کد خبر: 78668 ، سرويس: مقاله
تاريخ انتشار: 17 خرداد 1396 - 08:12
چالش جدی قطر/ سه راه پرخطر پيش روی

اتحادخبر- بهروز عباسی: ٣ راه پرخطر پيش روي تميم بن حمد آل ثاني و الزام به انتخاب يكي از اين سه مسير، پادشاه قطر فقط 3 راه ناامن و پرخطر پيش رو دارد كه هر كدام را كه انتخاب كند هزينه و عواقب سنگيني برايش دارد.1- از موضع خود عقب نشینی کند و دست یاریش را به سمت عربستان دراز کند که این به معنی عدم استقلال پادشاهی قطر و پذیرفتن عربستان به...

بهروز عباسي:


 ٣ راه پرخطر پيش روي تميم بن حمد آل ثاني و الزام به انتخاب يكي از اين سه مسير
پادشاه قطر فقط 3 راه ناامن و پرخطر پيش رو دارد كه هر كدام را كه انتخاب كند هزينه و عواقب سنگيني برايش دارد.
1- از موضع خود عقب نشینی کند و دست یاریش را به سمت عربستان دراز کند که این به معنی عدم استقلال پادشاهی قطر و پذیرفتن عربستان به عنوان برادر بزرگتر و قيم است که مشخص نیست عربستان دست از چالش بردارد و قطر را بعنوان برادر کوچکتر بپذیرد يا نه.
2- قطر به ترامپ پناه بياورد و راهي را برود كه عربستان رفته يعني يك چك 200, 300 ميلياردي به ترامپ تقديم كند كه اين حركت يعني واگذار كردن در آمد چند سال قطر به آمريكا، كه در قبال ان امريكا از قطر حمايت كند كه باز هم مشخص نيست كه ترامپ بپذيرد يا نه چرا كه چالش در قطر باعث بالا رفتن قيمت گاز مايع ميگردد و اين بنفع شركتهاي گازي امريكايي تمام  ميشود چون شركتهاي بزرگ گاز مايع امريكا مثل شل از سال 2014 كه در اثر پايين امدن قيمت گاز و مقرون به صرفه نبودن تعطيل شده كه چالش در قطر باعث به حركت درآمدن چرخ گازي امريكا ميكردد.
3_ قطر دست ياري به سوي ايران و روسيه  دراز كند كه اين مسير نيز برايش ناهموار و پرريسك است و هزينه هايي را برايش دارد.


_در اين صورت قطر بايد كمكهاي مالي اش به گروه هاي اخوان المسلمين و ...  در سوريه را قطع كند كه ممكن است اين گروه ها براي خود قطر مشكل ساز و باعث جنگهاي داخلي شود.
-شاخه هاي داخلي قطر كه متمايل به عربستان هستند ، با حمايت عربستان كودتا كنند ، و حتي احتمال حمله نظامي  عربستان به قطر نيز وجود دارد.
بايد ديد كه پادشاه قطر كدام مهره را براي بازي انتخاب ميكند، كدام مهره را فدا ميكند و چه امتيازي مي گيرد.


آمريكا در قطر ٣ پايگاه نظامي و بيش از چهار هزار نيروي نظامي و پرسنل دارد و همچنين در سال 2010 دولت قطر به رژيم صهيونيستي اجازه افتتاح دفتر تجاري در دوحه را صادر كرد.

همراهي هاي قطر با اسراييل و آمريكا، تلاشي بود براي موازنه بخشي در مقابل عربستان و ايفاي نقش يك قدرت منطقه اي لذا قطر به پشتوانه ارتباط با اين دو كشور قدرتمند، حاضر به پذيرش عربستان بعنوان ولي و قيم نشد و زير فشار عربستان مقاومت كرد ، در حركت بعدي، سعودي ها با پرداخت يك چك يكصد و ده ميلياردي به ترامپ مجوز تاخت و تاز عربستان در منطقه را دريافت كردند.


پادشاهي قطر از يكسو به آبهاي خليج فارس دسترسي دارد و از راه خشكي در حصار سه كشور بحرين، امارات و عربستان واقع شده كه با دستور قطع ارتباط توسط سعودي ها و متحدانش فعلا فقط مسير آبي و هوايي را در پيش رو دارد.


بهانه عربستان و متحدانش براي فشار به قطر اينست كه:
قطر در مقابله با ايران مثل ديگر متحدان عربستان عكس العمل شديدي از خود  نشان نمي دهد  و در تقابل با ايران تمرد ميكند
در همين راستا ياكوف عميد رور، ژنرال بازنشسته و مشاور سابق امنيت داخلي رژيم صهيونيستي گفته: قطر در طول ساليان، سياست دوگانه اي از خود نشان داده به گفته او، از يك جهت پايگاهي آمريكايي در اين كشور وجود دارد، از سوي ديگر در مقايسه با كشورهاي عربي روابط خوبي با ايران دارد، از طرف ديگر،  بخشي از كشورهاي عربي سني است و از سمت ديگر اخوان المسلمين و شبكه الجزيره را حمايت مالي ميكند
بخشي از ناخشنودي آمريكا از قطر نيز برميگردد به؛ روابط اقتصادي و نظامي دوحه با فرانسه و در حوزه استخراج گاز با كمپاني توتال فرانسه است كه مورد انتقاد آمريكاست./ص

لينک خبر:
https://www.ettehadkhabar.ir/fa/posts/78668