امروز: جمعه 07 ارديبهشت 1403
    طراحی سایت
تاريخ انتشار: 06 بهمن 1395 - 10:10
دکتر مرصع صیادی در چهاردهمین همایش فرزانگان دشتستان؛

اتحاد خبر: مرصع صیادی در چهاردهمین همایش فرزانگان دشتستان که به پاس نکوداشت وی برگزار شده بود با اشاره به اینکه دشتستان بزرگ لایق بهترین هاست، گفت: من روستازاده ای از روستای فاریاب شهرستان دشتستان هستم. و به همین واسطه با آداب و رسوم و گویش های دشتستان آشنایی داشته و پژوهش هایی را در این زمینه ها انجام داده ام. شهرستان دشتستان با تنوع زبانی بالا ...

اتحاد خبر-زهره عرب: چهاردهمین همایش فرزانگان دشتستان به مناسبت نکوداشت مرصع صیادی پژوهشگر، مترجم و استاد دانشگاه عصر سه شنبه پنجم بهمن ماه در سالن اجتماعات پژوهشسرای متقین برازجان برگزار شد.
به گزارش اتحاد خبر، چهاردهمین همایش از این سلسله بزرگداشت ها که به همت آموزش و پرورش شهرستان دشتستان، پژوهشسرای متقین و انجمن تاریخ، فرهنگ و ادب دشتستان برگزار می شود به نکوداشت دکتر مرصع صیادی پژوهشگر، مترجم و استاد دانشگاه اختصاص داده شده بود که با حضور خانواده وی، فعالان فرهنگی و اصحاب رسانه، مسئولان و فرهیختگان از شهرستان دشتستان و استان بوشهر بسیار باشکوه برگزار شد. 
سید حسن لواسانی فرد، مدیر آموزش و پرورش شهرستان دشتستان ضمن گرامیداشت یاد و خاطره ی شهدای آتش نشان حادثه پلاسکو گفت: خوشحالیم که این بار با نکوداشت زنی از منطقه دشتستان در خدمت این دیار هستیم. مرصع صیادی از فرزانگان دشتستان و روستای فاریاب است که با همت و تلاش مثال زدنی مدارج پیشرفت علمی را طی کرده است.
وی افزود: خانم صیادی دوران تحصیل خود را با فراز و فرودهای بی پایانی گذرانده اند و حتی در دوره ای تحصیلات خود را به شکل غیرحضوری گذرانده و به این مدارج رسیده اند.

 

مدیر آموزش و پرورش شهرستان دشتستان اظهار داشت: در منطقه بوشکانی که امسال پس از سختی فراوان توانسته ایم از مشکلات آموزشی و تحصیلی آنها بکاهیم و 2 مدرسه در بخش بوشکان و یک مدرسه دخترانه برای شهر کلمه احداث کنیم. همچنین یک مدرسه پسرانه که به دلیل مشکلات مالی در سال جاری نتوانسته ایم آن را فعال کنیم. 

 

لواسانی فرد تصریح کرد: امسال با تلاش خانم سعیده مهدی زاده دبیر خوب آموزش و پرورش کتابی تحت عنوان شهروند آگاه تدوین و به تعداد 9 هزار جلد منتشر شده است. این کتاب با هدف آموزش فرهنگ شهروندی و ارتقاء سطح زندگی در مدارس تدریس می شود.

 

وی ادامه داد: ما حدود 30 هزار دانش آموز و به طبع این سی هزار دانش آموز بیش از دو برابر ولی دانش آموز داریم که اگر بتوانیم آموزه های این کتاب را از طریق دانش آموزان به والدین و مردم جامعه منتقل کنیم بسیار عالی است.

سید حسن لواسانی فرد اظهار داشت: اگر آموزش و پرورش بیکار بنشیند و کاری به این کارها نداشته باشد می گویند مدیر خوبی بود، اما ما به دنبال حاشیه هستیم. حاشیه ای به اسم غنای فرهنگی دشتستان، و همکاران ما در مدارس باید پاسخگوی مطالبات دانش آموزان باشند.

