کد خبر: 73128 ، سرويس: یادداشت
تاريخ انتشار: 06 بهمن 1395 - 11:10
انتخابات، حیات سیاسی و جایگاه مردم

اتحاد خبر-امان‌الله شجاعی: در حیات سیاسی و اجتماعی نیز، مردم در همان حدی نقش مداوم دارند، که قدرت و توان بازدارندگی و یا اجرای خواسته های قانونی مداوم دارند و نه بیشتر از آن. هرگاه به برگزاری انتخاباتی نزدیک می شویم، این سوال در ذهن برخی از جوانان و حتی میانسالان و کهنسالان نقش می بندد که "به راستی چرا باید در انتخابات شرکت کرد؟"

اتحاد خبر: اینکه چگونه و چه موقع، کسی و یا گروهی به حساب می آیند، ابتدا بستگی به این دارد که منظورمان از به حساب آمدن چیست و چگونه به این امتیاز می نگریم؟

موضوع به حساب آمدن مردم وقتی با نقش مردم در جامعه ربط پیدا می کند، مفهومش این است که تاثیر حضور مردم به صورت یک کل در حیات اجتماعی دارای ویژگی هایی است که اگر آن ویژگی ها نباشد، آن نقش و تاثیر نیز نخواهد بود.

به حساب آمدن مردم و تاثیر و نقش مداوم آنها در جامعه، بدون تعیین حد و مرز "قدرت مستمر" آن ها در جامعه ممکن نیست.

منظور از این مطلب این است که هرکس در همان حدی که بدون اجازه اش نتوان کاری یا اقدامی در جامعه انجام داد، در آن جامعه موثر است و نه بیش از آن.

در حیات سیاسی و اجتماعی نیز مردم در همان حدی نقش مداوم دارند، که قدرت و توان بازدارندگی و یا اجرای خواسته های قانونی مداوم دارند، و نه بیشتر از آن.

هرگاه به برگزاری انتخاباتی نزدیک می شویم، این سوال در ذهن برخی از جوانان و حتی میانسالان و کهنسالان نقش می بندد که "به راستی چرا باید در انتخابات شرکت کرد؟"

شاید عمده ترین دلیل وجود این سوال "مقطعی" در ذهن این "برخی از مردم" این است که رفتار و عملکرد مسئولان پاسخگوی پرسش ها و یا حلال مشکلات آن ها (برخی از مردم) نبوده است.

جان گرفتن متوالی چنین سوالی در ذهن آن "برخی از مردم "، آن هم در هنگام هر انتخابات، علتش این است که به نظر می آید در روزهای انتخابات، عموم مردم تبدیل به مرکز تصمیم گیری می شوند و نقش آن ها در جامعه بارز می گردد و به همین دلیل به حساب آمده اند.

حال اگر در تمام روزها و در همه ی سال ها، اینگونه و همانند روزهای انتخابات و یا بالاتر از آن، مانند "روز انتخابات به حساب آیند"، می توان گفت که با تمام وجود و با بهترین وجه حداقل در ظاهر امر (البته تداومش به نهادینه شدن نقش مردم کمک جدی خواهد کرد)، مردم در حیات سیاسی و اجتماعی نقش آفرینند.

به عبارتی، می توان گفت که با این روند در آن جامعه،"مردم به حساب می آیند". این که در این برهه، ما در چه حد در پی به حساب آمدن خود هستیم، بسته به نوع مشارکت ما در انتخابات 29 اردیبهشت ماه سال آینده دارد.

راستی؛ شما در کجا ایستاده اید؟

لينک خبر:
https://www.ettehadkhabar.ir/fa/posts/73128