امروز: شنبه 01 ارديبهشت 1403
    طراحی سایت
تاريخ انتشار: 24 فروردين 1396 - 08:14
به بهانه ورود احمدی نژاد به انتخابات ریاست جمهوری؛

اتحادخبر ـ وحید عبد علی پور: اوایل سال گذشته بود که رئیس دولت اصول گرایی با انجام سفر های متعدد به شهرهای بزرگ و کوچک و با به راه انداختن گرد و خاک در میان هواداران و حامیان سیاسی اش، آنهم در پوشش تبئین گفتمان انقلاب اسلامی، عزم خود را برای حضور مجدد در عرصه سیاسی کشور جزم کرد. تا یک بار دیگر این تفکر خوفناک نزد افکار عمومی و در فضای...

نام نویسی محمود و رفقا در انتخابات 96؛  اهداف و پیامدها

وحید عبد علی پور*

 اوایل سال گذشته بود که رئیس دولت اصول گرایی با انجام سفر های متعدد به شهرهای بزرگ و کوچک و با به راه انداختن گرد و خاک در میان هواداران و حامیان سیاسی اش، آنهم در پوشش تبئین گفتمان انقلاب اسلامی، عزم خود را برای حضور مجدد در عرصه سیاسی کشور جزم کرد. تا یک بار دیگر این تفکر خوفناک نزد افکار عمومی و در فضای سیاسی کشور تقویت شود که او سودای بازگشت به اریکه قدرت و پست ریاست قوه مجریه را دارد. عاملی که با توجه به کارنامه سیاه ایشان در دوران هشت ساله دیکتاتوری اش سبب صف بندی طیف ها، جریانها و شخصیت های مختلف سیاسی در قبال این حضور گردید. لیکن نه تنها طیف چپ، بلکه دست راستی ها، نیروهای ارزشی و بدنه جریان اصولگرایی نیز که از مهمترین حامیان او در دوران هشت ساله ریاست جمهوریش بودند از او اعلام برائت جسته و راه خود را از او جدا کردند.

در این میان مهمترین واکنش به حضور ایشان در عرصه انتخابات از سوی رهبری صورت پذیرفت. رهبری در اقدامی بی سابقه به ایشان توصیه می کند که: «ما صلاح نمی دانیم شما در فلان قضیه شرکت بکنید» آنهم به این علت که ورود شما فضای کشور را دو قطبی می کند و این برای مملکت مضر است. این توصیه حکیمانه با انتشار نامه ای از سوی محمود احمدی نژاد خطاب به رهبری در مهر ماه پاسخ داده شد و رئیس دولت اصول گرایی در آن تبعیت خود از فرمایشات رهبری را اعلام کرد، تا جنجال تحرکات محمود و رفقا برای مدتی کوتاه بخوابد.

اما در کمال تعجب همگان، احمدی نژاد این سیاستمدار خود شیفته که نمادی از فریب، دورویی و توهم است. در دومین روز از ثبت نام نامزدهای انتخاباتی و در حالی که در جمع رفقا و دست در دست رفیق گرمابه و گلستان خود «اسفندیار رحیم مشایی» مشهور به لیدر جریان انحرافی، برای همراهی و حمایت از «حمید بقایی» مردی که رکورددار بازداشت در زندان اوین است، جهت ثبت نام در انتخابات دوازدهمین دوره ریاست جمهوری به وزارت کشور مراجعه کرده بود. خود نیز در این انتخابات ثبت نام کرد. تا معمای بازیگران انتخابات 96 بیش از پیش پیچیده شود. او که در تناقض گویی و عوام فریبی شهره خاص و عام است در توجیه عملش گفته: به قولی که به رهبری داده وفادار است و برنامه ای برای حضور در انتخابات 96 ندارد و در این انتخابات از بقایی حمایت خواهد کرد و این حضور و ثبت نام نیز فقط برای اعلام حمایت از آقای بقایی است.

اما به راستی در پس پرده ورود احمدی نژاد به فضای انتخاباتی کشور چه اهدافی نهفته است و این ورود چه پیامد هایی می تواند برای نظام و کشور در پی داشته باشد؟


در پاسخ می توان مهمترین اهداف او را به قرار ذیل دانست:

1- جلب فضای عمومی جامعه به نفع خود: در این راستا احمدی نژاد متوجه شده که در انتخابات فضایی وجود دارد که به کمک آن می توانند خود را احیا کنند و به واسطه مسائل و مشکلاتی که در چهار سال گذشته دولت تدبیر و امید با آنها دست به گریبان بوده است، استفاده نموده و ناکامی ها، سوء مدیریت ها و و عملکرد بسیار ضعیف 8 ساله خود را توجیه کنند و از شر آنها خودشان را خلاص نمایند، تا به نوعی انتقادات را پاسخ داده باشند.