دکتر مرصع صیادی با اشاره به اینکه دشتستان بزرگ لایق بهترین هاست، گفت: من روستازاده ای از روستای فاریاب شهرستان دشتستان هستم و به همین واسطه با آداب و رسوم و گویش های دشتستان آشنایی داشته و پژوهش هایی را در این زمینه ها انجام داده ام.
صیادی اظهار داشت: شهرستان دشتستان با تنوع زبانی بالا و فرهنگ خاص می باشد. گویش ما بیش از 1500 سال قدمت دارد و متعلق به دوره ساسانی می باشد. کتاب گویش دشتستانی به زودی چاپ خواهد شد و همچنین امیدوارم با کمک اساتید بتوانیم این گویش را ثبت جهانی بکنیم.

 

مرصع صیادی، زبان شناس و پژوهشگر دشتستانی با اشاره به سختی های فراوان تحصیل و شرایط خاص خود افزود: در زمان تحصیل پسران تا مقطع راهنمایی و دختران پس از پایان دبستان مجبور به ترک تحصیل بودند. بعد ازپنجم من ترک تحصیل کردم. پس از یک سال ترک تحصیل معلمان روستا گرد هم آمدند، اتاقی را اجاره کردند و دختران روستا به آنجا آمدند. اول راهنمایی را به این صورت خواندم، راهنمایی را که تمام کردیم دبیرستان هم به همین شکل بود. یا باید ترک تحصیل می کردیم یا به شهر می رفتیم. به بوشهر و دبیرستان حجاب رفتم، چون مدرسه به آن شکل را حس نکرده بودم مدرسه را خیلی دوست داشتم به همین خاطر در مسابقات مختلف شرکت می کردم. 
صیادی ادامه داد: بعد از پایان دبیرستان وارد دانشگاه شدم. در دانشگاه یک واحد به نام زبان سنسکریت بود که به طور اختیاری باید آنرا پاس می کردیم. بعد از آن تصمیم گرفتم این رشته را ادامه بدهم حالا وضعیت سخت تر شده بود. در کشور من این رشته وجود نداشت و من پس از تحقیق هندوستان را برای تحصیل انتخاب کردم. و این چالشی است که هر آن در زندگی ام دارم. بعد از آن که از ایران رفتم مشکلات خاص خود را داشتم، جنوب هند سختی های خاص خودش را داشت. در همان زمان نیز دلار دچار نوسان قیمت شد. مدتی در موسسه ها زبان انگلیسی تدریس می کردم و یا برای رستوران ها آشپزی می کردم. اینجا اعتراف می کنم و در آن زمان خانواده ام نمی دانستند، حتی هم خانه ایم نمی دانست که این غذاهایی که از درب رستوران تهیه می کند را من می پزم. تا نیمه شب بیدار بودم و غذای ایرانی می پختم.
این مدرس دانشگاه و بانوی موفق پژوهشگر عنوان کرد: در زمان دانشجویی در کنگره ها و کنفرانس های مختلف شرکت می کردم. ایران خیلی جای مانور دارد و هیچ کجای دنیا مثل ایران نیست. بعد از اینکه دکترا را تمام کردم و به ایران برگشتم برای فوق دکترا اقدام کردم. پس از آن یک پروپوزال به دانشگاه لندن دادم، کار من پذیرفته شد. به دلیل برخی مشکلات نتوانستم قرارداد علمی ببندم، پس از آن دوباره به هند رفتم تا به صورت غیرمستقیم بتوانم قراردادهای علمی ببندم.

وی تصریح کرد: برای رسیدن به دانش و علم از هر راهی می شود وارد شد. سختی و مشکلات دارد، مهم این است که کم نیاورید. الان خانواده ام خیلی حمایت می کنند و هر جا کم می آورم می گویند: تو فلانی هستی و باید ادامه بدهی.

 

وی اظهار داشت: برای اولین بار در کشور من قرارداد مستندسازی زبان را برای گویش دشتی منعقد کردیم و با میراث فرهنگی تلاش ها را آغاز کردیم تا این زبان را در یونسکو ثبت جهانی کنیم. من به عنوان یک زبان شناس می گویم که گویش دشتی مثل یک زبان مستقل است و تنها یک گویش نیست.

 

مرصع صیادی با تشکر صمیمانه از حضور افراد در مراسم بزرگداشت ادامه داد: من خودم را لایق این لطف نمی دیدم. اندیشمندان زیادی در دشتستان داریم و حالا نوبت من نبود و از همه همکاران و هم ولایتی ها و دانشجویان خوبم تشکر می کنم و از لطف همه دوستان سپاسگذارم.

