کد خبر: 78266 ، سرويس: روی خط مدیر مسئول
تاريخ انتشار: 07 خرداد 1396 - 11:52
روی خط مدیر مسئول (96/7)
شکست لیست ها در انتخابات شوراهای شهر

اتحادخبر- اکبر صابری: در استان بوشهر از جمله برازجان لیست های ارائه شده مورد اقبال قرار نگرفت و به عبارتی لیست های پیشنهادی شورای شهر با شکست روبرو شد. دلایل این شکست را از مناظر مختلفی می توان مورد بررسی و مداقه قرار داد. آیا انتخاب مردم تهران و کلان شهرها انتخاب بهتری بوده یا انتخاب مردم ما در شهرهای استان بوشهر؟ قطعا اگر مردم به لیست و به ...

اکبر صابری:
حلول ماه مبارک رمضان را تبریک عرض می کنم، ان شاءالله که بتوانیم از فیوضات این ماه پرکت در جهت خودسازی و خویشتن‏داری از گناه و معصیت بهره ببریم. رمضان؛ ماه توجه بیشتر به عبادات و روی آوردن به اعمال عبادی؛ آن هم از نوع خالص و بی ریایش است. زیرا روزه عبادتی است که به جز خدا بر احدی فاش نمی‏ شود. اگر شخصی نزد مردم در سحر چیزی بخورد و ظاهراً تا افطار چیزی نخورد اما مخفیانه آب بیاشامد یا چیزی بخورد، غیر از خدا کسی نمی ‏تواند از آن آگاه بشود، در صورتی که همه فکر می ‏کنند که او روزه گرفته ولی در حقیقت روزه نیست. به همین دلیل «روزه» از معدود عباداتی است که ریا و تظاهر کمتر در آن نقش بازی می کند. ان شاءالله طاعات و عبادات عزیزان مقبول درگاه خداوند متعال قرار بگیرد و در این ماه با ارزش همدیگر را از دعای خیر فراموش نکنیم.


شکست لیست ها در شورای شهر
همزمان با دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری، پنجمین دوره از انتخابات شورای شهر و روستا نیز برگزار شد. همانگونه که همگان می دانند شورای شهر، بایست جایگاه افرادی باشد که پاکدست، خالص، متعهد و متخصص باشند تا بتوانند با مشورت، همفکری و همدلی امور شهری را سامان بخشیده و در مسیر توسعه شهر گام بردارند.
در همین راستا و با توجه به حساسیت این انتخاب، برخی از چهره ها، فعالین مدنی و گروه های سیاسی و اجتماعی اقدام به بررسی و تحقیق بر روی کاندیداها نموده و سپس لیست هایی متشکل از تعدادی کاندیدای مورد تایید خود نمودند. این موضوع سبب نوعی کمک و مشورت رساندن به مردم و افرادی بود که انتخاب را سخت دانسته و یا از دایره توانایی های خود خارج می دیدند.
اما در استان بوشهر از جمله برازجان لیست های ارائه شده مورد اقبال قرار نگرفت و به عبارتی لیست های پیشنهادی شورای شهر با شکست روبرو شد. دلایل این شکست را از مناظر مختلفی می توان مورد بررسی و مداقه قرار داد.
یکی تعدد کاندیداها و طایفه گرایی مردم که باعث میشد هر فرد و خانواده بدون توجه به شایستگی، تخصص یا سایر موارد به وابستگان خود رای بدهد. دیگری مسئله رای دادن بدون تحقیق و یا همان رای های سرگردان و اینکه بخشی از مردم تا پای صندوق نیز تصمیمی مبنی بر رای دادن به کدام شخص نگرفته اند. البته نمی توان از تفاوت سلیقه ها و معیارهای گزینش افراد نیز غافل شد. ممکن است فردی به مدرک افراد رای دهد و دیگری به ظاهر و یا اسم و رسم و پیشینه؛ شاید هم اکثریت مردم هنوز به منابع صدور لیست های انتخاباتی اعتماد کافی ندارند.
نکته ای که باید مورد مداقه و توجه قرار داد اینکه هر چه شهرها بزرگتر باشند لیست ها تاثیرگذارترند. در تهران و کلان شهرهایی مثل شیراز، اصفهان، مشهد و... تقریبا صد در صد و یا 90 درصد لیست ها رای آورده اند. هر چه شهرها کوچکتر می شوند مردم بیشتر به شناخت فردی خود و یا وابستگی های فامیلی و دوستانه شان بیشتر رای می دهند تا به لیست ها. مثلا در بوشهر لیست ها حدود 30 تا 40 درصد و در برازجان 15 تا 20 درصد تاثیرگذار بودند.
این نکته را نیز نباید از نظر دور داشت که در برازجان هیچ لیست رسمی از اصلاح طلبان مثل مجمع اصلاح طلبان دشتستان منتشر نشد و لیست های منتشره منتسب به فقط جمعی از اصلاح طلبان یا اصولگرایان بود.
مع الوصف فاصله معنادار 100 درصدی تهران با 15 تا 20 درصدی برازجان نکته مهمی است که باید در آینده بیشتر مورد کنکاش و توجه قرار گیرند. آیا انتخاب مردم تهران و کلان شهرها انتخاب بهتری بوده یا انتخاب مردم ما در شهرهای استان بوشهر؟
نکته دیگر که تاسف برانگیز است سقف رای کاندیداهای منتخب است. حدود 42 هزار نفر در برازجان رای دادند. این در حالی است که منتخب اول این شهر فقط 7235 رای داشته است یعنی حدود 17 درصد آراء مردم برازجان و منتخب هفتم برازجان حدود 13 درصد مردم به ایشان رای داده است و این از نتایج منفی تک رای دادن است.
قطعا اگر مردم به لیست و به تعداد 7 یا لااقل 6 یا 5 نفر رای می دادند منتخبین شورا رایی بین 14 تا 20 هزار رای کسب می کردند که پشتوانه محکمتری برای منتخبان در مدیریت شهری بود. 
توضیح این نکات، البته نافی شایستگی های عزیزانی که رای آوردند نیست و باید به انتخاب مردم با هر میزان رای احترام گذاشت. 
اینجانب ضمن تبریک به همه منتخبان اصلی و علی البدل شورای شهر در برازجان و بوشهر و سایر شهرهای استان برای همه این منتخبان آرزوی موفقیت نموده و معتقدم باید به آنها کمک کرد در مسئولیت خطیری که به عهده گرفته اند موفق و پیروز شوند.

