امروز: جمعه 07 ارديبهشت 1403
    طراحی سایت
تاريخ انتشار: 06 ارديبهشت 1396 - 08:56

اتحادخبر ـ وحید عبدعلی پور: چندی پیش یکی از دوستان پرسش نامه ایی در ارتباط با طرح پایان نامه اش به من داد، که در نگاه اول موضوع  پرسش نامه با عنوان: «تحلیل رفتار انتخاباتی شهروندان در انتخابات شورای اسلامی شهر درگز» بسیار جالب می نمود....

تأملی بر رفتار انتخاباتی شهروندان در انتخابات شورای شهر

وحید عبدعلی پور
چندی پیش یکی از دوستان پرسش نامه ایی در ارتباط با طرح پایان نامه اش به من داد، که در نگاه اول موضوع  پرسش نامه با عنوان: «تحلیل رفتار انتخاباتی شهروندان در انتخابات شورای اسلامی شهر درگز» بسیار جالب می نمود. این پرسش نامه برای تبیین رفتار رأی دهندگان در انتخابات شورای شهر پس از اشاره به الگوهای رفتاری مختلف، سه الگوی مسلط را به همراه زیر الگوهای آن مورد مطالعه قرار داده بود. این الگوها از قرار ذیل است.
1- نظريه ايدئولوژی مسلط: در ایدئولوژی مسلط انتخاب تحت تأثیر آموزشی است که حکومت می دهد. در این نظریه افراد کاندیداهایی را انتخاب می کنند که با ایدئولوژی حکومت همگام باشند.
2- نظریه انتخاب عقلایی: در این گزینه افراد بر اساس منافع فردی و جمعی دست به انتخاب می زنند، آنها در این انتخاب سود و زیان خود و جامعه را در نظر می گیرند.
3- نظریه هویت حذبی – جناحی: این نظریه مبتنی بر دلبستگی روانشناختی مردم به احذاب است که باعث می شود رآی دهنده وفاداری حذبی و گروهی را جایگزین قضاوت سیاسی کند.
لیکن پس از مطالعه مفاد موجود و پر کردن پرسش نامه پی بردم که اکثر سئوالات مطرح شده بیش از آنکه منطبق بر واقعیت های موجود جامعه ایران باشد، بسیار آرمانگرایانه و با الگو برداری از ارزش های جوامع دموکراتیک غربی طرح گردیده است. لذا این مطلب را با نویسنده پایان نامه در میان گذاشتم که در جواب گفت: این الگوها در ایران رایج هستند و مورد تأیید کارشناسان و اساتید دانشگاهی نیز قرار گرفته اند. سپس بحث مفصلی در پی آن به میان آمد، که این مقاله از عهده پرداختن به آن خارج است.
اما واقعیت امر این است که برخلاف موضوع پایان نامه که بکر و بروز بوده و از قابلیت سنجش نیز برخوردار است، اما در آن الگوهای بومی و محلی برای سنجش رفتار انتخاباتی شهروندان کمتر مورد استفاده قرار گرفته است. یکی از دلایل عدم استفاده از الگوهای بومی را می توان فقدان تعریف چنین الگوهایی دانست. دلیل دیگر و شاید مهمترین دلیل را می توان در عدم شناخت کافی از نوع نظام سیاسی حاکم بر ایران دانست. برخی فکر می کنند که چون نظام سیاسی کشور جمهوری است  و در آن انتخابات برگزار می شود، پس مبتنی بر اصول و ارزش های دموکراسی است. بنابراین چون دموکراسی است، می توان از معیار ها و الگو های جوامع دموکراتیک، آن هم از نوع غربی برای تبیین رفتار انتخاباتی شهروندانش استفاده کرد. این در حالی است که تفاوتی فاحش میان نوع نظام سیاسی حاکم بر ایران و دموکراسی های غربی وجود دارد.
