امروز: شنبه 01 ارديبهشت 1403
    طراحی سایت
تاريخ انتشار: 01 اسفند 1395 - 08:08
به بهانه 2 اسفند؛ سالروز شهادت میرزا محمد خان برازجانی

اتحادخبر ـ وحید عبد علی پور: سرزمین اهورایی ایران در طول تاریخ پر شکوه خود، همواره مردان دلاور و غیرتمندی را در آغوش خود پرورانده است. مردانی که در لحظات بحرانی، زمانی که بیگانگان و بیگانه پرستان درصدد نابودی استقلال ارضی و اندیشگی این سرزمین بر آمده اند و یا ایران زمین، میدان تاخت و تاز عوامل دشمن قرار گرفته، دلیرانه به پا خواسته اند و تا پای جان برای محو ...

اندر حکایت قهرمان استعمار ستیز برازجانی

وحید عبد علی پور

 

سرزمین اهورایی ایران در طول تاریخ پر شکوه خود، همواره مردان دلاور و غیرتمندی را در آغوش خود پرورانده است. مردانی که در لحظات بحرانی، زمانی که بیگانگان و بیگانه پرستان درصدد نابودی استقلال ارضی و اندیشگی این سرزمین بر آمده اند و یا ایران زمین، میدان تاخت و تاز عوامل دشمن قرار گرفته، دلیرانه به پا خواسته اند و تا پای جان برای محو دشمن و حفظ استقلال و تمامیت ارضی میهن مبارزه کرده اند. یکی از این بزرگ مردان تاریخ که در دوره معاصر ظهور نمود، میرزا محمد خان برازجانی ملقب به «غضنفر السلطنه» است.

خان زاده برازجانی که در اواخر رژیم ملوک الطوایفی قاجار و قبل از مرگ پدر به مقام والی برازجان می رسد و به مدت 30 سال با اقتدار کامل بر برازجان و بخش مرکزی و پشت کوه حکومت می کند. غضنفر السلطنه در هنگامه جنگ جهانی اول و تهاجم استعمار پیر به جنوب ایران مهمترین تصمیم زندگی خیش را گرفته و با 300 نفر تفنگچی در نبرد سربست چغادک به صفوف مجاهدین جنوب می پیوندد. اقدامی قهرمانانه که موجب گردید، نام ایشان به عنوان یکی از رهبران قیام جنوب بر صفحه تاریخ این مرز و بوم ماندگار شود. اما در افتادن با بریتانیای کبیر و سرسپردگانش خود عواقبی سنگین برای این قهرمان استعمار ستیز در پی داشت. زیرا که باعث گردید تا پایان عمر درگیر جنگ و گریز با انگلیسی‌ها و سپس اسارت و تبعید گردد. در نهایت مورد غضب حکومت مرکزی واقع گردید و فرمان قتلش از جانب عمال پهلوی اول تصویب شد، تا در شب ۲ اسفند ۱۳۰۸ خورشیدی در نزدیکی آرامگاه شاه پسرمرد دشتستان به شهادت برسد. 

با این  اوصاف، تا به امروز و با گذشت نزدیک به 9 دهه از شهادت ایشان و بر خلاف جایگاه رفیع این بزرگ مرد برازجانی در نزد افکار عمومی، این قهرمان ملی نتوانسته جایگاهی بایسته و شایسته نام خود بیابد. در همین ارتباط  می توان علت را در دو برهه زمانی قبل و بعد از انقلاب 57 جستجو نمود. در قبل از انقلاب و در اوایل رژیم پهلوی سیاست خلع سلاح جنوب توسط رضاه شاه صورت پذیرفت و در این راستا قلع و قمع کسانی که از منظر حکومت یاغی و سرکش قلمداد می گردیدند، آغاز گردید. در این میان نام غضنفرالسلطنه برازجانی هم به چشم می خورد. لذا پرواضح است که استبداد رضاخانی وجود شیرمردانی نظیر غضنفرالسلطنه را برنتافته و علارغم رشادتها و خدماتی که آنان در راه مبارزه علیه متجاوزان به خاک پاک میهن از خود بروز دادند، درصدد محو آثار و مبارزاتشان برآمده به گونه ای که تا انقلاب 57 رژیم پهلوی هیچ جایگاهی برای آنان در تاریخ نگاری رسمی کشور متصور نبود و امثال غضنفرالسلطنه ها نه تنها برای مردم ایران، بلکه برای اهالی برازجان و دشتستان نیز ناشناخته بودند. 

