امروز: جمعه 31 فروردين 1403
    طراحی سایت
تاريخ انتشار: 24 فروردين 1396 - 13:11

اتحاد خبر:مصاحبه و گفتگوی مجازی خانه فرهنگ دشتستان با دبیر جشنواره داستان کوتاه "پرراس" در تاریخ بیست و دوم فروردین ماه نود و شش...

به گزارش اتحاد خبر،در متن تنظیم شده، جهت سهولت مطالعه برای خوانندگان محترم، پرسش ها با علامت (●) و پاسخ های دبیر جشنواره با علامت (●●) مشخص گردیده اند.
در ابتدا با درخواست مدیر گفتگو(مسلم رزمی)، مهمان برنامه به معرفی مختصر خود و سمن کانون همیاران جوان دشتستان پرداخت که در ذیل می آید:

●●فریبا مصدق هستم. متولد سال ۱۳۶۶؛ لیسانسه‌ی کامپیوتر و مدت یک سال است که عضو کانون همیاران جوان دشتستان هستم.
کانون همیاران جوان دشتستان فعالیت خود را از سال ۱۳۷۸ آغاز کرده و حدود پنج ماه پیش تصمیم گرفت در راستای علایق و توانمندیهای اعضای کانون، کارگروهایی را راه اندازی کند که چهار کارگروه راه اندازی شد. "تاریخ و گردشگری"، "محیط زیست"، "کارآفرینی"، و نیز "ادبیات، فرهنگ و هنر" که من افتخار دارم به عنوان دبیر کارگروه ادبیات و فرهنگ و هنر در خدمت عزیزان باشم. با توجه به مدت کمی که کارگروه ها فعالیت خود را آغاز کرده اند فعالیت هایی همچون برگزاری جلسات هفتگی هر کارگروه، برگزاری نرمش صبحگاهی عمومی به مدت بیش از یکماه، برگزاری کارگاه ایده شو، برگزاری جشنی برای کودکان کار و ... را در کارنامه خود ثبت کرده اند. کارگروه ادبیات نیز جلسات هفتگی خود را با پرداختن به شاعران و نویسندگان کلاسیک و متقدم و با همکاری جناب دکتر سیاوش جعفری، ریاست محترم دانشگاه پیام نور برازجان برگزار کرده که خروجی این جلسات بصورت مقالاتی در روزنامه بامداد جنوب چاپ میشود. برگزاری جشنواره ملی داستان کوتاه "پرراس" هم فعالیت دیگری از کارگروه ادبیات است. لازم است یادآور شوم که کانون همیاران جوان در گذشته نیز فعالیت های قابل ذکر و موفقی داشته مانند همایش های دشتستان شناسی ۱ و ۲ ، همایش ملی آسیب‌های اجتماعی زنان جنوب، همایش روز سرطان و... که در این برنامه ها بطور معمول وزرا و یا مدیران کل آن حوزه ها در همایش ها شرکت داشتند و یا پیامهایی به همایشها ارسال کردند. برای نمونه در همایش آسیب‌های اجتماعی زنان جنوب، مهمانان ویژه‌ای در سطح ملی حضور داشتند و در همایش دشتستان شناسی ۲ مدیر کل وقت فرهنگ و ارشاد اسلامی استان، برای قرائت پیام وزیر به این همایش آمدند و همینطور نماینده رییس سازمان ملی جوانان در این همایش حضور داشتند و حامل پیام رییس وقت سازمان ملی جوانان بودند.

در ادامه ی گفتگو شاهد پرسش و پاسخ اعضا و دبیر اجرایی محترم جشنواره بودیم که عین گفتگو جهت مطالعه ارائه می گردد:

