امروز: پنجشنبه 06 ارديبهشت 1403
    طراحی سایت
تاريخ انتشار: 16 ارديبهشت 1396 - 09:31

اتحاد خبر:گفتگوی خانه فرهنگ دشتستان با خانم طیبه دریسی به مناسبت دوازدهم اردیبهشت (روز معلم) با موضوع "بررسی وضعیت آموزش در دشتستان....

گفتگو با طیبه دریسی به مناسبت دوازدهم اردیبهشت (روز معلم)

اتحاد خبر:گفتگوی خانه فرهنگ دشتستان با خانم طیبه دریسی به مناسبت دوازدهم اردیبهشت (روز معلم) با موضوع "بررسی وضعیت آموزش در دشتستان.

به گزارش اتحاد خبر،در متن تنظیم شده، جهت سهولت مطالعه برای خوانندگان محترم، پرسش ها با علامت (●) و پاسخ های مهمان برنامه با علامت (●●) مشخص شده است.

ابتدا گفتگو با خلاصه ای از عملکرد و کارنامه مهمان برنامه شروع شد و در ادامه با پرسش و پاسخ های اعضا و خانم طیبه دریسی همراه شد که در ذیل می آید:

طیبه دریسی
کارشناس آموزش
۲۷ سال سابقه خدمت
۲۳ سال سابقه آموزشی
کسب مقام معلم موفق در سال ۷۶
معلم نمونه منطقه ای در سال ۸۴
معلم برتر روستایی در سال ۹۳
کسب مقام اول استانی جشنواره الگوی برتر استانی در سال های ۸۵ ، ۸۹ و ۹۲
کسب مقام برتر جشنواره جابر و داور منطقه ای و استانی جشنواره جابر و جشنواره الگوهای برتر تدریس
کسب مقام اول استانی درس پژوهی درسال های ۹۴ و ۹۵
کسب مقام برتر کشوری درس پژوهی در سال ۹۵ و رابط استانی درس پژوهی
نماینده استان در کشور در سال جاری و سرگروه آموزشی پایه پنجم منطقه شبانکاره و هم چنین کسب مقام های اول و دوم استانی در ۴ سال پیاپی در بین سرگروه های مناطق

● امید دریسی: ابتدا تعریف خود را از آموزش بیان کنید و بفرمایید به طور کلی آموزش در دشتستان را چگونه می بینید؟
●● طیبه دریسی: هر عملی که با آموختن و یاددهی و یادگیری همراه باشد ،آموزش محسوب می شود و عملی دو سویه است . در سال های اخیر شهرستان دشتستان در حوزه ی آموزش در استان حرف های زیادی داشته  و جای پیشرفت بیشتری هم دارد.

● مهدی شاد: خانم دریسی شما فرمودید در این سالها موفقیت های زیادی داشته ایم ولی تا جایی که ما مطلع هستیم در سالیان اخیر افت محسوسی در راندمان و خروجی آموزش دشتستان و برازجان رخ داده است.لطفا بیشتر موضوع را تشریح بفرمائید
●● طیبه دریسی: حوزه ی تخصصی این حقیر در حوزه آموزش ابتدایی است که دشتستان در سطح استان دارای مقام است و همکاران ما در قسمت های مختلف صاحب مقامند وهمچنین دانش آموزان

● امیر نوری زاده: در خود استان هم وضعیت آموزش در شهر بوشهر با برازجان ... سرکار خانم بویژه در مقطع ابتدایی خیلی اختلاف سطح آموزشی داریم
●●طیبه دریسی: منم این رو قبول دارم  ومدافع کل همکارانم نیستم چون خودم به معلمی عشق می ورزم واعتقادم براین است که باید بسوزی تا بسازی باید وقت گذاشت ،علم را بروز کرد واز کمترین امکانات حداکثر استفاده را برد که درهمه مدارس اینچنین نیست.

