امروز: جمعه 31 فروردين 1403
    طراحی سایت
تاريخ انتشار: 30 خرداد 1396 - 07:50

اتحادخبر:  یحیی گل‌محمدی یکی از هفت بازیکن تاریخ فوتبال ایران است که سابقه گل‌زنی در جام جهانی را دارد.

اتحادخبر:  یحیی گل‌محمدی یکی از هفت بازیکن تاریخ فوتبال ایران است که سابقه گل‌زنی در جام جهانی را دارد. سرمربی جدید تراکتورسازی که سابقه هدایت ذوب‌آهن، نفت تهران، صبای قم و پرسپولیس را هم در کارنامه خود می‌بیند، یکی از مربیان موفق فوتبال ایران در سال‌های اخیر محسوب می‌شود. دو قهرمانی در جام حذفی به همراه ذوب‌آهن، کسب نتایج خوب در نفت، پرسپولیس و صبا، شکست‌دادن تیم‌های مدعی سرخابی به همراه تیم‌های ذوب‌آهن و نفت و معرفی چهره‌های جدید؛ همه اینها باعث شده که کارشناسان فوتبال او را یکی از بهترین مربیان کنونی ایران بدانند.


به گزارش روزنامه شرق؛ گل‌محمدی در این سال‌ها همواره حامی تیم ملی و کی‌روش بوده است. زننده تک‌گل ایران مقابل مکزیک در جام جهانی ٢٠٠٦ حضور ایران در جام جهانی را برای فوتبال کشور خیلی مهم می‌داند. «در ابتدا به فدراسیون فوتبال، کادر فنی، ملی‌پوشان و جامعه فوتبال این اتفاق بزرگ و مهم را تبریک می‌گویم. هر وقت یک کشور به جام جهانی صعود می‌کند، کل ورزش و فوتبال آن کشور بهره‌مند می‌شوند و هر وقت هم در صعود به جام جهانی ناکام می‌ماند، همه متضرر می‌شوند. این صعود خیلی به روند پیشرفت فوتبال ایران کمک می‌کند. به‌عنوان نمونه حتی صعود تیم ملی برای رسانه‌ها هم اهمیت دارد. اگر تیم ملی به جام جهانی برود، رسانه‌ها هم مثل مربیان، بازیکنان و هواداران خوشحال می‌شوند و اگر نرود، تب فوتبال در جام جهانی پایین می‌آید و حتی رسانه‌ها هم زیان می‌بینند».

گل‌محمدی از جمله مربیانی است که به تحسین عملکرد تیم ملی و کادر فنی پرداخت. «تیم ملی خیلی مقتدرانه در مسابقات ظاهر شد. بی‌تعارف باید بگویم ما همیشه با اما و اگر صعود می‌کنیم اما این‌بار با صلابت یک صعود تاریخی را رقم زدیم. ما عادت داشتیم که همیشه در یک مسابقه «ماراتن‌گونه» راهی جام جهانی شویم و سرنوشتمان به دقیقه و ثانیه‌های آخر گره می‌خورد. ما این بار یک سال مانده به جام جهانی صعود کردیم. حتی اگر دو بازی باقی‌مانده‌مان را هم ببازیم، باز به‌عنوان تیم اول صعود می‌کنیم. این یک دستاورد تاریخی است. ما باید قدر کادر فنی و ملی‌پوشانمان را بدانیم. ما تیم خیلی خوبی داریم. واقعا هدفمند بازی می‌کنیم. بي‌دلیل نیست که در رده‌بندی فیفا تیم اول آسیا هستيم. این را نشان دادیم که ما با خیلی از تیم‌های آسیایی فاصله داریم. توانستیم قدرت خودمان را دیکته کنیم. در همین بازی آخر تیم ملی مقابل ازبکستان به خوبی این موضوع دیده شد. ما کاملا حاکم بر توپ و میدان بودیم و اهداف تاکتیکی‌مان پیاده شد. تفکرات آقای کی‌روش کاملا بر حریف برتری داشت. ازبکستان واقعا حرفی برای گفتن نداشت و ما حقمان بود ببریم که این اتفاق هم افتاد».