مسلم رزمی: لطفا درباره روند کلی جشنواره توضیحاتی ارائه کنید.
●●همانطور که اطلاع دارید جشنواره بصورت ملی برگزار میشود. چنانکه در فراخوان جشنواره که پیش از تعطیلات عید منتشر کردیم این موضوع را به اطلاع علاقمندان رساندیم.
یکی از اهداف این جشنواره  مطرح شدن نام برازجان در حوزه ادبیات است. بنابراین تمام تلاش ما این است که تمام کارهای جشنواره در برازجان و دشتستان صورت بگیرد.
این جشنواره بصورت سالانه برگزار خواهد شد و هدف ما این است هر سال جشنواره ای بهتر از سال قبل داشته باشیم. پرداختن به جوانان و کسانی که مشتاقند در حوزه داستان کوتاه فعالیت کنند، پرورش استعدادها، امکان ارتباط علاقمندان با پیشکسوتان و... از اهداف عالی جشنواره است.
مختار فیاض: این جشنواره منحصر به جوانان است یا همه ی علاقه مندان می توانند آثار خود را ارائه کنند؟
 ●● محدودیت سنی وجود ندارد و همه‌ی علاقمندان میتوانند در جشنواره شرکت کنند.
●مختار فیاض: مهلت ارسال آثار تا چه زمانی است؟
●●مهلت ارسال آثار تا پایان اردیبهشت خواهد بود، و مراسم اختتامیه و معرفی آثار برگزیده روز ۱۴تیر در برازجان برگزار خواهد شد.
●مختار فیاض: این آثار از نظر موضوع تنوع دارند یا منحصر به موارد خاصی است؟ در صورت امکان درخصوص جشنواره، شکل ارایه آثار و... بصورت مختصر توضیحاتی ارائه کنید.
●●موضوع جشنواره آزاد است و در این زمینه محدودیتی در نظر گرفته نشده. داستانهای ارسالی باید بصورت فایلهای pdf و word به ایمیل جشنواره ارسال شوند. در ابتدای فایلها باید حتما مشخصات فردی و شماره تماس فرد ذکر شده باشد و فونت داستانها هم باید خوانا باشد.
●مختار فیاض: جایی دیگر هم راجع به شکل شرکت در جشنواره اطلاع رسانی شده است؟ اگر ممکن است راجع به داستان کوتاه و شاخصه های آن بحث کنید. به هر حال اثری که بناست ارسال شود، اگر چه ویژگی هایی داشته باشد مطلوب شماست؟
●●اینکه داستان کوتاه چه شاخصه هایی داشته باشد، جزء مسائل تخصصی است که توسط داوران بررسی خواهد شد.
●امیر نوری زاده: در مورد انتخاب نام جشنواره توضیحاتی مرقوم بفرمایید.
●●تصمیم براین شد نام جشنواره "بومی" انتخاب شود و معرف بخشی از تاریخ، فرهنگ یا جغرافیای دشتستان باشد. از میان پیشنهاداتی که ارایه شد این نام انتخاب شد که یکی از قله های مرتفع کوه گیسکان است.
●مهدی شاد: لطفا در مورد هیئت داوری همایش هم توضیحاتی ارائه کنید.
●● داوران جشنواره (با نظر خود این عزیزان) فعلا معرفی نمی شوند تا روز اختتامیه! اما تصمیم بر این است که سه داور استانی و دو داور
ملی زحمت داوری آثار را بر عهده بگیرند. برای داوری کسانی را مد نظر داریم که از فعالان بنام ادبیات داستانی و صاحب نظر و مطرح هستند.
●شهرام قلی زاده: درود به دوستان چند دقیقه ای در خدمت شما باشم چون پیش از این نیز درباره نام جشنواره صحبت شده بود نظرم را عرض کنم
پرراس یکی از قله های کوه‌های اطراف برازجان است و به عقیده حقیر نامی با مسما برای جشنواره ای است که رقابت در آن وجود دارد. رسیدن به اوج افتخار حضور در یک جشنواره و نام جشنواره که برگرفته از نقطه ای در اوج است با همدیگر کاملا سنخیت دارند.
جشنواره کشوری برگزار می شود، برای تبلیغ جشنواره در استان های دیگر چه راههایی را پیش بینی کرده اید؟
●●بله ملی است
دنیای مجازی امروزه آنقدر قوی و پرمخاطب است که میتوان از آن به عنوان یک ابزار بسیار عالی استفاده کرد. در وهله ی اول دنیای مجازی را بعنوان بستری مناسب برای اطلاع‌رسانی داریم و از طریق اداره کل محترم فرهنگ و ارشاد استان نیز با مراکز استانها ارتباط خواهیم گرفت.
●حیدر نیکنام: آیا داستانها باید به زبان معیار باشد یا با گویش محلی هم میتواند باشد؟
●● در این زمینه نیز محدودیتی قائل نشده‌ایم آزاد هست و شرکت کنندگان برای انتخاب زبان معیار یا گویشها آزاد خواهند بود.