2- انتقام از اصولگرایان: احمدی نژاد به خوبی به این نکته واقف است که جریان اصول گرایی درصدد حذف کامل او برخواهد آمد. با این کار می خواهد هزینه های حذف را بالا ببرد. زیرا که ورود احمدی نژاد یا هریک از رفقای او به عرصه انتخابات قطعأ آرای اصولگرایان را می شکند و ضربه سنگینی بر پیکره آنان وارد خواهد ساخت. او با این کار می تواند انتقام سختی از اصولگرایان بگیرد.

3- الگوبرداری از فرمول هاشمی روحانی: او آمده است تا به هر نحوی که شده بماند. یا خودش یا یکی از اعضای باندش. او با پیروی از این فرمول درصدد است، اگر رد صلاحیت شد بگوید به بقایی رأی بدهید و یا بلاعکس. اگر هم صلاحیت هر دو تأیید شود به نفع بقایی کنار خواهد کشید. او قطعأ برای عدم تأیید صلاحیت هر جفتشان، برنامه هایی در چنته دارد.

4- حمایت تمام قد از حمید بقایی: او با درس گرفتن از رد صلاحیت رحیم مشایی در انتخابات 92 این بار آمده است تا اجازه ندهد بقایی را از انتخابات حذف کنند.

5- امیدواری به حمایت مراکز قدرت: او هنوز هم فکر می کند که از وزن سیاسی بالایی در بدنه نظام برخوردار است و می تواند همانند گذشته حمایت مراکز قدرت در نظام جمهوری اسلامی را به دنبال خود داشته باشد و با حمایت این مراکز بتواند به پیروزی در انتخابات امیدوار باشد.

6- پیروزی با تکیه بر پایگاه مردمی خود: از نگاه محمود و رفقا «جمنا» توانایی و مقبولیت کافی برای افزایش حضور مردم در پای صندوق های رأی را ندارد و فقط خود او است که با تکیه بر پایگاه پوپولیستی اش قادر به رقابت با روحانی است.


حضور احمدی نژاد پیامد های گسترده ای را به دنبال خواهد داشت که مهمترین آنها به قرار ذیل است:

1- افزایش هزینه نظام در انتخابات 96: اگر احمدی نژاد در انتخابات حضور داشته باشد، قطعأانتخابات پرتنشی خواهیم داشت و فحاشی ها و تهمت های وی فضای کشور را مسموم خواهد کرد.

2- مرگ سیاسی زودرس: شورای نگهبان نشان داده است که اگر صلاحیت شخص را احراز نکند. بدون هیچ اغماضی روی نامش خط می کشد. حتی اگر آن شخص محمود احمدی نژاد باشد. او ریسک بزرگی را به جان خریده، چون علاوه بر بقایی اگر خودش هم رد صلاحیت بشود، انتخابات 1400 را از دست می دهد و به نوعی دچار مرگ سیاسی زودرس خواهد شد.

3- نشان دادن عدم التزام وی به توصیه ولایت فقیه: نافرمانی از دستورات رهبری این امر را نشان می دهد که آنچه امروزه برای احمدی نژاد مهم است، قدرت و مناسبات حاکم بر آن است./ج

 

*کارشناس ارشد علوم سیاسی مطالعات منطقه ای

 

 

 