پس از سقوط رژیم پهلوی و تشکیل نظام جمهوری اسلامی در پی انقلاب 57 و به واسطه ماهیت ضد استبدادی و بیگانه ستیزانه حکومت جدید به تدریج فضا برای شناساندن مبارزان ضد استعماری و قهرمانان ملی فراهم گردید. در این راستا و با تلاش های بی شائبه برخی پژوهشگران محلی و محققین ارجمند، میرزا محمد خان برازجانی نیز تا حدودی جایگاه خود را در تاریخ نگاری رسمی کشور بازیافت و آن‌گونه که شایسته و درخور نام این قهرمان ملی است در کتب درسی و مقالات علمی معرفی گردیده است.

اما با این وجود در زمانه فعلی نیز باز به نوعی دیگر مورد بی مهری ها و بی توجهی ها قرار گرفته است. به گونه ای که نه تنها در سطح ملی و منطقه ای، بلکه در سطح محلی و در شهر و دیارش هم غریب است. در زادگاهش نه خیابان، میدان و بنایی دولتی به نامش است و نه کنگره بزرگداشتی برایش برپا می شود، در نهایت بنای یادبودش نیز اجازه نصب در یکی از میادین اصلی شهر را نمی یابد، تا سر از حومه شهر در آورد. جایی که فقط چشم مسافرانی را که قصد خروج از شهر دارند، به هیبت پرشکوه خود خیره گرداند. مواردی تأمل بر انگیز که می توان علت را در نوع نگاه مسئولان دولتی دید. مسئولانی که نمی خواهند خان برازجان به نمادی برای شهر تبدیل گردیده و زندگانی و منشش الگویی برای جوانان شهر باشد. 

شاید ریشه های این نگاه بدبینانه را بتوان در باورهای نادرست و آموزه های ایدئولوژیک جستجو کرد. تفکری که همه خوانین و حاکمان گذشته را انسانهایی عیاش، فاسد، ستمگر، زورگو و مال مردم خور قلمداد کرده که همه اش دنبال افزایش قدرت و شوکت خود بوده اند و جان و مال رعیت برای آنان پشیزی ارزش نداشت. حال که خلاف تمامی موارد مطروحه درباره خان برازجان صادق است. مردی که به باور قریب به اتفاق مورخین نه اهل باده گساری و عیش ورزی بود و نه دل بر مال دنیا و مافی ها داشت. او شدیدأ مذهبی، شجاع، عادل، متواضع و با طبعی شاعرانه بود. توجهی ویژه به علم و دانش و ایجاد مدرسه داشته و به استخدام معلم پرداخت. رابطه میان او و مردمش رابطه مراد و مریدی بوده و حافظه جمعی شهروندان برازجانی چه در گذشته و چه امروزه با وجود کندوکاو های دقیق تاریخی خاطره ای منفی از ایشان به یاد نمی آورد.

در این میان بر خلاف دیدگاه مورخین و اهل فن، فرض را بر این گیریم که در زندگانی و منش سیاسی و اجتماعی ایشان نکاتی تاریک و منفی هم بوده است. آیا این موارد به اندازه ای بزرگ بوده اند، که تمامی خدمات و مبارزات این قهرمان ملی را تحت الشعاع خود قرار دهد؟ آیا دست شستن از روزمرگی های زندگانی و لباس رزم پوشیدن برای مقابله با متجاوزان استعمارگر، آنهم در یکی از بزنگاه های حساس تاریخ ایران عملی بی ارزش و کم اهمیت است که به راحتی بتوان در مقابل توهمات برخی مغرضینش نادیده انگاشت؟

