کد خبر: 78959 ، سرويس: دین و معارف
تاريخ انتشار: 23 خرداد 1396 - 11:04
عجب ماه بلندی

اتحادخبرـ غلامرضا خیاط: رمضان، ماه نزول قرآن، میهمانی خدا، میزبان حضرت احدیت و  مبهمان بنده های او، ماه درک کردن، تحمل و تامل.

غلامرضا خیاط
رمضان، ماه نزول قرآن، میهمانی خدا، میزبان حضرت احدیت و  مبهمان بنده های او، ماه درک کردن، تحمل و تامل.
رمضان را رنگین کمانی میدانم که هفت رنگ در کنار هم روزهای پر از امید، مهربانی، شادی، بازی، عبرت گرفتن و مداقه کردن را میسازد. ممکن است پرسش پیش آید که چه مناسبت هست بین رمضان و رنگین کمان؟
در این وجیزه با خردخرد خویش تناسبش را خواهم آورد که رمضان را همانند رنگین کمان میدانم.
رمضان با قرایت قرآن هر شب در مساجد و منازل که هر شب یک جز، از سی جزء کتاب مجید در آن محافل تلاوت میشود آغاز میشود. سوره ی ابتدای کتاب با ستایش از حضرت احدیت است. روزه داران هر شب مدور مینشینند و متن مقدس را با صوتی خوش در فضا میپیچانند و تمام گروههای سنی ، کودکان ، نوجوانان، جوانان و... حلقه ی زیبایی تشکیل میدهند و ترکیب خوش ترکیبی بوجود می آورند.
خداینامه را بزرگسالان آغاز میکنند، با حمد و سپاس و ستایش از خدای متعال. سبع المثانی راه و رسم زندگی کردن را به ما انسانها می آموزد. سرشار از پند و نصیحت و اندرز و چگونه زیستن و عبادت کردن و درس خدا شناسی است.
سحرگاهان با دعای سحری  که از مناره ها بگوش میرسد غذای روح و جسممان را باهم در می  آمیزد و حالمان را خوب میکند و بعضی شبها نیز همسایه را از خواب بیدار میکنیم که این فضای معنوی را از دست ندهد . موذن که اذان صبح را آغاز میکند پایان میدهد و سوت پایان را مینوازد ، خوردن و آشامیدن ممنوع.
اذان صبح آغاز پایان قوت رسانی به جسممان میباشدوتا صلاه مغرب میباید ریاضت کشید. اما هنگامی که موذن با صدای منحصرش وقت اذان مغرب را از طریق اسباب صوتی اعلام میکند و تکبیرش طنین انداز میشود
 آغاز قوت گرفتن اعضا و جوارح است. ندای اله اکبر مغرب مجوز تناول کردن و قوت بخشیدن. چه قدر زیبا ست این رمضان مه پیکر، اما دیرگاهیست که صدای ملکوتی ربنای شجریان بگوش نمیرسد
ظریفی میگفت رسانه ی میلی میلش نیست.  نوای این حنجره ی داوودی که آب از جریان و پرنده از طیران می ایستد،  با بدخلقی، خلق را از این صوت خوش الحان محروم ساخته بی خبر از آنکه  بسیارند که طالب و عاشق آن نوای عارفانه اند.
نیمه ی رمضان، تولد، متولد شدن و به دنیا آمدن است . آغاز حیات و زیستن امام دوستدار صلح و آشتی امام دوم شیعیان حسن بن علی ( ع).
امام حسن مجتبی (ع) درس های فراوانی به پیروانش آموخت. شب تولد امام حسن که پانردهم ماه رمضان میباشد کودکان و نوجوانان دیار جنوب در آیینی منحصر بفرد که همانا گره گشا یا گره گشو ، گرگشو جشن میگیرند.
کودکان و نوجوانان زنبیل به دست درب منازل مراجعه میکنند و درخواست و طلب خوراکی ویژه و مخصوص این آیین میکنند .تنقلات و ...
رسم براین است که هر خانه ای به بچه ها نقل و نبات و شیرینی و شکلات و ... داد و از آنها پذیرایی کرد یکصدا فریاد میزنند خونه ی گچی پر همه چی ، اگر صاحبخانه کودکان را مورد تفقد قرار نداد و دست رد به سینه ی آنها زد و زنبیل آنها را بی صله و خالی گذاشت   فریاد اعتراضی ( خونه ی گدا هیچی ندا) در هوا پراکنده میشود . اینها از زیباییهای ماه رمضان ، ماه بخشایش ، رحمت ، و مهربانیست . ماهی که در آن آیینها و سنت زنده نگه داشته میشود. چه قدر زیباست.
نوزدهم رمضان المکرم ، شب ضربت خوردن مولای متقیان است . شب رستگاری علی . تمامی عالم را تیرگی گرفته است . شیعیان سر در گریبانند. کودکان مدینه مرد ناشناس را امشب ندیدند. منتظر بودند، اما نیامد. چه قدر دلم گرفته است.
همنوا میشوم با کودکان مدینه، کجایی، چرا نیامدی بابای یتیمان؟
علی  به حسنین سفارش میکند ضربت در مقابل ضربت، فقط یک ضربت، علی مظهر عدالت است. چه قدر عدالت علی زیباست.
 دوش وقت سحر از غصه نجاتم دادند واندرآن ظلمت شب آب حیاتم دادند
چه مبارک سحری بود و چه فرخنده شبی  آن شب قدر که تازه براتم دادند
شب های قدر ، شب هایی که ارزشش هزارتاییست، هزارتا می ارزد، جایگاهی منیع دارد در این شب اجتناب کنید از اعمال شنیع.
با خودمان عهد میبندیم که معصیت نکنیم ، بیدار میمانیم ، اما این شب ها بسنده نکردیم به بیدار ماندن زیرا مهم تر از بیدار ماندن بیدار شدن است.
الغوث الغوث خلصنا من النار یارب، قرآن بسر و ندای یارب ...
چه قدر آنات و لحظات معنوی زیباست، پناهگاهت قرآن و زیر سایه قرآن روزگار ر ا گذرانیدن، راز و نیاز کردن.
شب قدر شب استجابت، نیایش های خالصانه ، تضرع، بخشیدن و انابت است.
بیست و هفتم ماه روزه اختصاص دارد به سوره الرحمن، عروس قرآن. در این شب روزه داران همراه و همنوا با قاریان نجوا میکنند فبای الا ربکما تکذبان.
پایان متن مقدس، قرآن مجید، سوره ی ناس است. همگان با معنی لغوی ناس آشنایی کامل دارند و واقفند. ناس یعنی مردم. کریمه های بسیاری در تکریم انسان در متن مقدس آورده شده است. تاجایی که سوره ی انسان در قرآن آمده است . اشرف مخلوقات، میبایست به فرامین الهی روی آورد، دست از خونریزی بردارید و در کنار هم با آسودگی به زیستن بپردازید.
قرآن آغازش حمد و سپاس و ستایش الهی و پایانش مردم است . جای جای کلام الهی سفارش میشود یا ایهاالناس، ای مردم و چه قدر زیبا قرآن میفرماید.
یک ماه روزه داری پایان مییابد، شروعش عبادت ،قرایت ،سخاوت و فرجامش سعادت است. شادی و مبارک باد است، عید است زیبا شدن ، نوشدن و دیگر شدن است
 رمضان رنگین کمان است.

لينک خبر:
https://www.ettehadkhabar.ir/fa/posts/78959