کد خبر: 79160 ، سرويس: سیاست
تاريخ انتشار: 28 خرداد 1396 - 11:16
خطر حملات دوباره و ترور یک نگرانی برای مقام‌های ایرانی است
از کارزار داعش علیه ایران تا انتصاب آیت‌الله مایک/ کدام تهدید برای ایران جدی‌تر است؟

اتحادخبر: خطر حملات دوباره و ترور یک نگرانی روشن برای مقام‌های ایرانی است. داعش یک کارزار جنگ روانی خشونت را علیه ایران به راه انداخته است. با این حال، از نظر امنیتی ایران با خطر بالقوه بزرگتری در مقایسه با داعش مواجه است؛ خطری از جانب سیا.

سرویس بین‌الملل- حملات تروریستی هفته گذشته در تهران نشان می‌دهد که داعش تهدیدی جدی برای ایران است با این حال، سایت «میدل ایست ای» اشاره می‌کند که تهران نگرانی‌ای عمده‌ای از تشدید تهاجم‌های تازه از سوی سازمان سیا یا سازمان اطلاعات مرکزی امریکا دارد. 
به گزارش آفتاب‌نیوز؛ این سایت می‌نویسد: «حملات داعش در هفته‌های اخیر در ایران شدت گرفت. پنج سال پیش مشخص شده بود که افسران موساد سعی کرده بود تا اعضای گروه تروریستی جندالله را جذب کنند. عملیات اخیر داعش اما در مقیاس گسترده‌تری انجام شده و کمتر از سه ماه پس از انتشار ویدئویی به زبان فارسی بود. در آن ویدئو خواسته شده بود که با حملات تروریستی علیه دولت مرکزی ایران اقدام شود.»
از کارزار داعش علیه ایران تا انتصاب آیت‌الله مایک/ کدام تهدید برای ایران جدی‌تر است؟
خطر حملات دوباره و  ترور یک نگرانی روشن برای مقام‌های ایرانی است. داعش یک کارزار جنگ روانی خشونت را علیه ایران به راه انداخته است. با این حال، از نظر امنیتی ایران با خطر بالقوه بزرگتری در مقایسه با داعش مواجه است؛ خطری از جانب سیا. در اوایل این ماه اعلام شد که مایکل دی اندریا ملقب به آیت الله مایک رییس تازه منصوب‌شده بخش عملیات ایران در سازمان سیا بوده است. در آن زمان پیش‌بینی شد که عملیات تهاجمی سیا علیه ایران افزایش یابد. مدیریت تهدیدات متوجه از جانب داعش و سیا برای ایران آن هم در بستر تنش‌های مطنقه‌ای ازمونی برای ایران به منظور استقرار نظم و امنیت خواهد بود.» 
سایت میدل ایست ای در ادامه می نویسد: «تهاجم تازه سیا علیه ایران همزمان با انتشار اخباری از شکست آن نهاد اطلاعاتی است؛ جایی که گفته شده است نیروهای ضداطلاعاتی چینی چندین مامور سیا را به قتل رسانده‌اند. سازمان سیا سابقه‌ای طولانی از فعالیت در مورد ایران دارد. این سازمان در خط مقدم برکناری دولت منتخب و دموکراتیک ایران در سال ۱۹۵۲ میلادی بود. حوادث سال ۱۹۵۳میلادی و پیامدهای آن منبع اصلی رویکرد ضدامریکایی ایران هستند. با این حال، در دهه‌های گذشته سیا بیش از پیروزی در ایران شکست خورده است. مشابه شکست اخیر در چین،‌ شکست مشابهی در دهه ۸۰ میلادی در ایران متحمل شد. در اواخر دهه ۸۰ میلادی آشکار شد که دستگاه‌های ضداطلاعاتی ایران شبکه‌ای از سازمان سیا را در اواخر سال ۱۹۸۵ میلادی کشف کرده بودند». 
این سایت می‌نویسد: «در نتیجه، با جانشینی اخیر آیت‌الله مایک به احتمال زیاد سیا تمرکز کمتری بر روی جاسوسی سنتی خواهد داشت و بیشتر در فعالیت‌های خرابکارانه سرمایه‌گذاری می‌کند تا موفقیت کسب کند. در زمینه بدافزار استاکس نت نیز حمله سایبری علیه تاسیسات هسته‌ای ایران در همکاری مشترک نیروهای امریکایی و کارشناسان اسرائیلی روی داد. علاوه بر آن مقام‌های ایرانی به مدت طولانی دست سیا و اسرائیل را در ترور دانشندان هسته‌ای خود دیده‌اند و بیم آن را دارند که موج ترورهای مجددی آغاز شود. به خصوص اگر دولت ترامپ چراغ سبزی را به اسرائیل برای بی‌ثبات کردن توافق هسته‌ای بدهد.»
این سایت در بخش پایانی گزارش خود با طرح پرسشی تحت عنوان داعش و امریکا دو روی یک سکه؟ می‌نویسد: «بلافاصله پس از حملات تروریستی در ایران، سپاه با انتشار بیانیه‌ای میان این حملات و عربستان سعودی ارتباط برقرار کرد. سرلشکر جعفری، فرمانده سپاه نیز اشاره کرد که دست عربستان سعودی را در این حملات می‌توان دید. البته پیش‌زمینه‌هایی برای صحت این ادعا وجود دارد برای مثال، چندین هفته پیش از آن وزیر دفاع عربستان سعودی ایران را تهدید به جنگ در داخل آن کشور کرد. در چنین محیط تب‌داری است که سازمان سیا عملیات تهاجمی خود را علیه ایران افزایش داده است. البته در این میان سوء‌برداشت در صورتی که تحلیلگران ایرانی به این نتیجه برسند و یا ظن این موضوع ایجاد شود که ارتباطی میان تامین بودجه تروریسم از سوی عربستان سعودی و سازمان جاسوسی سیا بوجود دارد ایجاد خواهد شد.»/ص
لينک خبر:
https://www.ettehadkhabar.ir/fa/posts/79160