 در دموکراسی های غربی پایه و اساس حکومت بر اساس رأی و نظر مردم پی ریزی گردیده است و حکومت ها مشروعیت خود را از مردم می گیرند. زیرا این مردم هستند که در انتخاباتی آزاد زمامداران و مقامات سیاسی را با آرای خود انتخاب کرده و به حکومت مشروعیت و مقبولیت می دهند. یعنی مشروعیت حکومت ها مستقیمأ نشأت گرفته از خواست و اراده مردم است. اما در نظام جمهوری اسلامی ایران که یگانه حکومت دینی در جهان است، مشروعیت حکومت برخواسته از الله و از ناحیه او است. بر اساس آموزه های دینی الله این حق را به پیامبر و سپس امامان معصوم واگذار کرده و در دوره غیبت نیز این حق به فقهای جامع الشرایط واگذار شده است. بنابراین حکومت مشروعیت خود را از مردم نمی گیرد، اما خواست و رأی مردم در تحقق و عینیت بخشیدن به آن تأثیر گذار است. 
بنابر این نظام سیاسی حاکم بر ایران که یک نظام سیاسی منحصر به فرد در جهان است منطبق بر دموکراسی و ارزش های حاکم بر آن نیست، تا بتوان بر اساس الگوهای دموکراتیک رفتار انتخاباتی شهروندانش را سنجید. از این رو می بایست به جای واژه دموکراسی از واژه ای جدید به نام  «مردم سالاری دینی» بهره جست. این ویژه که نسخه بومی شده دموکراسی است، برای نخستین بار از سوی مقام رهبری «آیت الله خامنه ایی» برای توصیف و تبیین نظام جمهوری اسلامی به کار رفت. مردم سالاری دینی بدین معنی است که ارزش‌های دینی و مذهبی نقش اساسی در حوزه عمومی و سیاسی جامعه ایفا می کنند و مردم در اداره حکومت و تشکیل حکومت و تعیین حاکم و در تعیین رژیم حکومتی و سیاسی با تکیه بر ارزش های دینی و مذهبی نقش ایفا می کنند.
از سوی دیگر زمانی که به عمق جامعه ایرانی نگاه می کنیم و رفتار انتخاباتی شهروند ایرانی را، بلاخص در شهر های کوچک می بینیم. این نکته بیش از پیش عیان می شود که میان ارزش های انتخاب کنندگان ما با جوامع دموکراتیک غربی اختلاف از زمین تا ثریا است. در بیشتر جوامع جهان و کشور های مبتنی بر نظام دموکراسی، شهروندان شرکت در انتخابات را یکی از وظایف و تکالیف اجتماعی خود می دانند. اما در نظام سیاسی مبتنی بر «مردم سالاری دینی» شرعی بودن نیز به آن اضافه گردیده است. به گونه ای که بسیاری از شهروندان ایرانی شرکت در انتخابات را عمل به وظیفه شرعی و تکلیفی واجب برای خود می دانند، نه چیز دیگر.
از سوی دیگر در بحث از هویت حذبی – جناحی می توان گفت: در جوامع دموکراتیک به علت ریشه دار بودن احذاب، انتخابات حذب محور و به صورت فهرستی انجام می گیرد. این احذاب هستند که با بازیگردانی صحنه انتخابات شهروندان را ترغیب به رأی دادن به کاندیداهای مورد نظر خود می کنند. بر این اساس آنها نقش محوری را در پیروزی  کاندیداها ایفاء می کنند. اما در ایران شرایط کاملأ متفاوت است. زیرا که احذاب سیاسی فراگیر با نگرش های متنوع سیاسی در این کشور وجود ندارد و معمولأ جریانات و تشکل های سیاسی فصلی هم در انتخابات شوراها ورود نمی کنند. از این رو انتخابات نامزد محور است و شهروندان به فرد یا افراد مورد نظر خود رأی می دهند. بنابراین نظریه هویت حذبی و جناحی در انتخابات شوراها در ایران کاربرد ندارد.