الگوبرداری از عملکرد دفاعی تیم ملی

گل‌محمدی که یکی از ارکان دفاع تیم ملی در دهه گذشته بود، درباره عملکرد فوق‌العاده دفاع تیم ملی و گل‌نخوردن ایران در دیدارهای انتخابی هم گفت: «این یکی از اتفاقات مهم در تاریخ فوتبال ما و آسیاست. من تصور نمی‌کنم در دیدارهای انتخابي جام جهانی تیمی بدون گل خورده به جام جهانی صعود کرده باشد. اتفاقا بازی ایران- ازبکستان را از این زاویه نگاه می‌کردم که ساختار دفاعی تیم ملی را زیر ذره‌بین ببرم. من فکر می‌کنم قالبی درست کرده که ساخت این قالب زمان برده و برایش زحمت کشیده شده است. توانسته این قالب دفاعی را جا بیندازد و بازیکنان در قالب این ساختار خیلی خوب کار می‌کنند. هر بازیکنی با شرح وظایفش آشناست، مخصوصا هافبک‌های دفاعی و هافبک‌های کناری در این قالب شرح وظایف دفاعی مشخصی دارند که به خوبی انجام می‌دهند. زمانی که تیم توپ را از دست می‌دهد، مهاجمان و عناصر هجومی تیم هم در این ساختار دفاعی مشارکت می‌کنند. ما یک دفاع خیلی خوب و مستحکم تیمی داریم. باور من این است وقتی یک تیم گل می‌زند، همه شریک‌اند، وقتی گل می‌خورد، همه مقصرند. الان ساختار دفاعی یکی از نقاط قوت تیم ملی است که در بازی با ازبکستان هم مشاهده شد. بازی‌های قبلی هم همین‌طور؛ ما موقعیت به حریفان ندادیم و با توجه به عناصر هجومی خوبی که داریم، از موقعیت‌هایمان بهره می‌بریم و گل می‌زنیم. باید به آقای کی‌روش تبریک بگویم. من فکر می‌کنم مربیان ایرانی و مربیان لیگ‌برتری می‌توانند از این ساختار دفاعی الگو بگیرند و از آن استفاده کنند». سرمربی تراکتورسازی تأکید دارد باید بین مربیان لیگی و سرمربی تیم ملی تعامل برقرار شود: «لزوم برگزاری یک جلسه مشترک بین آقای کی‌روش و مربیان لیگ احساس می‌شود. در این دورهمی و نشست‌ها درباره مباحث فنی بحث شود. به‌هرحال ما باید از علم آقای کی‌روش برای فوتبالمان استفاده کنیم. در این نشست‌ها علاوه بر مباحث فنی درباره تعامل باشگاه‌ها با تیم ملی هم می‌توان صحبت کرد. در این سالی که سال آماده‌سازی تیم ملی برای حضور در جام جهانی است، باید در تعامل تیم ملی با باشگاه اتفاقات خوبی بیفتد. تیم ملی باید در اولویت باشد، کارهایش را پیش ببرد، البته طوری ‌که باشگاه‌ها هم متضرر نشوند. باید یک برنامه جامع خوب تعاملی داشته باشیم».