 ماجرای رئیس علی دلواری خود بهترین پاسخ برای سئوالات مذبور است. سالها پیش اسنادی به دست آمد که نشان می داد رئیس علی دلواری قبل از شروع جنگ جهانگیر اول با شیخ نشین های حاشیه جنوبی خلیج فارس مراودات تجاری داشته و چای، قهوه، برنج و اقلام دیگر را به کشور قاچاق می نموده است. این تجارت قاچاق توسط انگلیسی ها در اوایل جنگ جهانی اول برچیده شد. لذا او همواره درصدد فرصتی برای انتقام گیری از انگلیسی ها بود که تهاجم بریتانیای کبیر به جنوب این فرصت را در اختیار او قرار داد. حال می توان به رئیس علی از دو زاویه نگریست: از زاویه اول به او به  عنوان یک قاچاقچی نگاه کرد که به خاطر انتقام جویی و منافع شخصی اش در مقابل استعمار پیر قرار گرفت و از زاویه دوم او را شخصیتی مبارز، مشروطه خواه و رهبر قیام جنوب در تنگستان و بوشهر بر علیه ابرقدرت زمانه اش دید.

قطعآ هر فرد میهن پرست و وطن دوستی زاویه دوم را انتخاب خواهد نمود. اصلآ مگر ما چند شخصیت مبارز و استعمار ستیز در تاریخ معاصر داریم که به خاطر برخی موضوعات کوچک و کم اهمیت به تخریبشان بپردازیم و  عظمت و بزرگی کارشان را نادیده بگیریم. مردانی که به خاطر دفاع از شرف، ناموس و آب و خاک رخت جهاد برتن کردند و به مقابله با دیو سیاه زمانه خود شتافته اند. با خونشان درخت تنومند مقاومت و ایثار را آبیاری نموده و به الگویی بی بدیل برای آیندگان مبدل گردیده اند. قطع به یقین تمامی رهبران قیام جنوب از این دسته اند.

در این راستا انگیزه های میرزا محمد خان همگی غیر شخصی و از غیرت و حس میهن دوستی اش سرچشمه می گرفته است. بزرگمردی که مهمترین هدفش را می توان جهاد در راه خدا دانست که سرانجام در این راه به شهادت می رسد. اما مخالفانش چه در گذشته و چه در زمانه حاضر نمی خواهند بزرگی دشتستان و مبارزان آن تبلور نماید، شاید تنها جرمش این است که متعلق به دوره خان خانی است و از نگاه مسئولین دیگر تاریخ مصرفش تمام شده است و نمی توان بیش از این رویش سرمایه گذاری نمود. شاید هم بخواهند با قد علم کردن در مقابلش و به مخالفت برخاستن با خدمات و جانفشانی هایش، میخ انگلیسی خود را محکم تر بکوبند و چند صباحی بیشتر در مناصب و پست هایشان بمانند. شاید هم می خواهند تعمدآ او را از یادها و خاطره ها محو سازند، زیرا که او نمی تواند الگویی برای جوانان شهر و کشورش باشد.

اما نکته مهم و اساسی که مسئولان شهری در برازجان و مرکز نشینان بوشهری چشم خود را بر رویش بسته و نمی خواهند ببینند، محبوبیت بی حد و حصر میرزا محمد خان است. به گونه ای که به جرعت می توان گفت: این سردار شهید مشهورترین و محبوب تربن شخصیتی است که شهر برازجان تاکنون به خود دیده است. قهرمانی ملی که امروزه سیر و سلوک زندگانی اش به الگویی برای جوانان شهر تبدیل شده و یاد و خاطره اش در حافظه تاریخی مردم برازجان و خطه دشتستان زنده است و هرگز نمی میرد. او روزی جایگاه واقعی خود را باز خواهد یافت و شرمساری اش تا ابد برای مخالفان و سنگ اندازان به یادگار خواهد ماند./ج

 

 

 