همچنین تفاوت معناداری میان شرایط اقتصادی - اجتماعی کشورمان با دموکراسی های پیشرفته غربی وجود دارد. تفاوت ها در نرخ درآمد سرانه، بیکاری، تورم، سطح سواد و ... به شدت مشهود است.  این تفاوت ها در عرصه انتخابات و به خصوص شورا های شهر و روستا کارکرد منفی خود را بر رفتار انتخاباتی شهروند ایرانی می گذارد و موجب می گردد تا برخی از شهروندان انتخاب عقلایی خود را در دریافت مقداری روغن و برنج، پول نقد و یا حتی یک کارت تلفن همراه از فلان نامزد شورا ببینند. این در حالی است که حتی در دورافتاده ترین و فقیرترین دموکراسی های اروپایی و آمریکای شمالی چنین روندی قابل تصور نیست و منافع مادی ناچیز بر انتخاب عقلایی شهروندان اثری ندارد.
عامل دیگر تفاوت در فرهنگ سیاسی است. گرچه محلی گرایی و طایفه محوری در دموکراسی های غربی هم وجود دارد. به طور مثال در آمریکای شمالی سیاهان، سفیدها و لاتین تبارها در انتخابات به نامزد های هم نژاد با خود رأی می دهند. اما در ایران علقه های قومی و طایفه ایی در انتخابات شوراها بیداد می کند، به گونه ای که بسیاری از نامزد ها با آگاهی از پشتوانه قومی خود وارد کارزار انتخابات می شوند.
علاوه بر این در فرهنگ سیاسی کشورمان باور های غلط و نادرست بر رفتار انتخاباتی شهروندان شدیدأ اثرگذار است. به خوبی به یاد دارم در یکی از انتخابات اخیر از مادری حدودأ 50 ساله پرسیدم: می خواهید به چه کسی رأی بدهید؟ گفت: به فلانی. گفتم: چرا؟ جواب داد چون سید است و سادات هم اولاد خدا و پیامبر هستند، پس آدم های خوبی هستند. اما شهروندان در دموکراسیها به قدیسان با این استدلال که آدم های خوبی هستند رأی نمی دهند.
مورد مهم دیگر بی اعتمادی و انفعال تحصیل کردگان ایرانی به نقش و عملکرد شورا در پیشبرد نظام مدیریت شهری است. این در حالی است که در بسیاری از دموکراسی های پیشرفته اعتقاد عمیقی نسبت به سیاست ورزی محلی وجود دارد و افراد تحصیلکرده و نخبگان نقش محوری در هدایت سکان سیاست محلی ایفاء می کنند. در کل در فرهنگ سیاسی جامعه ایران، عمومأ رأی دهندگان منافع محلی، گذرا و فردی را بر منافع فراگیر، دیرپا و گروهی ترجیح می دهند.
با این تفاسیر، در یک جمع بندی کلی می توان گفت: رفتار انتخاباتی شهروندان ایرانی در انتخابات شورای شهر هیچ سنخیتی با دموکراسی ندارد و این الگوها قادر به تبیین رفتار انتخاباتی شهروندان نیستند. از این رو می بایست الگوهایی بومی و محلی مناسب با فرهنگ ایرانی که با «مردم سالاری دینی» نیز سازگار باشد، طرح ریزی نمود تا مطالعات و پژوهش های صورت گرفته به واقعیات موجود جامعه نزدیک تر باشد./ج



