امروز: جمعه 31 فروردين 1403
    طراحی سایت
تاريخ انتشار: 21 فروردين 1396 - 07:57
نگرخواهی اتحاد خبر در باب تحلیل انتخابات پیش روی شوراها (8)؛

اتحاد خبر-عبدالخالق عبداللهی: من اطمینان دارم آن شیرپاک خورده، سید اصلاحات، روزی که سنگ بنای شوراهای شهر و روستا را بنا نهاد در این مورد حسن نیت داشت و می خواست تشکیل شوراها تمرینی باشد برای دموکراسی و شرکت عملی مردم در نهادهای تصمیم گیری اما "از قضا سرکنگبین صفرا فزود" و متاسفانه آنچه امروز در بیشتر شهرهای کشور می بینیم، شوراها نه تنها ...

پارلمان شهری یا چرخ پنجم گاری؟

عبدالخالق عبداللهی

من اطمینان دارم آن شیرپاک خورده، سید اصلاحات، روزی که سنگ بنای شوراهای شهر و روستا را بنا نهاد در این مورد حسن نیت داشت و می خواست تشکیل شوراها تمرینی باشد برای دموکراسی و شرکت عملی مردم در نهادهای تصمیم گیری اما "از قضا سرکنگبین صفرا فزود" و متاسفانه آنچه امروز در بیشتر شهرهای کشور می بینیم، شوراها نه تنها نماد همدلی و مشارکت عملی مردم نشدند بلکه نقطه ضعف و پاشنه آشیل و چشم اسفندیار مدیریت شهری هم محسوب شده و کانونی شده اند برای بگومگو و اختلاف نظر و ساز مخالف یا به قول یکی از پیرمردان "ساز بر عَلا زدن" و نهایتأ تسویه حساب های شخصی و اردوکشی های سیاسی.
شاید یکی از دلایل ناموفق بودن تجربه شوراها این باشد که این نماد شرکت مستقیم مردم در ساختار قدرت -بدون اینکه روز اول زیرساختهایش در جامعه نهادینه و تعریف شده باشد- نپخته و خام به ملت تقدیم گردید چیزی مثل یک کالای  لوکس خارجی که مردم یا طرز استفاده از آن را نمی دانند یا بدتر اینکه نمی دانند که نمی دانند، به عبارت ساده تر بدون اینکه اول چاه را کنده باشیم منار را دزدیده ایم. همین است که شوراها می شوند محل جدل و کشمکش و درگیری هایی که به حال جامعه منفعتی که ندارد هیچ، باعث گره افتادن در امور اجرایی و افتراق و دور شدن اقشار مردم از هم می شود موضوعی که بانی این کار مطلقا نه می خواست و نه حتی به مخیله اش خطور می کرد روزی این کلاف سردرگم شورا چنین ناموفق باشد و بشود "عدمش بِه ز وجود".
تا امروز که 18سال از عمر شورا می گذرد متاسفانه دولتها نیز دست روی دست گذاشته و هیچ بستر و زمینه و زیرساخت و حتی فرهنگ سازی مشخصی برای این حوزه انجام ندادند و همه چیز به امان خدا رها شد تا مردم و مسئولین همچنان ندانند که نفس و فلسفه تشکیل شوراهای شهر چه بوده و همچنان بر سر و کله هم بکوبند و این نهاد تصمیم گیری شهری، بود و نبودش یکسان باشد و کماکان چرخ پنجم درشکه باقی بماند. 

من بارها با خود فکر کرده ام مثلا در همین شهر برازجان، بود و نبود شورا چه تاثیری ممکن است داشته باشد و اصلأ اگر شورای شهر نباشد چه اتفاق بدی می افتد؟ پاسخ: هیچ. به قول نظامی:

یکی مرغ بر کوه بنشست و خاست
چه افزود بر کوه و از آن چه کاست

یکی از نقاط ضعف شوراها که ریشه در ناکارآمدی و دوپهلو بودن قانون دارد موضوع انتخاب شهردار است. شاید خیلی ها این حرف بنده را دیکتاتورمآبانه و از سرِ ناآگاهی یا عدم توجه به دموکراسی بدانند اما من معتقدم شهردار باید مثل گذشته توسط استاندار انتخاب شود و در مورد عملکرد و برنامه ها و احیانا قصور و اشتباهاتش تنها به یک نفر پاسخگو باشد. مثلا در همین برازجان، شهردار با هزار مکافات و جنگ و جدل انتخاب می شود و برنامه هایی برای عمران و آبادانی شهر ارائه می نماید که اجرای آن حداقل به چند سال زمان نیاز دارد اما هنوز روی صندلیش ننشسته و جایش گرم نشده، عده ای از اعضای شورا یک مرتبه ویرشان می گیرد که شهردار را اول مورد سئوال قرار دهند، بعد استیضاح و بعد هم عزل کنند. این استفاده نابه جا و ناحق از حق استیضاح و برکناری شهردار در حالیست که ثبات دوران مدیریت یکی از اصول بدیهی مدیریتی است و به گمانم شهرداری وقتی می تواند موفق باشد که لااقل یک فرصت 4 ساله جهت اجرای برنامه های درازمدت یا میان مدت مدیریت شهری در اختیار داشته باشد نه اینکه بنده ی خدا، شب که می خوابد اطمینان ندارد صبح که بلند می شود هنوز شهردار است یا نه.
متاسفانه این عدم ثبات باعث می شود گاه شهرداران برای نشستن بر صندلی شهرداری با اعضای شورا لابی و بند و بست کنند، باج و رانت بدهند و هزار کار خلاف و غیرقانونی دیگر انجام دهند تا بلکه چند صباحی بیشتر در پست خود باقی بمانند و لابد می پذیرید این کارها آغاز و پیشقراول فساد و رانت و بی اخلاقی خواهد بود. یک شهردار اگر هم نخواهد خلاف کند و مجیز اعضای شورای شهر را بگوید در این حالت که دستش زیر سنگ اعضای شوراست باید هنرمندی باشد که بتواند با 9 ساز متفاوت برقصد (ببخشید منظورم همان حرکات موزون است تانگو، هندی، عربی، بریک، بندری، باباکرم ، آی بری باخ و ...) بیچاره شهردار و بیچاره تر مردم. کسی چه می داند شاید دکتر حمیدی شیرازی 50 سال قبل این بیت را از زبان شهردار گرفتار شورای شهر سروده باشد، آنجا که می گوید:

می‌کِشندم از دو جانب، این به سویی، آن به سویی
مُفتیان عقدم به شویی بسته، قاضی‌ها به شویی