 

انتخابات ریاست جمهوری
دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری هم به پایان رسید و اکثریت قاطع مردم به گفتمان اصلاحات و اعتدال رای دادند. از بین چند کاندیدای تایید شده، فضای انتخابات بین دو کاندیدا واقعاً رقابتی بود. روحانی و رییسی با طرفداران خاص و معتقد خود هر کدام با تمام توان به میدان رقابت آمدند اما در نهایت بیش از 57 درصد مردم به دکتر روحانی رای دادند تا اصولگرایان که نقشه ها برای یک دوره ای..  کردن روحانی کشیده بودند نقشه هایشان نقش بر آب شود.
از جمله این نقشه ها بداخلاقی ها و دروغ ها و تهمت هایی بود که به دولت روحانی برای امضاء سند 2030 زده شد. میلیون ها شب نامه دروغ چاپ و پخش کردند. تهمت ها و دروغ هایی که اساس و بنیان اصولگرایی را برای همیشه بر باد می دهد. اصولگرایی یعنی پای بندی به اصول و ارزشهای دینی و انقلابی. کدام دین و مذهبی اجازه می دهد برای پیروزی بر رقیب به حربه دروغ و تهمت و ترور شخصیت افراد متوسل شوید؟ جز اینکه ایده انتخاباتی خود را  استثنائا از «ماکیاولی» گرفته و با نصب اعین قرار دادن «هدف وسیله را توجیه می کند» بی خیال ارزش ها و اعتقادات اصولی خود شده باشید. به هر حال الان که گرد و غبار انتخابات خوابیده و فرصت برای روشنگری و برملا کردن دروغ های زشت و پلیدی که مدعیان اصولگرایی برای کسب تعدادی رای به هم بافته و به خورد ملت دادند؛ این مدعیان با چه رویی به مدیران و معلمان فرهنگی کشور که اینقدر مورد تهمت قرار گرفتند نگاه می کنند؟ گرچه حنایشان برای اکثریت مردم رنگی نداشت و مردم روحانی و دولتش را مبرا از این دروغ پردازی ها تشخیص دادند.
نکته حایز اهمیت دیگر، اینکه مشارکت بالای 70 درصدی مردم پای صندوق های رای اعتبار و اقتدار و امنیت کشورمان را در مجامع بین المللی بیش از پیش نمود. رای آوری روحانی با رویکرد تعامل و مذاکره با دنیا نیز این اعتبار را دوچندان کرد و برخی موانع سرمایه گذاری خارجی ها در ایران را از میان برداشت.
به هر صورت روحانی الان رییس جمهور صد در صدی ملت ایران است و نه فقط رییس جمهور 57 درصدی که به ایشان رای دادند و همه باید به دولت منتخب کمک کنند تا مردم ایران طعم عدالت و آزادی و توسعه و اشتغال و رونق و تولید را بیش از پیش بچشند و از برکات حضورشان در پای صندوق های رای بهره مند گردند./ص

لينک خبر:
https://www.ettehadkhabar.ir/fa/posts/78266