کانال تلگرام اتحادخبر


نظرات کاربران
1396/02/11 - 15:20
0
1
کاندیدای شورای شهر باید برنامه داشته باشند ، مردم به برنامه های شما رای می دهند ،نه اینکه بالاجبار شماره تلفن شهروندان را بدون اجازه از آنها پیدا می کنید و آنها را عضو تلگرام خانوادگی می کنید . خیلی از مردم از این کار ناراحتند هستند . خواهشا کاندیدای شورای شهر تجمیع بشوند و برنامه های آنها کلی باشد و در یک لیست که سلیقه سیاستان مشخص شده باشد . مردم به کاندیدایی رای می دهند که امانت دار باشند .دلمون برای آقای محمدی شهردار جدید سوخت . انشالله که مردم هواشو داشته باشند . کاندیدای محترم ده میلیارد از حق مردم گم شده ، مردم سینما ندارند ، سالن ندارند ، پار ک ندارند . کانال تلگرامی یعنی چه ؟ من شهروند به کاندیدایی رای میدهم که امین م امانت دار باشه ، وعده توخالی نده ،عمل گرا باشه ،اینم جز در تجمع برنامه و در قالب احزاب بر آورده میشه . برای شعور مردم احترام قابل باشید .
1396/02/10 - 08:59
0
1
با درود و وقت به نیکی!
به مانند گذشته، از نوشته پرمحتوا، گیرا و جذاب نویسنده جوان لذت بردم. با خواندن مطالب آغازین نوشته های شما، جذب می شوم که تا آخر آن را بخوانم. باز هم دست مریزاد!
اما چند نکته به نظرم می آید که به آنها اشاره می کنم:
1. واقعیت آن است که دمکراسی، بهترین شیوه حکومتداری است که بشر تاکنون تجربه کرده است. برخی کشورها و جوامع، پیشینه ای طولانی از آن دارند و برخی دیگر در آغاز این راه پرسنگلاخند. بنابراین هر کشور و جامعه ای، تجربه خاص خود را در این زمینه دارد و بسیاری از مؤلفه ها و عوامل تأثیرگذار بر آن، متفاوت و متنوعند و هنوز هم که هنوز است، همه کشورها و جوامع در حال تمرین آنند. برخی جلوترند و برخی نیز عقب تر ...
2. در نظام های دمکراتیک غربی، از آنجا که احزاب، دست برتر را دارند و رأی دهندگان، به احزاب رأی می دهند و نه افراد، احتمال انحراف از مسیر اصلی و در چارچوب منافع و مصالح عمومی از سوی احزاب، به شدت کاهش می یابد و رأی دهندگان در پایان دوره مسؤولیت افراد، با احزاب سر و کار دارند و نه افراد! در این صورت اگر احزاب، در گزینش افراد برای مناصب انتخابی، اشتباه کرده و نتوانسته باشند، منافع و مصالح عمومی جامعه را لحاظ کرده و پیگیری نمایند، در دور بعد از گردونه رقابت بیرون می روند و احزاب دیگر، جای آنها را می گیرند. اما در کشورها و جوامع غیر دمکراتیک، اصولن، رهبران نیازمند جامعه توده ای اند تا با بسیج افکار عمومی، استمرار زمامداری خویش را توجیه نمایند. چون جامعه توده ای، هماره به دنبال قهرمان می گردد تا خود را از فلاکت و بدبختی ناشی از عملکرد غلط حکومتگران نجات دهد، اما از چاله به چاه می افتد و باز هم در دام پوپولیسم گرفتار می آید.
3. به هر ترتیب، در انتخابات اخیر مجلس شورای اسلامی، نشان داده شد که مردم در حال اعتماد تدریجی به احزرابند. چه آنکه در اکثر قریب به اتفاق حوزه های انتخابیه در سراسر کشور، نامزدهای مورد حمایت جناح ها و احزاب، گوی سبقت را از نامزدهای مستقل ربودند و به مجلس راه یافتند: حال چه اصلاح طلب، چه اصول گرا!
به نظر می رسد، در این دوره از انتخابات شوراها نیز، این امر رخ دهد و مردم به احزاب و فهرست ها اقبال بسیار بیشتری داشته باشند./ج
1396/02/09 - 22:20
0
1