کانال تلگرام اتحادخبر


نظرات کاربران
1395/12/08 - 10:01
0
2
درود بر شما استان بوشهر در مبارزه با استعمار چند ین شخصیت برجسته دارد که‌ هر محقق و پژوهشگر ی باید منصفانه در باره آنها به قضاوت بنشیند همانطور که‌ رئیس علی جان برکف و مرد و مردانه در جبهه استعمار ستیزی ظاهر شد کسان دیگری نظیر غضنفرالسلطنه و خالوحسین بردخونی و ..و... نیز نقش مهمی در این مبارزه داشتند کسانی که از سرگذشت خالوحسین در این نبرد نابرابر اطلاع دارند میدانند که‌ علاوه بر تأمین هزینه رویارویی رئیس علی ، خودش نیز دچار چه مصیبت هایی شد و سالها در اسارت انگلیسیها بود اوهم مانند غضنفرالسلطنه از دیدگاه بعضی ها مظلوم واقع شده است. شاید اهمیت رئیس علی در نبرد نابرابر و شهامت او در روبرو شدن مستقیم با انگلیسیها و شهادت او در صحنه نبرد بوده است که‌ هر انسان منصفی باید این موضوع را اقرار کند و آنرا دست کم نگیرد و در صد مخدوش کردن چهره این مرد بزرگ نباشد و یک محقق آگاه و فهیم و منصف باید با توجه به مستندات تاریخی همه بزرگان استعمار ستیز استان را در کنار هم به همگان معرفی کند و از هر کدام به سهم خودشان تقدیر کند و این بی انصافی است که‌ سعی کند یکی را از روی تعصب جاهلانه در صدر بنشاند و حق دیگری را تضییع نماید. اینکه قبلاً سریالی به نام دلیران تنگستان ساخته شده نباید باعث موضع گیری نابخردانه عده ای بشود ، کتابی به این اسم قبلاً نوشته شده بود و کارگردانی بر اساس آن این سریال را ساخت و امروزه رئیس علی مایه مباهات کل استان است و حق انکار ناپذیر تنگستان ادا شده است. حالا وظیفه پژوهشگران و محققان این است که‌ سایر دلیر مردان استان را نیز معرفی نمایند.
1395/12/02 - 21:22
0
2
ضمن تشکر از ندا خانم و آذرخانم وکامنت های واقعیتگرای شما : درجواب می توان گفت این یک نوع تحمیل و تبعیض است که از مرکز استان به مردم دیگر استان شده است : در شهر شیراز چهار راه ریشمک تصویر ناصر دیوان کازرونی نصب شده است در صورتیکه شیرازی نیست و یک مبارز کازرونی است، اما در شهر بوشهر هیچ تصویری از مبارزان دیگر استان دیده نمی شود !!!! با توجه به اینکه مبارزان دیگر استان جهت بیرون راندن انگلیسیها از بوشهر وخلیج فارس باانگلیسیها به نبرد پرداختند وشهید شدند.
1395/12/02 - 16:55
0
2