عیب دیگر شورای شهر که شاید به ما رای دهندگان برمی گردد تعصب خانوادگی، فامیلی و طایفه گرایی در روز انتخابات است که باعث می شود گاه چشم بسته به افرادی رای دهیم که نه تنها صلاحیت نشستن بر صندلی شورا را ندارند بلکه حتی نخبه و الیت طایفه و فامیل خود هم محسوب نمی شوند و این موضوع باعث می شود بعدها چوبِ این انتخاب غلط را بخوریم و صدایمان هم درنیاید چرا که خودکرده را تدبیر نیست.
به قول شیرازی ها "نقاره زن کم بود از میمند هم اومد" بدبختی دیگری که دامان شوراهای شهر را گرفته این است که بیشتر اعضای همین شورای نیم بند و غلط انداز هم، سیاسی شده و ادعای چپ و راست بودن دارند. کاش همه این دعوا و مرافعه و ناسازگاری ها ریشه در اختلاف نظر به خاطر خدمت به مردم داشت اما شوربختانه چند سالی است که شوراها به شدت سیاست زده شده اند و همه دعواها بر سر لحاف مُلاست. شهرداران موفقی را می شناسم که با کارنامه خدماتی درخشان چون در جبهه مخالف سیاسی شورا بوده اند استیضاح و برکنار شده اند و برعکس افراد نالایق و هفت الهشتی بوده و هستند که مدتها قرص و محکم بر کرسی شهرداری شهرها نشسته اند چون در جریانات سیاسی همسو و هم باند اعضای شورای شهر بوده اند و این نان قرض دادن ها و از کیسه بیت المال خرج کردن ها در حالی است که مسجد باید فقط جای نماز خواندن باشد و شورا محل خدمت کردن. کاش می آموختیم ملاک انتخاب اعضای شورای آینده، شعور، تخصص، دلسوزی و کارآمدی باشد نه فامیل و طایفه و نسب خانوادگی و گرایش سیاسی و تعلقات شخصی. بنده رک و راست عرض می کنم در انتخابات شورای آینده به کاندیداهایی که خود را سیاسی معرفی نماید و خودش را به چپ و راست بچسباند مطلقأ رای نخواهم داد. چرا که شورا را یک نهاد صددرصد غیرسیاسی می دانم و در شرایط امروز ورود افراد سیاسی به این تشکیلات را موجب فساد، تشویش و برخلاف مصالح عالیه مردم شهرم می دانم. و اما نکته آخر:
با اینکه اوضاع آنچنان خراب است که بیشتر نخبگان جامعه تمایلی به ورود به عرصه انتخابات و کاندیداتوری این دوره را ندارند به طوری که دوستی می گفت ما یک تشکل اجتماعی 20 نفره هستیم و وقتی خواستیم از میان کاندیداهای شورای شهر برازجان 7 نفر اصلح و واجد شرایط انتخاب کنیم به مشکل برخورده ایم و واقعا نمی دانیم چه کسانی را معرفی نمائیم، اما همه اینها که گفتم دلیل نمی شود با صندوق رای قهر کنیم، در انتخابات آتی شورا منفعل و بی تفاوت باشیم و اجازه دهیم وضع از آنچه هست بدتر شود و افرادی پا به شورا بگذارند که زبانم لال مجبور شویم چراغ برداریم و به دنبال اعضای شورای کنونی بگردیم. ضمن اینکه به هر حال شورای شهر آش کشک خاله است و ما شهروندان مجبوریم قاشق قاشق از این آش بخوریم پس چه بهتر کمک کنیم لااقل آشی پخته شود که کمتر شور و بدمزه و نچسب باشد. البته قبول دارم و می پذیرم کار آسانی نیست اما به قول خواجه شهر ِراز:

گرچه وصالش نه به کوشش دهند
هر قدر این دل که توانی بکوش



کانال تلگرام اتحادخبر


نظرات کاربران
1396/01/23 - 08:40
0
0
باعرض سلام و خسته نباشید خدمت دوست بزرگوار جناب اقای عبدالهی عزیز و دوستان گرانقدر در اتحاد خبر
داشتن یک جامعه پویا با حرکت به سمت جلو و داشتن مراکز صنعتی و بنگاههای اقتصادی بزرگ مستلزم همتی مضاعف و کارشناسی دقیق و سپردن امور بدست کسانی میباشد که لیاقت و توانایی انجام این کار رو داشته باشند متاسفانه در سطح شهرستان دشتستان انچنان طایفه گری و باندبازی جولان میدهد که امان از همه پیشرفتها گرفته و برای خود در این دریای پرتلاطم با خیال راحت موج سواری میکند جای بسی شگفتی میباشد که در بقیه شهرها هم وضع برهمین منوال میباشد یه جای کار لنگ میزنه یا بگفته معروف میلنگه و تا وضع اینچنین هست انتظاری از شورا که هیچ از شهردار و استاندار هم نمیرود مقصر شخص نیست چیدمان مدیریت مشکل داره نسل امروز که ما باشیم فردا باید جوابگو فرزندان این مرز بوم باشیم که واقعا چه کار سودمندی چه پروژه صنعتی اقتصادی بزرگی برای مردم دشتستان اوردیم واقعا خجالت اور هست کسانی که چهارسال فرصت سوزی کردند و جز سنگ اندازی جلو یکدیگر کاری انجام ندادند دوباره کاندید میشوند شرم اور هست
1396/01/22 - 19:45
0
1
بیان آقای عبدالهی واقعا وسیع، شیوا، رسا و درایی ظرافت است و در عین لطافت و ادب تلخ ترین نقد رو می رساند،
زیبا کلمات رو به تسخیرمی گیرید و پیام خود را واضح و روشن انتقال می دهید، سخنانی همه فهم وخواص فهم چون بعضی ها آنقدرسنگین قلم می زنندکه مخاطب خاص خودشه می خواهد و یا چنان سبک قلم می زنندکه علی رغم سبک کردن خود مخاطب محدود داره،
این قلم شما بزرگوار که بنده توفیق زیارتتون نداشتم ازاعجازهایی است که می تونم بگم گمنام مانده است،امیدوارم شیفتگان قلمتان ازدریای فیضتان سیراب شوند که راهتان ادامه یابد.امیدوارم به فضل پروردگار همه ی ظرفیت های استان بوشهربه اهمیت بی نظیر شورا پی ببرند وبا بهره گیری همه توان وفرصت ها برای اخرت واین دنیا ارثیه نیک بجابگذارندـنفس عمل شوراآنقدر ارزشمنداست که زبان حقیر ازبیانش ناقص است لذا آنچه میبینیم ازناآگاهی وبعضأ بی تفاوتی تک تک ماست.
شمااگرفعالیت هاوکارهایی قبل ایجادشورا وبعدایجادشورا درسطح کشور برسی کنید خواهددانست که کارهای عظیمی شده اما فاصله تا قله هنوز زیاده وکنار اون فسادهمه جانبه ورانت مانندخوره رفته ب جون شورا ازکوچیک تا بزرگ از روستا تا شهر واستان.
بنابراین می بایست هرفرد در هر جایی است ابتدا خودش،رو اصلاح کنه بعدانتظارازشورا رو پیش بکشه.
ساختن شهرمان به دست خودماست.
وطن خواه(سعدآباد)
1396/01/22 - 11:20
0
0
به احترام دو نفر از اعضای فعلی شورای شهر که به احترام و خواسته مردم ، و با اراده خودشان مردو مردانه برای شورای جدید نام نویسی نکردند بیایید به هیچکدام از هفت نفر دیگر و افراد شوراهای قبلی رأی ندهیم و افرادی جدید با تجربه طولانی کار اجرایی و خوشنام و بالای ۲۰ سال سابقه کاری را با تحقیق و تدقیق را انتخاب نماییم
پاسخ: انتشار اینگونه نظرات به معنای رد یا تایید مفاد آن نمی باشد.
1396/01/21 - 15:40
0
0
دکتر پایدار ,بد انتخاب کردن را به گردن دمکراسی نیاندازید ,کاندید هست که شهر در مشتش است و طبق نظر مردم می خواهد حرکت کند,تشریف ببرید ان کاندیدها را شناسایی کنیید و حمایت کنیید ,ان کاندید برای اصلاح امور کاندیدشده ,نه برای اینکه ده میلیارد تومان در شهرداری گم شود .
1396/01/21 - 15:11
3
0
اقای عبدالهی ,انتخاب خود شما و حمایت شما در شورای شهر برازجان بسیار ضعیف است ,شورای با جرات و شهامت و مقتدر انتخاب کنید ,در برازجان شورای شهر است که دل شیر دارد ,شما برویید از دل شیر حمایت کنیید,اقای عبدالهی .........
1396/01/21 - 15:04
0
1
شورای شهر به شورای شهرداری تبدیل شده . اختیارات و وظایف شهرداری به چه میزان است .شهردار هم خیلی اشتباه داشته است .شهردار نظارت ندارد .بویژه مهندسین ناظرش .انتخاب مردم خوب نبوده .شورای شهر به چه میزان کار فرهنگی ,به چه میزان دنبال بهداشت بوده ,دنبال ترافیک شهری بوده ,دکتر پایدار .مهندس عبدالهی ,خیابانهای شهر برازجان ظرفیت رفت و امد اتوبوسها ی شهرداری را ندارند .اتوبوسها باید تبدیل به مینی بوس شوند ,شهردار نظارت کافی بر دوایر شهرداری ندارند,هزاران مشکل از خود شهردار است ,خیابان مولوی برازجان سگهای ولگرد دست به تجمع مسالمت امیز می شوند ,.........,,,,,,,,,,,,,,,,!؟!؟!؟!؟!؟!؟!؟
1396/01/21 - 12:59
0
1
1. شاید هنوز برای ما زود بود، هنوز به قدرت دموکراسی ایمان نیاورده بودیم که یکراست به سمت دموکراسی آنهم در مجموعه بزرگ شهر برویم. هنوز افکار عمومی آماده فعالیت برای شورای شهر نبود و تا الان هم نیست. قدرت و حس قدرت طلبی در بین جناح ها و مردم موجب شده که شیرینی داشتن شورایی برای خدمت همیشه مثل زهر غیرقابل تحمل باشد.
 
