امروز: جمعه 31 فروردين 1403
    طراحی سایت
تاريخ انتشار: 13 بهمن 1395 - 08:30

اتحادخبر: در حالی که سرانه مالکیت خودرو در ایران و آلمان اختلاف آن‌چنانی ندارد، میزان استفاده از خودرو در کلان‌شهرهای ایران تقریبا 10 برابر شهرهای بزرگ آلمان است.

اتحادخبر: در حالی که سرانه مالکیت خودرو در ایران و آلمان اختلاف آن‌چنانی ندارد، میزان استفاده از خودرو در کلان‌شهرهای ایران تقریبا 10 برابر شهرهای بزرگ آلمان است.

به گزارش روزنامه دنیای اقتصاد؛ روز گذشته مهرداد تقی‌زاده، معاون حمل‌ونقل وزارت راه و شهرسازی در پنجمین همایش مدیریت آلودگی هوا و صدا با اشاره به مقایسه سرانه خودرو در ایران و آلمان، گفت: مطالعات نشان می‌دهد مشکل ترافیک و به دنبال آن آلودگی هوا در کشور ما ناشی از ضریب مالکیت خودرو نیست بلکه میزان استفاده از خودرو در ایران بالا است.

به اعتقاد وی، بین میزان افزایش ظرفیت شبکه معابر با میزان افزایش استفاده از خودروی شخصی رابطه مستقیم و تصاعدی وجود دارد به نحوی که اگر ظرفیت معابر با ساخت پروژه‌های بزرگراهی جدید 10 درصد افزایش پیدا کند، میزان استفاده از خودروی شخصی 20تا 30درصد افزایش خواهد یافت. تقی‌زاده تصریح کرد: اگر 10 سال قبل این اظهارات مطرح می‌شد، کسی باور نمی‌کرد اما اکنون که حجم وسیعی از بزرگراه‌ها در تهران ساخته شده و معضل ترافیک همچنان حل نشده باقی‌مانده، این گزاره اثبات شده که ساخت پل، تونل و بزرگراه مشوق و فرش قرمزی برای تردد هرچه بیشتر خودروهای شخصی است.
 
وی در عین حال بر ضرورت توسعه حمل‌ونقل عمومی کارآمد تاکید کرد و گفت: سر فاصله قطارهای مترو و اتوبوس‌ها باید به حدی کوتاه باشد که شهروندان برای تردد روزانه هرگز خودروی شخصی را انتخاب نکنند و استفاده از آن به تعطیلات آخر هفته موکول شود. تقی‌زاده در ادامه ضمن مقایسه طول شبکه بزرگراهی تهران و لندن، گزاره دیگری در تایید این موضوع که افزایش شبکه بزرگراهی هیچ کمکی به حل ترافیک و آلودگی هوا نمی‌کند، ارائه کرد. وی گفت: شهر لندن 100 کیلومتر اما تهران بیش از 500 کیلومتر شبکه بزرگراهی دارد و با این حال مشکل ترافیک تهران کمتر از لندن نیست.
 
این به آن معنا نیست که لندن با معضل ترافیک دست به گریبان نیست اما مسوولان اداره این شهر صراحتا اعلام می‌کنند که موظف به جابه‌جایی شهروندان هستند و نه جابه‌جایی خودروها، بنابراین روی توسعه حمل‌ونقل عمومی و پیاده‌راه‌ها متمرکز می‌شوند.
 
این نگاه اکنون در بسیاری از ابرشهرهای جهان حاکم است که بودجه‌ها به سمت حمل‌ونقل عمومی سوق می‌یابد، نه بزرگراه‌سازی. پیش از این نیز کارشناسان ترافیک اعلام کرده بودند که راه حل آلودگی هوای تهران، توقف نهضت بزرگراه‌سازی و صرف هزینه‌های آن در توسعه مترو است.
 
سعید متصدی، معاون محیط‌زیست انسانی سازمان حفاظت محیط‌زیست نیز در این همایش، ضمن صحه گذاشتن بر تاثیر برج‌سازی‌های بی‌رویه در منطقه 22 بر کیفیت هوا، یکی از علت‌های اصلی آلودگی هوا را بارگذاری بیش از حد جمعیتی و صنعتی توصیف کرد و گفت:‌ زمانی که تراکم جمعیت در یک نقطه بیش از ظرفیت باشد، تجمع آلودگی به دنبال آن رخ می‌دهد، بنابراین کنترل بارگذاری از سیاست‌های کاهش آلودگی هوا است که دنبال می‌شود. معاون سازمان حفاظت محیط‌زیست با تایید تاثیر بلندمرتبه‌سازی بر آلودگی هوا، گفت: وضعیت منطقه ۲۲ بسیار خطرناک است و از این‌رو شورای عالی شهرسازی و معماری تلاش کرده با ساخت‌وسازهای مخرب در این منطقه مقابله کند./ج