ضمن تشکر از جناب آقای عبد علی پور آفرین وصد آفرین براین گفتار ارزشمند در موقع خواندن مطالب جنابعالی ،اشک شادی از چشمانم سرازیر شد جای فخر ومباهات است بر شما جوان با تعصب برازجانی که واقعیت تاریخی را در باره سردار مبارز دشتستان نوشته ای از نظر محققان تاریخ شهید میرزا محمدخان برازجانی از 3 جهت مورد بی مهری قرار گرفت اول، اینکه ایشان بعداز جنگ جهانی اول علیه رضاشاه قیام نمود و چون به دستور وی به شهادت رسید وسریال دلیران تنگستان در سال 53 تهیه شد نقش ایشان در سریال ذکر شده نادیده گرفته شد دوم اینکه مخالفان دشتستان ودوستان انگلیس سعی کردند مبارزات وخدمات شهید غضنفر ،نادیده گرفته شود تابزرگنمائی وتبلیغات کاذب آنان نمایان شود سوم نا آگاهی تاریخی از مبارزات وخدمات این سردار بزرگ با توجه به اینکه من چندین جلد کتاب تاریخ در باره مبارزان جنوب مطالعه کرده ام شهید غضنفر یک مورد منفی ندارد ،
1395/12/01 - 22:17
0
2
درود و احسنت بر شما نويسنده خوش نگارش👌👏
1395/12/01 - 16:46
0
3
درود بر احساس مسئولیت پذیری شما و نگارش متن شیوا و پر محتوا
من نمی دانم چرا مسئولین میان شخصیت های ملی و قهرمانان تاریخی هم گزینشی برخورد کرده و خوب و بد می کنن. شخصیتی مانند رئیس علی دلواری که حتی بوشهری هم نیست. در بوشهر برایش در سال چند سمینار و بزرگداشت آنهم با حضور مقامات لشکری و کشوری برگزار می کنند و بنا های یاد بود فرآوانی در نقاط مختلف شهر برایش می سازند٬ خیابان و کوچه به نامش می کنند. اما هنگامی که نوبت به شیرمرد مظلوم برازجانی می رسد. خبری از اینها نیست٬ مگر می شود میان قهرمانان ملی هم تفاوت گذاشت و خوب و بد کرد؟ اگر بخواهیم پای در چنین راهی بگذاریم در واقع داریم بخشی از تاریخ و هویت خودمان را نابود می کنیم.
1395/12/01 - 15:43
0
3
شهر من داستان قرمانهایش به یادش مانده است
1395/12/01 - 15:42
0
3
با تشکر از نویسنده محترم و با دانش
بنده کتملآ با نظر حضرتعالی موافقم. واقعأ نه تنها مسئولان و دست اندرکاران شهری در جهت شناساندن شخصیت و جایگاه این قهرمان ملی هیچ کاری انجام نمی دهند، بلکه درصدد تخریب آن نیز برآمده اند که بسیار جای تعصف دارد و باید شهروندان برازجانی و دشتستانی خود در این زمینه به مطالبه گری بپردازند.
1395/12/01 - 15:18
0
3
بمناسبت دستگیری ایشان و تبعیدبه شهر شیراز و حصر در زمان مربوطه ایشان بیان داشت که: اقبال که برگشت دگر چاره ندارد واقعا انگار از آینده می فهمید .
1395/12/01 - 10:09
0
4
بسیار جالب و خواندنی بود
من هم بر حسب علاقه شدید به این سردار بزرگ جنوب با افراد قدیمی هم عصر وی هم صحبتی فراوانی داشته ام تاکنون هیچ حرفی در مورد ظلم و ستم و دست درازی به جان یا خدایی نخواسته ناموس کسی در تاریخ بیان نشده که این برای شخصیت خان و حاکم اون وقت در جنوب بینظیر است بلکه هرچه بوده نیکی و انسانیت و مردانگی میبوده است چه که مرگ ایشان هم از سر نامردی توسط ناجوانمردان هم عصرش شد
ارسال نظر

