کد خبر: 78915 ، سرويس: مقاله
تاريخ انتشار: 22 خرداد 1396 - 12:03
قمار داعش با ايران

اتحاد خبر-علی رضا دهقان: حملات تروريستي هفته قبل تهران آغازگر فصلي نو در سياست خارجي و حضور ايران در منطقه خاورميانه خواهد بود. حضور نظامي پشت پرده و مستشاري ايران تبديل به حضوري پيدا و آشكار همراه با سهم خواهي براي نابودي داعش و كمك به همپيمانان خود خواهد شد. بيانيه هاي نهادهاي امنيتي تهران و به خصوص سپاه  رعب و هراسي در تيم ترور منطقه ايجاد كرده است.

 علی رضا دهقان کللی*

حملات تروريستي هفته قبل تهران آغازگر فصلي نو در سياست خارجي و حضور ايران در منطقه خاورميانه خواهد بود. حضور نظامي پشت پرده و مستشاري ايران تبديل به حضوري پيدا و آشكار همراه با سهم خواهي براي نابودي داعش و كمك به همپيمانان خود خواهد شد. بيانيه هاي نهادهاي امنيتي تهران و به خصوص سپاه  رعب و هراسي در تيم ترور منطقه ايجاد كرده است.
اشتباه تاكتيكي كه داعش انجام داد، عملا باعث شد تا جدي ترين نابودكننده آنها حالا با تمام توان و بدون ملاحظات سياسي وارد ميدان شود.
با بالا گرفتن تنش بين كشورهاي عربي و همچنين سفر دونالد ترامپ به منطقه خاورميانه، ايران نياز داشت تا براي حفظ توازن قدرت، نمايش  و حضور پر رنگتري در منطقه داشته باشد. از اين حيث ، ايران مترصد فرصتي بود تا نقش خود را پررنگتر نشان دهد.
مجموعه حوادث رخ داده به علاوه حمايت هوشمندانه ايران از تركيه در أغازين ساعت كودتاي نافرجام در آن كشور و همچنين همپيماني تركيه و قطر در تنش ايجاد شده با عربستان، باعث به وجود آمدن خط مورب مقتدري متشكل از تركيه-ايران-قطر شده است. اين خط مورب ضمن همسايگي با كشورهاي مهم منطقه، از شمال تا جنوب خاورميانه امتداد دارد كه به لحاظ ژئوپوليتيك بسيار با اهميت است. از اين حيث، كشورهاي منطقه منتظرند تا ايران بعد از پاكسازي هاي داخلي از عناصر داعش، واكنش برون كشوري خود را نشان دهد، كه اين خود تقريبا دست بالاي سياسي و نظامي را به ايران مي دهد.
شرايط به گونه اي پيش رفت كه عربستان بازنده بزرگ منطقه شده است. عربستان سعودي كه با صرف هزينه هاي هنگفت سعي در قدرت نمايي و پدرخواندگي در منطقه  داشت، حالا خود را بازنده اصلي مي بيند و راهي جز صبر تا واكنش ايران ندارد. در واقع برگ برنده تمام حوادث ده روز اخير منطقه اكنون در دست ايران و تيم سياست خارجي دولت اقاي روحاني است و بايد ديد كه ایران چطور از اين فرصت به وجود امده استفاده مي كنند.

 

*دانش آموخته برق الکترونیک

لينک خبر:
https://www.ettehadkhabar.ir/fa/posts/78915