●شاکر شکیبا: مثلا چطور از دنیای مجازی در استان آذربایجان شرقی استفاده می کنید؟
●●از طریق رسانه ها و سایت های خبری و نیز ارتباطات فراگیر و سریعی که بین گروههای مختلف موجود در فضای مجازی وجود دارد.
●شاکر شکیبا: این کافی نیست
●●این که ما در سال اول برگزاری جشنواره بتوانیم نشر فراخوان را خیلی جامع انجام بدیم کار آسانی نیست و چه بسا در سالهای اول در مرحله شناخته شدن باشیم! هرچند اعضای جشنواره تلاششان بر این است که اطلاع رسانی خوبی داشته باشیم.
●حیدر نیکنام: وقتی جشنواره ملی است آیا فکر میکنید داستانهای با لهجه محلی میتواند با بقیه استانها رقابت کند؟
●●این آیتمی است که باید توسط خود نویسنده مدنظر قرار بگیرد.
●شهرام قلی زاده: دنیای مجازی برای جشنواره‌ در مقیاس به این بزرگی راه قابل اطمینان و مناسبی نیست؛
ادارات کل ارشاد هم نمی توانند​سطح وسیعی را پوشش دهند چون سمن ها و انجمن های غیر دولتی پا به عرصه گذاشته اند و ارشاد از آنها بی خبر است و آنها از ارشاد بی خبر.
فکر می کنم اگر ماهنامه های داستان که هنوز زنده هستتد، برنامه های ادبی شبکه ۴ و یا از طریق امور اجتماعی استانداری ها با سمن های کشور ارتباط برقرار شود، زمان تبلیغات جشنواره کوتاه تر خواهد بود.
لطفن درباره اختتامیه هم توضیح بفرمایید. کی، کجا، مدت زمان، مهمانان ویژه و ...؟
من که بسیار مشتاقم اختتامیه یک جشنواره کشوری را در برازجان ببینم.
●●ما در کنار خود جشنواره برنامه های دیگری هم داریم، برگزاری کارگاههای داستان نویسی، چاپ ده اثر برگزیده و همینطور برگزاری میزگردی برای نقد و بررسی آثار با حضور مهمانان ویژه و شرکت کنندگان.
روز اختتامیه و مهمانان ویژه و دیگر موارد درپوستر اختتامیه اعلام میشوند
●نعیمه متوسلی: آيا تدابيري انديشيده شده كه داستان هاي برگزيده، در اختيار افراد حاضر در جشنواره قرار بگيرد؟ مثلا مجموعه داستان ها به صورت كتاب يا ...
●●بله ده اثر برگزیده چاپ خواهند شد و آثار توسط صاحب نظران به بوته‌ی نقد کشیده خواهند شد.
●قاسم پاکدل: خانه فرهنگ دشتستان به عنوان متولی اصلی فرهنگ در دشتستان و حتی استان و نهادی تاثیر گذار در حوضه هنر و ادبیات چه کمکی می تواند به این جشنواره بکند؟
یا اصلاً شما چه انتظاری از این مجموعه و پتانسیل بالای آن دارید؟
●●اعتقاد راسخ دارم که خانه‌ی فرهنگ دشتستان بعنوان یکی از سمن‌های نوپا اما کارآمد و تاثیرگذار دشتستان میتواند در حوزه‌ی اجرا به تیم برگزاری همایش کمک کند.
از همکاری عزیزان استقبال خواهیم کرد.
●مهدی شاد: آیا برای انتشار داستان های برگزیده همایش در سطح ملی و ماه نامه های ادبی کشور در جهت معرفی و حمایت برگزیدگان و همچنین تبلیغ همایش تمهیدی اندیشیده شده است و اگر اقدام شده لطفا در مورد آن توضیح بفرمائید.
●●بله چاپ کتابی شامل آثار برگزیده و همینطور ویژه نامه ی پرراس، بسیار مایلیم که از ظرفیت های موجود در استان کمک بگیریم.
●شاکر شکیبا: سوال دکتر فیاض:
ممکن است راجع به داستان کوتاه و شاخصه های آن بحث کنید. به هر حال آن اثری که بناست ارسال شود  اگر چه ویژگی هایی داشته باشه،مطلوب شماست؟
●شهرام قلی زاده: اجازه می خوام بنده پاسخ این سوال را بدم
با اجازه بانو مصدق
برای داستان کوتاه تعریف های زیادی نوشته شده اما در کل با این تعریف کسی مشکلی ندارد
داستان کوتاه داستانی است که بتوان با یک نشستن و چای خوردن آنرا خواند
دبیرخانه جشنواره تعریف را خاص تر کرده و گفته از فلان مقدار واژه کمتر و از فلان مقدار بیشتر نباشد
با این کار برای مخاطب مشخص است که داستان کوتاه کوتاه ارسال نکند یا داستان بلند ارسال نکند
با این شرایط همه می توانند نوشته هایشان را بفرستند و داوران تشخیص خواهند داد که آیا اصول داستان نویسی را رعایت کرده و اگر رعایت کرده در رقابت با دیگران در چه سطحی است.
●نعیمه متوسلی: ممكن است بفرماييد آثار، با توجه به چه معيارهايي داوري مي شوند؟
●●مشخصات فنی