● فاطمه روستا: خانم دریسی بزرگوار من دوتا سوال داشتم.
۱- چرا کلاس های تقویتی در دشتستان جدی گرفته نمشود؟
۲-چرا ضمن خدمت معلمان فقط گذراندن ساعت است وهیچ بار علمی ندارد
●● طیبه دریسی: جواب سؤال ۱ : تا جایی که بنده سراغ دارم کلاس های تقویتی در پایه های مختلف وبه نام های مختلف اجرا می شود والبته این بستگی به خود مدارس هم دارد.
جواب سؤال ۲: کلاس های حضوری ضمن خدمت که تخصصی در حوزه ابتدایی باشد حتما مؤثر می باشد چون من شخصا درمنطقه شبانکاره همین امسال از حضور مدرسین کشوری استفاده کردیم به صورت کاملاً کاربردی.

● مهدی شاد: سرکار خانم یعنی شما مشکل اصلی رو در نیروی آموزشی میبینید یا امکاناتی که باید برای ارتقا سطح آموزش هم از لحاظ نرم افزاری و هم سخت افزار ..
کدوم عامل رو بشتر دخیل در این مسئله میدانید?
●● طیبه دریسی: من مهم ترین عامل را در نیروی انسانی می بینم چون اگر معلم کارآمد ومتخصص باشد بهترین وسیله آموزشی وکمک آموزشی او خود دانش آموز می باشد.

● امید دریسی: این رو بیشتر باز کنید لطفاً
●● طیبه دریسی: مثلا همکار ما که حتی درعشایر وروستاهای چندپایه تدریس می کند نباید خود را محدود به مثال ها وفعالیت های کتاب کند بلکه از زندگی روزمره آن ها در آموزش استفاده کندتا شاگرد یاد بگیرد و به کار بندد. مثلاً برای تدریس نسبت و تناسب در پایه های پنجم و ششم  خود دانش آموز وحتی فرآورده های حیوانی در عشایر را برای شاگرد مثال بزند.

● امیر نوری زاده: خانم دریسی
پسرم کلاس سوم ابتدایی است
پسر خاله ی پسرم هم کلاس سوم و در یک شهر دیگر ... برگه های امتحانی و کتاب و دفترهاشون رو که مقایسه می کنم اصلا قابل قیاس نیست .
●● طیبه دریسی: البته تعدد برگه های امتحانی وکاربرگه هایی که درمدارس داده می شود ملاکی برای عملکرد معلم ومدرسه نیست هنر معلمی در تفهمیم درس می باشد واین مواردی که می فرمایید برای تثبیت یادگیری است. چه بسا خیلی از کاربرگه ها وامتحانات کپی برداری های بی شماری از کتب و جزوات می باشد.

● مهدی شاد: چه راهکاری در جهت ارتقا این گروه از معلمان دارید؟به هر صورت ایشان جذب بدنه آموزش شده اند و باید بهره وری آنها افزایش پیدا کند .
●● طیبه دریسی: باید مسؤلین حوزه آموزش وسرگروه های مناطق هرساله درصدد به روز کردن علم همکاران باشند وشرکت همکاران و سپس کاربرد آموزش های داده شده را درکلاس ومدرسه از طریق سرگروه ها وکارشناسان پیگیری کنند. باید خواست.

● مهدی شاد: ای فعل خواستن آخر فرمایش شما رو باید اولیاء پیگیری کنند یا خود پرسنل اموزشی?و اگر اولیاء منظورتون هست شما چه روندی رو پیشنهاد میکنید?
●● طیبه دریسی: من بیش ترین خواستن را در خود مدرسه ومعلم می بینم و تغییر سیستم کنونی.

● مهدی شاد: فرض بر اینکه معلمی تمایل به به روز رسانی سواد آموزشی خود نداشته باشد , آیا نباید سیستم ارزیابی فعالتر شود تا آنان را به این امر ملتزم کند.
●● طیبه دریسی: من می گویم باید سیستم بخواهد و با دادن امتیازات یا کاهش همان امتیازات این کار انجام شود . چرا ژاپن کشوری پیشرفته است چون مدارس و معلمان و آموزش را در رأس همه چیز قرار داده اند.