توقع از کی‌روش

سرمربی پیشین تیم ملی از همدلی و یکدست‌بودن تیم ملی هم تمجید می‌کند. «مربی به تیم برنده دست نمی‌زند ولی آقای کی‌روش از معدود مربیانی است که این کار را انجام می‌دهد. همان‌طور که می‌دانید ایران در شرایطی ازبکستان را در بازی رفت در تاشکند شکست داد که این تیم یک سال بود شکست نخورده بود. چند روز بعد با کره‌جنوبی در تهران بازی داشتیم؛ آقای کی‌روش چهار، پنج تغيير ناگهانی در ترکیب تیم انجام داد. ما یک بازی را می‌بریم؛ اما در بازی بعدی چند تغییر در فاز دفاع و حمله داریم. ما در فاز حمله با تغییرات غافلگیرکننده وارد زمین می‌شویم. این تغییرات تیم حریف را گیج می‌کند. آقای کی‌روش به خوبی از اصل غافلگیری استفاده می‌کند. دلیل هم دارد؛ چون در این قالبی که درست کرده، هر بازیکنی که قرار می‌گیرد، می‌تواند مؤثر باشد. به‌طورکلی دوندگی تیم ما خوب است. عناصر هجومی خوبی داریم که کار آقای کی‌روش را برای انتخاب ١١ نفر سخت کرده است. ایشان برای انتخاب نفرات اصلی، براساس نحوه بازی حریف، جو بازی و اينكه بازی فیزیکی است یا خیر، تصمیم می‌گیرد. بازیکنی که بازی قبل فیکس بوده و حتی گل زده است، در بازی بعدی روی نمیکت یا حتی سکو می‌نشیند. با وجود اين ما هیچ حاشیه‌ای در تیم ملی نمی‌بینیم. صمیمیت و یکدلی در تیم کاملا به چشم می‌آید. برخی ادوار بوده که حتی خود من هم در تیم ملی‌اي بودم که در تیم حاشیه، تنش بوده؛ بین مربی و بازیکن تنش بوده، بین خود بازیکنان تنش بوده و اینها به تیم لطمه زده است. آقای کی‌روش با مدیریتش این حاشیه‌ها را به صفر رسانده و بچه‌ها یک همدلی واقعی دارند نه یک رفاقت مصنوعی و این یکی از رموز موفقیت تیم ملی است. من این موضوع را به آقای کی‌روش تبریک می‌گویم».

گل‌محمدی از جمله افرادی است که به صعود ایران به دور دوم جام جهانی فکر می‌کند.

«من فکر می‌کنم بتوانیم در جام جهانی روسیه از گروه خودمان صعود بکنیم. این انتظاری است که خود آقای کی‌روش ایجاد کرده است. تا چند وقت پیش آرزوی ما صعود به جام جهانی بود؛ حالا برای اولین‌بار دو دوره متوالی است به جام جهانی صعود می‌کنیم. تیم ملی یک سال است در آسیا نباخته و حتي در مقدماتی جام جهانی گل نخورده است. اینها همه اتفاقات خوبی است. انتظار صعود به دور دوم جام جهانی انتظار بي‌راهي نیست. آقای کی‌روش توان تیم ملی را به حدی رسانده است که همه امیدوار باشند. من به تازگي در مصاحبه‌های خود ایشان خواندم که گفته هدف ما این است که از گروه‌مان صعود کنیم؛ گفتن این حرف خیلی خوب است. داشتن این باور موضوع مثبتی است، ولی نباید این باور روی تیم فشار ایجاد کند».

به داشته‌هایمان فکر می‌کنم

گل‌محمدی در شرایطی برای لیگ هفدهم هدایت تیم پرطرفدار تراکتورسازی را بر عهده گرفته است که این تیم براساس حکم فیفا، از گرفتن بازیکن جدید محروم است. او که اصالتا اردبیلی است، ابتدا در تراکتورسازی چهره شد؛ زمانی‌که در تبریز دانشجو بود. سرمربی اسبق ذوب‌آهن دراین‌باره می‌گوید: «من افتخار می‌کنم که هدایت این تیم پرطرفدار را بر عهده گرفتم. با افتخار با تراکتورسازی قرارداد بستم. پیشنهادهایی از تیم‌های دیگری هم مانند نفت تهران و فولاد داشتم، ضمن احترام به این تیم‌ها و آرزوی موفقیت برای آنها، چون ابتدا با آقای آجرلو مذاکره کرده بودم، با تراکتورسازی قرارداد بستم».

