشتری به غیرنظامیان وارد آورد و هزینه مقابله با خود را بالا ببرد.

کاکبرن می‌نویسد این دیدگاه مطرح شده که رسانه‌های غربی اکنون در زمینی بازی می‌کنند که داعش برای آنها چیده است: پوشش گسترده جنایات و فجایع این گروه. اما پنهان کردن اخبار هم کاری واقع‌بینانه نیست چون مردم تشنه خبر هستند. هدف داعش وارد آوردن بیشترین خسارت به غیرنظامیان است. سلاح داعش «تعصب» است زیرا این ابزار باعث می‌شود از هزینه‌های نظامی این گروه کاسته شود.

بسیاری از نیروهای آموزش ندیده داعش که وارد عراق و سوریه شده‌اند و عربی را با فصاحت صحبت نمی‌کنند و مهارت‌های زیادی ندارند در عملیات انتحاری به‌کار گرفته می‌شوند. تاکنون 600 نفر از آنها در هفته پیشروی نیروهای عراقی در موصل خود را با عملیات انتحاری به هوا فرستادند. کاکبرن معتقد است اکنون 23 هزار سلفی- جهادی مظنون در بریتانیا حضور دارند که رصد تمام آنها کاری دشوار است. تاکنون کمتر از 10 نفر از آنها در حملات چند ماه اخیر در بریتانیا وارد فاز عملیاتی شده‌اند.

«می» در آستانه سقوط؟

وقوع چند حمله در چند ماه اخیر در لندن نگاه‌ها را به سوی «ترزا می» برده است. برخی معتقدند او باید سیاست‌های مهاجرتی خود را مورد بازنگری قرار دهد. به گزارش ایندیپندنت، منتقدان ترزا می ‌می‌گویند بحران‌های امنیتی در لندن ریشه در برنامه‌های ضعیف «می» در برقراری امنیت دارد. منتقدان «می» بر این باورند که تاکنون چهار حمله تروریستی در دوران «می» در بریتانیا رخ داده و همین کافی است تا سیاست‌های امنیتی و مهاجرتی او زیر سوال برود. ازسوی دیگر، دولت محافظه‌کار تلاش داشت تا با برگزاری انتخابات زودهنگام دست برتر را در مذاکرات برگزیت داشته باشد اما شکست وی عملا فرآیند خروج از اتحادیه را دشوارتر کرده و دست بریتانیا را در برابر رقبا در وضعیت «بازنده» قرار داد. روزنامه‌های بریتانیایی به‌ویژه ایندیپندنت از خروج «سخت» و «نرم» از اتحادیه اروپا سخن می‌گویند.
 
برخی زمزمه‌ها در میان برخی اعضای میانی حزب محافظه‌کار مبنی بر کنار زدن «می» شنیده می‌شود. آنها معتقدند سیاست‌های «می» در زمینه‌های مهاجرت، امنیت و برگزیت برای این کشور بسیار زیانبار بوده و انتخابات اخیر هم ضربه بزرگی به اعتبار حزب محافظه‌کار وارد آورد. برخی مخالفان که اکنون صدایشان در اقلیت است از بی کفایتی سیاسی خانم نخست‌وزیر سخن به‌میان می‌آورند و می‌گویند وقوع 4 حمله در پایتخت بریتانیا کافی است تا نشان دهد نخست‌وزیر دستور کار روشنی برای برخورد با افراط‌گرایی ندارد. به همین دلیل، صداهایی شنیده می‌شود دال بر احتمال کنار زدن «می» اما هنوز این صداها در میان مقام‌های بالای حزبی و نخبگان تصمیم‌گیر به صدایی غالب تبدیل نشده است./ج


کانال تلگرام اتحادخبر

برچسب ها:
ترزا می , اتحادخبر

نظرات کاربران
ارسال نظر

نام:

ايميل:

وب سايت:

نظر شما:

تازه ترین خبرها

  • پیاده روی یا دویدن، کدام برای لاغری و کاهش وزن بهتر است؟
  • اگر احساس تلخی در دهان می کنید این بیماری در کمین شماست
  • نتا S واگن ؛ یکی از زیباترین خودروهای چینی به بازار می آید (+تصاویر)
  • دست آویزی برای دومین سالکوچ هدهد خبررسان علی پیرمرادی
  • ورودی تیم های پایه و مدارس فوتبال استان رایگان شد/موج خوشحالی فوتبالدوستان استان
  • 🎥ویدیو/خیابانی: مصاحبه مارادونا بعد از مرگ من منتشر می‌شود
  • تحقق دفاع مشروع
  • دهکده لجستیک در بوشهر راه‌اندازی می‌شود / بنادر استان بوشهر نیازمند توسعه فضای انبار و بارانداز
  • ترکیبی گیاهی برای لاغری، تقویت سیستم ایمنی و کاهش اضطراب
  • آیا این ادویه خوش بو می تواند با سرطان پروستات مقابله کند
  • مدیرعامل شرکت پلیمر آریاساسول: تداوم تولید پایدار و عملکرد بدون حادثه اهداف سال 1403 هستند
  • 37 خواص عالی این خوراکی و آب آن برای زیبایی و درمان بیماری ها
  • عناوین روزنامه‌های ورزشی امروز1403/01/27
  • بارش‌های موثر در استان بوشهر از امشب/ امکان وقوع سیلاب
  • عناوین روزنامه‌های ورزشی امروز1403/01/28
  • در بین رفقایم به تعصب دشتستانی مشهورم/ خودم را مسلمان تکنوکرات می دانم
  • از تورم تا انتخابات/ مروری بر مهمترین اتفاقات سال 1402
  • قتل 2 جوان برازجانی در خودروشان/ دستگیری قاتل در استان همجوار
  • خاکسپاری مادر شهید تمیزی در سالروز شهادت فرزندش/ تصاویر
  • یکی از شهدای اخیر حمله اسرائیل در سوریه از شهر وحدتیه دشتستان است
  • هدایای باقیمانده پیاده روی برازجان قرعه کشی شد
  • گزارش تصویری/ راهپیمایی روز جهانی قدس در برازجان
  • ویژه نامه نوروزی 1403 اتحاد جنوب منتشر شد/ معرفی شخصیت سال ویژه نامه
  • سخنرانی استاد سید محمد مهدی جعفری در جمع دشتستانی ها و استان بوشهری های مقیم شیراز/ تصاویر
  • انتصاب یک نیروی متخصص بومی به عضویت هیات مدیره پتروشیمی جم
  • دکتر مهدی یوسفی در یک نگاه
  • در رسیدگی به امور مردم کوتاهی نکنید/ برخی از بخشنامه ها باعث کوچک شدن سفره مردم می شود
  • مسؤولان نگاه بازتری داشته باشند/ جذابترین قسمت کار ما لحظه ای است که درد بیماران آرام می شود
  • قلب جوان 23 ساله دشتستانی اهدا شد/ تصاویر
  • آئین استقبال از مسافرین و مهمانان نوروزی در شهر دالکی / تصاویر
  • .: اسماعیل حدود 3 روز قبل گفت: فقط قدرت است که ...
  • .: سعید حدود 3 روز قبل گفت: آقای امید دریسی پیش ...
  • .: یونس حدود 4 روز قبل گفت: سلام و درود به ...
  • .: قاسم حدود 6 روز قبل گفت: خوبه لااقل یک نفر ...
  • .: تنگستان حدود 7 روز قبل گفت: چرا چنین مطالب سراسر ...
  • .: حسن جانباز حدود 8 روز قبل گفت: اصلا سفره ای نیست ...
  • .: محمد قاسمی حدود 10 روز قبل گفت: درود وسپاس بی کران ...
  • .: محمد حدود 10 روز قبل گفت: استاد احتمالا مقاوله به ...
  • .: محبی حدود 10 روز قبل گفت: فعلا که یک هیچ ...
  • .: ا.ن حدود 11 روز قبل گفت: جنگ و صلح چه ...