در انتهای این آئین، با اهدای لوح تقدیر و هدایایی از طرف خانواده خانم مرصع صیادی، آموزش و پرورش دشتستان، پژوهشسرای متقین، شورای شهر برازجان، انجمن تاریخ و ادب برازجان و بنیاد ایرانشناسی شعبه بوشهر تقدیر انجام گرفت.

گفتنی است در حاشیه این نکوداشت از نفرات برگزیده جشنواره علمی-ادبی مرمرشک و برگزیدگان دومین دوره مسابقه نجوم پروفسور احمد دالکی تقدیر شد. جشنواره مرمرشک در عرصه علم نجوم، شعر و داستان نویسی برای تقویت روحیه فرهنگی دانش آموزان برگزار شده بود.

 

 



کانال تلگرام اتحادخبر


نظرات کاربران
1395/11/15 - 13:16
1
0
در جواب بنده خدا.
سال 1356 راهنمایی ابوذر غفاری در فاریاب به عنوان اولین مدرسه راهنمایی در بخش بوشکان شروع به کار کرد و تا سال 1365 هم به صورت مختلط دانش آموز پذیرش کرد اما در بعد از ان تفکیک جنسیت پیش امد و دختران روستا محروم از تحصیل شدند تا این که در سال 68 به کمک حاج حبیب عمرانی یک کلاس متفرقه با تعداد 18 دختر در روستای فاریاب شروع شد مدیر کلاس ها با رایزنی با معلمان منطقه برای دانش اموزان کلاس به صورت حق التدریس برگزار کردند و در در سال 1369 راهنمایی صدیقه کبری در فاریاب به عنوان اولین مدرسه راهنمایی تاسیس شد در منزل اجاره در روستای فاریاب. در ضمن خانم صیادی نیز از دانش اموزان همان دوره هستد. تلاش هایی خانم صیادی و سخت کوشی های وی از بزرگترین شاهکارهای یک دختر ایرانی می باشد. وی در اوج محرومیت و عدم تمکین مالی بعد از دوره راهنمایی برای دوره متوسطه به بوشهر مهاجرت نمودند و با تحصیل در رشته ادبیات انگلیسی دانشگاه ازاد اسلامی بوشهر موفق به اخذ مدرک کارشناسی شدند و بعد از آن مدرک کارشناسی ارشد و سختی هزینه تحصیل و اقامت در بوشهر را متقبل شدند و سرانجام برای مدرک دکتری راهی هندوستان شدند اکنون وی نویسنده و پژوهشگر جهانی هستند.
1395/11/10 - 11:31
3
1
بنظر بنده زیاد از حد بزرگش کردید اخه هسته اتم رو شکافته یا شرکت ماکروسافت رو بنا نهاده دختران و پسران زیادی رو سراغ دارم که شرایط بسیار دشوارتری داشتند و به جاهای بالایی در داخل و خارج استان رسیده اند اینهمه به به وچه چه واسه چی بود ما ایرانی ها انسانهایی عاطفی هستیم نگاه کنید چندهزار شاعر دارم در مقابل چندتا دانشمند ریاضی و علوم داریم یه زکریا رازی و خیام خلاصه به اندازه انگشتان دست تو ریاضی و علوم دانشمند بزرگ داشتیم ولی تا دلتون بخاد شاعر داریم همین حالاش هم شاعر حتی تو کوچه ها هم تا دلت بخاد هست
1395/11/09 - 09:20
0
0