کانال تلگرام اتحادخبر


نظرات کاربران
1396/02/01 - 16:39
1
0
سلام اگه فکر میکنی
آدم بدرد نخوری هست پس بذارین بیاد مردم اگاهند رای نمی دهند حالا چرا .......
احمدی نژاد هنوز رئیس جمهور نشده شروع به دروغ گفتن کرده است !!!! به فرض که ایشان همراه بقائی به وزارت کشور رفته است همراه بقائی برمی گشت بدون ثبت نام خودش ضمنا : اگر احمدی نژاد نمی خواست ثبت نام کند چه کسی به زور به ایشان گفت که باید ثبت نام کند !!!!!! وشناسنامه را چه کسی به زور در جیب ایشان گذاشت برای ثبت نام !!!!! ؟؟؟؟ تاکی از این دروغهای شاخ دار ، برای عوام فریبی تا کی ؟؟؟؟
1396/01/26 - 09:53
0
0
عزیزان بنده فرد مستقلی هستم که درسال ۸۴ به آیت الله فقید هاشمی رفسنجانی و سال۸۸ هم به آقای موسوی و دو دوره قبلش هم به سید بزرگوار جناب خاتمی رأی دادم و دوره قبل هم به آقای روحانی و الان هم شدیداً برای ایشان فعالیت می‌کنم . مقاله جناب عبدعلیپور را فقط از منظر حقوقی نقد کردم تا هشداری باشد به این جوان اهل قلم چون ممکن است برخی نسبت ها ی داده شده قابل پی گیری باشند. و عبارت خدعه کردم نیز یک کنایه بود که آگاهان انقلابی که در عمق مسایل انقلاب بوده اند معنی آنرا درک میکنند که متأسفانه جوابیه بعضی کاربران و نمره منفی تعدادی دیگر از کاربران بیان کننده عدم قدرت تجزیه تحلیل صحیح این عزیزان می‌باشد. جای بسی تأسف است که احساسات و سطحی نگری در تمام امور ما رخنه کرده است و افراد اهل مطالعه هم از تجزیه و تحلیل یک متن چند سطری عاجزند. امید که جوانان ما مسایل را عمیقاً تجزیه و تحلیل نمایند و به جای برچسب زدن و اتهام وارد کردن به افراد به استدلال و توضیح عملکرد هاروی بیاورند به طور مثال آقای یزدی از جریان خانه نشینی احمدی نژاد خاطره ای نقل کردند که باعث شد حتی احمدی نژادی های دو آتشه از او فاصله بگیرند .
1396/01/25 - 20:31
0
2
احمدی نژاد در این انتخابات چه رد صلاحیت بشود و چه نشود. مطمئنأ بزرگ ترین شکست سیاسی عمرش را تجربه می کند.
1396/01/25 - 19:46
0
3
آقای احمدی نژاد بلایی بر سر این مملکت آورد که چنگیز خان مغول- تبمور لنگ- محمود افغان- تازیان سوسمارخور و روس و انگلیس هم نیاوردند. ایشان ریشه ایران و ایرانی را خشکاند. خداوند عاقبت همه ما را به خیر گرداند.
1396/01/25 - 19:35
1
3
برادر اصولگرای حامی احمدی نژاد؛ شما که دم از دموکراسی می زنید پس چرا با تمامی ارزش های حداقلی دموکراسی مثل آزادی بیان، پوشش و عقیده و غیرو مخالفید. شما احمدی نژادی ها که در دوران ایشان همه ارزش های دموکراتیک را نابود ساختید. حالا کل ارزش های دموکراتیک و احترام به آن را در آمدن احمدی نژاد به تنور انتخابات می بینید؟؟ عجباااااا
1396/01/25 - 13:32
0
2
آقای مجید يكى از گناهان بزرگ در اسلام مكر و خدعه با مسلمانان است و كراراً در قرآن شريف علاوه بر اينكه آن را حرام مى‏داند گوشزد مى‏كند كه مكر مكر كننده، به خودش باز مى‏گردد:
«وَ لا يَحيقُ الْمَكْرُ السَّىِ‏ءُ الّا بِاهْلِهِ»[1]
«و نيرنگ زشت، جز دامان صاحبش را نگيرد.»

رساله توضیع المسائل آیت الله مظاهری. مسئله 184

حالا آقای مجید؛ احمدی نژاد با چه رویی می تواند به ولی امر مسلمین بگویید که خدعه کرده ام؟
1396/01/25 - 12:56
1
3
آقای مجید : با انتخاب احمدی نژاد ، دروغگو ئی وخشونت وبد اخلاقی وانزوای کشور وگرانی وفقر برملت ایران تحمیل می شود : اشکال کار ، موارد ذکر شده هستند ، متوجه شدی ، متوجه شدی ؟؟
احمدی نژاد یا به دلایل آشکار تخلفاتش در دو دور قبل ونیز نهی رهبری توسط شورای نگهبان ردصلاحیت می‌شود که در نتیجه هزینه این رد صلاحیت را به حساب رهبری خواهد گذاشت. یا درصورت ردصلاحیت بقایی در جهت مظلوم‌نمایی جریان منسوب به خود، تبلیغ خواهد کرد.