، ادبی و فرهنگی حوزه‌ی ادبیات داستانی داستانها با نظر هیئت داوران کارشناسی خواهد شد و من در جایگاه پاسخگویی در این زمینه نیستم.
در حوزه‌ی اجرایی پاسخگوی سوالات دوستان خواهم بود.

●امیر نوری زاده: انتخاب نام پرراس برای یک جشنواره در سطح ملی کمی غریب و نامانوس می نماید
حداقل در گوشه ای از پوستر توضیح مختصری (نیم سطر) در مورد نام جشنواره در نظر می گرفتید.
●●این توضیح در وبلاگ جشنواره قرار داده شده؛ البته این نام شاید از نظر شکلی با جشنواره‌ای ادبی مانوس نباشد اما توضیحی که جناب قلی زاده ارائه کردند، توجیه ما از منظر محتوایی برای انتخاب چنین نامی بود. ضمن اینکه همین غریب بودن نام "پرراس" مخاطب را ترغیب کند در خصوص این نام جستجو کند که "پرراس" چیست و یعنی چه!
ـــــــــــــــــــــــــــــــ
*🔸موضوع گفتگو: جشنواره ملی داستان کوتاه "پرراس" (مجری: کانون همیاران جوان دشتستان)
*🔸مهمان گفتگو: خانم فریبا مصدق (دبیر جشنواره)
*🔸تاریخ: سه شنبه ۹۶/۱/۲۲
*🔸زمان: ۲۱:۳۰ الی ۲۳:۰۰
*🔸 مدیر گفتگو: آقای مسلم رزمی
*🔸 تهیه و تدوین: امید دریسی
ـــــــــــــــــــــــــــــــ



کانال تلگرام اتحادخبر


نظرات کاربران
1396/02/30 - 18:19
0
0
درود بر مهربانو مصدق فرهیخته و سپاس از تلاشهای ایشان جهت گسترش فرهنگ. به ایشان جهت کوشش های بی وقفه خسته نباشید میگویم.
1396/01/24 - 14:35
0
1
سلام ما که توی برازجان زندگی می کنیم و روزانه اخبار و سایت های خبری را رصد می کنیم متوجه برگزاری کلاس های دشتستان شناسی و کلاس های آموزش داستان و ... نشدیم، وگرنه ما هم شرکت می کردیم و دوستانمان را هم می آوردیم، از بابت این کلاس ها و آموزش ها کم کاری شده و یا شاید خصوصی برگزار شده که تبلیغات فراگیری انجام نداده اید.
ارسال نظر

نام:

ايميل:

وب سايت:

نظر شما:

تازه ترین خبرها

  • آغاز عملیات اجرای خیابان ۲۴ متری در ورودی شهر از سمت برازجان،خیابان ۲۲ متری غرب آرامستان و خیابان در غرب جاده اصلی
  • اگر احساس تلخی در دهان می کنید این بیماری در کمین شماست
  • 🎥ویدیو/طبیعت بکر و زیبای روستای خیرک دشتستان
  • تفاوت استراتژی فروش در پردیس/ ثبت ۶ ركورد در تولید و صادرات
  • پیاده روی یا دویدن، کدام برای لاغری و کاهش وزن بهتر است؟
  • ۱۲ کشور امن در صورت شروع جنگ جهانی سوم (+عکس)
  • توزیع تعداد ۵۰ عدد کلاه ایمنی از طرف شهرداری بین موتورسیکلت سواران شهر وحدتیه
  • نشست هماهنگی برگزاری آئین شب شعر ویژه نکوداشت شهید محسن صداقت در شهر وحدتیه
  • دست آویزی برای دومین سالکوچ هدهد خبررسان علی پیرمرادی
  • تقابل ادبی فرماندار دشتستان با هاروکی موراکامی از ژاپن !
  • نتا S واگن ؛ یکی از زیباترین خودروهای چینی به بازار می آید (+تصاویر)
  • پیشرفت ۶۳ درصدی قطعه اول بزرگ‌راه دالکی به کنارتخته
  • با این تکنیک به نق زدن و اصرار کردن بچه ها پایان دهید
  • آیا این ادویه خوش بو می تواند با سرطان پروستات مقابله کند
  • بازتاب حمله ایران در رسانه‌های خارجی: اسراییل زیر آتش
  • در بین رفقایم به تعصب دشتستانی مشهورم/ خودم را مسلمان تکنوکرات می دانم
  • آغاز عملیات اجرای خیابان ۲۴ متری در ورودی شهر از سمت برازجان،خیابان ۲۲ متری غرب آرامستان و خیابان در غرب جاده اصلی
  • قتل 2 جوان برازجانی در خودروشان/ دستگیری قاتل در استان همجوار
  • یکی از شهدای اخیر حمله اسرائیل در سوریه از شهر وحدتیه دشتستان است
  • هدایای باقیمانده پیاده روی برازجان قرعه کشی شد
  • گزارش تصویری/ راهپیمایی روز جهانی قدس در برازجان
  • سخنرانی استاد سید محمد مهدی جعفری در جمع دشتستانی ها و استان بوشهری های مقیم شیراز/ تصاویر
  • در رسیدگی به امور مردم کوتاهی نکنید/ برخی از بخشنامه ها باعث کوچک شدن سفره مردم می شود
  • مسؤولان نگاه بازتری داشته باشند/ جذابترین قسمت کار ما لحظه ای است که درد بیماران آرام می شود
  • قلب جوان 23 ساله دشتستانی اهدا شد/ تصاویر
  • سخن‌ران، کاظم صدیقی‌. نه! مسجد قیطریه، نه!
  • برخورد توهین آمیز رئیس صمت دشتستان با نمایندگان برخی اصناف شهرستان
  • دکتر یوسفی با حافظه مثال زدنی
  • آئین گرامیداشت شهیدالقدس محسن صداقت در شهر وحدتیه
  • تصاویر جنجالی مجری زن تلویزیون باکو در کنار سفیر ایران و در محل سفارتخانه/ عکس
  • .: افسری حدود 2 ساعت قبل گفت: درود بر دکتر بایندری ...
  • .: عزیز حدود 6 ساعت قبل گفت: سایت و نویسنده حواسشون ...
  • .: مصطفی بهبهانی مطلق حدود 3 روز قبل گفت: با سلام و خدا ...
  • .: ح حدود 4 روز قبل گفت: درودخدا بر استادبرازجانی و ...
  • .: اسماعیل حدود 6 روز قبل گفت: فقط قدرت است که ...
  • .: سعید حدود 6 روز قبل گفت: آقای امید دریسی پیش ...
  • .: یونس حدود 6 روز قبل گفت: سلام و درود به ...
  • .: قاسم حدود 8 روز قبل گفت: خوبه لااقل یک نفر ...
  • .: تنگستان حدود 10 روز قبل گفت: چرا چنین مطالب سراسر ...
  • .: حسن جانباز حدود 10 روز قبل گفت: اصلا سفره ای نیست ...