درود بر خانم صیادی اندیشمند پر افتخار دشتستان بزرگ و با تشکر از جناب آقای لواسانی فرد مدیر مدبر و سایت محترم اتحاد خبر و سایر عوامل برگزاری این بزرگداشت./ج
1395/11/07 - 00:11
0
1
بزرگداشت سرکار خانم مرصع صیادی به عنوان یک چهره ای فرهنگی و پژوهشگری مصمم و پیگیر، بر ایشان خجسته باد!/ج
1395/11/06 - 20:50
0
0
افتخار آفرینان منطقه ما به گلهای خودرو شبیه هستند نه دستهای نوازشگر باغبان دیده اند نه مهری از طبیعت اطراف اما باز با سرسختی رشد می کنند و گل میدهند آنها هم لطافت و عطر و بوی گلهای پرورش یافته در گلخانه ها دارند هم سرسختی و زمختی درختان کویر. رویش آنها حیرت انگیز است./ج
1395/11/06 - 18:13
0
1
ایشان باعث افتخار و مباهات جامعه فرهیخته جنوب و ایران هستند./ج
1395/11/06 - 17:13
0
1
سلام و درود فراوان بر برگزار کنندگان چنین همایش هایی و همچنین مدیریت محترم و سایر دست اندر کاران سایت اتحاد خبر و سلام و درود بر خانم دکتر صیادی و آرزوی موفقیت های روز افزون برای ایشان ماشاء الله به این همه همت . سعادت حضور در این جلسه را نداشتم الان که متن بالا را میخواندم سؤالی برایم مطرح شد : خانم دکتر شما متولد دهم دی ماه شصت و چهار هستید و تا آنجایی که بنده اطلاع دارم روستای فاریاب از اول مهر پنجاه و شش مدرسه راهنمایی با ساختمانی شیک و مناسب و تجهیزات خوب شروع به کار کرد و دانش آموزان دختر و پسر از روستای فاریاب و روستاهای اطراف پذیرش میکرد و دختران و پسران بسیاری در این مدرسه مانند خواهر وبرادر و مثل دانشگاههایمان در کنار هم تحصیل کرده اند ولی در این متن صحبت از ترک تحصیل و ... شده است . تنها چیزی که به نظرم میرسد بحث تفکیک جنسیتی باشد ./ج
1395/11/06 - 13:15
2
0
با تشکر از سایت وزین اتحاد خبر بابت پوشش به موقع رویدادهای علمی و فرهنگی و عمرانی دشتستان بزرگ
1395/11/06 - 11:59
2
3
درود بر اتحاد خبر و اهتمام به فرهیختگان دشتستان/ص
1395/11/06 - 11:41
1
2
با درود به عزیزانی که قدر شناس هستند و قدر داشته های دشتستان را میدانند و بانی برگزاری این مراسم شدند . خانم صیادی از نوابغی هستند که بایستی از تجربیات و پژوهشهای آن استفاده بهینه بشود ،امیدواریم همواره شاهد رشد و تعالی دانش آموختگان دشتستانی در تمامی عرصه ها باشیم./ج
1395/11/06 - 11:35
0
2
آفرين بر دكتر مرصع صيادي با آرزوي موفقيت براي ايشان/ج
1395/11/06 - 11:34
2
1
درود
با تشکر از مدیر سایت اتحاد خبر و به امید موفقیت های روز افزون دکتر مرصع صیادی🌹🌹🌹/ج
ارسال نظر