کانال تلگرام اتحادخبر


نظرات کاربران
ارسال نظر

نام:

ايميل:

وب سايت:

نظر شما:

تازه ترین خبرها

  • آغاز عملیات اجرای خیابان ۲۴ متری در ورودی شهر از سمت برازجان،خیابان ۲۲ متری غرب آرامستان و خیابان در غرب جاده اصلی
  • اگر احساس تلخی در دهان می کنید این بیماری در کمین شماست
  • 🎥ویدیو/طبیعت بکر و زیبای روستای خیرک دشتستان
  • تفاوت استراتژی فروش در پردیس/ ثبت ۶ ركورد در تولید و صادرات
  • پیاده روی یا دویدن، کدام برای لاغری و کاهش وزن بهتر است؟
  • ۱۲ کشور امن در صورت شروع جنگ جهانی سوم (+عکس)
  • توزیع تعداد ۵۰ عدد کلاه ایمنی از طرف شهرداری بین موتورسیکلت سواران شهر وحدتیه
  • نشست هماهنگی برگزاری آئین شب شعر ویژه نکوداشت شهید محسن صداقت در شهر وحدتیه
  • دست آویزی برای دومین سالکوچ هدهد خبررسان علی پیرمرادی
  • تقابل ادبی فرماندار دشتستان با هاروکی موراکامی از ژاپن !
  • نتا S واگن ؛ یکی از زیباترین خودروهای چینی به بازار می آید (+تصاویر)
  • پیشرفت ۶۳ درصدی قطعه اول بزرگ‌راه دالکی به کنارتخته
  • با این تکنیک به نق زدن و اصرار کردن بچه ها پایان دهید
  • آیا این ادویه خوش بو می تواند با سرطان پروستات مقابله کند
  • بازتاب حمله ایران در رسانه‌های خارجی: اسراییل زیر آتش
  • در بین رفقایم به تعصب دشتستانی مشهورم/ خودم را مسلمان تکنوکرات می دانم
  • آغاز عملیات اجرای خیابان ۲۴ متری در ورودی شهر از سمت برازجان،خیابان ۲۲ متری غرب آرامستان و خیابان در غرب جاده اصلی
  • قتل 2 جوان برازجانی در خودروشان/ دستگیری قاتل در استان همجوار
  • یکی از شهدای اخیر حمله اسرائیل در سوریه از شهر وحدتیه دشتستان است
  • هدایای باقیمانده پیاده روی برازجان قرعه کشی شد
  • گزارش تصویری/ راهپیمایی روز جهانی قدس در برازجان
  • سخنرانی استاد سید محمد مهدی جعفری در جمع دشتستانی ها و استان بوشهری های مقیم شیراز/ تصاویر
  • در رسیدگی به امور مردم کوتاهی نکنید/ برخی از بخشنامه ها باعث کوچک شدن سفره مردم می شود
  • مسؤولان نگاه بازتری داشته باشند/ جذابترین قسمت کار ما لحظه ای است که درد بیماران آرام می شود
  • قلب جوان 23 ساله دشتستانی اهدا شد/ تصاویر
  • سخن‌ران، کاظم صدیقی‌. نه! مسجد قیطریه، نه!
  • برخورد توهین آمیز رئیس صمت دشتستان با نمایندگان برخی اصناف شهرستان
  • دکتر یوسفی با حافظه مثال زدنی
  • آئین گرامیداشت شهیدالقدس محسن صداقت در شهر وحدتیه
  • تصاویر جنجالی مجری زن تلویزیون باکو در کنار سفیر ایران و در محل سفارتخانه/ عکس
  • .: افسری حدود 1 ساعت قبل گفت: درود بر دکتر بایندری ...
  • .: عزیز حدود 5 ساعت قبل گفت: سایت و نویسنده حواسشون ...
  • .: مصطفی بهبهانی مطلق حدود 3 روز قبل گفت: با سلام و خدا ...
  • .: ح حدود 4 روز قبل گفت: درودخدا بر استادبرازجانی و ...
  • .: اسماعیل حدود 6 روز قبل گفت: فقط قدرت است که ...
  • .: سعید حدود 6 روز قبل گفت: آقای امید دریسی پیش ...
  • .: یونس حدود 6 روز قبل گفت: سلام و درود به ...
  • .: قاسم حدود 8 روز قبل گفت: خوبه لااقل یک نفر ...
  • .: تنگستان حدود 10 روز قبل گفت: چرا چنین مطالب سراسر ...
  • .: حسن جانباز حدود 10 روز قبل گفت: اصلا سفره ای نیست ...