گل‌محمدی درباره محرومیت تیمش از جذب بازیکن گفت: «تراکتورسازی تنها تیمی است که نمی‌تواند یار بگیرد. همه تیم‌ها در حال یارگیری‌اند و ما فقط باید نگاه کنیم که آنها چه بازیکنانی را جذب کرده‌اند. یکی، دو بازیکن هم از دست دادیم. امیدوار بودیم سه بازیکن آزاد جذب کنیم و بتوانیم از هفته ششم از آنها استفاده کنیم و با این راه پست‌هایي که بازیکن آنها را از دست دادیم، ترمیم کنیم که این موضوع هم منتفی شد و فیفا چنین اجازه‌ای به ما نداد. با وجود اين ما به داشته‌هایمان نگاه می‌کنیم نه نداشته‌هایمان. من به این تیم باور دارم. حمایت هواداران را یک برگ برنده و اسلحه تیم می‌دانیم. تراکتور هواداران پرشور و فهیمی دارد که با شعار «عیبی یوخ» فرهنگ و ادبیات جدیدی را وارد فوتبال ایران کردند. معتقدم باید همه دست ‌به ‌دست هم بدهیم تا تراکتورسازی را از این مقطع حساس عبور دهیم». گل‌محمدی معتقد است تراکتورسازی با این مشکل هم باید مدعی باقی بماند: «تراکتورسازی تیم بزرگی است، همیشه باید مدعی باشد حتی در بحران. من نمی‌خواهم بگویم حالا که این مشکل را داریم، نمی‌توانیم مدعی باشیم. ما باید بجنگیم و تلاش کنیم. با تلاش مضاعف می‌شود بر این بحران و محرومیت غلبه کرد. همان‌طور که گفتم، هواداران برگ برنده ما هستند؛، وقتی دو، سه ‌هزار نفر سر تمرین می‌آیند این برای ما قوت قلبی است. چیزی که به آن فکر نمی‌کنم، نداشته‌هایمان است. با همدلی قطعا موفق می‌شویم». تراکتورسازی موفق شد بیشتر بازیکنان اصلی‌ خود را حفظ کند؛ گل‌محمدی ضمن تمجید از تعصب بازیکنانی که ماندند، درباره سعید آقایی و محمدرضا اخباری، دو ملی‌پوشی که از این تیم جدا شدند، گفت: «تمایل داشتیم اخباری بماند، اما او با سایپا قرارداد داشت. موفق نشدم با علی دایی درباره اخباری صحبت کنم. فکر کنم دایی هم به اخباری نیاز دارد. فرزین گروسیان، دروازه‌بان جوان ما برای این فصل است که روی او کار خواهیم کرد». گل‌محمدی چاره‌ای به جز انتخاب از بازیکنان جوان در نیم‌فصل اول ندارد. محرومیت تراکتورسازی نیم‌فصل به پایان می‌رسد و آن‌موقع این تیم مي‌تواند بازیکن بگیرد. گل‌محمدی پیش از این نشان داده هنر بازی‌دادن به جوانان را دارد؛ همان‌طور که به بازیکنانی مثل علیرضا بیرانوند میدان داد. شاید این محرومیت تراکتورسازی توفیق اجباری برای این تیم باشد تا در این فصل چند چهره جوان را رو کند./ج


کانال تلگرام اتحادخبر


نظرات کاربران
ارسال نظر

نام:

ايميل:

وب سايت:

نظر شما:

تازه ترین خبرها

  • توزیع تعداد ۵۰ عدد کلاه ایمنی از طرف شهرداری بین موتورسیکلت سواران شهر وحدتیه
  • تقابل ادبی فرماندار دشتستان با هاروکی موراکامی از ژاپن !
  • نقدی بر مجموعه داستان " خین‌جوشون " اثر مختار فیاض
  • به بچه‌هایتان نودل ندهید!
  • جاده مرگ شهر وحدتیه را دريابيد،مسئولان برحذر باشند
  • عناوین روزنامه‌های امروز1403/01/30
  • عناوین روزنامه‌های ورزشی امروز1403/01/30
  • بازسازی اساسی پاسگاه‌های پلیس راه استان بوشهر
  • مصرف این صیفی همه کمبودهای بدن و ویتامین ها را جبران می کند/ تنظیم آنی فشار و قند خون
  • ادعاها درباره حمله اسرائیل به ایران / ساقط کردن چند ریزپرنده در آسمان اصفهان
  • ۳۲ هزار مجوز استخدام فرزندان شهدا و ایثارگران اخذ شد
  • رییس بنیاد شهید و امور ایثارگران کشور وارد استان بوشهر شد
  • پتروشیمی پردیس حامی مهمترین رویداد بین المللی در حوزه تاب آوری انرژی
  • حضور کشتی گیران استان بوشهر در مسابقات بین المللی جام شاهد
  • معماری شهر آفتاب بوشهر متناسب با نمای بومی اجرا می‌شود
  • آغاز عملیات اجرای خیابان ۲۴ متری در ورودی شهر از سمت برازجان،خیابان ۲۲ متری غرب آرامستان و خیابان در غرب جاده اصلی
  • اگر احساس تلخی در دهان می کنید این بیماری در کمین شماست
  • 🎥ویدیو/طبیعت بکر و زیبای روستای خیرک دشتستان
  • تفاوت استراتژی فروش در پردیس/ ثبت ۶ ركورد در تولید و صادرات
  • پیاده روی یا دویدن، کدام برای لاغری و کاهش وزن بهتر است؟
  • ۱۲ کشور امن در صورت شروع جنگ جهانی سوم (+عکس)
  • توزیع تعداد ۵۰ عدد کلاه ایمنی از طرف شهرداری بین موتورسیکلت سواران شهر وحدتیه
  • نشست هماهنگی برگزاری آئین شب شعر ویژه نکوداشت شهید محسن صداقت در شهر وحدتیه
  • تقابل ادبی فرماندار دشتستان با هاروکی موراکامی از ژاپن !
  • دست آویزی برای دومین سالکوچ هدهد خبررسان علی پیرمرادی
  • نتا S واگن ؛ یکی از زیباترین خودروهای چینی به بازار می آید (+تصاویر)
  • پیشرفت ۶۳ درصدی قطعه اول بزرگ‌راه دالکی به کنارتخته
  • با این تکنیک به نق زدن و اصرار کردن بچه ها پایان دهید
  • آیا این ادویه خوش بو می تواند با سرطان پروستات مقابله کند
  • بازتاب حمله ایران در رسانه‌های خارجی: اسراییل زیر آتش
  • در بین رفقایم به تعصب دشتستانی مشهورم/ خودم را مسلمان تکنوکرات می دانم
  • آغاز عملیات اجرای خیابان ۲۴ متری در ورودی شهر از سمت برازجان،خیابان ۲۲ متری غرب آرامستان و خیابان در غرب جاده اصلی
  • قتل 2 جوان برازجانی در خودروشان/ دستگیری قاتل در استان همجوار
  • یکی از شهدای اخیر حمله اسرائیل در سوریه از شهر وحدتیه دشتستان است
  • هدایای باقیمانده پیاده روی برازجان قرعه کشی شد
  • گزارش تصویری/ راهپیمایی روز جهانی قدس در برازجان
  • سخنرانی استاد سید محمد مهدی جعفری در جمع دشتستانی ها و استان بوشهری های مقیم شیراز/ تصاویر
  • در رسیدگی به امور مردم کوتاهی نکنید/ برخی از بخشنامه ها باعث کوچک شدن سفره مردم می شود
  • مسؤولان نگاه بازتری داشته باشند/ جذابترین قسمت کار ما لحظه ای است که درد بیماران آرام می شود
  • قلب جوان 23 ساله دشتستانی اهدا شد/ تصاویر
  • سخن‌ران، کاظم صدیقی‌. نه! مسجد قیطریه، نه!
  • دکتر یوسفی با حافظه مثال زدنی
  • برخورد توهین آمیز رئیس صمت دشتستان با نمایندگان برخی اصناف شهرستان
  • آئین گرامیداشت شهیدالقدس محسن صداقت در شهر وحدتیه
  • تصاویر جنجالی مجری زن تلویزیون باکو در کنار سفیر ایران و در محل سفارتخانه/ عکس
  • .: افسری حدود 4 ساعت قبل گفت: درود بر دکتر بایندری ...
  • .: عزیز حدود 8 ساعت قبل گفت: سایت و نویسنده حواسشون ...
  • .: مصطفی بهبهانی مطلق حدود 3 روز قبل گفت: با سلام و خدا ...
  • .: ح حدود 4 روز قبل گفت: درودخدا بر استادبرازجانی و ...
  • .: اسماعیل حدود 6 روز قبل گفت: فقط قدرت است که ...
  • .: سعید حدود 6 روز قبل گفت: آقای امید دریسی پیش ...
  • .: یونس حدود 6 روز قبل گفت: سلام و درود به ...
  • .: قاسم حدود 8 روز قبل گفت: خوبه لااقل یک نفر ...
  • .: تنگستان حدود 10 روز قبل گفت: چرا چنین مطالب سراسر ...
  • .: حسن جانباز حدود 10 روز قبل گفت: اصلا سفره ای نیست ...