نام:

ايميل:

وب سايت:

نظر شما:

تازه ترین خبرها

  • اولین دورهمی اتحاد جنوب در سال ۴۰۳ برگزار شد / تصاویر
  • مادر حسن غلامی هنرمند شاخص هم استانی در آغوش خاک آرام گرفت / تصاویر
  • جناب نماینده! قحطی پتروشیمی که نیامده، بسم‌الله
  • انتخاب هیئت رئیسه جدید شورای هماهنگی روابط عمومی های ادارات شهرستان دشتستان
  • یک بار برای همیشه تفاوت گرگ، شغال و روباه را با رسم شکل یاد بگیرید
  • عناوین روزنامه‌های ورزشی امروز1403/02/05
  • نشست هماهنگی و برنامه ریزی دومین رویداد ملی خواهر برادری در بوشهر برگزار شد
  • حضور تیرانداز دشتستانی در مسابقه کشوری بنچ رست ۲۵ متر
  • عناوین روزنامه‌های امروز1403/02/05
  • این روغن ناجی دیابتی ها، قندخون را بطور کامل شفا می دهد
  • احیاء یک واحد تولیدی راکد بعد از ۱۰ سال در دشتستان
  • عناوین روزنامه‌های ورزشی امروز1403/02/06
  • جزییاتی از بیماری ترانه علیدوستی و علت آن
  • عباس عبدی: چند بار دست در حفره حجاب کردند و گزیده شدند، اما باز هم تکرار می‌‌کنند
  • رقابت پتروشیمی جم در نمايشگاه Chinaplas 2024 در کنار شرکت‌های بزرگ و قدرتمند دنیا
  • اولین دورهمی اتحاد جنوب در سال ۴۰۳ برگزار شد / تصاویر
  • بررسی مشکلات بنار آبشرین در اردوی عمرانی دهیاران بخش مرکزی دشتستان
  • مرکز جامع سلامت شهر کلمه به زودی افتتاح می شود/ 80 درصد فضاهای فیزیکی بهداشت و درمان دشتستان نوسازی شده است
  • مادر حسن غلامی هنرمند شاخص هم استانی در آغوش خاک آرام گرفت / تصاویر
  • بهترین زمان خوردن قهوه برای کبد چرب
  • مطالبات فعالان محیط زیست از مردم و مسئولان/ آفت محیط زیست زباله های پلاستیکی است/ مسئولان بیشتر از گرفتن عکس پای کار باشند
  • سرنوشت باقیمانده سموم در محصولات کشاورزی
  • تجلیل از دو تیرانداز پرتلاش و موفق دشتستان
  • جناب نماینده! قحطی پتروشیمی که نیامده، بسم‌الله
  • جاده مرگ شهر وحدتیه را دريابيد،مسئولان برحذر باشند
  • روز سعدی و نکته‌ای نغز از گلستانش
  • انتخاب هیئت رئیسه جدید شورای هماهنگی روابط عمومی های ادارات شهرستان دشتستان
  • یک بار برای همیشه تفاوت گرگ، شغال و روباه را با رسم شکل یاد بگیرید
  • نشست فرماندهان پایگاه‌ها و شورای حوزه مقاومت بسیج شهدای پتروشیمی به میزبانی پتروشیمی جم
  • آغاز عملیات اجرایی پروژه ٣۵٠٠ واحدی سازمان انرژی اتمی
  • آغاز عملیات اجرای خیابان ۲۴ متری در ورودی شهر از سمت برازجان،خیابان ۲۲ متری غرب آرامستان و خیابان در غرب جاده اصلی
  • اولین دورهمی اتحاد جنوب در سال ۴۰۳ برگزار شد / تصاویر
  • قتل 2 جوان برازجانی در خودروشان/ دستگیری قاتل در استان همجوار
  • یکی از شهدای اخیر حمله اسرائیل در سوریه از شهر وحدتیه دشتستان است
  • گزارش تصویری/ راهپیمایی روز جهانی قدس در برازجان
  • سخنرانی استاد سید محمد مهدی جعفری در جمع دشتستانی ها و استان بوشهری های مقیم شیراز/ تصاویر
  • در رسیدگی به امور مردم کوتاهی نکنید/ برخی از بخشنامه ها باعث کوچک شدن سفره مردم می شود
  • قلب جوان 23 ساله دشتستانی اهدا شد/ تصاویر
  • بررسی مشکلات بنار آبشرین در اردوی عمرانی دهیاران بخش مرکزی دشتستان
  • سخن‌ران، کاظم صدیقی‌. نه! مسجد قیطریه، نه!
  • برخورد توهین آمیز رئیس صمت دشتستان با نمایندگان برخی اصناف شهرستان
  • آئین گرامیداشت شهیدالقدس محسن صداقت در شهر وحدتیه
  • تصاویر جنجالی مجری زن تلویزیون باکو در کنار سفیر ایران و در محل سفارتخانه/ عکس
  • اولین واریزی بزرگ برای معلمان در 1403
  • اسرائیل را چه باید؟
  • .: شهرزاد آبادی حدود 13 ساعت قبل گفت: درودتان باد. همگی چند ...
  • .: لیلادانا حدود 4 روز قبل گفت: درود بردکتربایندری ودکترفیاض بزرگوار. ...
  • .: علی حدود 6 روز قبل گفت: بسیار عالی پاینده باشید ...
  • .: شااکبری حدود 6 روز قبل گفت: درود بر استاد گرانقدر ...
  • .: ذاکری حدود 6 روز قبل گفت: بسیار عالی. درود خدا ...
  • .: ذاکری حدود 6 روز قبل گفت: خوشحالم که ادبیات پایداری ...
  • .: افسری حدود 6 روز قبل گفت: درود بر دکتر بایندری ...
  • .: عزیز حدود 7 روز قبل گفت: سایت و نویسنده حواسشون ...
  • .: مصطفی بهبهانی مطلق حدود 9 روز قبل گفت: با سلام و خدا ...
  • .: ح حدود 10 روز قبل گفت: درودخدا بر استادبرازجانی و ...