● فاطمه روستا: چرا مدیران مدارس بسیاری چون مدارس آبپخش  با این همه کار اجرایی می بایست چند ساعت هم تدریس داشته باشند؟
●● طیبه دریسی: متأسفانه واقعیت تلخی است چون کمبود نیرو بیداد می کند.

● فاطمه روستا: پیشنهادتون برای حل این مشکل چیه؟
●● طیبه دریسی: دانشگاه فرهنگیان که دارد تخصصی کار می کند دانشجو بگیرد تا نیروهای غیر متخصص وارد نشوند.

● امیر نوری زاده: خانم دریسی کار و سیستم آموزشی رو از ریشه باید بررسی و آنالیز کرد ...
مثلا چرا معلم تمام توان و علم خود را در کلاس خود و ساعت کار موظفی خود بکار نمی گیرد؟
●● طیبه دریسی: بیش تر همکاران ما واقعا از جان و دل مایه می گذارند ولی متأسفم برای آن تعدادی که می فرمایید!

● امید دریسی: خب ریشه های این ضعف ها در کجاست خانم دریسی؟ یعنی شما ضعف ها را در خود افراد آموزش دهنده می بینید؟ سیستم چه؟ یعنی سیستم آموزشی ما ایرادی ندارد؟
●● طیبه دریسی: در هر دو

● امیر نوری زاده: خانم دریسی قبول دارید که حقوق ماهیانه ی معلمین واقعا در حد کار و جایگاه اونها نیست؟
●● طیبه دریسی: من که عرض کردم چون اولویت کشور ما آموزش نیست باید وضعیت این چنین باشد. نیروی دلسوز هم وجود دارد ولی انگیزه بیرونی هم مهم است.

● فرشاد فرهمند: درود
به نظر شما به عنوان یک معلم سیستم آموزشی نیاز به چه تغییراتی دارد
●● طیبه دریسی: استخدام نیروی کاربلد و آموزش دیده مهم ترین آن می باشد و بها دادن به جایگاه واقعی معلم

● فرشاد فرهمند: به عنوان یک معلم چطور میشود به جایگاه معلمان بها داد بیشتر توضیح دهید چه باید کرد؟
●● طیبه دریسی: معلم باید از هر لحاظی حرف اول را در یک کشور بزند و این میسر نمی شود تا زمانی که همکاران ما دارای چند شغل باشند برای گذران زندگی خود چون حرفه ما به گونه ای است که با فکر دانش آموز سر و کار داریم و آموزش و پرورش نیروی انسانی کارآمد  جامعه در دست معلمان است تا دیدگاه کشور ما تغییر نکرده نقاط ضعف بیش تر می شود که کم تر نمی شود. ما باید غیر از ساعاتی که در مدرسه ایم در منزل هم روی برنامه هایی که داریم وقت بگذاریم حالا اگر همکاری به هر دلیل منطقی یا خدایی نکرده غیر منطقی وقت نگذارد سیستم می شود سیستم بیمار.

● فرشاد فرهمند: یعنی به نظر شما اگر مثلاً حقوق معلمان دو برابر شود آیا مشکلات آموزشی کشور حل میشود؟ آیا چهارماه تعطیلات تابستان فرصت کافی برای افزایش بهره وری معلمان نیست؟
●● طیبه دریسی: من حرفم فقط حقوق نیست و شما هم تعطیلات تابستان را بزرگ نفرمایید. اگر کشور ما توانست مثل کشورهای پیشرفته آموزشی مثل فنلاند  رفتار کند آن موقع تعطیلات را بردارد .

● فرشاد فرهمند: توضیح بفرمایید
●● طیبه دریسی: آن ها بهترین نیروی انسانی را به عنوان معلم و بهترین مکان از نظر امکانات را به عنوان مدرسه دارند. ما در مدارس که آینده سازان مملکتمان حضور دارند کم ترین امکانات است.