تا زمانی که در انتخابات شورای شهر گزینه های طایفه گرایی و قوم گرایی تنها دلیل مردم برای شرکت در انتخابات شورای شهر باشد ، مشکلات به همین صورت باقی خواهد ماند . منتخبین شورای شهر باید دارای لیست باشند ، تحت عنوان اصول گرا ، اصلاح طلب ، اعتدال گرا یا مستقل .
1396/02/07 - 14:18
0
0
بهتره دوستان راهکار ارائه بدن که چه باید کرد و چکار کنیم تا در روستاها و مناطق محروم نیز گرایش به شایسته سالاری در انتخابات تقویت شود .
1396/02/06 - 23:33
0
0
از نوشتار اقای عبدعلی پور استفاده بردیم ، برای بیرون امدن از فضای قوم گرایی در انتخابات شورا در شهرهای کوچک بایست احزاب هرچند فصلی که در اینجا نام برده شد فعال شوند، دانشجویان و قشر تحصیل کرده در جستجوی بهبودی و اصلاح بایست در این زمینه فعال شوند، از افراد کاردان، مورد اعتماد و خوشنام که سابقه مثبت و توانای مدیریتی دارند دعوت شود برای کاندیدی در شورا. این نوشتار بیشتر توصیف بود و خوب هم هست ولی بهتره راهکار نیز معرفی بشه که چه باید کرد ./ج
1396/02/06 - 20:43
0
0
این قسمتش خیلی به دلم نشست
( می خواهید به چه کسی رأی بدهید؟ گفت: به فلانی. گفتم: چرا؟ جواب داد چون سید است و سادات هم اولاد خدا و پیامبر هستند، پس آدم های خوبی هستند. اما شهروندان در دموکراسیها به قدیسان با این استدلال که آدم های خوبی هستند رأی نمی دهند.)
واقعآ در روستاها و مناطق محروم همین جوری که فرمایش کردید برگه های رای رو به صندوق میریزند
1396/02/06 - 19:13
1
0
احسنت آقای عبد علی پور که واقعاً به یکی از معظلات مهم جامعه اشاره کردید و واقعاً بسیار مخرب و تاثیر گزار در سرنوشت مردمی است که خیال میکنند راه درست را انتخاب کرده اند و به ظاهر و یا عنوان یک فرد توجه میکنند تا لیاقت و دانش وی، که باید این فرهنگ غلط که هر آدم خوب و یا سیدی برای هر کار و منصبی تایید گردد، اصلاح شود و اینقدر سطحی و بی اهمیت نسبت به انتخابمان نباشیم چون ما مسئول انتخابمان هستیم ! در جواب آقای منصف هم باید گفت که این ایراد در خیلی از جوامع است و نتیجه بی اهمیتی خود مردم و یا به اصطلاح بی تفاوتیشان است که شخصی مثل ترامپ میشود سکان دار یک کشور با این همه امکانات، و مسلماً کسانی که در انتخابات سهل انگاری کنند خود وشیمان میشوند. /ج
1396/02/06 - 19:06
1
1
احسنت
الحق به نکات جالبی اشاره کرده اید. با تشکر از شما/ج
1396/02/06 - 17:19
1
1
درود بر نویسنده جوان با این تحلیل جالب و دقیق ، بعضی لغات پیش فرض صفحه. کلید اصلاح نشده‌اند ازجمله حزب و ورژن که به صورت حذب و ویژه آمده است و علاوه بر موارد فوق موارد ناگفته دیگری هم وجود دارد از جمله علاوه بر آنکه رأی دهندگان رأی خودرا نمی فروشند بلکه هزینه های کاندیداهای مورد نظر خود را نیز تأمین می‌کنند ./ج
1396/02/06 - 16:37
1
1
احسنت بر شما جناب عبدعلی پور ، موفق باشید/ج
1396/02/06 - 11:51
2
2
جناب نویسنده شما با این تحلیل و تفسیری که از مردم سالاری دینی ارائه دادی آدم خیال می کنه که نسخه برابر اصل دیکتاتوریه . هرچی ارزش های خوب برای غرب و دموکراسیشونه و هرچی ارزش بد برای ما انگار که شهروندان ایران فاقد شعور انتخاباتی هستند. در حالی که در فرهنگ مردم غرب هم ارزش های منفی و ضد اجتماعی فراوان یافت می شود. نمونه اش هم هواداران آقای ترامپ که با اهدافی نژادپرستانه و ضد بشری به آقای ترامپ رای دادند. ای کاش قدری منصفانه تر قضاوت می کردید./ص
ارسال نظر