اگر هم بقایی تاییدصلاحیت شود - که بعیداست_وی به احتمال زیاد در مشابه‌سازی بازی پوتین / مدودف - نقش معاون اولی او یا کسانی امثال زریبافان یا...را خواهد پذیرفت تا رای‌های به طرف خود را در سبد آنها جای دهد.
1396/01/24 - 17:08
6
1
امروزه همه دم از دمکراسی می‌زنند اما وقتی به عمق نظرات و مطالب عنوان شده وارد میشوی می‌بینید که هیچ نشانه‌ای از دموکراسی و آزاد اندیشی وجود ندارد و سیل اتهامات ،افتراءات و صفات و نسبت های نارواست که نصیب طرف مقابل میشود به طور مثال در این مقاله جملات قابل پی گرد در مراجع قانونی نظیر،: (احمدی نژاد این سیاستمدار خود شیفته که نمادی از فریب، دورویی و توهم است. ) یا ( . او که در تناقض گویی و عوام فریبی شهره خاص و عام است ) یافت میشود که میتواند عواقب سویی را برای نویسنده به دنبال داشته باشد لذا رعایت جمیع جهات و دوری جستن از احساسات امری ضروریست .
باید توجه داشته باشیم که قانون حق شرکت ایشان در انتخابات را به رسمیت شناخته و همه موظف به رعایت و احترام به قانون هستند حال به فرض اینکه ایشان از تمام فیلترها عبور و در معرض انتخاب رأی مردم قرار بگیرند و با رأی قابل قبولی پیروز شوند ! به نظر شما کجای اینکار اشکال دارد ؟ باید به یک مسئله منطقی برخورد کرد . حتی با توجه به نامه ایشان به رهبری می‌تواند بگوید احترام کردم یا حتی بگوید. خدعه کردم !!! خدعه که حرام نیست . وقتی به بزرگتر از ایشان هم هم گفتند شما اینگونه قول داده آید گفتند خدعه کردم !
1396/01/24 - 15:32
0
3
احسنت، بسیار عالی. به شخصه از تحلیل جنابعالی لذت بردم.
1396/01/24 - 14:34
1
6
باتشکر از جناب عبدعلی پور که با قلمی شیوا و پرمحتوا گوشه ای از اهداف ورود نامیمون رئیس جمهور دروغ و دغل را به تصویر کشیدند. در ضمن جناب حسین از قول رئیس جمهور محبوب شما جناب آقای احمدی نژاد. آب رو همون جایی بریزید که می سوزه. گفتن حرف حق برای شما تلخه
1396/01/24 - 13:16
0
7
حسین جان این 2 دوره ای که احمدی نژاد رئیس جمهور بود فقط تحریمها افزایش یافت که نتیجه آن : گرانی و فقر وانزوای کشور بود ، بنابراین ایشان کارنامه سیاهی دارد ، چرا شما از کسی طرفداری می کنید که حنایش دیگر رنگی ندارد ومردم ایران شناخت کامل از عملکرد منفی وی دارند ؟!!!
1396/01/24 - 10:03
7
3
کارشناس ارشد،مدرک تحصیلی خودرادرکدام دانشگاه گرفته ای که اینطورباکلمات وجملاتی سخیف کسی را آماج توهین وافتراقرارداده ای که 2 دوره رییس جمهور تو بوده است. البته نشریه ای که مدیرمسئولش آنطوربه مخالفینش می تازدازکارشناسش امیدبهترازاین نیست.
ارسال نظر

نام:

ايميل:

وب سايت:

نظر شما:

تازه ترین خبرها

  • توزیع تعداد ۵۰ عدد کلاه ایمنی از طرف شهرداری بین موتورسیکلت سواران شهر وحدتیه
  • تقابل ادبی فرماندار دشتستان با هاروکی موراکامی از ژاپن !
  • نقدی بر مجموعه داستان " خین‌جوشون " اثر مختار فیاض
  • جاده مرگ شهر وحدتیه را دريابيد،مسئولان برحذر باشند
  • به بچه‌هایتان نودل ندهید!
  • بازسازی اساسی پاسگاه‌های پلیس راه استان بوشهر
  • عناوین روزنامه‌های ورزشی امروز1403/01/30
  • عناوین روزنامه‌های امروز1403/01/30
  • ادعاها درباره حمله اسرائیل به ایران / ساقط کردن چند ریزپرنده در آسمان اصفهان
  • ۳۲ هزار مجوز استخدام فرزندان شهدا و ایثارگران اخذ شد
  • مصرف این صیفی همه کمبودهای بدن و ویتامین ها را جبران می کند/ تنظیم آنی فشار و قند خون
  • رییس بنیاد شهید و امور ایثارگران کشور وارد استان بوشهر شد
  • پتروشیمی پردیس حامی مهمترین رویداد بین المللی در حوزه تاب آوری انرژی
  • حضور کشتی گیران استان بوشهر در مسابقات بین المللی جام شاهد
  • حضور پنج بازیکن بوشهری در اردوی انتخابی تیم ملی فوتبال جوانان
  • آغاز عملیات اجرای خیابان ۲۴ متری در ورودی شهر از سمت برازجان،خیابان ۲۲ متری غرب آرامستان و خیابان در غرب جاده اصلی
  • اگر احساس تلخی در دهان می کنید این بیماری در کمین شماست
  • 🎥ویدیو/طبیعت بکر و زیبای روستای خیرک دشتستان
  • تفاوت استراتژی فروش در پردیس/ ثبت ۶ ركورد در تولید و صادرات
  • توزیع تعداد ۵۰ عدد کلاه ایمنی از طرف شهرداری بین موتورسیکلت سواران شهر وحدتیه
  • پیاده روی یا دویدن، کدام برای لاغری و کاهش وزن بهتر است؟
  • ۱۲ کشور امن در صورت شروع جنگ جهانی سوم (+عکس)
  • تقابل ادبی فرماندار دشتستان با هاروکی موراکامی از ژاپن !
  • دست آویزی برای دومین سالکوچ هدهد خبررسان علی پیرمرادی
  • نشست هماهنگی برگزاری آئین شب شعر ویژه نکوداشت شهید محسن صداقت در شهر وحدتیه
  • نتا S واگن ؛ یکی از زیباترین خودروهای چینی به بازار می آید (+تصاویر)
  • آیا این ادویه خوش بو می تواند با سرطان پروستات مقابله کند
  • پیشرفت ۶۳ درصدی قطعه اول بزرگ‌راه دالکی به کنارتخته
  • با این تکنیک به نق زدن و اصرار کردن بچه ها پایان دهید
  • نقدی بر مجموعه داستان " خین‌جوشون " اثر مختار فیاض
  • در بین رفقایم به تعصب دشتستانی مشهورم/ خودم را مسلمان تکنوکرات می دانم
  • آغاز عملیات اجرای خیابان ۲۴ متری در ورودی شهر از سمت برازجان،خیابان ۲۲ متری غرب آرامستان و خیابان در غرب جاده اصلی
  • قتل 2 جوان برازجانی در خودروشان/ دستگیری قاتل در استان همجوار
  • یکی از شهدای اخیر حمله اسرائیل در سوریه از شهر وحدتیه دشتستان است
  • هدایای باقیمانده پیاده روی برازجان قرعه کشی شد
  • گزارش تصویری/ راهپیمایی روز جهانی قدس در برازجان
  • سخنرانی استاد سید محمد مهدی جعفری در جمع دشتستانی ها و استان بوشهری های مقیم شیراز/ تصاویر
  • در رسیدگی به امور مردم کوتاهی نکنید/ برخی از بخشنامه ها باعث کوچک شدن سفره مردم می شود
  • مسؤولان نگاه بازتری داشته باشند/ جذابترین قسمت کار ما لحظه ای است که درد بیماران آرام می شود
  • قلب جوان 23 ساله دشتستانی اهدا شد/ تصاویر
  • سخن‌ران، کاظم صدیقی‌. نه! مسجد قیطریه، نه!
  • برخورد توهین آمیز رئیس صمت دشتستان با نمایندگان برخی اصناف شهرستان
  • دکتر یوسفی با حافظه مثال زدنی
  • آئین گرامیداشت شهیدالقدس محسن صداقت در شهر وحدتیه
  • تصاویر جنجالی مجری زن تلویزیون باکو در کنار سفیر ایران و در محل سفارتخانه/ عکس
  • .: افسری حدود 15 ساعت قبل گفت: درود بر دکتر بایندری ...
  • .: عزیز حدود 20 ساعت قبل گفت: سایت و نویسنده حواسشون ...
  • .: مصطفی بهبهانی مطلق حدود 4 روز قبل گفت: با سلام و خدا ...
  • .: ح حدود 4 روز قبل گفت: درودخدا بر استادبرازجانی و ...
  • .: اسماعیل حدود 6 روز قبل گفت: فقط قدرت است که ...
  • .: سعید حدود 6 روز قبل گفت: آقای امید دریسی پیش ...
  • .: یونس حدود 7 روز قبل گفت: سلام و درود به ...
  • .: قاسم حدود 9 روز قبل گفت: خوبه لااقل یک نفر ...
  • .: تنگستان حدود 10 روز قبل گفت: چرا چنین مطالب سراسر ...
  • .: حسن جانباز حدود 11 روز قبل گفت: اصلا سفره ای نیست ...