● امید دریسی: میشه گفت وضعیت آموزش در کجای استان و یا دشتستان بهتر و در کجا ضعیف تر است؟
و سوال دوم اینکه وضعیت تحقیق و پژوهش در مدارس و به طور کلی آموزش و پرورش دشتستان رو چگونه ارزیابی می کنید؟
●● طیبه دریسی: در قسمت ابتدایی کارهای آموزشی زیادی دارد انجام می شود دشتستان در اجرای طرح های آموزشی و تدریس همکاران و حضور همکاران ما به عنوان مدرس استانی وکشوری . واما برنامه تحقیق و پژوهش در کل به صورت یک برنامه صوری اجرا می شود واین برمی گردد به متمرکز بودن کتاب ها ووقت کم آموزشی.

● مهدی شاد: با توجه به اینکه نقش خانواده ها در سیستم آموزشی جدید بسیار پررنگ تر شده و ما به عینه میبینیم که نسبت به گذشته وقت بیشتری از خانواده ها درگیر آموزش شده و با عنایت به تغییرات مکرر محتوای آموزشی ,چه پیشنهادی برای تقویت خانواده ها و تاثیر گذاری آنها دارید.
منظور به صورت ویژه خانواده های دشتستان با تمام فاکتورهای مختص خودش مثل سطح سواد و آگاهی آنهاست.
●● طیبه دریسی: من به شخصه اعتقاد دارم که باید معلم آن چنان آموزشش مؤثر و مفید باشد که کیف در مدرسه در سراسر کشورمان اجرا شود و این دانش آموز باشد بتواند برنامه های جدید را به پدر و یا مادر خود یاد دهد نه این که مرتب اولیای ما گرفتار یاد دادن به فرزندانشان باشند. و فقط اولیا نقش نظارتی را داشته باشند.
● مهدی شاد: واقعیت اینه که در حال حاضر نه در کشور و نه شهرستان اینچنین نیست.فکر میکنم معاونت آموزش ابتدای باید با توجه به اهمیت این مقطع حساس نسبت به این موضوع حساسیت نشان دهد.

● مهدی شاد: تشکر از حوصله ای که به خرج دادید خانم دریسی. سوال آخر من این که چه اندازه دست مدیران مدارس برای اجرای یک برنامه ابتکاری و نوآوری در آموزش باز است و میزان التزام معلمان به این برنامه ها چه اندازه است. با تشکر
●● طیبه دریسی: ببینیم طرح ابتکاری دارای چه بار مالی باشد! چون متأسفانه آنقدر بودجه مدارس اندک است که از یارانه یک ماه خانواده دونفره هم کم تر است! مدارس دولتی از لحاظ مالی زیر خط فقرند.


با تشکر از خانم طیبه دریسی
ـــــــــــــــــــــــــــــــ

*🔸موضوع گفتگو: بررسی وضعیت آموزش در دشتستان*
*🔸مهمان گفتگو: خانم طیبه دریسی*
*🔸تاریخ: چهارشنبه۹۶/۲/۱۳*
*🔸مدیر گفتگو: امید دریسی*
*🔸تهیه و تنظیم: امید دریسی*
ـــــــــــــــــــــــــــــــ



کانال تلگرام اتحادخبر


نظرات کاربران
زحمت کلی و اساسی این گفتگوها فقط بر دوش «امید دریسی» نازنین است. زنده باد مرد خستگی ناپذیر و مهربان و با دانش و فهیم و صد البته تاجی
ارسال نظر

نام:

ايميل:

وب سايت:

نظر شما:

تازه ترین خبرها

  • بررسی مشکلات بنار آبشرین در اردوی عمرانی دهیاران بخش مرکزی دشتستان
  • مرکز جامع سلامت شهر کلمه به زودی افتتاح می شود/ 80 درصد فضاهای فیزیکی بهداشت و درمان دشتستان نوسازی شده است
  • تقابل ادبی فرماندار دشتستان با هاروکی موراکامی از ژاپن !
  • توزیع تعداد ۵۰ عدد کلاه ایمنی از طرف شهرداری بین موتورسیکلت سواران شهر وحدتیه
  • بهترین زمان خوردن قهوه برای کبد چرب
  • نقدی بر مجموعه داستان " خین‌جوشون " اثر مختار فیاض
  • مطالبات فعالان محیط زیست از مردم و مسئولان/ آفت محیط زیست زباله های پلاستیکی است/ مسئولان بیشتر از گرفتن عکس پای کار باشند
  • سرنوشت باقیمانده سموم در محصولات کشاورزی
  • تجلیل از دو تیرانداز پرتلاش و موفق دشتستان
  • جاده مرگ شهر وحدتیه را دريابيد،مسئولان برحذر باشند
  • روز سعدی و نکته‌ای نغز از گلستانش
  • جناب نماینده! قحطی پتروشیمی که نیامده، بسم‌الله
  • به بچه‌هایتان نودل ندهید!
  • نشست فرماندهان پایگاه‌ها و شورای حوزه مقاومت بسیج شهدای پتروشیمی به میزبانی پتروشیمی جم
  • عناوین روزنامه‌های امروز1403/02/01
  • آغاز عملیات اجرای خیابان ۲۴ متری در ورودی شهر از سمت برازجان،خیابان ۲۲ متری غرب آرامستان و خیابان در غرب جاده اصلی
  • قتل 2 جوان برازجانی در خودروشان/ دستگیری قاتل در استان همجوار
  • یکی از شهدای اخیر حمله اسرائیل در سوریه از شهر وحدتیه دشتستان است
  • هدایای باقیمانده پیاده روی برازجان قرعه کشی شد
  • گزارش تصویری/ راهپیمایی روز جهانی قدس در برازجان
  • سخنرانی استاد سید محمد مهدی جعفری در جمع دشتستانی ها و استان بوشهری های مقیم شیراز/ تصاویر
  • در رسیدگی به امور مردم کوتاهی نکنید/ برخی از بخشنامه ها باعث کوچک شدن سفره مردم می شود
  • قلب جوان 23 ساله دشتستانی اهدا شد/ تصاویر
  • بررسی مشکلات بنار آبشرین در اردوی عمرانی دهیاران بخش مرکزی دشتستان
  • سخن‌ران، کاظم صدیقی‌. نه! مسجد قیطریه، نه!
  • برخورد توهین آمیز رئیس صمت دشتستان با نمایندگان برخی اصناف شهرستان
  • آئین گرامیداشت شهیدالقدس محسن صداقت در شهر وحدتیه
  • تصاویر جنجالی مجری زن تلویزیون باکو در کنار سفیر ایران و در محل سفارتخانه/ عکس
  • اولین واریزی بزرگ برای معلمان در 1403
  • اسرائیل را چه باید؟
  • .: لیلادانا حدود 3 روز قبل گفت: درود بردکتربایندری ودکترفیاض بزرگوار. ...
  • .: علی حدود 5 روز قبل گفت: بسیار عالی پاینده باشید ...
  • .: شااکبری حدود 5 روز قبل گفت: درود بر استاد گرانقدر ...
  • .: ذاکری حدود 5 روز قبل گفت: بسیار عالی. درود خدا ...
  • .: ذاکری حدود 5 روز قبل گفت: خوشحالم که ادبیات پایداری ...
  • .: افسری حدود 5 روز قبل گفت: درود بر دکتر بایندری ...
  • .: عزیز حدود 6 روز قبل گفت: سایت و نویسنده حواسشون ...
  • .: مصطفی بهبهانی مطلق حدود 8 روز قبل گفت: با سلام و خدا ...
  • .: ح حدود 9 روز قبل گفت: درودخدا بر استادبرازجانی و ...
  • .: اسماعیل حدود 11 روز قبل گفت: فقط قدرت است که ...