2. تا الان نقطه قوتی که بتوان به آن امیدوار بود را نمی توان ذکر کرد. در حال حاضر شهرداری به همان شیوه ای اداره می گردد که قبل از ظهور شورای شهر اداره میشد. حتی تغییرات غلط محسوسی در بدنه شهرداری و عمران و آبادی به واسطه تصمیمات گاهاً غلط شورا در شهرها مشاهده می شود.
 
3. اگر بخواهیم شورایی داشته باشیم که خروجی آن عمران و آبادی شهر باشد، بی شک باید به سمت تخصص ها برویم. شهرسازی و شهرداری دارای ریزه کاری های زیادی است و باید از همه ی علوم و تخصص ها در آن استفاده کرد. اساس کار شورایی مشورت است که باید به نحو احسن در صحن شورا به آن پرداخته شود. هفت متخصص با تعهد کاری ویرانه ای را آباد خواهند کرد؛ وقتی از تخصص حرف می زنیم یعنی شخص با علم و آگاهی نسبت به حوزه تخصصی خود رو به جلو حرکت می کند و حداقل ممکن اینکه جلوی فساد را خواهد گرفت.
 
1396/01/21 - 12:57
0
1
درود بر شما

عین کلام را فرمودید -
1396/01/21 - 10:01
0
1
انشاالله که امسال انتخاب خوب وباارزشی مردم فهیم برازجان درانتخاب شورا داشته باشند تاشاهد پیشرفت وآبادانی شهرمان باشیم زیرا برازجان لیاقت شهری بسیاربزرگ وزیباراخواهد داشت چون مردمی خوب وبسیار ارزشمند ی داردبه امیدروزشکوفایی شهری بدون دغدغه وهیاهو درآینده داشته باشیم درودبرمردم مهربان وشیرین سخن این شهرتاریخی ایران بزرگ
ارسال نظر

نام:

ايميل:

وب سايت:

نظر شما:

تازه ترین خبرها

  • تفاوت استراتژی فروش در پردیس/ ثبت ۶ ركورد در تولید و صادرات
  • توزیع تعداد ۵۰ عدد کلاه ایمنی از طرف شهرداری بین موتورسیکلت سواران شهر وحدتیه
  • تقابل ادبی فرماندار دشتستان با هاروکی موراکامی از ژاپن !
  • نقدی بر مجموعه داستان " خین‌جوشون " اثر مختار فیاض
  • به بچه‌هایتان نودل ندهید!
  • جاده مرگ شهر وحدتیه را دريابيد،مسئولان برحذر باشند
  • عناوین روزنامه‌های ورزشی امروز1403/01/30
  • عناوین روزنامه‌های امروز1403/01/30
  • بازسازی اساسی پاسگاه‌های پلیس راه استان بوشهر
  • مصرف این صیفی همه کمبودهای بدن و ویتامین ها را جبران می کند/ تنظیم آنی فشار و قند خون
  • ادعاها درباره حمله اسرائیل به ایران / ساقط کردن چند ریزپرنده در آسمان اصفهان
  • ۳۲ هزار مجوز استخدام فرزندان شهدا و ایثارگران اخذ شد
  • رییس بنیاد شهید و امور ایثارگران کشور وارد استان بوشهر شد
  • حضور کشتی گیران استان بوشهر در مسابقات بین المللی جام شاهد
  • حضور پنج بازیکن بوشهری در اردوی انتخابی تیم ملی فوتبال جوانان
  • آغاز عملیات اجرای خیابان ۲۴ متری در ورودی شهر از سمت برازجان،خیابان ۲۲ متری غرب آرامستان و خیابان در غرب جاده اصلی
  • اگر احساس تلخی در دهان می کنید این بیماری در کمین شماست
  • 🎥ویدیو/طبیعت بکر و زیبای روستای خیرک دشتستان
  • تفاوت استراتژی فروش در پردیس/ ثبت ۶ ركورد در تولید و صادرات
  • پیاده روی یا دویدن، کدام برای لاغری و کاهش وزن بهتر است؟
  • ۱۲ کشور امن در صورت شروع جنگ جهانی سوم (+عکس)
  • توزیع تعداد ۵۰ عدد کلاه ایمنی از طرف شهرداری بین موتورسیکلت سواران شهر وحدتیه
  • نشست هماهنگی برگزاری آئین شب شعر ویژه نکوداشت شهید محسن صداقت در شهر وحدتیه
  • دست آویزی برای دومین سالکوچ هدهد خبررسان علی پیرمرادی
  • تقابل ادبی فرماندار دشتستان با هاروکی موراکامی از ژاپن !
  • نتا S واگن ؛ یکی از زیباترین خودروهای چینی به بازار می آید (+تصاویر)
  • پیشرفت ۶۳ درصدی قطعه اول بزرگ‌راه دالکی به کنارتخته
  • با این تکنیک به نق زدن و اصرار کردن بچه ها پایان دهید
  • آیا این ادویه خوش بو می تواند با سرطان پروستات مقابله کند
  • بازتاب حمله ایران در رسانه‌های خارجی: اسراییل زیر آتش
  • در بین رفقایم به تعصب دشتستانی مشهورم/ خودم را مسلمان تکنوکرات می دانم
  • آغاز عملیات اجرای خیابان ۲۴ متری در ورودی شهر از سمت برازجان،خیابان ۲۲ متری غرب آرامستان و خیابان در غرب جاده اصلی
  • قتل 2 جوان برازجانی در خودروشان/ دستگیری قاتل در استان همجوار
  • یکی از شهدای اخیر حمله اسرائیل در سوریه از شهر وحدتیه دشتستان است
  • هدایای باقیمانده پیاده روی برازجان قرعه کشی شد
  • سخنرانی استاد سید محمد مهدی جعفری در جمع دشتستانی ها و استان بوشهری های مقیم شیراز/ تصاویر
  • گزارش تصویری/ راهپیمایی روز جهانی قدس در برازجان
  • در رسیدگی به امور مردم کوتاهی نکنید/ برخی از بخشنامه ها باعث کوچک شدن سفره مردم می شود
  • مسؤولان نگاه بازتری داشته باشند/ جذابترین قسمت کار ما لحظه ای است که درد بیماران آرام می شود
  • قلب جوان 23 ساله دشتستانی اهدا شد/ تصاویر
  • سخن‌ران، کاظم صدیقی‌. نه! مسجد قیطریه، نه!
  • دکتر یوسفی با حافظه مثال زدنی
  • برخورد توهین آمیز رئیس صمت دشتستان با نمایندگان برخی اصناف شهرستان
  • آئین گرامیداشت شهیدالقدس محسن صداقت در شهر وحدتیه
  • تصاویر جنجالی مجری زن تلویزیون باکو در کنار سفیر ایران و در محل سفارتخانه/ عکس
  • .: افسری حدود 2 ساعت قبل گفت: درود بر دکتر بایندری ...
  • .: عزیز حدود 7 ساعت قبل گفت: سایت و نویسنده حواسشون ...
  • .: مصطفی بهبهانی مطلق حدود 3 روز قبل گفت: با سلام و خدا ...
  • .: ح حدود 4 روز قبل گفت: درودخدا بر استادبرازجانی و ...
  • .: اسماعیل حدود 6 روز قبل گفت: فقط قدرت است که ...
  • .: سعید حدود 6 روز قبل گفت: آقای امید دریسی پیش ...
  • .: یونس حدود 6 روز قبل گفت: سلام و درود به ...
  • .: قاسم حدود 8 روز قبل گفت: خوبه لااقل یک نفر ...
  • .: تنگستان حدود 10 روز قبل گفت: چرا چنین مطالب سراسر ...
  • .: حسن جانباز حدود 10 روز قبل گفت: اصلا سفره ای نیست ...