نام:

ايميل:

وب سايت:

نظر شما:

تازه ترین خبرها

  • اولین دورهمی اتحاد جنوب در سال ۴۰۳ برگزار شد / تصاویر
  • مادر حسن غلامی هنرمند شاخص هم استانی در آغوش خاک آرام گرفت / تصاویر
  • جناب نماینده! قحطی پتروشیمی که نیامده، بسم‌الله
  • انتخاب هیئت رئیسه جدید شورای هماهنگی روابط عمومی های ادارات شهرستان دشتستان
  • یک بار برای همیشه تفاوت گرگ، شغال و روباه را با رسم شکل یاد بگیرید
  • عناوین روزنامه‌های ورزشی امروز1403/02/05
  • نشست هماهنگی و برنامه ریزی دومین رویداد ملی خواهر برادری در بوشهر برگزار شد
  • حضور تیرانداز دشتستانی در مسابقه کشوری بنچ رست ۲۵ متر
  • عناوین روزنامه‌های امروز1403/02/05
  • این روغن ناجی دیابتی ها، قندخون را بطور کامل شفا می دهد
  • احیاء یک واحد تولیدی راکد بعد از ۱۰ سال در دشتستان
  • عناوین روزنامه‌های ورزشی امروز1403/02/06
  • جزییاتی از بیماری ترانه علیدوستی و علت آن
  • عباس عبدی: چند بار دست در حفره حجاب کردند و گزیده شدند، اما باز هم تکرار می‌‌کنند
  • رقابت پتروشیمی جم در نمايشگاه Chinaplas 2024 در کنار شرکت‌های بزرگ و قدرتمند دنیا
  • اولین دورهمی اتحاد جنوب در سال ۴۰۳ برگزار شد / تصاویر
  • بررسی مشکلات بنار آبشرین در اردوی عمرانی دهیاران بخش مرکزی دشتستان
  • مرکز جامع سلامت شهر کلمه به زودی افتتاح می شود/ 80 درصد فضاهای فیزیکی بهداشت و درمان دشتستان نوسازی شده است
  • بهترین زمان خوردن قهوه برای کبد چرب
  • مطالبات فعالان محیط زیست از مردم و مسئولان/ آفت محیط زیست زباله های پلاستیکی است/ مسئولان بیشتر از گرفتن عکس پای کار باشند
  • مادر حسن غلامی هنرمند شاخص هم استانی در آغوش خاک آرام گرفت / تصاویر
  • سرنوشت باقیمانده سموم در محصولات کشاورزی
  • تجلیل از دو تیرانداز پرتلاش و موفق دشتستان
  • جناب نماینده! قحطی پتروشیمی که نیامده، بسم‌الله
  • جاده مرگ شهر وحدتیه را دريابيد،مسئولان برحذر باشند
  • روز سعدی و نکته‌ای نغز از گلستانش
  • انتخاب هیئت رئیسه جدید شورای هماهنگی روابط عمومی های ادارات شهرستان دشتستان
  • یک بار برای همیشه تفاوت گرگ، شغال و روباه را با رسم شکل یاد بگیرید
  • نشست فرماندهان پایگاه‌ها و شورای حوزه مقاومت بسیج شهدای پتروشیمی به میزبانی پتروشیمی جم
  • آغاز عملیات اجرایی پروژه ٣۵٠٠ واحدی سازمان انرژی اتمی
  • آغاز عملیات اجرای خیابان ۲۴ متری در ورودی شهر از سمت برازجان،خیابان ۲۲ متری غرب آرامستان و خیابان در غرب جاده اصلی
  • اولین دورهمی اتحاد جنوب در سال ۴۰۳ برگزار شد / تصاویر
  • قتل 2 جوان برازجانی در خودروشان/ دستگیری قاتل در استان همجوار
  • یکی از شهدای اخیر حمله اسرائیل در سوریه از شهر وحدتیه دشتستان است
  • گزارش تصویری/ راهپیمایی روز جهانی قدس در برازجان
  • سخنرانی استاد سید محمد مهدی جعفری در جمع دشتستانی ها و استان بوشهری های مقیم شیراز/ تصاویر
  • در رسیدگی به امور مردم کوتاهی نکنید/ برخی از بخشنامه ها باعث کوچک شدن سفره مردم می شود
  • قلب جوان 23 ساله دشتستانی اهدا شد/ تصاویر
  • بررسی مشکلات بنار آبشرین در اردوی عمرانی دهیاران بخش مرکزی دشتستان
  • سخن‌ران، کاظم صدیقی‌. نه! مسجد قیطریه، نه!
  • برخورد توهین آمیز رئیس صمت دشتستان با نمایندگان برخی اصناف شهرستان
  • آئین گرامیداشت شهیدالقدس محسن صداقت در شهر وحدتیه
  • تصاویر جنجالی مجری زن تلویزیون باکو در کنار سفیر ایران و در محل سفارتخانه/ عکس
  • اولین واریزی بزرگ برای معلمان در 1403
  • اسرائیل را چه باید؟
  • .: شهرزاد آبادی حدود 12 ساعت قبل گفت: درودتان باد. همگی چند ...
  • .: لیلادانا حدود 4 روز قبل گفت: درود بردکتربایندری ودکترفیاض بزرگوار. ...
  • .: علی حدود 6 روز قبل گفت: بسیار عالی پاینده باشید ...
  • .: شااکبری حدود 6 روز قبل گفت: درود بر استاد گرانقدر ...
  • .: ذاکری حدود 6 روز قبل گفت: بسیار عالی. درود خدا ...
  • .: ذاکری حدود 6 روز قبل گفت: خوشحالم که ادبیات پایداری ...
  • .: افسری حدود 6 روز قبل گفت: درود بر دکتر بایندری ...
  • .: عزیز حدود 7 روز قبل گفت: سایت و نویسنده حواسشون ...
  • .: مصطفی بهبهانی مطلق حدود 9 روز قبل گفت: با سلام و خدا ...
  • .: ح حدود 10 روز قبل گفت: درودخدا بر استادبرازجانی و ...