نام:

ايميل:

وب سايت:

نظر شما:

تازه ترین خبرها

  • تقابل ادبی فرماندار دشتستان با هاروکی موراکامی از ژاپن !
  • توزیع تعداد ۵۰ عدد کلاه ایمنی از طرف شهرداری بین موتورسیکلت سواران شهر وحدتیه
  • نقدی بر مجموعه داستان " خین‌جوشون " اثر مختار فیاض
  • جاده مرگ شهر وحدتیه را دريابيد،مسئولان برحذر باشند
  • بازسازی اساسی پاسگاه‌های پلیس راه استان بوشهر
  • ادعاها درباره حمله اسرائیل به ایران / ساقط کردن چند ریزپرنده در آسمان اصفهان
  • ۳۲ هزار مجوز استخدام فرزندان شهدا و ایثارگران اخذ شد
  • روز سعدی و نکته‌ای نغز از گلستانش
  • رییس بنیاد شهید و امور ایثارگران کشور وارد استان بوشهر شد
  • پتروشیمی پردیس حامی مهمترین رویداد بین المللی در حوزه تاب آوری انرژی
  • حضور کشتی گیران استان بوشهر در مسابقات بین المللی جام شاهد
  • حضور پنج بازیکن بوشهری در اردوی انتخابی تیم ملی فوتبال جوانان
  • محموله بزرگ کالای قاچاق در گناوه کشف شد
  • سرپرست روابط عمومی اداره کل ورزش و جوانان استان بوشهر منصوب شد
  • مشکلات اراضی مردم در استان بوشهر برطرف شود
  • آغاز عملیات اجرای خیابان ۲۴ متری در ورودی شهر از سمت برازجان،خیابان ۲۲ متری غرب آرامستان و خیابان در غرب جاده اصلی
  • اگر احساس تلخی در دهان می کنید این بیماری در کمین شماست
  • تفاوت استراتژی فروش در پردیس/ ثبت ۶ ركورد در تولید و صادرات
  • تقابل ادبی فرماندار دشتستان با هاروکی موراکامی از ژاپن !
  • توزیع تعداد ۵۰ عدد کلاه ایمنی از طرف شهرداری بین موتورسیکلت سواران شهر وحدتیه
  • پیاده روی یا دویدن، کدام برای لاغری و کاهش وزن بهتر است؟
  • ۱۲ کشور امن در صورت شروع جنگ جهانی سوم (+عکس)
  • دست آویزی برای دومین سالکوچ هدهد خبررسان علی پیرمرادی
  • نشست هماهنگی برگزاری آئین شب شعر ویژه نکوداشت شهید محسن صداقت در شهر وحدتیه
  • نتا S واگن ؛ یکی از زیباترین خودروهای چینی به بازار می آید (+تصاویر)
  • آیا این ادویه خوش بو می تواند با سرطان پروستات مقابله کند
  • پیشرفت ۶۳ درصدی قطعه اول بزرگ‌راه دالکی به کنارتخته
  • با این تکنیک به نق زدن و اصرار کردن بچه ها پایان دهید
  • نقدی بر مجموعه داستان " خین‌جوشون " اثر مختار فیاض
  • بازتاب حمله ایران در رسانه‌های خارجی: اسراییل زیر آتش
  • آغاز عملیات اجرای خیابان ۲۴ متری در ورودی شهر از سمت برازجان،خیابان ۲۲ متری غرب آرامستان و خیابان در غرب جاده اصلی
  • قتل 2 جوان برازجانی در خودروشان/ دستگیری قاتل در استان همجوار
  • یکی از شهدای اخیر حمله اسرائیل در سوریه از شهر وحدتیه دشتستان است
  • هدایای باقیمانده پیاده روی برازجان قرعه کشی شد
  • گزارش تصویری/ راهپیمایی روز جهانی قدس در برازجان
  • سخنرانی استاد سید محمد مهدی جعفری در جمع دشتستانی ها و استان بوشهری های مقیم شیراز/ تصاویر
  • در رسیدگی به امور مردم کوتاهی نکنید/ برخی از بخشنامه ها باعث کوچک شدن سفره مردم می شود
  • مسؤولان نگاه بازتری داشته باشند/ جذابترین قسمت کار ما لحظه ای است که درد بیماران آرام می شود
  • قلب جوان 23 ساله دشتستانی اهدا شد/ تصاویر
  • سخن‌ران، کاظم صدیقی‌. نه! مسجد قیطریه، نه!
  • برخورد توهین آمیز رئیس صمت دشتستان با نمایندگان برخی اصناف شهرستان
  • دکتر یوسفی با حافظه مثال زدنی
  • آئین گرامیداشت شهیدالقدس محسن صداقت در شهر وحدتیه
  • تصاویر جنجالی مجری زن تلویزیون باکو در کنار سفیر ایران و در محل سفارتخانه/ عکس
  • مهدی یوسفی؛ جوانِ شایسته و نخبه
  • .: افسری حدود 18 ساعت قبل گفت: درود بر دکتر بایندری ...
  • .: عزیز حدود 23 ساعت قبل گفت: سایت و نویسنده حواسشون ...
  • .: مصطفی بهبهانی مطلق حدود 4 روز قبل گفت: با سلام و خدا ...
  • .: ح حدود 5 روز قبل گفت: درودخدا بر استادبرازجانی و ...
  • .: اسماعیل حدود 6 روز قبل گفت: فقط قدرت است که ...
  • .: سعید حدود 6 روز قبل گفت: آقای امید دریسی پیش ...
  • .: یونس حدود 7 روز قبل گفت: سلام و درود به ...
  • .: قاسم حدود 9 روز قبل گفت: خوبه لااقل یک نفر ...
  • .: تنگستان حدود 10 روز قبل گفت: چرا چنین مطالب سراسر ...
  • .: حسن جانباز حدود 11 روز قبل گفت: اصلا سفره ای نیست ...